zondag 18 februari 2024

"Dat vind ik niet nodig ...."

In de supermarkt haalde ik veel zware dingen, veel pakken melk, 2 courgettes en een potje tahin en ook had ik een paar boeken bij me, die ik in de bibliotheek had gehaald. In zo'n geval ga ik niet mijn zware tassen tillen, maar rijd ik mijn boodschappenkarretje naar mijn driewieler. De tassen zijn mij te zwaar om te tillen. Alle boodschappen pasten nauwelijks in mijn fietsmand.
Vaak laat ik de boodschappenkar staan bij de fietsenrekken, dan wordt hij wel weer door iemand anders meegenomen de winkel in. Dat doe ik zelf ook vaak als ik een karretje zie staan. In de karretjes hoeven geen winkelmuntjes, dus het maakt niet zo uit waar je ze bij de winkel achterlaat. Tenminste bij droog weer. Als het regent, vind ik dat zo'n karretje onder dak moet staan.
Het was op het moment dat ik het boodschappenkarretje naar buiten reed droog, maar het had een groot gedeelte van de dag gemiezerd, dat kon wel weer opnieuw gebeuren.
Ik had niet zo veel trek om mijn boodschappen in de steek te laten, mijn mand is niet afsluitbaar en diefstal is nooit ver weg. Daarom vroeg ik, staande bij mijn driewieler, een jong stel dat aan kwam lopen en op weg was naar de ingang van de supermarkt: "Willen jullie mijn karretje even meenemen de winkel in?"
Je raadt het antwoord al van de jongeman van hooguit 25 jaar, dat is namelijk de titel van dit stukje: "Dat vind ik niet nodig ...."
Ik was volledig overdonderd en had zo gauw geen antwoord, had willen zeggen, het gaat er niet om dat je het nodig vindt, het gaat er om dat je mij een kleine dienst bewijst.
Ze waren al in de winkel verdwenen.
Ik heb het winkelwagentje laten staan, ben op mijn fiets gaan zitten en ben naar huis gefietst.
Ze bedoelden het waarschijnlijk hopelijk niet slecht. Misschien dacht hij dat ik hem aanbood om de winkelwagen over te nemen en dat er een munt in het slot moest. En misschien wilde hij er alleen maar sigaretten kopen, die overigens niet meer te koop zijn.

PS: misschien moet ik, gezien de vele reacties, nog een toelichting geven: meestal draag ik mijn tassen naar mijn driewieler en vervoer ik mijn boodschappen niet in een winkelkar. Als ik zware boodschappen gedaan heb die niet duur zijn, bijvoorbeeld kattenbakvulling of zo, dan laat ik mijn boodschappen even onbeheerd achter om de kar terug te brengen.
Bij de fietsenstalling staat altijd hooguit 1 achtergelaten karretje, meestal helemaal niets. Als er een karretje staat, dan neem ik die mee naar binnen om te winkelen. Dus het is nooit zo dat er meerdere winkelkarretjes buiten staan, tenminste niet dat ik het meegemaakt heb.
Mijn driewieler met bagagemand, vastgezet met tiewraps

53 opmerkingen:

  1. Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed als je het zelf niet nodig vind om het karretje terug te brengen, je het wel van iemand anders verwacht? Je schrijft dat je je karretje vaak bij de fietsenrekken laat staan, dat is toch niet netjes? Boodschappen in je fiets of niet? Als iedereen zijn karretje elders laat staan, wordt en is het een puinhoop. Maria.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, eerlijk gezegd vind ik het asociaal dat mensen (en dus ook jij) hun karretjes niet even terugbrengen. En dan in dit blog mensen een beetje zwart maken die het niet nodig vinden om jou karretje weg te brengen. Heel apart, maar goed.

      Verwijderen
    2. Ik kan vaak mijn fiets niet meer achterlaten als ik een karretje weg wil brengen. Want óf mijn fiets staat te ver om die nog in het oog te houden, of hij valt om vanwege de zware boodschappen, zodra ik de fiets loslaat. Mensen met auto’s hebben hier geen hinder van, denk ik.

      Verwijderen
  2. Wat een vreemde reactie !
    Iets anders wat bij me opkwam is , misschien een goed idee om de zware of volumineuze boodschappen thuis te laten bezorgen ? Een keer per maand bijvoorbeeld. Heb je meer ruimte in deze fietsmand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat maakt geen verschil. Bij de meeste winkels mogen mandjes niet mee naar buiten om dat die ook heel veel mee gejat worden. Zul je toch met een kar moeten lopen. En ook kleine ,en de raarste boodschappen worden gejat .Is mijn ervaring, zelfs als ik er mijn woeste stoere hond naast laat zitten. Als ik terug moet om dat ik de lege flessen of iets anders vergeten ben. En dat in een klein dorp.

      Verwijderen
    2. Ik bedoel het mandje op de fiets waar Aaf haar boodschappen indoet.🙂

      Verwijderen
    3. Nou of er nu drie of tien dingetjes in dat mandje liggen. Hoe groot of klein het mandje is. En ik ga zelfs een riem met hangslotjes er voor maken, Ze jatten het er heel snel uit. Ook al sta je vijf meter verder op.

      Verwijderen
    4. Hahaha. Geweldig die foto er bij. Ik denk een oogje te zien in de ring die er uit het oog steekt van het mandje. Gelijk op een idee gebracht .Dan toch maar een hangslotje erop als ik ergens een winkel in ga. En er zitten al spullen van een andere winkel of zo.

      Verwijderen
  3. Of die mensen hadden gewoon een slechte dag..bijv. net een rotbericht, pijn of tegenslag. Dan kun je dat hebben dat je het even niet op kunt brengen om iets voor een ander te doen (Dat bedenk ik dan altijd maar als ik hufterig behandeld wordt). Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ‘ Zouden jullie misschien mijn karretje mee terug willen nemen, de winkel in? Ik durf mijn bepakte fiets niet zo achter te laten…’ Misschien zou hij je vraag dan beter begrepen hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maar je vindt het zelf toch ook niet nodig? Want dan zou je het zelf wel doen. Beschouw mij flabbergasted maar die kar hoort altijd terug onder het dakje. Ook als er geen muntje in gaat.
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het lijkt wel op Facebook reacties die er nu staan, daar vinden mensen het ook nodig om een beetje onzinnig te reageren.
    Natuurlijk kan je zelf ook bedenken zware boodschappen te laten bezorgen, of als ik me goed herinner heb je dat ook al gedaan toen je geopereerd werd.
    En je omschrijft duidelijk waarom je het karretje niet zelf terug wilde brengen, bang dat de boodschappen uit je mand werden gestolen, dus heel goed gelezen wordt er ook niet gezien de reactie van anoniem 7.08.

    En verder zou ik ook overdonderd zijn door een reactie: dat vind ik niet nodig. Waarschijnlijk had je die reactie ook gekregen als je het op een andere manier had gevraagd.
    De wereld wordt er steeds vreemder en niet leuker op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer dat je schrijft dat het onzinnige reacties zijn Lot. Aaf schrijft heel duidelijk dat ze dit vaker doet en ik vraag mij oprecht af wat dat gedrag teweeg brengt. Ja, de mand is vol. Maar hoever lopen kan het nu zijn van de karretjes tot het fietsenrek? En dan verwachten dat iemand anders dat voor je doet zonder uitleg is niet reeel.
      Maar geeft niet, we zijn hier niet om ruzie te zoeken. Maria (niet anoniem zoals je aangaf)

      Verwijderen
    2. Wat flauw Lot. Het laten bezorgen van boodschappen scheelt voor mij veel gesjouw.
      Het is maar een tip, niet aan jou maar aan Aaf.

      Verwijderen
    3. Maria. Het was een beste aanval op de persoon. Het had wat subtieler gebracht kunnen worden. B.v. ik zou het zelf anders doen. Maar ja mensen die zo gezond zijn dat " even snel een stukje heen en weer lopen " niet voor hun uit maakt kunnen makkelijk daar over oordelen.

      Verwijderen
  7. Ach ja ,en zo komen jongeren aan een slechte naam.
    Een andere vraag had denk ik zeker beter uitgepakt en ik zou zelf de kar niet hebben laten staan.
    Doe zelf alles op de fiets en stop alles in de tassen en loop dan terug.
    Soms aardig stukje lopen maar laten staan ? Nee

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het kan ook een misverstand zijn,toen er nog muntjes in de karren zaten vroeg ik dat ook als er weinig karren waren als ik klaar was.
    Iemand zei dan vaak geen kar nodig te hebben.
    Sterre

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vreselijk, ik erger me blauw aan al die mensen die hun karretje zomaar achterlaten. Ook al heb je er geen munt in gedaan, je moet het karretje gewoon terugzetten waar het hoort te staan.
    Jij lzou een afsluitbare mand op je fiets moeten hebben dan kun je gewoon je karretje terug brengen!
    Ik denk dat de jongeman geen karretje wilde gebruiken voor die een of twee boodschappen die hij ging halen. Daarom vond hij het waarschijnlijk niet nodig!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik sluit me hierbij aan, ik vind het niet netjes om je karretje te laten staan. Als er één blijft staan dan is dan doet een volgend persoon dat ook veel gemakkelijker en voor je het weet staan er overal karretjes. Ik plaats mijn fiets altijd dichtbij zo'n hok, zodat ik hem niet uit 't oog verlies als ik het karretje terugbreng.

      En als dat niet kan misschien iets duidelijker vragen aan iemand anders.

      Verwijderen
    2. Ben het hier ook mee eens.
      Wat de reden ook is als jezelf je kar niet terug kan brengen dan moet je anderen daar niet mee opzadelen,zelfredzaamheid dus.
      Evelien

      Verwijderen
    3. Evelien.En dat ,al dat participatie gepraat waar in linkse en rechts elkaar gevonden hebben heeft deze maatschappij nu zo uitgehold. Waarom zou je niet een een ander ergens om mogen vragen als je dat zelf niet kunt of te risicovol vind. Iemand hoeft er niks voor te laten ,die loopt toch die kant op. Ik schrik wel zo vreselijk van dit soort reacties op dit blog. Wat een individualisme. En dat vind ik nu juist zo aso. Ipv Aaf voor aso uit te maken .

      Verwijderen
    4. Vind ik ook wel maar toch moet je zoveel mogelijk zelfredzaam zijn.
      Als Aaf had gezegd waarom ze dat zelf niet kon hadden die mensen vast anders gereageerd want dit was niet erg duidelijk.
      Evelien

      Verwijderen
  10. Ik zou nooit zoiets aan een ander vragen. Het komt verwend en lui over, denk ik zelf.

    Adriana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga verder geen vervelende reacties plaatsen maar deze reactie vind ik toch wel een beetje raar .Als ik zie dat iemand op een driewieler rijd ga ik er vanuit dat de persoon moeite met lopen of evenwicht heeft en niet verwent of lui is .En elkaar helpen kost vaak zo weinig moeite !
      Elisabeth

      Verwijderen
  11. Soms is er een ‘’karretje-breng-punt’ vlakbij de fietsenrekken. Dan gaat het wat gemakkelijker om het karretje even netjes terug te zetten. Dat zou bij elke winkel een goed pluspunt zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik nou een goeie! Ook bij de AH waar ik vaak kom is het best lastig om de kar weg te brengen en je fiets in het oog te houden. Dus breng ik eerst de kar weg - tassen eruit tillen en kar met knie in de rij duwen want handen intussen vol, nog best een gedoe - en loop daarna naar mijn fiets. Als dat dichter bij elkaar is, kan je veel makkelijker daarna de kar pas terugbrengen. Dat is zeker waar, dus ik ben het ermee eens dat het bij iedere winkel een pluspunt zou zijn!

      Groetjes Lily

      Verwijderen
    2. Dat zou inderdaad heel handig zijn. Zo is het hier bij de Plus en de AH iets verder op wel geregeld.

      Verwijderen
  12. Blijkbaar is het westen des lands dan toch zo verschrikkelijk nog niet. Ik zet mijn tassen naast mijn fiets, breng het karretje daar waar hij hoort en zet dan de spullen mijn fietskrat en fietstassen. In 25 jaar nog nooit wat gestolen. In dit is in het drukke centrum op zaterdagochtend.

    Ik vind het echt niet netjes om die kar maar te laten slingeren. En dan ook nog een ander wat te verwijten.
    Bij ons zijn er al diverse winkels waar de karretjes de winkel niet meer uit kunnen door dat mensen de karretjes laten slingeren, meenemen naar de auto is niet mogelijk en bij de mandjes gaat er dan een alarm af bij de poortjes. Poortjes staan na alle kassa's dus ook de bemande kassa's.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wooww zuinigaan wat een reacties, ik zou het zelfde doen als jij als het niet anders kan laat ik het karretje staan en dat komt bijna niet voor anders breng ik het altijd terug.
    Hier in de buurt verdwijnen de karretjes zelfs mee naar huis en die zetten ze in hun schuurtje alsof het hun eigendom kar is.
    Of je ziet ze in een sloot langs de weg of ver uit de buurt van een winkel.
    Dat is erg... niet als het even een keertje anders niet kan!
    Zonnige groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Juist als ik mijn tassen náást mijn fiets zet, zijn ze sneller mee te grissen. Ik, klein vrouwtje, heb dan het nakijken 😆

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Misschien verstond jij het verkeerd en zei hij "Ik heb hem niet nodig"??
    Marijke
    En vroeger, toen ik nog fietste, parkeerde ik mijn fiets naast het karretjes-verzamelpunt, om makkelijk te kunnen overstappen van karretje naar fiets.
    Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik had gisteren een andere ervaring, een mevrouw in een scootmobiel stond bij de kassa die geen uitloopband had. De rij werd heel lang en we hebben heel geduldig lang staan wachten. Toen we eindelijk aan de beurt waren hebben wij onze boodschappen gelijk in onze tas gedaan en had die mevrouw haar tas helemaal ingepakt. Dus ik vraag aan haar kan ik u helpen door uw tas in uw scootmobiel te tillen? Zegt ze alleen keihard NEE.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik denk eerder dat de jongeman bedoelde: laat toch gewoon staan. Terugbrengen is niet nodig. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De toevoeging maakt wat mij betreft niets uit, hoeveel karretjes er wel of niet al staan maakt het niet meer of minder netjes om er zelf een te laten staan, ook niet dat het 'meestal' anders gaat. Het is m.i. gewoon niet netjes, nooit, zijn er goede excuses om dat toch een keer te doen? Natuurlijk, maar het blijft niet netjes en het is nogal wat om vervolgens iemand anders de maat nemen omdat ze volgens jouw interpretatie 'onbeleefd' zijn. Dat siert niemand.

    Verder vermoed ik dat Geatsje wel eens gelijk kan hebben, waarschijnlijk dacht die man - net als jijzelf blijkbaar af en toe vindt - dat het niet zo nodig was dat dat karretje teruggebracht werd en was hij helemaal niet bezig met jou wel of niet eens dienst te bewijzen. Hoe dan ook is het een redelijk nette manier van 'nee' zeggen, het staat mensen nog steeds vrij om nee te zeggen en jij kunt niet aan de buitenkant zien hoeveel moeite dat voor hem zou zijn geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat ik nooit zo goed begrijp is dat oudere mensen het altijd nodig vinden om het te benoemen dat het om jongere mensen gaat ? Zeker als het over negatieve dingen gaat. Naar mijn mening zijn er net zoveel jongeren als ouderen die zich wel of niet schuldig maken aan negatief gedrag. Zo kreeg mijn dochter een keer een sneer omdat ze niet opstond voor een oudere dame in de trein. En dat deed ze niet uit onbeleefdheid, maar omdat zij last van haar rug heeft als ze lang moet staan. Je kunt aan de buitenkant van mensen en aan hun leeftijd niet altijd zien wat er speelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eens! Mijn dochter van 20 heeft reuma en wordt ook moe van de oordelen over jonge mensen. Groet, G

      Verwijderen
    2. Verveeld iedereen zich op deze regenachtig zondag of zo. Aaf oordeelt nergens over jong . Ze vraagt min of meer hoe ze" het jong " anders en beter had kunnen bereiken. Of mag iemand benoemen als jongen dan ook al niet meer. Of grijze of bejaarde.

      Verwijderen
  20. Zou je het ook gedaan hebben wanneer je een 50 cent munt in de kar had moeten laten zitten?
    Ooit had ik een scooter met een open krat. en daarboven elastieken, zodat de spullen er niet uit vlogen tijdens het rijden. Het bleef zitten. Maar ja, dat is inmiddels al meer dan tien jaar terug. Tijden veranderen.
    Vandaag zag ik een mevrouw boeken uit de bieb in haar fietstassen doen. Het regende weer. Ik was verbaasd, want regen en boeken. Maar het was een klein stukje. Ging vast goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik zou ervan uitgaan dat het een misverstand is. De jongen zal waarschijnlijk hebben gedacht dat je vroeg of zij een karretje nodig hadden. Misty

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Vreemde reactie van de jongeman, maar omdat je niet weet waarom hij het zei zou ik er verder niet over nadenken, speculeren over het waarom heeft dus weinig zin. Loslaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik weet niet meer precied hoe je fiets er ook al weer uit ziet maar een afneembare fietstas of mand is ideaal. Lukt dat niet dan een slot op je mand en desnoods een tyrip die je thuis losknipt.
    Op mijn scooter had ik een afsluitbare koffer zitten, misschien dat zoiets ook op de fiets voorop kan? Daar kon nog best wel wat in.

    En anders een canvas tad ofzo waar je je boodschappen in doet en die zet je dan in de mand van je fiets?

    En anders boodschappentrolley? Maar dan moet de afstand wel te lopen zijn voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het karretje moest terug dat was het probleem En iemand wilde dat niet doen .. Niet de rest.

      Verwijderen
    2. Nee, want ze wilde haar fiets niet achterlaten omdat ze anders boodschappen konden stelen.

      Verwijderen
  24. Maf dat bijna al de reacties we even zullen vertellen hoe het moet of zou moeten. Ik heb nu een broken been dus moet tijdelijk rond krukken maar weet wel nu dat dat allemaal behelpen is. En een gedoe en gesjouw. Zo veel bewondering voor mensen die dat met veel en blijvende beperkingen voor elkaar krijgen. Elke extra actie is er een te veel waardoor je thuis langer bij moet komen

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Misschien het eens aankaarten bij de winkel in kwestie.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Tja, je vond het zelf ook niet nodig om het karretje terug te brengen, daarom vind ik deze verontwaardiging wel een beetje bijzonder eerlijk gezegd.

    Ik vind het persoonlijk niet netjes om zo'n karretje te laten staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik kom eigenlijk altijd en overal lieve mensen tegen die mij willen helpen als ik dat vraag. Zowel jong als oud.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bijna altijd ook, dus neem ik aan dat de reactie van de man gebaseerd was op een misverstand.

      Verwijderen
  28. Je wil het karretje zelf niet terug brengen, zegt zelfs het regelmatig te laten staan bij de fietsenrekken, en bent dan verontwaardigd dat iemand anders het niet doet? Die verontwaardiging vind ik dan niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beter lezen. Ze kon het karretje niet terug brengen omdat ze dan de boodschappen onbeheerd achter moest laten. De reden doet er ook niet toe. Iemand met een driewieler kan ook net uit een revalidatie centrum komen of MS of ALS of een darm probleem hebben . Of een lamme poot . Of zo iets. Nergens staat dat ze verontwaardigd is. Hooguit verbaasd. Omdat iemand anders zo van zich zelf uit gaat. Ik blijf er niet over uit kunnen dat het meerendeel van de reacties hier zo onbegrijpend zijn als er iemand gevraagd wordt wat voor een ander te doen. Dat is toch normaal. Of zou moeten zijn. Blijkbaar niet dus

      Verwijderen
  29. Misschien verstond jij het verkeerd, misschien begreep hij jou verkeerd... En misschien vond hij het ook echt niet nodig, voor de winkel niet, of niet voor jou...
    Als dat zo is: het verbaast me altijd als mannen dit soort gedrag in aanwezigheid van hun vriendin vertonen. Of ze soms denken dat dat sexy en aantrekkelijk is? Ik zou juist vallen op een man / vrouw die zelf aanbiedt - als hij jou ziet schutteren - om zo'n kar meteen even mee te nemen. Dat zou ik zelf ook doen, en vriendelijkheid vind ik erg aantrekkelijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hahaha, het is niet de bedoeling van je stukje, maar ik schiet in de lach. Ik zie het namelijk zo voor me. Jouw verbouwereerde gezicht en de vragende blik in de ogen van jongeman. Het klinkt als een gevalletje misverstand; denk dat de jongen iets anders verstaan heeft. Het kwartje viel misschien later nog bij hem.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.