De driewieler is mijn allereerst elektrische fiets. Nul ervaring dus met elektrische fietsen, behalve wat ritjes tijdens vakantie op Ameland.
Doordat kort geleden de oplader stuk was, heb ik in de handleiding (71 pagina's!) het gedeelte over de accu aandachtig gelezen en ik ontdek nieuwe dingen die ik nog niet wist. Blijkbaar heb ik daar eind mei, toen de driewieler geleverd werd, volkomen over heen gelezen, want op dat moment nog niet interessant.
Dit wist ik wel: Het is voor de accu beter om tussentijds te laden in plaats van te wachten tot
deze helemaal leeg is. En dat deed ik ook steeds.
Maar ....... onderstaande regels waren mij nog niet duidelijk
- Bewaar en gebruik de accu bij voorkeur tussen de 5 en 20 graden, vermijd hogere en
lagere temperaturen.
- Voor een optimale conditie en capaciteit van de accu, adviseren wij om de accu binnen
bij kamertemperatuur op te laden.
- Iedere accu loopt na verloop van tijd leeg. Dit proces heet ‘zelfontlading’. Een accu die
leeg is en niet wordt opgeladen kan door zelfontlading een diepteontlading krijgen en
hierdoor defect raken. De garantie vervalt in geval van diepteontlading.
Oh, tot nog toe laadde ik de accu op in de onverwarmde schuur, terwijl die accu op de fiets bleef. Vanaf eind mei kon dat ook prima. Ik laadde altijd overdag en nooit 's nachts. Temperaturen waren misschien niet helemaal kamertemperatuur, maar kwamen daar wel bij in buurt.
Maar als ik de onderhoudsregels goed lees, betekent dit, dat ik de komende tijd de accu regelmatig van de driewieler moet halen. Om hem op te laden en ook als het 's nachts kouder wordt dan +5 graden.
Dus ging ik pogingen doen om de accu van de fiets te halen. Poeh, dat lukte helemaal niet. Op het filmpje van de fabrikant leek het heel simpel. Ik heb het zelfde type fiets als in het filmpje. Je moet het slotje openen met de sleutel, het slotje indrukken en je trekt de accu zo van de fiets, volgens onderstaand filmpje.
Schoonzoon fietste naar mij toe en kwam te hulp, heel lief! Het bleek dat ik het slotje niet ver genoeg indrukte, je moet drukken tot dat er een klikgeluidje komt. Dan is het inderdaad vrij gemakkelijk om de accu van de fiets te halen. Terugzetten is moeilijker, vanwege de plek van de slede op de fiets, onder de bagageplaat. Je kunt nauwelijks zien wat je doet, het moet een beetje op de tast. En zo op mijn hurken zitten zoals de man in het filmpje, dat kon ik misschien 40 jaar geleden prima, maar dat is echt te hoog gegrepen voor mij als bijna 71 jarige die te kampen heeft met evenwichtsstoornissen!
Maar goed, ik heb inmiddels wat geoefend, en het gaat nu wel goed, nog steeds met enige moeite, maar het lukt.
Bij mijn vorige driewieler kon de accu er niet uit. Mij huidige wel en ik zal straks ook de gebruiksaanwijzing eens erbij pakken, was ik toch al
BeantwoordenVerwijderenvan plan want ik weet ook niet hoe mijn licht aangaat.
Het aansluiten vd oplader is ook al een dingetje, je kan zo slecht zien waar het stekkertje in moet en dat moet zo zorgvuldig dat me dat ook niet makkelijk lukt. En ja op je hurken zitten zou het makkelijker maken maar met knieprotheses gaat dat ook niet. Bij ontwikkeling van produkten die ouderen en mensen met beperking gebruiken zou ook een ergotherapeut mee moeten kijken.
Lot heeft gelijk,er wordt te weinig rekening gehouden met ouderen of beperkingen. Ik doe dat stekkertje er in op de tast.
BeantwoordenVerwijderenIk zou de accu gewoon zoals je nu doet in de schuur opladen. Het risico dat de accu stuk gaat door een te lage of te hoge temperatuur is verwaarloosbaar.
BeantwoordenVerwijderenDaarnaast kan een accu door zelfontbranding een huis in de brand zetten waardoor het veiliger is om hem in de schuur op te laden.
Ook denk ik in jou geval dat het gemak van de accu in de fiets laten zitten zwaarder weegt dat het erg kleine risico dat je loop dat je een nieuwe accu moet kopen.
In koud weer presteert de accu minder. Je moet sneller opladen. Ik heb ook het gevoel dat de accu tijdens opladen in een koude omgeving niet volledig oplaad.
Verwijderen