maandag 23 oktober 2023

Mijn voorraad conserven

Ze zeggen wel eens: de beste raad is voorraad!
En voorraad ís heel handig als:
-het glad is door ijzel of sneeuw en je niet veilig naar buiten kunt
-je ziek bent
-je met goedkope 2= 1 aanbiedingen geld kunt besparen
- en ongetwijfeld zijn er meer redenen om voorraad te hebben,  maar die kan ik even niet verzinnen.  

In mijn geval had ik te veel voorraad, zo veel dat ik de THT datum niet goed in de gaten hield en potten en blikken achter in de kast belandden.

Tijd om er wat aan te doen!
Hoe zag mijn voorraad er uit na 2,5 week voorraad opeten? Nu moet ik er wel bij vermelden, dat ik in die 2,5 week alleen 1 blikje chilibonen in saus gebruikt had en verder geen conserven, want ik gebruikte gedroogde sojastukjes, gedroogde linzen en eerder gekookte gedroogde en ingevroren kikkererwten, dus vrijwel niets uit de voorraad conserven.

Dan nu mijn voorraad:

bonen etc


aantal
wat tht datum
2 grote pot Mexicaanse bonenschotel 2024
1 grote pot Mexicaanse bonenschotel 2026
1 kleine pot Chili con carne 2025
2 kleine pot bonen mix met maïs 2025
3 klein blik kikkererwt 2024
1 klein blik grote witte bonen 2025
1 klein blik grote witte bonen nov-23
2 kleine pot witte bonen in tomatensaus 2027
1 kleine pot witte bonen in tomatensaus 2021
1 blik  kidneybonen 2025
1 blik  kidneybonen 2026
1 grote pot bruine bonen 2021




groenten


1 grote pot augurken partysticks 2020
2 grote pot augurken partysticks 2025
1 grote pot sperziebonen 2023
1 kleine pot  sperziebonen 2025
1 grote pot haricots verts 2025
2 grote pot haricots verts 2019
1 kleine pot  doperwten 2022
1 grote pot wortel 2025
1 grote pot wortel/doperwt 2020
1 kleine pot  wortel/doperwt 2023
2 blikken  tomatenblokjes 2024
1 pak  gezeefde tomaten 2024
5 groot blikje tomatenpuree 2025




divers


2 blik kokosmelk 2022
1 blik kokosmelk 2021

Ik heb nu alles wat over de THT datum is, apart gezet. Dat gaat eerst op en vervolgens maak ik méér op dan er bij komt.

18 opmerkingen:

  1. Check je je kokosmelk goed voordat je het ergens in doet? Kokos kan naar zeep gaan smaken als het te oud is, zonde als je daar je gerecht mee verpest. Groet, G ( die ooit een te oude kokosmakroon in haar mond stopte, bah!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de tip! Ik zal er goed op letten!

      Verwijderen
    2. In blik blijft kokosmelk goed, maar geraspte kokos, of kokosbrood kan inderdaad naar zeep smaken als het ouder is.

      Verwijderen
  2. Valt nog wel mee, een paar zijn echt al oud want je had ze ook al jaar of meer in huis voor de datum "verliep"
    Mijn voorraad conserven valt wel mee, ik heb vooral veel sauzen in fles zag ik gisteren, dat zijn hoge flessen en die zet je meestal ook achterin en de lagere dingen voorin.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet niet wat ik lees.
    Zoveel voorraad voor 1 persoom !
    Wij zijn nu met twee thuis maar heb niet eens een kwart.
    Wel kan ik als het moet drie dagen vooruit met voorraad en daar houd ik het ook bij.
    Is maar goed dat je alles nu nakijkt en denk dat als je van elke soort er 1 in voorrraad hebt genoeg is.
    Strenge winter en niet uit de deur kunnen, zal toch ook wel weer een oplossing voor komen denk ik zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaar mijn project: opmaken voorraad, want ik heb echt te veel in huis!

      Verwijderen
    2. Vorige keer zaten we hier bijna een week met die ijzel te prutten. (Met je noren over de klinkers ijzel)

      Ik heb toen alle mensen die moeilijk ter been zijn aangebeld en ben lopen om boodschappen gegaan. 5 dagen geen levering aan. De supermarkt..
      Nu ben ik zelf slecht ter been en denk niet dat iemand mij dan helpt.. dus hier is voor bijna een maand eten in huis. Fantasieloos en eenzijdig na een paar weken maar toch. Voedend, vullend en genoeg.
      Ik vul de kast altijd Fifo dus het nieuwe gaat achteraan.

      Verwijderen
    3. Ik vind de voorraad van Aaf helemaal niet bizar ggroot voor 1 persoon.
      Zo zit je in ieder geval even goed als er inderdaad ijzel of sneeuw komt of je wordt ziek etc. Niemand lastig hoeven vallen is ook een geruststelling, maar fifio is inderdaad wel belangrijk.

      Verwijderen
    4. Als u dit al bizar groot en veel vind voor 1 persoon dat moet u niet bij mij komen maar ik spiegel de producten wel meteen dus ik gooi haast niks weg.
      Heel veel mensen kunnen niet elke dag naar de supermarkt en of willen dat niet.
      Evelien

      Verwijderen
  4. Wat wij doen is twee keer per jaar met de wisselingen van de seizoenen de voorraadkast en de vriezer leeg eten. Dus meestal in maart en oktober. En echt niet alles hoeft op, maar wel alles wat een tht datum heeft binnen een jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mijn voorraad is ook groot,kijk wel regelmatig de datum na,koop altijd grote potten bonen enz.gebruik de helft en vries de andere helft in voor de volgende keer.kleine potjes zijn duur.ik doe dat ook met pakjes pasta saus en cokos melk ,pasta en rijst kook in 2 porties ,1 in de vriezer. prei,paprika snij ik en vries ik in ,zo gooi ik niets weg .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier ook een redelijke voorraad. Ik vind het een fijn, 'knus' gevoel om altijd nog wel wat te eten te hebben. Ik denk dat ik me er 'rijk' bij voel.

    En nog een aanvulling op het lijstje waarom voorraad handig kan zijn: er is altijd wel iets in huis voor onverwacht bezoek en spontane mee-eters.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk zo,n overzicht. Vooral in recepten te bedenken. Mag je het naar de vriezer verplaatsen . Dan zou ik veel chili maken. En dat in porties in de vriezer doen .De augurken bij een bonen maaltijd op maken . Bij sperziebonen worden ze ook wel gegeten. En hou je van Engels ontbijt ? Met die witte bonen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben benieuwd of je een plan hebt voor je voorraad: hoe groot gaat 'ie moeten zijn? Wat voor dingen gaan er in, en welke niet (meer)?

    Die vraag kan ik mezelf trouwens ook stellen. Ik had ooit 4 liter water op voorraad (voor twee personen), maar die zijn misschien inmiddels alweer verlopen. En verder staan er wat blikjes waarvan ik de datums niet weet. Ik zorg altijd voor ruime voorraad aan nepmelk en brinta, omdat ik het heel vervelend vind als die 's ochtends op blijken te zijn net als ik ontbijt wil eten.
    Maar ook voor mij dus een klusje om eens na te denken wat en hoeveel ik wil hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het schijnt dat water nooit bederft, heb ik eens gelezen. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb me nooit druk gemaakt om voorraad, de voorraad die ik had, was het gevolg van aanbiedingen. Maar toen de de oorlog om Oekraine begon, heb ik een flinke voorraad ingeslagen, met de gedachte dat alles duurder wordt. Na een tijd toch weer begonnen met alles op te maken. Maar voorraad opmaken duurt altijd heel lang. Maar conserven koop ik zelden, bonen kook ik zelf. Groente uit blik blief ik niet. Veel saus, havermout, griesmeel, custard, rijst en pasta. En pakjes om saus en soep te maken. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De partysticks zijn een lekker tussendoortje, als je ze zo lust. Bijzonder laag in calorieën dus tijdens ‘lijnperiodes’. altijd een lekkere snack tussendoor.
    Betty MP

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is wel veel, maar ik begrijp het ook wel. Zeker als er aanbiedingen tussen zitten. Goed om wat dingen op te maken. Ik ben door jouw blogs over je voorraad opmaken ook weer wat bewuster aan het omgaan met onze voorraad. Wij hebben nauwelijks blikvoorraad, maar wel gedroogde peulvruchten, granen (bulgur, tarwe) noedels (soba) en die mogen nu wel opgemaakt worden. In de vriezer ook veel voorraad, maar daar gaat regelmatig wat af voordat er weer wat bij komt.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.