donderdag 14 december 2023

Rits stuk! Wat nu?

Het lopertje van de rits van de winterjas van jongste kleindochter was afgebroken.
helemaal afgebroken, je kon er ook niet meer een paperclipje of een ringetje van een sleutelhanger aan bevestigen. Doordat het afgebroken was, was de rits en daarmee de jas onbruikbaar geworden. 

Wat nu? Weggooien? Nee, de jas mag dan tenminste derdehands zijn, want gekocht op een rommelmarkt en vervolgens gedragen door oudste kleindochter, hij is nog prima bruikbaar.  Een nieuwe rits er in zetten? Dat is een lastig klusje!

Dochter bedacht dat ze bij de schoenmaker een paar keer de ritsen van laarsjes had laten repareren door er een nieuw lopertje op te laten zetten. Eerst de ene laars en toen het andere laarsje toen de rits daarvan het ook begaf. 
Dat zou je bij de rits van de jas ook kunnen laten doen!

Zo gezegd zo gedaan.

Het scheelt veel werk, de rits kon gewoon blijven zitten en het veilige beschermingstrookje bij de hals kon ook gewoon blijven zitten, waardoor er niet in kleindochters kin kan worden geritst.

De jas is op een duurzame manier weer een winter te gebruiken en volgend jaar is deze 3 jarige er uitgegroeid, want dan is ze al láng een echte kleuter! Zucht, het gaat zo snel met die kleintjes!

lopertje aan de onderkant

met kin-bescherming


12 opmerkingen:

  1. Weer wat geleerd,ik wist niet dat een schoenmaker zoiets deed

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goede schoenmaker! Manlief had hetzelfde met zijn (dure) outdoorjas en de schoenmaker hier kon er niets mee. Toen naar Bever waar de jas gekocht was. Inzetten van een nieuwe rits Euro 100,00....heb toen uiteindelijk na zoeken op het www een filmpje op YT gevonden waarmee het is gelukt. Bij de ritswinkel kon ik het onderdeel bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk en goed dit ! Bedankt voor de tips!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier op de weekmarkt staat altijd een kraam waar ze kapotte ritsen repareren. Eerst was het €3,95 en nu €4,95. Ze hebben daar een klein apparaatje voor. Ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben hier op het dorp een kledinghersteller. die doet dit soort dingen altijd even tussendoor. Fijne zaak. Turkse familie die dat doet. Heeft het altijd druk.In deze dure tijden weten veel mensen hem te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In ons dorp is nog een fourniturenwinkel. Zij repareren op dezelfde manier een jas. Voor een euro ben je klaar. Je betaalt alleen het onderdeel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn man heeft ooit (1980) zelf een nieuw lopertje gemaakt voor mijn winterjas.
    Nu lukt dat niet meer en breng ik de jas naar een naaiatelier voor een nieuw lopertje.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er zijn ook universele te koop die je heel gemakkelijk op de rits schuift zonder naai werk. Ik had er altijd een in de naaidoos voor mijn kinderen. Helaas in der loop der jaren kwijt geraakt, is waarschijnlijk op een jas blijven zitten die gedoneerd werd in de voddenzak.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn neefje van 7 keek over mijn schouder toen ik dit zat te lezen. Hij is een beetje jaloers op de kleur van die jas :) maar dat terzijde. Leuk om - ook in de reacties - te lezen dat dat blijkbaar nog op zo veel plekken lukt. Ik doe het meestal zelf, op zich geen speciaal gereedschap voor nodig maar wel ‘gereedschap’. Tangen, kleine schroevendraaier dat soort dingen.
    Een hele nieuwe rits lijkt me bij de jas op die foto’s echt erg ingewikkeld, zo te zien zitten er drukknoppen vrij dicht op de rits, ik zou daar met mijn industriële machine en het smalste voetje niet fatsoenlijk langs kunnen stikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En daarna de jas weer doorgeven. Hier in Limburg was dit jaar net zoals voorgaande jaren een jassenactie. De vraag aan de Limburger was: heb je nog een winterjas die je niet meer draagt maar wel nog heel is en te gebruiken door een ander? Lever hem dan in. Dit jaar werden er ruim 35.000 winterjassen ingeleverd.
    In mijn gemeente werden de ingezamelde exemplaren eerst aangeboden aan de eigen inwoners in nood daarna gingen ze naar de Kledingbank.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Weer wat geleerd. Nooit geweten dat dit kon. Bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheoriën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.