vrijdag 27 oktober 2023

Wintertijd!

Mis het niet!
Komend weekend wordt het weer wintertijd! 
Je kunt de klok een uur terugzetten.
Dat betekent dat je een uur later op je werk mag komen en dat je kinderen een uur later op school moeten zijn. Helaas zijn jonge kinderen niet een uur later wakker, ze moeten eerst even door een soort "jetlag".  Hier in het noorden hebben de scholen op het moment dat de wintertijd in gaat, net de herfstvakantie achter de rug, dus schoolgaande kinderen hebben al een beetje aan een later ritme kunnen wennen.
Het is nu vanaf komende zondag  's ochtends vroeger licht en 's avonds is het dan wel erg vroeg donker!
Met 's ochtends een uur eerder licht heb ik geen problemen. Ik vond het altijd heerlijk om vanaf eind oktober nog een tijdje 's ochtends bij licht naar mijn werk te kunnen fietsen.
 's Avonds eerder donker vind ik vervelend. Zo somber!

Voor corona was het afschaffen van zomer- en wintertijd volop in discussie. Sindsdien hoor en lees ik er helemaal niets meer over. Het onderwerp boeit blijkbaar helemaal niet meer.
Toch zou ik wel willen dat het net zo werd als vroeger in mijn jeugd tot 1977 (= de eerste 25 jaar van mijn leven): altijd wintertijd.

25 opmerkingen:

  1. Ik denk dat het afschaffen ook nooit gaat gebeuren er is te weinig consensus binnen de Europese landen (net als over bijna alles maar dat is een ander verhaal :-) Ik heb er altijd last van zowel de klok vooruit in het voorjaar als achteruit nu. Moet minstens 1 1/2 week 'bijkomen' voordat het weer 'goed' voelt. Werkte vroeger in de zorg veel in nachtdiensten en dan moest je in het voorjaar al het werk veel sneller doen en in het najaar leek de nacht eindeloos. En ook onze poes wil gewoon 'op tijd' haar eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vroegere tijd was toch ook goed? En het energie-argument van de zomertijd schijnt niet veel op te leveren

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als we het afschaffen dan altijd zomertijd. In mijn lijf is de wintertijd altijd een uur mis. Ik heb tot op de minuut nauwkeurig een klok in mijn lijf.. alleen tot eind maart zit ik er een uur naast.

    Hier begint de dag vanaf zondag gewoon om 4 uur ipv 5 uur. En dan is het om half 3 wel echt leeg bij het uit school halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een lichte voorkeur voor een continue wintertijd. Voor een vrachtwagenchauffeur, die vroeg vertrekt (soms al om 4 uur s morgens) zijn de lange zomeravonden niet plezierig. Je moet dan vroeg naar bed, terwijl het licht is en de buurt nog luidruchtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De wintertijd is de originele tijd. Ik teken ervoor als het áltijd wintertijd blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De Hersenstichting is voorstander van 1 tijd (wat we nu wintertijd noemen)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We hebben er zelf niet veel last van, de radiogestuurde klokken gaan automatisch op de juiste tijd midden in de nacht, alleen in de auto moet ik aanpassen,
    We zijn wel benieuwd hoe de nieuwe hond reageert. die is erg van de juiste tijd. De vorige ging gewoon met ons mee in het ritme

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weetje, het went snel genoeg. Maar toch baal ik die eerste dag. De kinderen lijken/zijn veel hongeriger...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hoort inderdaad weinig meer over het afschaffen zomer en wintertijd. Heel apart. De wintertijd komt mij nu wel goed uit, want dan kan ik weer even 's ochtends 'in het licht' lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik las dat NSC in het partijprogramma heeft staan dat ze de zomertijd af willen schaffen, altijd gewone tijd de wintertijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan NCS wel willen, maar het besluit wordt in Brussel genomen.

      Verwijderen
  11. Toen ik nog werkte, vond ik het wel wat gezelligs hebben om, als het nog donker was, de werkdag te beginnen.
    Ik heb geen last van het tijdsverschil, maar heb de luxe om niet vroeg op te hoeven staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb niet zoveel moeite met de wisselingen, van mij mag het zo blijven. Maar als we toch naar één tijd zouden moeten dan zeker de wintertijd. Als we de zomertijd zouden aanhouden dan zouden de kinderen lange tijd in het donker naar school moeten fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu moeten ze lange tijd in het donker heen en terug🤷. Linksom/rechtsom donker is het toch. Tenzij we school met 2 uur bekorten..

      Verwijderen
    2. O, hier zijn ze voor donker wel weer thuis hoor, ook in de wintertijd.

      Verwijderen
    3. Hier is het uiterlijk 7 uur weg 17 uur op zijn vroegst thuis. Meestal is het van 6 tot 18 uur van huis.

      Verwijderen
  13. Ik ben blij dat de wintertijd weer begint en kijk er altijd weer naar uit.
    En inderdaad de hersenstichting is voor permanente wintertijd .
    Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben er helemaal voor om het geschuif met de tijd af te schaffen. Ik sta het liefst met daglicht op en zou het liefst altijd wintertijd willen handhaven. Maar er zijn nu zoveel erge dingen in de wereld aan de hand dat ik me hier maar niet druk meer over maak. Ik heb een daglichtlamp aangeschaft.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat mij betreft mag de wintertijd ook de permanente tijd worden. We zitten in Nederland met die Midden-Europese tijdzone toch al aan de 'grens' van die tijdzone; de nul-meridiaan van Greenwich loopt ook door een groot deel van onze eigen tijdzone. Bovendien, na WO II is de zomer- en wintertijd afgeschaft en tijdens de energiecrisis van de jaren '70 weer ingevoerd om energie te besparen. Dat laatste argument hoor ik nooit meer en heb ook niet de indruk dat het nog opgeld doet.
    En ook de veesector heeft hinder van de wisseling van zomwer- en wintertijd, om over de extra ongevallen met wild, tijdens de wisseling van zomer- naar wintertijd maar niet te spreken.
    Kortom, elke keer een gedoe en het levert buiten extra ergernis, weinig op.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb totaal geen last van voor- of achteruitzetten van de klok. Vind het wel fijn dat ik nu weer een week of twee naar mijn werk ga zonder dat het stikdonker is. Verder doen ze maar, of niet. Ik hoor het wel wanneer het zover is, als het ooit zover komt dat het wordt afgeschaft.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Liever zomertijd, ik vind het verschrikkelijk als het vroeg donker is. Ik vind zowiezo eind oktober tot eind december vreselijk. Ik leef weer op als de dagen gaan lengen. Ik houd niet van de winter vanwege te weinig licht, niet vanwege de kou. Wij gaan in februari een paar weken naar Zuid Spanje, heerlijk, omdat Spanje westelijker ligt is het daar 's avonds een uur langer licht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha eindelijk herfst zeggen mensen dan.
      Ja lekker bijna 6 maanden kou kleumen, gevoelloze witte vingers, pijn lijden waar mijn been gebroken is geweest, grijs, grauw, nat, regen, wind in het hooguit schemer. Spoel maar door naar minstens half april. Blegh. Ik vind 20 graden niet warm, dat is uit te houden met een trui aan.

      Verwijderen
  18. We kunnen ons er druk over maken , maar in de praktijk hebben we er weinig over te zeggen. Dus je er maar niet te druk over maken is de beste optie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook al maak ik me er niet druk om, ik heb er wél last van.

      Verwijderen
  19. Wat ik lastig vind aan het verzetten van de klok is dat mijn complete tijdsgevoel in de qar raakt. Waar ik gewoonlijk tot op het kwartier kan zeggen waar we zitten in de dag ben ik dan 1-3 weken van slag.

    Dan wordt ik opeens om 5 uur wakker en kan niet meer slapen, of krijg mijn bedtijd niet aangepast… Heb ik razende honger om de verkeerde tijd enz.

    Gelukkig valt het hier (Zeeland) nu direct na de vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.