vrijdag 16 februari 2024

Een hittegolf in februari

Gisteren was het hier buiten 15 graden! Ongelooflijk!
In vroeger tijden werd er rond deze tijd wel eens een Elfstedentocht gereden. Dat is nog niet zo heel ver in het verleden.
Toen ik een kind was, maakten we glijbanen in de sneeuw op het schoolplein. Een aanloopje en dan roetsjten we over het ijs (aangestampte sneeuw die ijs geworden is)! In mijn herinnering waren er de hele winter lang glijbanen op het plein! Ik weet ook wel dat herinneringen van + 60 jaar terug niet altijd even betrouwbaar zijn, maar toch is het wetenschappelijk vastgesteld dat hier in Nederland het voorjaar vergeleken met 50 jaar geleden 1 volle maand eerder begint.
Nu bloeien de narcissen, krokussen, elzenkatjes en nog veel meer!
En in plaats van sneeuw en hagel, regent het en liggen er overal grote plassen op wegen en fietspaden!
Zijn er nog ontkenners van de opwarming van de aarde in de zaal?
Kijk dan eens goed naar buiten!

eigen foto

22 opmerkingen:

  1. Op het nieuws hoorde ik dat in Limburg zelfs de 18 graden was aangetikt....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herinner mij nog dat ik kort na de geboorte van mijn zoon, in februari ruim dertig jaar geleden, zo trots als een pauw voor het eerst met de kinderwagen buiten ging wandelen. Het was ruim 15 graden en heerlijk lenteweer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In 1985 was de Elfstedentocht inderdaad op 22 februari. Ik ben de eerste week van maart jarig en er lag dan vaak sneeuw in mijn jeugd. Aan de foto's te zien klopt dat ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zit er een dag naast, in 1985 was de elfstedentocht op 21 februari, ik weet dat omdat ik de dag erna op de 22e in 1985 getrouwd ben.

      Verwijderen
  4. Genieten van het weer en dat je groenten kunt laten overwinteren. Ik zie alleen maar voordelen.
    Om tulpen in bloei te krijgen, moet het wel even koud zijn in de winter. In Texas leggen ze de tulpenbollen even in de vriezer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies. Dat de poolkappen smelten en grote gebieden onder water komen te staan boeit niet. Uitdroging, verhongering en alle gevolgen vandien, kan niks schelen toch?

      Verwijderen
    2. Ja heel erg. Was ik vergeten. De Noordzee is niet enorm gestegen. De vorst in noord Amerika is behoorlijk erger en vergeet niet dat er meer ijsberen zijn dan ooit tevoren. Er mag niet meer op gejaagd worden. De Noordpool ligt nu op een andere plek dan eerder.

      Verwijderen
    3. Het is wel vreemd dat mensen klagen over het smelten van de poolkappen. Inderdaad aan de ene kant smelt het maar dat de aangroei aan de andere kant van de poolkap groter is hoor je niemand? Soms is het juist verder kijken dan wat de media je laat zien niet verkeerd.

      Verwijderen
    4. Je kunt je er stervendruk om maken.. maar de waarheid is.. dat het de roverheid en de industrie moet gaan schelen. Die 3 liter water per jaar die ik nog kan besparen zet geen zoden aan de dijk.

      Verwijderen
    5. Misschien toch eens verder kijken dan alleen je eigen tuin?

      Verwijderen
  5. Oh oh Aaf hoed je voor de reacties in de trant van: Mijn opa rookte ook gewoon en is 95 geworden :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha. Ik had in mijn eentje al een poll bedacht; hoeveel procent van de reacties zouden zijn.; Klimaat verandering was er al in de ijstijd. Waar maak je je druk om. En het kleinste deel. 20 % schat ik.🥺 ; Te erg wat hebben met ons consumeren de natuur aan gedaan.

      Verwijderen
    2. Het gaat om de nuance in het debat. Die is zoek. Helaas. Angst is een verdienmodel. Begrippen als milieuverontreiniging en uitputting van de aarde zijn vervangen door klimaatverandering. Want aan het laatste valt te verdienen via een even vervuilende energietransitie waaraan door een aantal marktpartijen grof geld verdiend wordt. Minder en ander consumeren zijn nu eenmaal niet aantrekkelijke opties in deze door geld gedreven neoliberale samenleving.

      Verwijderen
    3. Precies daar ook greenwashing om mensen te laten afkopen. Enorme huizen waar hele gezinnen achter hun schermpjes zitten. In alle luxe met zonnepanelen op het dak. Nog absurder ..Ik woon aan het Ijsselmeer met een enorm windmolenpark voor de kust. Het is hier net een hoerenkast aan rode lichtjes s,avonds. En wat scheurt er zomers rond , een zaadlozing aan enorme speedboten en water jets. Wat een energie verspilling.

      Verwijderen
  6. Ik heb al eens op de verjaardag van mijn moeder op 29 maart in zomerkleding gelopen om 2 weken later op de verjaardag van mijn oom in winterkleding te lopen. Het weer doet voor een groot gedeelte toch wat hij wil.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem 11.31 uur: Op de korte termijn heb je gelijk, maar de tendens - langere termijn temperatuurwaarden - is toch echt dat de aarde opwarmt. En dat vind ik behoorlijk zorgelijk, ook al houd ik wel van voorjaarsweer en bloemetjes en zo....

      Verwijderen
  7. Je kunt de februari temperaturen van vele jaren geleden gewoon opzoeken, dan blijkt dat wat nu gebeurt niet heel ongewoon is

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ga ieder jaar naar een jaarmarkt, deze is altijd op 19 en soms op 20 maart. Het ene jaar is het prachtig lenteweer maar hetvis ook vaker echt koud .Deze periode is zo wisselvallig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik hoop zo, dat we nog een beetje winter krijgen…! Zucht….

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Men kan het op de overheid, op de industrie, oo de rijken der aarde afschuiven maar men moet vooral ook de hand in eigen boezem steken.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja hoor ik,afgelopen herfst konden we in de herfst al schaatsen en het jaar daarvoor ook.
    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.