woensdag 20 december 2023

Kerstkaarten ja of nee?

Gisteren had ik per post nog geen enkele kaart ontvangen. Wel 2 die door buurtgenoten persoonlijk in mijn brievenbus waren gestopt en 1 kaart via WhatsApp, maar verder helemaal niets!
Iedereen is laat dit jaar, of misschien ontvang ik verder helemaal niets?
Ik ben zelf ook laat. Ik heb een hekel aan kerstkaarten schrijven en stel het daardoor vaak uit!
Maar ik vind het daarentegen wel leuk om kaarten te ontvangen, dus schrijf ik ze vrijwel altijd wel.
Ik sla wel eens een jaar over, volgens mij heb ik in het jaar dat mijn moeder oktober overleed en alles rond haar erfenis en het opruimen van haar spullen etc mij nogal in beslag nam, ook emotioneel, geen kaarten verstuurd. Dat merkte ik pas achteraf. Ik ben het in dat jaar gewoon vergeten!

Andere jaren ontving ik ongeveer half zo veel kerstkaarten als wat ik verstuurde. Het zou leuker zijn als ik meer krijg.
Nu is het dit jaar de vraag, schrijf ik wel of schrijf ik niet?
Dit jaar heb ik bijzonder weinig zin, ook doordat ik nog niets per post ontvangen heb. Ik had tot gisteren nog niet eens gecheckt hoe veel decemberzegels ik nog op voorraad had! Nou, dat waren er 23 en als ik ook nog wat kaarten zelf in brievenbussen doe, dan red ik dat wel! Toch fijn dat de zegels uit vorige jaren nog steeds geldig zijn!
Kaarten zat, ik heb vorig jaar flink wat nieuwe voorraad leuke kaarten gekocht.
En wie stuur ik dan een kaart? Daarvoor heb ik een vast lijstje dat ik afvink.

Gisteravond ben ik toch maar met frisse tegenzin begonnen.
Waarom?
Omdat ik de traditie toch wel erg leuk vind.



37 opmerkingen:

  1. Maak meestal een aantal kerstkaarten zelf maar door drukte/omstandigheden rondom de zorg van mijn moeder kwam het er niet van. Toen maar gekocht maar mijn kaarten die ik vorige week donderdag op de post deed zijn nog niet aangekomen. Zelf hebben wij er pas eentje terwijl dat er normaal al veel meer zijn voor de kerst en de kaarten die ik zag in de app van PostNL (zaterdag al) zijn ook nog niet bezorgd. Postzegels en kaarten worden steeds duurder en als ze dan ook nog niet op tijd aankomen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je ook geen kaarten/wensen per mail of whatsapp ontvangen? Die verstuur ik het meest en nog enkele papieren kaarten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook een hekel aan kerstkaarten schrijven en doe dat alleen nog maar voor mensen waarvan ik weet dat die blij zijn met een kaartje . Zelf vind ik het gewoon onzin!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het een beetje raar,dat u eerst gaat afwachten of u kaarten krijgt.
    Ik stuur kaarten,omdat ik het wil, en of degene die ik een kaart stuur een kaart terug stuurt is aan hem/haar.
    Persoonlijk vind ik kaarten via de post leuk.De wenskaarten via de mail doen me niets.Dat vind ik erg onpersoonlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wacht niet totdat ik wat ontvang en antwoord dan, ik ben altijd wat laat met verzenden. Anderen zijn mij dan al voor geweest.

      Verwijderen
  5. Als ik een kaart van jou zou ontvangen, en daarbij weten met hoeveel tegenzin je die geschreven had, zou ik vrolijk appen stóp er maar mee! Appje is ook goed! 😀.
    Zelf ben ik al tijden gestopt met papieren kaarten versturen. Heerlijk.
    Dat verplichte gedoe elk jaar weer. Ik breng ze wel rond, hier en daar in mijn buurtje. Verder gewoon appjes of telefonisch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hekel is misschien wat te sterk uitgedrukt, maar ik moet wel een drempel over om te beginnen. Als ik eenmaal bezig ben, vind ik het ook wel min of meer OK om er mee bezig te zijn en voor iedereen een leuke, passende kaart uit te zoeken.

      Verwijderen
  6. Ja, ik verstuur ze. En ik verstuur ook ieder jaar meer dan dat ik krijg. Toch vind ik het een mooie traditie en elke kaart die ik krijg tovert nog steeds een glimlach op mijn gezicht. In deze donkere dagen is het fijn om te weten dat mensen aan je denken en de moeite voor je nemen. Het geeft een warm gevoel.
    Een wens via app of mail doet me niks. Veel te onpersoonlijk en gemakkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik ben blij met elke reactie, ook via mail en app.
      Wie ben jij, om de reactie van een ander te vergelijken en dus te beoordelen.
      Anne

      Verwijderen
    2. Ik beoordeel helemaal niemand. Ik zeg alleen wat ik vind. En dat is dat ik een appje dat misschien wel aan tientallen of honderden mensen tegelijk wordt verstuurd onpersoonlijk vind.

      Verwijderen
  7. Gisteren er 8 verstuurd aan half familie en half vrienden bij de buren doe ik ze pas vrijdag in de bus
    Al 1 ontvangen en ik verwacht niet dat er van iedereen wat komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Helaas zijn er steeds minder mensen aan wie ik een kaart kan sturen.
    Dat is een gevolg van het ouder worden en geïsoleerd leven door mantelzorg.
    Ik heb er nu nog maar acht, maar ik maak er wel wat van.
    Teken ze zelf, de Marie Claire idees geeft mooie voorbeelden, of ik schrijf er een gedichtje bij.
    De paar mensen die je nog hebt moet je koesteren! Titia.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als iedereen zo denkt: eerst kaarten krijgen, dan sturen, dan wordt er geen enkele kaart verstuurd. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat schrijft ze toch helemaal niet?! Ze stelt het lang uit, maar niet om eerst te zien wie haar een kaart stuurt. Man, de negativiteit...

      Verwijderen
    2. Mijn moeder deed dat! Zij stuurde alleen een kaart als ze er 1 ontvangen had en anders niet. Dat heb ik nooit gedaan!

      Verwijderen
  10. De kaarten zijn geschreven en gepost.
    Als ik in december in Nederland ben stuur ik altijd een echte kerstkaart, ben ik in Australië dan blijft het bij een e-card.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, het is wat werk. Ik schrijf de kaarten voor ons pleintje, altijd met een persoonlijke noot. Maar dat zijn er maar zes.
    Echtgenoot verzorgt de rest. Familie en vrienden. Hij haalt ook de kaarten en postzegels.
    Mij zegt het niet zoveel, ik vind Kerst iets verschrikkelijks. Echtgenoot is wel van de kaarsjes en traditie. Dus ook kaarten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb ze dit jaar meteen na de Sint verstuurd, want anders red ik het niet voor de Kerst (ik was in november al eens rustig de adressen gaan schrijven). Van sommige mensen hoor ik nooit wat terug en van anderen wel. Het aantal neemt af, want er zijn al veel tantes en ooms overleden.
    Vroeger maaktenik al mijn kaarten zelf, maar daar kreeg ik stress van. Dus dat doe ik niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat neem ik mij ook ieder jaar voor. Om vroeg te beginnen, maar op de een of andere manier komt dat er nooit van!

      Verwijderen
    2. Ik zet het in de agenda voor half november: kerstkaarten opzoeken. En voor eind november: adressen schrijven. De persoonlijke boodschappen doe ik dan valk voordat ik ze. post, een stuk of 5-8 per kee.r

      Verwijderen
  13. Hier ook pas 2 kerstkaarten ontvangen, met een glimlach. En veertien zelfgemaakte verstuurd. Minder dan voorheen. Ik vermoed dat het voor veel mensen te tijdrovend en te duur is. Best jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Waarom kerstkaarten schrijven als je daar een hekel aan hebt? Zou niet graag zo'n kaart ontvangen.
    De meesten aan wie ik kaarten schreef zijn er niet meer. Ik verstuur er nog maar een paar, met welgemeende wensen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom denk je dat mijn wensen niet welgemeend zijn? Juist als ik het niet meende, zou ik geen kaarten verzenden, dan zou ik er mee stoppen.

      Verwijderen
  15. Vroeger gaf je ze ook aan collega’s. Ik heb een lijst op de pc waar ik noteer van wie ik ze krijg. Die krijgen ze ook.
    Ik voel me bezwaard, want dat nichtje stuurt mij altijd een heel dure kaart. Maar van mij hoeft dat niet.
    Dit jaar heb ik een moestuinfoto bij Kruidvat laten omzetten tot kerstkaart. Zestien had ik er.
    Ik heb er nu nog vier over. Postzegels zijn heel erg duur. Kerstzegels koop ik niet.
    Helaas ben ik nu met de kerst thuis. Ik hoop volgend jaar elders te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een flinke investering maar ik koop al flink lang zo nu en dan een rol postzegels, altijd als ik weet dat de.prijzen omhoog gaan. Die gebruik ik inmiddels ook voor de kerst want ik ben nu bezig aan de rol van drie jaar terug, dat is redelijk voordelig. Ik schrijf regelmatig kaartjes en brieven, ik heb ook een hele stapel mooie kaarten liggen.

      Verwijderen
    2. Ik koop mijn postzegels, voor binnen- en buitenland en kerstzegels) altijd bij postzegelsmetkorting.nl.
      Verzending is gratis en je bent per 10 zegels minstens €1,50 goedkoper uit en soms meer.
      Thea

      Verwijderen
  16. Ik neem me elk jaar voor om op tijd mooie kaarten naar enkele mensen te sturen die dichtbij me staan... en vervolgens is het ineens kerst. Misschien toch zometeen maar eens even een paar kaartjes kopen en wat tijd aan besteden.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Als je echt een hekel hebt aan schrijven van kaarten zou ik het gewoon maar niet doen maar ik begrijp al uit eerdere reacties dat het woord 'hekel' wat sterk is uitgedrukt. Beetje tegenzin snap ik wel.

    Ik ben heel willekeurig en inconsequent, soms jaren helemaal niet dan weer eens een jaar 'iedereen' en dan weer een enkeling. Maar ik schrijf meestal een halve brief op zo'n kaart, heb ik niet echt iets te schrijven dan stuur ik niet. Het hangt zeker niet af van hoeveel kaarten ik zelf krijg.
    Ik vind 'massaal' een fysieke kaart sturen waarin je voor iedereen vrijwel dezelfde tekst schrijft - en dat is toch wat de traditie een beetje inhoudt - precies even onpersoon en gemakzuchtig als appjes/mailtjes sturen. Dat wil wat mij betreft zeggen dat ik beiden gelijk waardeer. Het enige verschil is een klein beetje fysieke arbeid maar dat maakt de intentie niet anders.

    Mare

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ontvang met je hart en niet met je hoofd !
      Anne

      Verwijderen
    2. Het is mij onduidelijk wat je daarmee bedoelt. Is geen onderscheid ervaren tussen fysieke of digitale wensen met ‘het hoofd’ ontvangen en dan dus verkeerd?

      Verwijderen
  18. Het was best wel leuk om een sliert kerst- en nieuwjaarskaarten in de kamer te hebben hangen. Vooral toen de kinderen nog klein waren. Met wisselend succes verzond ik ook de nodige kaarten. Met wisselend succes bedoel ik dat het soms domweg vergeten werd of er op het laatste moment nog aan gedacht werd. Ik ben ermee opgehouden toen ik eens half januari in de schrijfmap nog een hele stapel kerst- en nieuwjaarskaarten vond waarop nog een postzegel moest die ik op het moment van schrijven niet meer voorradig had. Sterker nog, de kaarten waren helemaal uit mijn geheugen verdwenen.
    Sindsdien worden de kerst- en nieuwjaarsgroeten alleen nog digitaal of persoonlijk overgebracht. Ze zijn er echter niet minder gemeend om.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De traditie van de kerstkaarten vind ik ook wel leuk al ben ik wel drastisch gaan verminderen. De prijzen reizen de pan uit tegenwoordig. De kaarten vallen nog mee maar de postzegels. Wij zijn dit jaar in Spanje maar ik heb toch kaarten verstuurd en ik zie via de postapp dat er bij ons ook kaarten in de brievenbus vallen. Als we weer thuis zijn ga ik die allemaal lezen en zet ik ze allemaal in de kamer. Kerst of niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja hier zijn we druk aan het schrijven geweest en persoonlijk rond gebracht. Wij hebben er inmiddels ook al een tiental mogen ontvangen. Voor de oma’s die nog onder ons zijn hebben we er ook een kerststuk bij langs gebracht. Omdat ik weet dat een kerstboom neerzetten te veel gedoe is door gezondheid. Beide sloegen het aanbod van door ons opzetten en opruimen af vandaar al een aantal jaar dat stuk op tafel voor een beetje extra gezelligheid. Nog twee kaartjes liggen te wachten om verstuurd te worden maar omdat we een verjaardag komend weekend in de buurt hebben van de geadresseerde brengen we zelfs het kaartje op 1,5 uur rijden persoonlijk langs. Ja ik vind het wel wat hebben die kaartjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik las in de krant dat er steeds meer nieuwjaarskaarten verstuurd worden, dus dat de mensen ook later versturen. Ik doe ook ee nieuwjaarsgroet en moet alles nog schrijven. Morgenmiddag maar eens beginnen, dan kan er een stapeltje weg voor de lichting van vrijdagmiddag

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wij versturen kaarten, apps en brengen de naaste buren een kaart.
    Vroeger in ons werkzame leven, stuurden wij alleen kaarten met “noffelik nijjier”.
    Die konden eind januari ook nog op de post.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Herkenbaar; dat te laat beginnen terwijl je weet dat je het beter iets eerder kan doen. Dan heb je de rust om ook van het schrijven te genieten (ik wel weet ik). En toch ben ik nog steeds eerder dan dat de kaarten binnenkomen. Appjes vind ik ook wat minder, maar ja het is wel goedkoper en sneller en het is de gedachte die telt.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi, ik heb besloten alleen kaarten te sturen naar de mensen buiten mijn woonplaats. Oa familieleden. En dan met een persoonlijk woordje er bij. Mensen uit mijn woonplaats stuurde ik een appje met een mooie foto. Daar ben ik ook mee gestopt, ik kom ze wel tegen.
    Scheelt een boel werk en energie.
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.