woensdag 14 februari 2024

De salderingsregeling blijft voorlopig zoals hij is

Gisteren werd het wetsvoorstel tot afbouw van de salderingsregeling in de 1e kamer behandeld en weggestemd. Dat betekent dat de oude regeling voorlopig in stand blijft. Totdat een volgende regering opnieuw met een wetsvoorstel tot afbouw van de regeling komt en dit voorstel wél wordt aangenomen.

Voor mij is het voordelig. Mijn zonnepanelen leveren meer stroom dan ik verbruik. Daardoor kan mijn verbruik tijdens momenten dat de zonnepanelen onvoldoende of helemaal geen stroom leveren, weggestreept worden tegen momenten dat de panelen te veel stroom leveren. Meer dan ik op dat moment verbruik.

Hoe zien mijn verbruikscijfers en teruglevercijfers er uit?
Ik kan het alleen over het afgelopen jaar weergeven.
Mijn zonnepanelen leverden 1975,5 kWh stroom.
Ik kreeg geleverd 414 kWh en ik leverde 1677 kWh terug.
De geleverde 414 kWh kunnen volledig weggestreept worden tegen het aantal kWh die ik terugleverde.
En voor de resterende kWh, 1263 kWh, kreeg ik een terugleververgoeding.
Doordat ik gedurende het jaar overstapte naar een ander energiebedrijf, was de terugleververgoeding niet het hele jaar even hoog. Tot half juni was dit 21 cent per kWh, na half juni was dit 13,5 cent per kWh en dat is het op dit moment nog steeds. *Later meer over waarom ik overstapte. In juni loopt het contract met de huidige leverancier af. Dan komt er ongetwijfeld een verlengingsvoorstel. Ik wacht het voorstel af en ga eventueel op zoek naar een leverancier die meer voordeel oplevert.

Waar moet ik bij overstap op letten?
- In hoeverre wordt een teruglever-boete geheven? Sommige bedrijven laten je een flink bedrag per maand betalen voor teruglevering. In mijn situatie kan dat oplopen tot 150 euro per jaar (teruglevering tussen 1000 t/m 1999kWh). Het gaat om Van de Bron, maar dit bedrijf geeft wel een mooie bonus, namelijk 290 euro als ik nu zou kunnen overstappen en dat compenseert dan wel weer de terugleververgoeding. 
- Wat is het teruglevertarief? De 21 cent per kWh die ik een jaar geleden nog ontving, komt vast niet meer terug. Dat is nu onvoorstelbaar hoog. Die hoge prijs had te maken met de enorm hoge energieprijzen. Ik vind nu terugleververgoeding van 5 cent per kWh bij de meeste bedrijven. Ik verwacht dat er bedrijven zullen zijn of komen, die een negatief tarief zullen hanteren voor teruglevering. Daar moet ik in ieder geval niet zijn. Als ik nu overstap, moet ik een boete betalen wegens verbreken van het jaarcontract.  Dat kost me te veel,  ik wacht tot het jaar voorbij is voordat ik in zee ga met een ander of misschien hetzelfde energiebedrijf. 

*Waarom stapte ik over? Het bedrijf waar ik mijn gas en stroom kreeg, bood geen vaste contracten en hun tarieven zaten boven het tarievenplafond.

Wat vind jij van het (voorlopig?) voortbestaan van de 100% saldering?


20 opmerkingen:

  1. Ik ben er blij mee. Wij verwarmen ook deels op elektrisch. En in de winter en de nacht is er weinig zon. Maar op een andere manier wordt er toch wel geld gevraagd. Per maatschappij anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben er blij mee, woon in een huurhuis en betaal 19 euro per maand voor de 9 zonnepanelen op mijn dak. Net als jij 'maak' ik meer energie per jaar dan dat ik verbruik. Nu kreeg ik laatst wel een brief van mijn energieleverancier dat ik voortaan 10 euro per maand terugleververgoeding moet gaan betalen (b.udget.e.nergie) Daar ben ik uiteraard niet zo blij mee, dus binnenkort maar weer eens prijzen vergelijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je ook uitgerekend hoeveel je extra overmaakt aan de woningbouw? In plaats van af te schrijven op de waarde moet je over de panelen wel elk jaar de huurverhoging betalen, en je blijft betalen qua huur omdat er geen omslagpunt is qua investering/terugverdienen. Persoonlijk zou ik ze dan liever zelf plaatsen met desnoods een lening.

      Verwijderen
    2. Nee, de kosten voor de zonnepanelen blijven gelijk en verhogen niet mee ieder jaar. En na een x aantal jaar, ik meen 15, hoef ik er niet meer voor te betalen. Verder was het geen kwestie van wat ik zou willen, ze lagen er al op toen ik hier kwam wonen. Ik zou wel kunnen kiezen ze niet te gebruiken, dan geen kosten maar natuurlijk ook geen opbrengst.

      Verwijderen
  3. Ik zou het mooi vinden als iedereen een vast aantal jaar kon salderen na het leggen van zonnepanelen. Zo profiteert iedereen van de subsidie en verdien je panelen snel terug, zodat de aankoop gestimuleerd blijft. Maar blijven subsidiëren als iemand de panelen al dik heeft terugverdient, vind ik niet nodig. Met dat geld kunnen we beter andere essentiële zaken voor de energietransitie stimuleren, zoals (buurt)batterijen. Misschien huurders wat langer laten salderen, omdat die minder snel profiteren van de opbrengst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb nog net van de periode van 100% terugleververgoeding geprofiteerd. 43 cent betalen en 43 cent per kwh terugkrijgen voor de jaarlijkse overproductie. Daarna een jaar van 21 cent terug per kwh en nu bij greenchoice een jaarcontract voor 11 cent. Bij gaslicht.com kijk ik regelmatig wat ik kwijt zou zijn met een nieuw contract. Ik bekijk dan 3 dingen. 1. Wat zou ik kwijt zijn met mijn oude gebruik zonder teruglevering? (het verschil met mijn huidige termijnbedrag spaar ik elke maand). 2. Wat zou ik nu kwijt zijn met huidig verbruik en met huidige jaarlijkse teruglevering bij een nieuw contract op dit moment? ( dat bedrag valt mij flink tegen en scheelt nog maar beperkt met mijn verbruik vóór ik zonnepanelen bezat). 3 En dan ga ik nog een beetje schuiven met getallen op de vergelijkings site en dan kom ik tot de ontdekking dat vaak de tarieven per kwh hoger zijn als je teruglevering ingeeft. Ik dacht aan iemand die 2 stekkerklare panelen op balkon wou nemen met verwachte opbrengst van 500 kwh per jaar. Bij G.reenchoice zou deze persoon 30 euro per maand meer kwijt zijn dan zonder die 2 panelen!!!. In plaats van besparing juist duurder uit zijn! Hij krijgt geen welkomstkorting en per kwh zou hij ruim 8 cent meer gaan betalen. Bij zijn verbruik van 4000 kwh per jaar en nu dan teruglevering van 500 kwh van die 2 panelen.
    Dus let niet alleen op de terugleververgoeding die sommige vragen, maar ook op de hogere tarieven die ze rekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben er nogal dubbel over. Ik vind het prachtig dat milieuvriendelijke maatregelen worden bevorderd, maar ik vind het een stuk minder dat mensen met minder geld (huurders, mensen die zich geen panelen kunnen permitteren) betalen voor mensen met genoeg / meer geld . Maar ja, dat geldt natuurlijk ook voor de subsidie op electrische auto's, voor de hypotheekrenteaftrek....
    Eigenlijk zou ik graag zonnepanelen hebben, maar ik heb een huurhuis. En ik moet toegeven: naast het milieuaspect speelt daarbij ook mee dat het volgens mij een goede belegging is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn oudste dochter heeft 12 zonnepanelen op haar huurhuis, 6 aan de oostkant en 6 aan de westkant van het dak.
      Ze moesten dat wel zelf aanvragen, het was geen aanbod vanuit de woningcorporatie, maar het kon wel en de corporatie heeft het geregeld.

      Verwijderen
  6. Ik hoop dat mijn oude ferraris meter gehandhaafd blijft. Hoofdzakelijk stook en kook ik elektrisch. Daardoor is het gasverbruik 180m3 per jaar.
    Gezwets dat panelen voordeliger zijn geworden. Met plaatsen door een goed bedrijf kom je nog steeds uit op 5000 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. panelen plaatsen doe je voor het milieu .ik heb panelen zodat ik mijn eigen gebruik opwek ,waarom moeten we er altijd aan verdienen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan verdienen hoef niet, maar zoon zou wel graag mijn investering er uit halen. Plus het renteverlies graag. Maar om met de huidige tarieven deze investering van 7600 euro per maand met 30 euro verschil in stroomrekening terug te verdienen.... dat is ook zowat. Dat is 21 jaar!
      12 zonnepanelen met optimizers (oost/west dak) en aanpassing meterkast is nu 7600 euro!.
      Berekening met de huidige salderingsregeling en de huidige tarieven van de energiemaatschappijen is het batig saldo dus maar 30 euro per maand. De salderingsregeling zou de overheid veel kosten, maar levert nu juist de energiemannen op deze manier heel veel op.

      Verwijderen
    2. Plus het renteverlies... Tssss. Had dan de panelen via een hypotheek of lening betaald, dan kan je ze aftrekken in box 1.

      Verwijderen
  8. Ik vraag me altijd af: waarom van alles naar niets. Maak het wat minder abrubt. Halveer de terugleververgoeding bv en laat het zo. Of zoals anoniem van 8.26 schrijft. Vergoed een aantal jaren. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is al het geval, vanaf volgend jaar zou het worden afgebouwd tot op 0 in 2030. Die afbouw (die al was uitgesteld) gaat dus niet door.

      Verwijderen
  9. Ik heb geen zonnepanelen en moet dus extra betalen voor de salderingsregeling van bezitters van zonnepanelen. Dit vind ik oneerlijk. Ik heb een dubbele meter, kortgeleden is het weekend/avond/nachttarief afgeschaft, ik zou het eerlijk vinden als de stroom in zonnepiekuren of zomers goedkoper wordt voor mensen die geen panelen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt een dynamisch contract nemen, dan verandert de prijs van je stroom per uur. Dat levert op piekuren (vrijwel) gratis stroom op en soms krijg je zelfs geld toe als je stroom verbruikt.

      Verwijderen
    2. Dat verschil valt dus best mee. Zoals hierboven beschreven. U zou eens moeten berekenen met de tarieven die de energiemaatschappijen nu rekenen voor mensen met zonnepanelen- terwijl notabene de salderingsregeling verlengd is- dan zult u zien dat u welllicht zonder investeren in panelen beter af bent.
      Een dynamisch contract ligt anders.

      Verwijderen
    3. @anoniem 10:12
      Ik ben er ook klaar mee. Dusdanig klaar dat ik in de zomer weiger overdag mijn vaatwasser en wasmachine aan te zetten. Heb geen zin om mijn buren met panelen samen met het energiebedrijf te sponsoren; dan springen hun panelen maar uit door teveel aanbod.

      Verwijderen
    4. Hoe bedoelt u anderen met zonnepanelen sponsoren ? Moeten mensen zonder dan daar door meer betalen ? Ik zie de realatie echt niet. Iemand die op de fiets gaat wordt toch ook niet gesponsord door mensen die in een auto rijden .

      Verwijderen
  10. Voor mij zijn de vastrechtkosten belangrijker dan de overstap vergoeding, leveringstarief of terugleververgoeding. Meerdere keren gezien dat het verschil is vastrecht hoger was dan overstapvergoeding. Met mijn minimale verbruik heb je mij niet gezien bij die partijen

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheoriën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.