dinsdag 24 oktober 2023

Tonnair worden

Vroeger, heel lang geleden, droomde ik er van om miljonair te worden.  Een leuk streven, maar ik had al vrij snel door dat je dat als bibliotheekmedewerker of maatschappelijk werker of secretaresse (de 3 beroepen die ik achtereenvolgens uitoefende) nooit zal worden. Te weinig zakelijke instincten, te weinig talenten voor veel geld bij elkaar harken.
Zeker nu, op mijn 70e met AOW en een pensioentje wordt dat echt niets meer.
Ik zie mij nu niet meer een zakenimperium opbouwen.

Dus dat wordt niets, mijn kansen zijn verkeken. En ach, waarom zou je ook als je met een klein pensioen en met AOW ook wel tevreden bent?
Nu is de nieuwste trend: tonnair worden, las ik in de Volkskrant. Dus bezitter van 100.000 euro of iets meer.
Een tiende van een miljoen dus. Dat is in ieder geval haalbaarder dan een miljoen.

Zal ik daar dan maar voor gaan?
Ik ben al op weg, ik bespaar en ik heb een spaarrekening waarop ik tegenwoordig weer wat meer rente krijg.

Ahum Nu ik er over nadenk, dan ben ik eigenlijk al tonnair. Ik heb een hypotheekvrij huis en dat is volgens de WOZ wel 2,41 ton waard!

Of ik daarnaast een ton bij elkaar spaar? Ik denk het niet, daarvoor ga ik net iets te vaak op vakantie. Vorig jaar naar het Zwarte Woud, dit jaar naar Ameland (huisjes huren voor 9 personen is dúúr!) en Zwitserland. Dus ik vrees dat die ton niets wordt.
Niet erg.
Ik geniet van wat ik wel met mijn geld kan doen!
Veel belangrijker dan tonnair worden.

21 opmerkingen:

  1. Laten we hopen dat die tonnen in baksteen niet naar box 3 verhuizen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, hangt er toch vooral vanaf hoe en hoeveel het belast gaat worden? Op dit moment betaal je als huiseigenaar ook al belasting, maar dan in box 1 (het eigenwoningforfait). Veel mensen zijn zich daar niet zo van bewust.

      Verwijderen
  2. Hoi Aaf, houd het maar bij tevreden en een buffer. Ik heb door mijn werk (verhuur van ouderenwoningen) te maken met huurders in sociale huurwoningen en in de vrije sector.
    Het valt mij geregeld op dat een aantal mensen met zeer veel inkomen en vermogen enorm vervelend kan zijn als et om kosten gaat, bv verhoging van de stookksten vorig jaar. Sommigen denken alleen financieel en dat is niet gezellig hoor.
    Zo wordt je wellicht rijker, maar niet prettiger als mens.
    Qua huis ben ik net een tonnair, qua sparen een gewone gezonde buffer voor onderhoud van dat huis en de inventaris. En genoeg over om een keer gul te zijn richting dochter, vriendinnen of familie.
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is denk ik net als met die voorraad aan voedsel en conserven van je: goed om wat achter de hand te hebben, maar zeker ook goed om het te gebruiken en er van te genieten!

      Verwijderen
  3. Tonnair klinkt een stukje haalbaarder, maar is nog steeds wel een ver van m'n bed show. Momenteel bezitten we twee dure huizen (lees: twee dure hypothecaire leningen), dus sparen is beperkt. Maar zodra het ene huis verkocht is, verwacht ik meer ruimte voor enerzijds structureel langdurig sparen en anderzijds sparen voor een comfortabele buffer en ruimte om leuke dingen te doen.
    Als we de overwaarde van de woningen meenemen, dan is het tonnairschap al wel bereikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aflossen is ook sparen. Geartsje

      Verwijderen
    2. Daar heb je gelijk in, een deel van het geld komt onszelf ook weer ten goede.
      De grootste lastenverzwaring zit 'm in de tijdelijke hoge rente op de hypothecaire lening van het oude huis en de overbruggingslening. Maar dat is gelukkig tijdelijk :)

      Verwijderen
  4. Een buffer is belangrijk hoe oud of jong je ook bent.
    Verder is geld er, voor mij, alleen om een goed leven te hebben en te delen met anderen.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het een hele mooie vraag van je: waarom zou je als je tevreden bent met wat je hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik reserveer me rot voor verplichte uitgaven. Aan sparen kom ik niet toe. Blij dat de rente omhoog gaat. Vervoer is belangrijk. Rekende gisteren uit dat mijn Toyota Aygo uit 2012 mij 0,78 per km heeft gekost, en nu 69.000 km heeft gereden. Die moet nog 9 jaar meer mee. Elektrische auto kost een bak geld. Dat geld heb ik nu. Nieuwe elektrische scooter met een levensduur van 30.000 km kostte me 3 mille. Straks nog een warmtepomp of meer? Belachelijk, omdat ik prima met 200 m3 gas per jaar uit kan. Mijn elektrische warmtebronnen doen het prima. Ik vrees de afbouw van saldo energie zonnepanelen. Geen plek voor een te dure batterij.
    Teveel belasting op energie, water, benzine en BPM.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeger overwinterde je een aantal keren in Spanje. Heb je daar nu geen spaargeld meer voor?

      Verwijderen
  7. Waarom zou je überhaupt miljonair of tonnair willen worden? Wat zou je met dat geld willen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meer zekerheid. Dat als ik mijn baan om wat voor reden dan ook verlies (economie, mijn eigen gezondheid, etc), dat ik dan niet snel blut ben.
      En vrijheid. Die vrijheid heb ik ook al gebruikt door een baan die helemaal niet leuk meer was te verlaten voordat ik een nieuwe had. Maar die vrijheid kan ik ook gebruiken om een keer langer op vakantie te gaan (desnoods met onbetaald verlof), of een naaste te helpen, enzovoort.

      Verwijderen
    2. Om het geld te kunnen laten groeien en daarmee in de toekomst de lasten te verlichten. Zo wordt eerder stoppen met werken of minder werken een optie, de kinderen helpen bij de start van hun toekomst of bijzondere reizen maken een mogelijkheid.

      Verwijderen
    3. Ik heb inderdaad voor de zekerheid graag wat geld achter de hand.

      Verwijderen
  8. Ik weet het wel. Ten eerste weet je nooit met wat voor kosten je later komt te staan. Hier in de stad heb je een particulier verzorgingshuis. Daar zou ik later wel heen willen als het thuis niet meer gaat. Maar dat kan ik met enkel mijn inkomen niet betalen. Daar moet nog een paar ton bij. Maar ik ben er bijna wel, als ik er vanuit ga dat ik nog tien jaar in mijn appartement blijf wonen. Een vermogen van meer dan een ton, een appartement wat ook meer dan 3 ton waard is en een kleine hypotheek. Niet dat ik extreem zuinig ben, sparen gaat vanzelf. Maar mijn man en ik hebben nooit dure vakanties gehad, met de kinderen naar Gaasterland en Appelscha. Nu ga ik nooit meer op vakantie, alleen is er niets aan. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Meer door minder24 oktober 2023 om 13:37

    Ik vind voor mezelf lage vaste laste het belangrijkste, Het zorgt ervoor dat er ruimte is voor de zaken die ik apprecieer. Daarnaast is er dan ruimte om een buffer op te bouwen voor niet verwachte zaken en vervanging. Voor mij is de buffer niet verbonden aan een getal!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het ligt er maar aan wat de achtergrond is van je gedachte om tonnair of miljonair te worden. Wil je met een aardige reserve je pensioentijd beginnen, dan lijkt me dat een acceptabel motief, maar als ik lees van iemand die net 20 ie en als doel heeft om binnen 10 jaar zijn eerste miljoen 'bijeengegaard' te hebben, dan heb ik wel enige bedenkingen. Dat duidt mijns inziens op een leven van graaien en elk middel om het doel te bereiken is dan goed.
    Ik prijs me gelukkig dat ik mijn pensioentijd 15 jaar geleden kon beginnen met het aflossen van de restanthypotheek en desondanks nog een royale reserve overhield om prettig van te leven. Na 15 jaar is ongeveer de helft van mijn reserve opgebruikt en het geeft ook een heel prettig gevoel dat je de kinderen (we hebben geen kleinkinderen) bij tijd en wijle een extraatje toestoppen kunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een ruime buffer is fijn. En voor de rest: geniet van leuke dingen doen. Want dat geld neem je niet mee in de kist. Als we sterven zijn we allemaal weer gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zeg altijd: wat overblijft na mijn dood is voor mijn kinderen. Ik kan morgen dood neervallen, dan is alles voor mijn kinderen. Maar misschien word ik wel 100 en heb ik alles nodig. Geartsje

      Verwijderen
  12. We zijn een tijdlang tonnair geweest. Door te sparen, toen nog met rente, te beleggen en verder niet te veel geld uitgeven. Nadat we een huis hadden gekocht waten we tonnair af en zijn dat nog steeds. Heb ook geen ambities in die richting.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.