zaterdag 17 februari 2024

Mijn boodschappen in de afgelopen week

Zoals bijna altijd op zaterdag heb ik vandaag voor jullie weer een lijstje met levensmiddelen die ik kocht in de afgelopen week. 
Deze keer een budgetoverschrijding.  De afgelopen weken zat ik onder mijn 40 euro budget, logisch dat dit niet iedere week kan. Soms wat minder uitgaven en soms wat meer.

Komend weekend komen mijn kleindochters van 7 en 3 jaar logeren en omdat de jongste nog niet zo goed buiten haar mama kan, komt mijn dochter ook mee. En vanwege die logeerpartij heb ik extra ingekocht: tomaten, krentenbollen, gehakt, limonadesiroop, extra sojamelk.
En in de komende week krijg ik mijn nicht op bezoek, die komt lunchen en misschien warm eten. Ook voor haar al vast wat ingekocht: geitenkaas en kaas.

10 - 17 febr. 24

*=aanbieding, @=afgeprijsd, VMN= verspilmijniet, BB= bonusbox WAAR PRIJS
Voeding    
1 kg mandarijnen @ Plus 0,99
1 goudrenet AH 0,29
10 krentenbollen @ AH 1,42
3 harde broodjes meergranen (bonkjes)* Plus 1,00
sesampasta AH 3,39
knäckebröd AH 1,39
boter Plus 2,58
2x 500 gram halvarine* AH 1,98
gerookte haring BB AH 2,21
kaas * AH 4,15
2 zakken diepvriesgroenten, A-merk * AH 2,99
zoete cherrytomaten* AH 2,49
2x courgette * AH 1,49
vegan gehaktkruim AH 1,70
bouillonblokjes Plus 0,59
pizzadeeg* AH 0,99
Snacks/ hapjes    
IJs* (voor logeren kleinkinderen) AH 1,49
2x kleintje kaas AH 1,98
Dranken    
2 flessen zero limonadesiroop* AH 3,50
7 liter sojamelk AH 5,60
TOTAAL   42,22

10 opmerkingen:

  1. Heerlijk om ook te lezen over een hypocrietarier. Zo noem ik me zelf dan. Er naar streven om overwegend vegan te eten maar ook anderen ter wille te zijn. Zo wel vegan als niet vegan gasten. En dan evengoed binnen het budget te blijven . Knap hoor. Dat vraagt na denken en plannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nog een vraag...eet jij vegan? Vis is toch niet vegan?
    En eieren? Die zie ik nooit in jouw lijstje staan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vis is inderdaad niet vegan, dat klopt. Ik streef er naar om zo veel mogelijk vegan te eten, maar ik eet lang niet volledig vegan.
      Soms dus vis en regelmatig kaas.
      Eieren vind ik niet zo lekker, dus die koop ik vrijwel nooit. Soms koop ik ze en dan heb ik geen zin om ei te eten en staan die eieren zomaar 2 weken in mijn koelkast oud te worden.

      Verwijderen
  3. Ik kan hier alleen maar voor mijzelf op antwoorden. Beter inconsequent goed dan consequent slecht. Iedereen maakt zijn of haar eigen overwegingen. En we moeten elkaar niet de maat gaan nemen. Of vertellen of suggereren dat de ander niet zuiver in de leer is. Al zal een die hard vegan daar echt niet mee geassocieerd willen worden . Met leer . Laten we ook respect voor die mensen hebben. Want dat betekent veel ; Geen lucifers en lik enveloppen .Beender meel. Nooit paard rijden .Geen groente waar voor dierlijke mest gebruikt is. Geen leren schoenen. Of handschoenen of of. En voor iedereen die daar tussen in zit. Ook respect .En niet gaan zeuren. Ik eet ook wel eens vis .Die hebben dan tenminste nog een vrij scharrel leven gehad. Kippen die in een krap gazen hokje moeten leven niet. En de haantjes worden vergast. Dus gelijk dood gemaakt. En een vogel legt maar een paar eitjes in het jaar
    . Dus hoe opgefokt worden ze om productie te draaien . En niet lacherig doen over vegan inlegkruisjes of maand verband of tandpasta of andere verzorgings producten. Veel van die bedrijven willen maar niet stoppen met dierproeven. Blauw rode kleurstof komt van luizen. Die eet ik niet. Varkensvet in brood en koekjes ook niet. Gelatine in toetjes of snoepjes ook niet. Maar doe wel jacht training met mijn hond. Op wild. Er zijn daar veel vega,s of mensen die alleen zelf gevangen of gedood vlees eten. Heb ik ook respect voor. Als mensen daar over zeuren. Jij en ik lopen ook op leren schoenen.




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Geeske Ik weet niet of je op mij doelt maar het was gewoon een vraag.
      Ik neem niemand de maat, dat zal ik nooit doen. Heb respect voor iedere overtuiging.

      Verwijderen
    2. Grappig, ik zou juist nooit vis eten vanwege de zware vervuiling in wilde vis en antibiotica en ziektes in gekweekte vis

      Verwijderen
  4. Hoe minder dierlijke eiwitten hoe gezonder. (Jaja ga maar los maar dit is echt al lang en breed aangetoond...)
    Tenminste whole foods plant based. Vega en vegan gaat vooral over wat weglaat. Dat zegt niks over de gezondheid. Een vegan die leeft op patat en bier en vegaburgers doet niets voor zijn gezondheid. Zo veel mogelijk onbewerkt en plantaardig. Als je 80/20 haalt is dat hartstikke goed al.
    Gr.Marij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk niet dat je dit 1 op 1 bij iedereen kunt toepassen/aanraden.
      Niet voor elk mens is het gezond om zvm of volledig plantaardig te eten.
      Ik geloof niet in 1 voedingsplan voor iedereen.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.