donderdag 19 oktober 2023

Een beetje dom!

Ik dacht dat ik zo maar aanvulling van medicijnen kon halen, maar dat bleek een beetje dom te zijn!
Een maand geleden kreeg ik er een medicijn bij voor mijn diabetes. Mijn bloedsuikerwaarden waren hoger dan wenselijk, ondanks dat ik veel beweeg en ondanks dat ik 2 kilo lichter was dan drie maanden daarvoor.

Van nieuwe medicijnen krijg je eerst maar een gedeelte van het recept voor 90 dagen mee, na een maand kan je dan de rest ophalen.
Dat was gezegd: over een maand kun je de rest ophalen.
Ik nam dat wat te letterlijk. Op de dag dat ik nog 2 capsules over had, ging ik naar de apotheek om nieuwe bij te halen, de resterende 60 capsules. Maar ............ die waren er helemaal niet. Die moesten besteld worden!
Ik had het kunnen weten! Er is krapte bij veel medicijnen, ook blijkbaar bij een voorkeursmedicijn als gliclazide.
Gelukkig kon ik op de dag dat ze echt helemaal op waren nieuwe ophalen, maar ik had geen dag later moeten komen met mijn verzoek om aanvulling!
Meestal houd ik genoeg rekening met mogelijke krapte en bestel ik ruim een week van tevoren nieuwe medicijnen. Deze keer ging ik er van uit dat zo'n veelgebruikt medicijn als het diabetesmedicijn wel op voorraad zou zijn!
Fout gedacht!
Misschien moet ik al blij zijn dat ze geleverd konden worden op de 1e dag dat de medicijnen op waren?

nog 2 capsules over!


12 opmerkingen:

  1. Ik vind dat helemaal niet dom Aaf, hoe had je dat kunnen weten en natuurlijk zijn er medicijntekorten maar volgens mij is het toch een taak van de apotheek om je te vertellen dat wanneer je deze medicijnen verder zou slikken je het beste een ( X-aantal dagen) van te voren moet bellen of mailen. Het is vervelend maar geen taak van een patiënt om dat allemaal maar bij te houden. Iets anders maar ik hoorde laatste dat omdat er zoveel medicijnen niet leverbaar zijn mensen oproepen zetten op social media of zelfs Marktplaats. Maar ja dat is de consquentie wanneer je als land zo weinig wil betalen voor geneesmiddelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. NEE, het is jouw EIGEN taak om ervoor te zorgen dat je voldoende medicatie in huis hebt. Als jij ruim van tevoren al je medicatie aanvraagt, heeft de apotheek de tijd om ze bij de groothandel te bestellen.
      De meeste apotheken hebben mede doordat er zoveel medicijnen zijn lang niet meer alles op voorraad. Ik krijg zodra ik mijn medicijnen ophaal, meteen een datum aangegeven dat ik weer de nieuwe voorraad moet bestellen. En die ligt zo’n 2 weken voordat de medicatie thuis op is. Dus ruim voldoende tijd om te bestellen of voor een alternatief te zorgen indien niet voorradig bij de groothandel of uit de productie genomen. Bij de laatste gevallen neemt de apotheker contact met je op.

      Verwijderen
    2. Mijn apotheek besteld tot 5 keer toe het verkeerde.. ik moet minimaal 6 weken voor het op is bestellen.. gekkenwerk. Ik heb gewoon elke week een gat in mijn agenda van 2 uur om de apotheek door te zagen.

      Als ze.nou ipv herinneringen om te bestellen, herhaal medicatie mee eens zelf dan laten komen en afhaal herinneringen sturen.

      Ik ben er klaar mee om 7 keer flixotide ipv formoterol te krijgen.

      Als apotheken ook maar 5% minder fouten maken.. zou zo enorm schelen.
      Even lezen op het dossier als de arts geen amoxicilline voorschrijft terwijl dat gebruikelijk is (allergisch voor, ja dan niet die bestellen/meegeven). Altijd gedoe aan de balie met de verkeerde zooi..

      Verwijderen
    3. Dag Anoniem van 14.16. Ik ben het met je eens dat het (ten dele) je eigen taak is om ervoor te zorgen dat je voldoende medicatie hebt maar dan moet de apotheek dat ook zelf duidelijk communiceren. Als ik nog voor 10 dagen een bepaald middel heb en vervolgemedicatie vraag krijg ik te horen dat ik nog voor 10 dagen heb en nog niet 'mag' aanvragen. Bij onze apotheek is dat voor ieder medicijn anders. Verder ben ik mantelzorger voor mijn moeder en ook daar is het anders geregeld. I.v.m. haar beginnende alzheimer kan zij dit zelf niet en moet ik ook dat bijhouden. Iedere apotheek in NL heeft een ander systeem waardoor alles onnodig ingewikkeld wordt. En onze apotheek neemt helemaal geen contact op wanneer iets niet leverbaar is of uit de handel is genomen dat 'hoor' je aan de balie en dan mag je zelf contact opnemen met de huisarts. Niet zo oordelen dus!

      Verwijderen
  2. Mijn apotheek functioneert echt niet goed, dus daarom ben ik meestal ruim op tijd met bestellen. Het streven is om actie te ondernemen zodra ik aan de laatste strip met pillen begin - en dan ben ik soms nóg te laat. Gelukkig heb ik altijd nog wat "voorraad" in het make-uptasje zitten wat ik in het "oude normaal" altijd in mijn rugzak heb zitten, als ik bijv. naar kantoor ging....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook onze apotheek heeft vaak bepaalde medicijnen niet. We bestellen ook altijd als we aan de laatste strip beginnen. Vreemd is het wel, als ik na een consult bij de huisarts een bepaald medicijn moet gaan gebruiken, is dat altijd aanwezig…..
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan het niet gewoon zijn dat de apotheek beperkte voorraad heeft, ivm beperkte ruimte?
    Er zijn zoveel soorten medicatie, de slecht leverbare daargelaten.
    Dat lijkt nu niet omdat het snel te bestellen was.
    Zomaar een gedachte...

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een apotheek hoort mijns inziens te monitoren dat 'jouw maand' voorbij is en te attenderen/bestellen etc. Daar zijn prachtige systemen voor, waarmee je dat allemaal kunt instellen en communiceren. Waarom dat kennelijk bij zoveel apotheken allemaal moeilijk gaat, daar kan ik met m'n pet niet bij. Proactief zijn ze daar in ieder geval totaal niet.

    Gelukkig heb je het nu op tijd gekregen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Onze apotheek levert automatisch iedere 3 maanden alle medicijnen die je gebruikt. Een dag of 10 voor iets op zou zijn krijg je een berichtje, dat de medicijnen klaarstaan. Je hoeft voor de vaste medicijnen die je gebruikt maar 4 x per jaar naar de apotheek. Een prima systeem, wat goed werkt!
    Het bespaart hen en de patiënten ook behoorlijk wat tijd.
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons hetzelfde. Nooit problemen.

      Verwijderen
    2. Had ik eerst ook. Maar het ene medicijn zit met 60 stuks in een doosje, andere met 30 of 28. Dat hield in dat ik niet meer wist wanneer ik welk medicijn moest ophalen. Dus nu bestel ik weer zelf mijn medicatie.

      Verwijderen
  7. Dagelijks gebruik ik 3 soorten oogdruppels waarvan een paar meermalen per dag. Tot voor kort, ca een half jaar geleden, was met geen van de druppels een leveringsprobleem en bestelde ongeveer één á twee weken tevoren nieuwe bij de apotheek. Maar op enig moment kreeg de apotheek ze niet meer tijdig geleverd en kwam ik in de (zicht)problemen. Tegenwoordig bestel ik altijd minimaal een maand tevoren mijn oogdruppels en onlangs gebeurde het me toch nog dat een soort een dag of 4 te laat geleverd werd. Dat is nog overbrugbaar, maar het geeft je geen plezierig gevoel.
    Houd sowieso niet van loterijen en dit begint me er wel verdacht veel op te lijken.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.