woensdag 31 januari 2024

Uitgenodigd door de Belastingdienst!

Ik ontving de brief op 26 januari, maar hij was gedateerd op 29 februari. Dat vonden ze blijkbaar leuk, dan konden ze fijn werken met de schrikkeldag. Zo vaak gebeurt het niet, dat een brief kunt dateren op 29 februari!

De uitnodiging is eigenlijk een moetje, ik kan niet besluiten het niet te doen, nou ja, het kan natuurlijk wel, maar daar komen problemen van. Ik moet aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Daarvoor heb ik máánden de tijd: namelijk tussen 1 maart en 1 mei dit jaar.
Dat moet wel gaan lukken.
Ik heb de jaaropgave van  de Sociale Verzekeringsbank en van het pensioenfonds binnen en verder heb ik de nota's van de tandarts digitaal in het mapje 2023 zitten en ook de nota van mijn driewieler. Misschien dat ik daar nog belastingaftrek over kan krijgen?

Ik ga er van uit dat ik dit jaar nog wel wat geld overhoud om leuke dingen mee te doen!

9 opmerkingen:

  1. Als de brief nog bij het oud papier ligt,zal ik ook eens kijken naar de datum

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ontving dezelfde brief ook digitaal, in mijn berichtenbox. Daar kun je het nakijken. Daar moet je wel inloggen met DigiD of iets dergelijks.

      Verwijderen
  2. De post is bij mij mijn aangiftebrief kwijt geraakt. In de app stond dat ik twee blauwe enveloppen zou krijgen. Een voor de stamrecht BV en een voor mezelf. Due voor de stamrecht heb ik wel ontvangen en die voor mezelf niet. Mijn overheid geeft duiding. Stamrecht BV is gewoon dokken per over een maand. Rustig aan dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verwacht een beetje geld terug, maar misschien valt het tegen!
      Ik ga het zien op 1 of 2 maart als ik mijn aangifte doe.

      Verwijderen
  3. Het is logisch dat de datum op 29 februari staat. Alle burgers die aangifte moeten doen, kunnen dat per 1 maart doen. Het is echter niet doenlijk om al die miljoenen brieven op 1 dag te printen en te versturen. Vandaar dat daar de tijd voor wordt genomen en burgers de brieven dus op verschillende data ontvangen. Succes met aangifte doen, Margje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. een fiets die speciaal voor jou is aangepast, mag je aftrekken. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/hulpmiddelen/andere_aanpassingen Als hij nog verkoopbaar is, dan wordt het waarschijnlijk lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Meer door minder31 januari 2024 om 20:52

    Je kan de door jou gedane aanschaf maar (zeer) beperkt opvoeren bij de belastingdienst zie het navolgende:
    Een driewielfiets voor volwassenen wordt vrijwel alleen gebruikt door mensen met een beperking. In principe is hier dus aftrek voor mogelijk. Maar alleen noodzakelijke kosten zijn aftrekbaar. Dat betekent dat je rekening moet houden met twee dingen:
    Luxe toevoegingen kunt je niet aftrekken. In dit geval kan de elektrische aandrijving van de fiets als ‘luxe toevoeging’ gezien worden. De meerkosten voor de elektrische aandrijving kunt je daardoor niet aftrekken.
    Kosten die u bespaart door het gebruik van het hulpmiddel moet je in mindering brengen. Het besparingsmotief houdt in dat je door de aanschaf van deze driewieler kosten bespaart voor een gewone fiets. Die kosten moet je in mindering brengen op de aftrek.
    Kortom: alleen wat die driewieler zonder elektrische aandrijving méér kost dan een gewone fiets van vergelijkbare kwaliteit is aftrekbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Digitaal had ik hem paar dagen geleden al ontvangen en vandaag op papier.
    Ik dacht dat het nu juist de bedoeling was dat het niet meer per post zou komen, kan me herinneren dat ik ooit toestemming gaf alleen digitaal te ontvangen/.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kreeg ook de brief, en vond hem zooo overbodig! Alsof ik na tig jaar werken nog niet weet dat ik aangifte moet doen.... Ik ga binnenkort maar eens beginnen met al die medische posten op een rij te zetten, dan heb ik dat vast.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.