donderdag 1 februari 2024

Hallo! Komt er nog wat van? Wij wachten al zo lang!

Op de app van de AH maak ik boodschappenlijstjes en online bij BOL maak ik een verlanglijstje. Op dat laatste staan nieuwe boeken die ik zodra dat kan, wil reserveren bij de bibliotheek, en er staan cadeau-ideeën op en wensen. Soms komt er wat bij, soms gaat er wat af. Het is geen winkelmandje, het is echt een verlanglijstje en veel artikelen zullen ook niet bij het bedrijf gekocht worden, maar in de winkel of elders online.
Bij artikelen in een winkelmandje kan ik mij voorstellen dat een bedrijf mij gaat mailen of ik niet vergeten ben het artikel te kopen. Een verlanglijstje is anders, maar ook daar uit krijg ik regelmatig mailtjes of ik het boek of de kaarslonten, de elektrische tandenborstel of het horlogebandje nog steeds wil hebben.
Het zijn soms artikelen waarmee ik mijn bestelling aanvul tot het bedrag waarbij de verzending gratis is.
De boeken zijn allemaal bedoeld als reminder voor reservering in de bibliotheek.
Het lijstje bij BOL is een verlanglijstje en ik ben begin december jarig en we vieren in december pakjesavond. Het kan zo maar gebeuren dat dingen bijna een jaar op mijn verlanglijstje staan. Eind november lukt het mij echt niet om dan nog een serie cadeau-ideeën uit mijn mouw te schudden.
Daarnaast gebruik ik het lijstje voor cadeaus aan mijzelf, om mijzelf met iets te verwennen. 

Ik vind het een hele leuke service van het bedrijf dat ik een verlanglijstje kan maken, maar ze maken er wel een beetje misbruik van!
Ze mailen mij regelmatig met de vraag: Droom je hier nog van? En dan komen ze met iets van mijn verlanglijst of er is een artikel van die lijst te koop met een beetje korting, dus zou ik dat onmiddellijk moeten kopen.
De verlanglijstjes zijn onderdeel van het verdienmodel. Ik snap heus wel dat die mailtjes er voor zorgen dat ze aan de verlanglijstjes verdienen, maar toch vind ik het irritant! Ik denk dan: ik bepaal zelf wel of ik iets koop van mijn lijstje.

22 opmerkingen:

  1. De te lezen boeken zet ik meestal op mijn lijst bij de bieb.Geen gezeur daarover

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is bij de nieuwe boeken die ik graag wil lezen niet mogelijk. Die boeken zijn namelijk nog niet opgenomen in hun collectie en dus ook niet te reserveren. Als ik lees over nieuwe boeken, of tips krijg over een leuk boek, probeer ik het eerst bij de bieb te reserveren. Als dat niet lukt, zet ik het op de lijst van Bol.

      Verwijderen
    2. Ook mijn bieb heeft de mogelijkheid om een verlanglijstje te maken, best handig! Ook bij hoeken die nog niet zijn aangeschaft. Webwinkels achtervolgen je soms zelfs als je een artikel alleen nog maar hebt bekeken. 'wil je nog....?' DAT vind ik pas echt irritant. Maar ook cookies die maar blijven opploppen als ik iets op internet zocht - of zelfs al aanschafte - dan hoef ik diezelfde trui niet nog een keer te kopen!

      Verwijderen
  2. Je kunt daar de notities op je telefoon of tablet voor gebruiken en ook handig is een papieren notitieblok!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wat ik doe. Verschillende lijstjes in mijn notitie-app: boeken die ik nog wil lezen maar die nog niet in het bestand van de bieb staan (voor boeken die zij wel hebben gebruik ik hun eigen verlanglijst), boodschappen per winkel (ah, lidl, coop, sahan) dingen die ik niet moet vergeten om te doen, verlanglijst cadeautjes (die ik kan vragen of mezelf wil geven) etc... Reuze handig vind ik.

      Verwijderen
  3. Bloedirritant.
    Dat zou voor mij een reden zijn om direct het lijstje te verwijderen en een papierenlijstje in mijn, ouderwetse papieren, agenda te maken. Of in notitienlok van mijn telefoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dan maak je toch een lijstje ergens anders. Op lijstje.nl zou dat kunnen, maar ook in een al dan niet digitaal notitieblok. Om eerlijk te zijn vind ik het best gek dat je wel gebruik wil maken van de gemaksdiensten van een commercieel bedrijf, maar vervolgens ergens anders gaat kopen. Voor boeken is het al helemaal handig om in je telefoon een lijst te hebben. Die heb je tenminste bij je als je naar de bibliotheek gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt ook een verlanglijstje maken op Lijstje.nl met dan de link naar Bol.com of wat ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Grappig dat de reacties tot nu toe allemaal alternatieven zijn. Heb je vast zelf ook wel aan gedacht dat je het op papier of je telefoon kan zetten.
    Eigenlijk vinden ze dat je "misbruik" maakt van die mogelijkheid.

    Ik doe het zelf ook heb in diverse online winkels verlanglijstjes en vind dan de reminders wel handig. Vaak was ik het zelf weer vergeten en kijk ik even of het nog relevant is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind helemaal niet dat Aaf er misbruik van maakt. Ik begrijp dat Aaf de mailtjes onnodig vindt en daarom geef ik andere opties!
      Thea

      Verwijderen
  7. Toch niet zo vreemd dat ze daar gebruik van maken? Er zijn toch genoeg andere opties om een verlanglijstje bij te houden. Het is een commercieel bedrijf, wat omzet maakt door te verkopen, dus logisch dat ze het verlanglijstje gebruiken om je lekker te maken met een aanbieding.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja, zoals je zelf al schrijft, natuurlijk doen ze wat met je lijstje. Het is een commercieel bedrijf, dat kun je verwachten. En als je dat niet wil dan kun je op een andere manier een lijstje maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dan moet je even bij je instellingen van bol kijken, want ik heb meerdere lijstjes bij bol staan en krijg nooit een herinnering met de vraag of ik dit nog wil bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip! Ik had alles aangevinkt staan (dat gebeurt blijkbaar standaard) en ik heb nu alles ontvinkt.

      Verwijderen
  10. Ik vind het woord misbruik in deze context niet correct, het is gewoon eerlijke marketing en ze gebruiken alleen informatie die je ze zelf vrijwillig verschaft hebt. Bovendien is er gewoon de optie om persoonlijke aanbevelingen en acties en inspiratie uit te vinken bij gegevens en voorkeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. tja je kan je over alles druk maken. Je gebruikt een service van ze, logisch dat ze het leuk vinden om wat te verdienen. Ik heb ook een verlanglijstje bij bol maar zo vaak krijg ik nou ook weer geen mail. Soms een als er korting is op een artikel van mijn lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als een boek mij aanstaat dan maak ik een foto en zet die in een map op mijn telefoon.
    Ik krijg van de kinderen bijna altijd .et verjaardag en moederdag een boekenbon.
    Ze weten dat ze me daar een heel groot plezier mee doen en verder ben ik van de papieren agenda .
    Vind het altijd leuk dat iedereen zo zijn eigen gewoontes heeft.
    Groet Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik denk dat dat in instellingen zit. Ik heb een enorme wensenlijst op Bol, maar nog nooit een herinnering of iets dergelijks gehad.
    Net als jij heb ik een lijst voor boeken, die ik - als ik ze wil kopen - bestel bij ons leuke boekhandeltje om de hoek. Vaak net iets duurder, maar dat is het waard.
    Daarnaast heb ik nog verlanglijstjes voor de kinderen. Soms handig bij verjaardagen/feestdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nederlandse boeken hebben een vaste prijs. Dus het zal niet gebeuren dat een vrij recent boek duurder bij de lokale ondernemer is. En fijn dat Aaf er achter is dat het met de instellingen te maken heeft. Ik persoonlijk doe het precies zo met de lijstjes en vind het niet heel erg als ik een reminder krijg. Soms is het namelijk een artikel dat bijna op is en check even of de prijs een beetje relevant is en anders wacht ik op een nieuwe aanbieding of koop het ergens anders.

      Groet Janneke

      Verwijderen
  14. Bij bol bestel ik om de verzendkosten te mijden een kadokaart en die zet ik daarna in mijn account. Dan kom ik ook niet met onnodige zooi te zitten.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.