zaterdag 21 oktober 2023

De 3e week opmaken voorraad + aankopen in de supermarkt

Aankopen deze week in de supermarkt.
Ik kocht 3 nieuwe pompoenen, en rode uien. Ik had weliswaar nog 2 grote pompoenen liggen, maar die groente kan lang bewaard worden. Ook kocht ik weer eens olijfolie. Ik  had al heel lang geen olijfolie meer in huis en ik miste het toch wel. In de aanbieding kocht ik een klein flesje extra vierge olie en daarnaast nog olie om in te bakken. Te samen een uitgaaf van bijna 10 euro (€9,80). Het tikt wel aan, die wens om weer meer te koken met olijfolie!

14- 21 okt 23

*=aanbieding, @=afgeprijsd, VMN= verspilmijniet, BB= bonusbox WAAR PRIJS
Voeding    
4 Elstar appels* Plus 0,84
1 peer* Plus 0,30
desem stokbrood, groot (420 gr)* Plus 1,00
kaas, extra belegen* Plus 1,88
125 gram taugé VMN Lidl 0,25
rode paprika* Lidl 0,49
gember 78 gram Lidl 0,47
spruiten, 500 gram* AH 0,99
3 bio pompoenen, in totaal 3675 gram* Lidl 2,97
2x 750 gram rode uien* Lidl 1,19
1 bol verse knoflook Lidl 0,49
focaccia, 2x 2 stuks* AH 3,00
vegan shoarma, 2 pakjes* Lidl 2,98
olijfolie om in te bakken, 1 liter AH 5,99
Griekse olijfolie extra vierge, 250 ml* AH 2,81
Snacks/ hapjes    
cashew cranberrymix* Lidl 1,49
Dranken    
TOTAAL   27,14

Opmaken voorraad
Ook in de afgelopen week maakte ik weer oude voorraden op. Vooral vriezermaaltijden. Het is een beetje lastig inschatten hoeveel die kosten. Het Nibud rekent voor warme maaltijden voor 1-persoonshuishoudens in mijn leeftijdsgroep €2,78. Dat zal inclusief toetje zijn en dus heb ik aangenomen dat mijn zelf bereide ingevroren vegan maaltijden 2 euro per stuk kosten.
Verder kookte ik weer met polenta en witte bonen en haricots verts over datum. (Ik heb de huidige prijzen van de witte bonen en de haricots verts genoteerd, maar ik heb ze destijds voor veel minder gekocht). Over de polenta sprenkelde ik een beetje van de nieuw gekocht extra vierge olijfolie, die normaal €13,58 per liter moet kosten.
Ik maakte van een grote pompoen gekocht in de derde week van september een lekkere pompoensoep, waar ik focaccia bij at.

Even had ik deze week 5 pompoenen in huis! Twee daarvan waren 1 maand geleden al gekocht en 1 is tot soep verwerkt.

Toelichting: alles in onderstaand lijstje gaat over de geschatte waarde van voeding uit de voorraad die ik in de afgelopen week verbruikte. Het gaat dus niet over uitgaven in de afgelopen week. 

 14 - 21 okt 23

  prijs per verpakking gebruikt
Voeding    
4 vriezermaaltijden   8,00
potje witte bonen in tomatensaus, A-merk 2,49 2,49
grote pot haricots verts A-merk 4,99 4,99
polenta 150 gram,  voorraadkast 1,19 0,18
pompoen, bio 1510 gram, aankoop sept '23 1,25 1,25
Snacks/ hapjes   0,00
Dranken   0,00
TOTAAL   16,91

7 opmerkingen:

  1. Die vriezermaaltijden had je toch al opgevoerd als kosten, toen je ze kocht? Dat geldt toch voor alles uit de voorraad? Ik hou mijn uitgaven ook bij, maar de voorraad heb ik al genoteerd toen ik ze kocht, dus dat hoeft nu niet meer. Anders worden ze dubbel opgevoerd. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijstje van wat ik verbruik uit de (vriezer)voorraad is een afzonderlijk lijstje. Dit gaat over de geschatte waarde van wat ik verbruik, niet over de uitgaven in de afgelopen week, want ik had inderdaad dat geld in het verleden al uitgegeven.

      Verwijderen
  2. Pompoenen! Heerlijk en ook mooi om te zien! Ik leg pompoenen eerst een tijdje voor de sier in huis voordat ik ze ga gebruiken. Wat ik het lekkerst vind is geroosterde pompoen uit de oven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben benieuwd over je vooruitgang: of je de bodem van je voorraad al een beetje begint te zien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog veel over! De bodem van de vriezermaaltijden is wel in zicht, maar bij de conserven heb ik nog maar een klein begin gemaakt. Ik ga binnenkort een inventarisatie publiceren van de conserven.

      Verwijderen
  4. Oh heerlijk die pompoenen en idd lang houdbaar.Volgens mij maak je bij de olijf olie een rekenfouten en kom je uit op €8,80

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, geen rekenfout. De olie was nu in de aanbieding, normaal kost de olie €6,79 per halve liter = €13,58 per liter. Ik kocht nu een kwart liter, die kost normaal €3,75 en per liter dus nog wat duurder, namelijk 15 euro per liter.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.