dinsdag 19 maart 2024

Op herhailng: Budgetteren les 2. Waar blijft je geld?

 Zuinig met je geld les 2: Waar blijft je geld?

Om te kunnen budgetteren en besparen is overzicht heel belangrijk! Pas als je alles op een rijtje hebt, kun je kijken waar je desgewenst op kunt besparen en hoeveel je misschien te kort komt!
Als je het niet gewend bent om te noteren wat er binnen komt en wat er uit gaat, is dit in het begin veel werk. Je moet namelijk alle bedragen achterhalen en noteren. Je moet nota's en kassabonnen bewaren en uitgaven tussendoor voor kleine dingen onthouden of direct noteren.

Wat komt er binnen?

Salaris
Uitkering
Pensioen
13e maand/bonus
Bijbaan
Toeslagen
Kinderbijslag
Kindgebonden budget
Alimentatie
Rente op spaargeld
Kilometervergoeding
Vakantiegeld

Wat gaat er uit?

Huur/hypotheek
Energie
Water
Lokale lasten
TV/telefoon/internet
Verzekeringen
        o.a.
        woonhuisverzekering
        zorgverzekering
        autoverzekering
        brommer/scooterverzekering
        rechtsbijstandverzekering
Vervoer
        OV (abonnementen)
        auto
        motor
        fiets
        brommer
        scooter
        reparaties,
        benzine,
        (verlenging)rijbewijs
Kinderopvang
Contributies en abonnementen
Onderwijs
Ondersteuning anderen
Afbetalingen
Kleding/schoeisel
Onderhoud huis/tuin/auto
Inventaris
Ziektekosten niet vergoed door verzekering
Vrije tijd/vakanties
Voeding/drinken
Overige huishoudelijke uitgaven/cadeaus
        kapper
        huisdieren
        roken
        persoonlijke verzorging
        schoonmaakmiddelen
        hulp in de huishouding/glazenwasser etc

Op de site van het Nibud vind je gratis een stappenplan om de administratie op te zetten en bij te houden. Verder vind je daar een  jaarbegroting en een maandbegroting.
Veel informatie op de site van het Nibud is gratis, maar helaas is niet alles gratis. Zo moet je bijvoorbeeld in de webwinkel betalen voor een papieren kasboek.

Het belang van overzicht over je inkomen en uitgaven is niet te onderschatten!

Alleen dan kun je zien of je goed bezig bent en/of waar het fout gaat.
Geef je meer uit dan dat er in komt?
Dan is het zaak om snel in te grijpen, voordat je (diep) in de schulden belandt.

Ik zelf schrijf al heel lang al mijn uitgaven op een Excelformulier en ik maak sinds kort ook gebruik van de gratis Nibud jaarbegroting in Excel. Alles op mijn computer.
Zo kan ik in de jaarbegroting zien dat mijn uitgaven in december mijn inkomsten ruimschoots overschrijden. Ik kom dan honderden euro's te kort. Hoe komt dat? Dat komt doordat ik de jaarpremie van de zorgverzekering in 1 keer betaal. Door in één keer te betalen, krijg ik namelijk 1,5% korting. Dat lijkt niet veel, maar doordat een flink bedrag is, is 1,5% daarvan ook mooi meegenomen!
In de andere maanden geef ik minder uit dan dat er in komt, dus (een aantal) maand(en) meer uitgeven is geen probleem. Dat geld haal ik uit mijn buffer.

In een reactie op mijn plan om een algemene cursus budgetteren te maken, schreef iemand over sluipuitgaven. Daarover wil ik een afzonderlijke les schrijven.

€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€

Over een week les 3!

3 opmerkingen:

  1. Ik schijf alles op in een schriftje en weet precies waar de centen heen gaan, tot op de cent af.
    Daardoor nooit geen geld problemen gehad en wij hadden het echt niet breed hoor.
    Zonnige groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meestal, als welgestelde gepensioneerde, sla ik deze blogjes over, hoewel je er best veel werk eraan hebt besteed.
    Maar waar ik nu wel nieuwsgierig naar ben is of er op dit blog nu ook kwetsende reacties worden gegeven.
    Of zijn ze toch meer persoons gerelateerd?
    Groet, Francien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, op de cursus budgetteren komen geen nare kwetsende reacties.
      Wel inderdaad op de meer persoonlijke blogs.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.