donderdag 26 oktober 2023

Verdere voorraden

Naast mijn voorraad conserven, heb ik natuurlijk ook nog andere voedselvoorraden. In deze blog wil ik daar aandacht aan besteden.  Ze hebben overigens allemaal een THT datum die in de (verre) toekomst ligt, behalve dan de ingevroren vleesvervangers. Die heb ik juist ingevroren om ze wat langer houdbaar te maken.

1 potje pesto
5x 500 gram pasta
1 pak gnocchi
500 gram bulgur
500 gram couscous
1 kg rijst
2 pakjes noedels
1 pak rösti (koeling)
een pak met 2 focaccia (koeling)
2x 2 naanbrood
1 pak wraps
1 pak à 900 gram rode linzen
1 pak à 900 gram gele spliterwten
2x 200 gr. walnoten
8 pakjes vleesvervangers (vriezer)
1 pakje zuurkool
1 pakje rode kool
2 potten mayolijn
2 volkoren broden (vriezer)
8 krentenbollen (vriezer)
1 kuipje halvarine
6 flessen limonadesiroop suikervrij
12 liter sojamelk
2 pakken koffie
1 pak suiker
1 doosje zoetjes
1 fles vloeibare zoetstof
1 fles wijn
1 flesje bier
2x 750 gram rode uien
3 pompoenen

Dit zijn allemaal niet aangebroken verpakkingen, daarnaast heb ik ook aangebroken pakken, zakjes, pakjes of potjes: pasta, bulgur, rijst, polenta, rijstpapier, meel, griesmeel, brinta, muesli, havermout, suiker, zoetjes, (oplos) koffie, halvarine, spijsolie, gedroogde linzen, gedroogde witte bonen, gele uien, kruiden en specerijen, sauzen etc. etc.

Afgezien van de pasta, vind ik de hoeveelheden niet overdreven groot.
Wat vind jij?

Wil ik ingrijpend wat veranderen aan deze voorraad? Nee, ik denk het niet, behalve dan wat minder pasta op voorraad.

Naast voedsel en voorraad drinken heb ik ook nog wel wat voorraad schoonmaakmiddelen, toiletartikelen, toiletpapier en dergelijke, maar dat is voor een andere keer.

29 opmerkingen:

  1. Wow jij bent goed voorbereid op een elfstedentochtwinter. Heel slim, je weet maar nooit. Bij mij zit de supermarkt om de hoek. Mijn voorraad is maar klein. Alleen zaken die in de aanbieding waren of te vaak slecht verkrijgbaar zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Netjes. Ik heb veel meer op voorraad. Kelder en diepvries vol en 1 volle hoge keukenkast.De maanden nov en dec tot de kerst koop ik alleen nog verse dingen. Toch overschrijd ik geen enkele week mijn budget. Wat ik komende weken uitspaar is voor een wat luxere kerst met de hele familie en voor een goed doel. In januari begint de opbouw van de voorraad weer. Hoppend van aanbieding tot aanbieding., maar nooit meer dan budget toe laat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We drinken de goudmerk koffie vd Lidl en die is regelmatig in de aanbieding, 2 jaar geleden nog voor 5 of 6 euro kilo, nu is het opgelopen tot 7. Ik koop dan 12 pakken gelijk. Vorig jaar kwam ik in Belgie dezelfde koffie in een uitverkoophoekje tegen voor 4 euro de kilo en heb ik gelijk 36 pakken meegenomen. We hebben de ruimte en ik kan het betalen.

    Gisteren een blik linzen opengemaakt en gegeten bij gestoofde prei. Dat blik stond in de weggeefkast die bedoeldis voor mensen die het wat moeilijk hebben financieel maar kennelijk durfde niemand het aan of kende het niet want het stond er al weken. Aangezien ik er regelmatig wat inzet als ik 2 voor 1 prijs koop heb ik dat blik toch maar meegenomen.
    Was teveel voor 1x, er liggen nog 2 porties ingevroren

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het een prima voorraad zolang je het ook gebruik is een grote voorraad altijd goed prijzen worden steeds duuder dus als je het in de aanbieding koop niets mis mee vind ik. Waarschijnlijk zijn veel producten nu ook duurder geworden....of de verpakking kleiner. Ik heb zelf ook een behoorlijke voorraad kan altijd handig zijn in Duitsland wordt gezinnen aangeraden om voor 10 dagen eten in huis te hebben. Je hoop het natuurlijk niet nodig te hebben als er eens langdurig iets is ( stroom uitval) maar ik vind het een fijn gevoel om voor lagere tijd iets in huis te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind uien niet bij voorraad horen, die moet je na aankoop weer gebruiken. Ook in de koelkast worden ze na een tijd zacht. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben ze in de schuur, mijn man koopt ze als ze net van t land af zijn en we hebben voorraad totdat ze weer opnieuw geoogst worden…

      Verwijderen
    2. Ik bewaar uien nooit in de koelkast. Je kunt ze niet onbeperkt bewaren, maar zeker wel een paar weken. Dat geldt ook voor andere producten op mijn lijstje: halvarine, focaccia, pompoenen .......

      Verwijderen
  6. Prima voorraad hoor. Zou grotendeels mijn voorraad kunnen zijn, al staat er bij ons ook meestal wel sap e.d. bij.

    Wat ik wel veel vind is de sojamelk, ik zie die ook regelmatig terugkomen op aankooplijstjes. Drink je dat veel bij maaltijden, of hoe moet ik dat zien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Warme sojamelk drink ik in mijn (oplos)koffie. Gemiddeld gebruik ik 2 à 3 pakken houdbare sojamelk per week. Ik drink de koffie bij ontbijt en lunch.

      Verwijderen
    2. En soms komt oudste dochter langs voor een beker melk. Gisteren nog, toen bezorgde ze post bij mij in de buurt, in totaal ca 6 uren werk en kwam ze plassen en een beker sojamelk drinken.

      Verwijderen
  7. Wat ik ook altijd handig vind is: een paar blikjes tomatenpuree of tomaten in blik, een pakje soep, bouillonblokjes en zilveruitjes of augurken. En kattenvoer.
    Verder is er in mijn kleine huis weinig plek.
    Ik heb wel in de fietsen box een jerrycan met water staan en een paar flessen water, voor als alles uitvalt. En een zaklantaren en zo, echt noodvoorraad.
    Maar als je de ruimte hebt, waarom dan niet een grotere voorraad aangelegd?
    Altijd handig, en je kunt een lijstje maken op je computer zodat je niets vergeet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die tomatenblokjes in blik, tomatenpuree en augurken heb ik óók. Die had ik al vermeld op mijn lijstje conserven.
      Geen pakjes soep, omdat ik die helemaal niet lekker vind en veel te zout ook.

      Verwijderen
    2. Ik dacht dat je regelmatig cup a soup zakjes gebruikte?

      Verwijderen
    3. Ik heb geen voorraad meer en ik ben opgehouden met kopen. Misschien dat ik in de toekomst nog een keer verleid word bij een 2 =1 aanbieding in een nieuw smaakje maar bij voorkeur niet.

      Verwijderen
  8. Ik vind het enorm, maar ik ben sowieso geen fan van grote voorraden. In dit huis heb ik er ook niet veel plek voor, maar wij gebruiken eigenlijk ook heel weinig lang houdbare producten. Hooguit pasta/rijst, maar ik zie nog niet de noodzaak om daar kilo's van in huis te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lijkt mij genoeg voor een weeshuis.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens.

      Verwijderen
    2. Zo zie je maar weer, wat de een enorm veel vindt, vindt de ander juist weinig.

      Verwijderen
  10. Ik vind eigenlijk best weinig voorraad,zelf heb ik veel meer ook al ben ik alleen.
    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ga geen lijst maken met wat er in de kasten staat want dat wordt een hele lange lijst. Kan denk ik een boekwerk maken. Momenteel probeer ik wel om zoveel mogelijk uit voorraad te eten want het loopt echt de spuigaten uit. Maar ik koop best veel tegen of op datum. Weet van veel dingen dat ze echt nog veel langer dan de tht gegeten kunnen worden en dat doe ik dan ook rustig. Zo kan ik voor een paar euro echt heerlijke maaltijden maken. En hoef ik me geen zorgen maken als ik om wat voor reden dan ook meer dan een maand niet naar de winkel kan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is juist zo raar gedacht: heb je voor een half jaar rijst/pasta/ noodles etc in huis, maar na een week ben je echt wel door je fruit, groente, zuivel en vlees/vis(vervangers) heen, dus moet je toch naar de winkel en kun je dat pak rijst ook wel kopen

      Verwijderen
    2. Dit heb ik allemaal vers als het kan maar ook houdbaar. Fruit in blik en ouderwets gewekt in potten (fruit uit de tuin van mijn ouders). Groente ligt in de vriezer, plantaardige zuivel in pakken die maanden (bijna een jaar) houdbaar zijn (ik kan toch niet tegen dierlijke zuivel maar ook dat kun je invriezen) en ook vlees/vis/vervangers liggen bij mij in de vriezer. Dus de noodzaak om de supermarkt te bezoeken ontstaat dan niet zo snel.

      Groetjes Lily

      Verwijderen
    3. Ik doe het precies zoals Lily en vind dit ook het handigste.
      Evelien

      Verwijderen
  12. Als ik mijn voorraad zou opnoemen, zou ik bepaalde zaken niet noemen, zoals uien, brood , krentebollen. Dat is geen voorraad, maar liggen klaar om gegeten te worden, die heb je niet om maanden te bewaren. Neem ik aan. Ook halvarine koop ik pas als ik er aan toe ben. Voorraad bestaat per definitie uit lang houdbare producten. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou hier wel hoor. Uien hangen in een net in de berging daar is het nooit warm komt geen zon en is het droog, dus dat blijft echt tijden goed. Brood, vriezer (het argument dat de kwaliteit achteruit gaat vind ik echt onzin). Krentenbollen, idem. Halvarine komt er hier niet in, de roomboter ligt ook in de vriezer. Dus in mijn ogen zijn dit lang (langer dan een paar dagen, toch minimaal weken zo niet maanden) houdbare producten.

      Groetjes Lily

      Verwijderen
  13. Nou, ik vind jouw voorraad echt wel gigantisch groot. Ik doe een keer per week boodschappen bij Lidl, bij de slager en de warme bakker en ga hooguit nog een keertje voor verse groente/fruit. Zonder boodschappen te doen kan ik met alles, behalve verse groente en fruit, ongeveer een week vooruit. Mijn moeder had ook altijd zo’n grote voorraad; nadat ze overleden was konden haar kinderen, 10, samen wel een week van haar voorraad eten.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je voorraad kan ook afhankelijk zijn van de situatie waarin je leeft. Hier op het franse platteland zij geen winkels dichtbij. In de winter ,als er sneeuw ligt, kun je hier de weg niet op. Er wordt nauwelijks gestrooid en door de sneeuw zie je de weg niet goed en beland je snel in de greppel. Dus wij hebben echt een heel grote voorraad en twee vriezers. Is gewoon noodzakelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind het best veel maar oordeel niet. Ik begrijp dat jij, net als ik en vele anderen, regelmatig aanbiedingen koopt en dan is het gewoon slim omgaan met geld. Wij hebben altijd een bepaald merk jam, dat is eens in de zoveel tijd bij ah in de bonus en dan scheelt het enorm. Dan koop ik ook vier potten waar we dan weer een half jaar mee vooruit kunnen. En zo zijn er meer dingen, dus ook voor twee personen hebben we voldoende voor een elfstedenwinter!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nette voorraad. Ik heb als alleenstaande meer in huis maar ik ben al een tijdje aan huis gekluisterd en afhankelijk van of bestellen of mee kunnen rijden met iemand om boodschappen te kunnen doen. Daarnaast nog een zooitje allergieen en intoleranties. Vanuit dat gegeven is mijn voorraad gegroeid en grijp ik ondanks dat niet alles altijd leverbaar is niet mis. En wat een werkbare voorraad is is voor iedereen anders en zolang het werkt voor de persoon/ huishouden zeg ik vooral doen

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.