dinsdag 4 april 2023

Zuinig met je geld les 2: Waar blijft je geld?

Om te kunnen budgetteren en besparen is overzicht heel belangrijk! Pas als je alles op een rijtje hebt, kun je kijken waar je desgewenst op kunt besparen en hoeveel je misschien te kort komt!
Als je het niet gewend bent om te noteren wat er binnen komt en wat er uit gaat, is dit in het begin veel werk. Je moet namelijk alle bedragen achterhalen en noteren. Je moet nota's en kassabonnen bewaren en uitgaven tussendoor voor kleine dingen onthouden of direct noteren.

Wat komt er binnen?

Salaris
Uitkering
Pensioen
13e maand/bonus
Bijbaan
Toeslagen
Kinderbijslag
Kindgebonden budget
Alimentatie
Rente op spaargeld
Kilometervergoeding
Vakantiegeld

Wat gaat er uit?

Huur/hypotheek
Energie
Water
Lokale lasten
TV/telefoon/internet
Verzekeringen
        o.a.
        woonhuisverzekering
        zorgverzekering
        autoverzekering
        brommer/scooterverzekering
        rechtsbijstandverzekering
Vervoer
        OV (abonnementen)
        auto
        motor
        fiets
        brommer
        scooter
        reparaties,
        benzine,
        (verlenging)rijbewijs
Kinderopvang
Contributies en abonnementen
Onderwijs
Ondersteuning anderen
Afbetalingen
Kleding/schoeisel
Onderhoud huis/tuin/auto
Inventaris
Ziektekosten niet vergoed door verzekering
Vrije tijd/vakanties
Voeding/drinken
Overige huishoudelijke uitgaven/cadeaus
        kapper
        huisdieren
        roken
        persoonlijke verzorging
        schoonmaakmiddelen
        hulp in de huishouding/glazenwasser etc

Op de site van het Nibud vind je gratis een stappenplan om de administratie op te zetten en bij te houden. Verder vind je daar een  jaarbegroting en een maandbegroting.
Veel informatie op de site van het Nibud is gratis, maar helaas is niet alles gratis. Zo moet je bijvoorbeeld in de webwinkel betalen voor een papieren kasboek.

Het belang van overzicht over je inkomen en uitgaven is niet te onderschatten!

Alleen dan kun je zien of je goed bezig bent en/of waar het fout gaat.
Geef je meer uit dan dat er in komt?
Dan is het zaak om snel in te grijpen, voordat je (diep) in de schulden belandt.

Ik zelf schrijf al heel lang al mijn uitgaven op een Excelformulier en ik maak sinds kort ook gebruik van de gratis Nibud jaarbegroting in Excel. Alles op mijn computer.
Zo kan ik in de jaarbegroting zien dat mijn uitgaven in december mijn inkomsten ruimschoots overschrijden. Ik kom dan honderden euro's te kort. Hoe komt dat? Dat komt doordat ik de jaarpremie van de zorgverzekering in 1 keer betaal. Door in één keer te betalen, krijg ik namelijk 1% korting. Dat lijkt niet veel, maar doordat een flink bedrag is, is 1% daarvan ook mooi meegenomen!
In de andere maanden geef in minder uit dan dat er in komt, dus (een aantal) maand(en) meer uitgeven is geen probleem. Dat geld haal ik uit mijn buffer.

In een reactie op mijn plan om een algemene cursus budgetteren te maken, schreef iemand over sluipuitgaven. Daarover wil ik een afzonderlijke les schrijven.

15 opmerkingen:

  1. Zeker een goed plan een apart blog over sluipuitgaven te maken. Ik denk dat dat bij mijn zus het probleem is. Oh dat was maar een euro, ja als je dat paar maal per week doet loopt dat hard op als het geen noodzakelijke dingen zijn.
    Natuurlijk mag je wel eens iets extra kopen gewoon omdat dat leuk is, maar hou dat dan wel bij in aparte kolom in je overzichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee die sluipuitgaven wij hadden ze zelf ook abonnementen waar we niets (meer) mee deden. Nu loop ik die iedere 6 maanden langs. Is ook zo gemakkelijk een abonnement afsluiten voor muesli, scheermesjes, mascara, onderbroeken, te veel om op te noemen. Vaak denk je er pas weer aan als zoiets in de brievenbus ligt of als het weer afgeschreven wordt voor een jaar (photoshop) maar dan is het te laat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed overzicht, ik krijg zin om mijn inkomsten en uitgaven opnieuw te noteren. Waarschijnlijk is er in 3 jaar wat veranderd. Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hou in een Excel bij wat vaste/reguliere uitgaven zijn en ik begroot boodschappen en kosten voor de auto. Daardoor kan ik zien wat ik overhoud elke maand voor incidentele uitgaven. Het bevalt heel goed om ook helemaal vooruit te kunnen kijken wat je in toekomstige maanden aan gelden tot je beschikking hebt en welke uitgaven je verwacht. Ik pas al jaren het 'pay yourself first' principe toe, waarbij ik direct na ontvangst van salaris al geld overboek naar de spaarrekening.
    Ook vind ik het handig dat je bij de bank tegenwoordig geld op één rekening in verschillende 'potjes' kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn ervaring is dat veel mensen die net beginnen met in kaart brengen van hun uitgaven er aanvankelijk veel aan hebben om dat letterlijk ‘op papier’ te doen. Maakt het concreter en voor velen is gebruik van de pc hiervoor een complicerende factor. Opnieuw niet heel erg relevant voor de meeste lezers van dit blog maar misschien iets om in het achterhoofd te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat denk ik ook. Ik denk dat er erg veel mensen zijn die een vorm van dyscalculie hebben. Valt mij op. Ik wist dat ik dyslectie had, niet die andere ook nog. Ondanks technische opleiding. Maar dan reken je met vaststaande cijfers. Ik trok altijd maar een uitgestrekte gezicht bij de kassa maar weten wat er gebeurde deed ik niet. Beelden en kleuren werkt voor mij. B.v ik stap de winkel binnen en een kool is bijna twee euro en ik mag een tientje uit geven . Dan schuif ik met nog vier kolen. Zo ben ik alleen daar op gefocust en heb nog lol ook. Tabellen met kleurtjes in vullen of zelfs gekleurde kaartjes maken waar mee geschoven kan worden zou ook goed kunnen werken. En dan alleen van wat “ over “ is. Vaak rekenen mensen met “ alles” zonder eerst te bedenken wat er al van af is of moet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tegen sluip uitgaven geef ik mijzelf al jaren zakgeld.
    Dat is nu is 5 euro per week.
    Daarmee mag ik doen wat ik wil: sparen voor een boek, bloemenzaad kopen, een tijdschrift, tekenpapier, een lapje op de markt.
    Ik schrijf het op in mijn agenda, zodat ik niet altijd letterlijk met kleingeld hoef te betalen.
    Dat geld is niet voor de kapper, sparen of kadootjes, maar echt voor mijzelf.
    Zo fijn! en zonder schuldgevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch raar dat je pas na braaf gedrag , zakgeld sparen, een lapje op de markt koopt. Je weet toch wel of je geld hebt om iets te kopen of niet !

      Verwijderen
    2. Dit oordeel vind ik dus raar. Heel veel mensen doen veel van die spontane “ kleine” uit gaven , die bij elkaar opgeteld een groot bedrag maken waardoor er iets echt noodzakelijks , als b.v. een fietsreparatie opgeschoven moet worden. Ik vind vijf euro sparen voor de lol een geweldig idee. Lekker verkneukelen op , waar dat aan uit te geven. Of dat niet . Koffies op een terras b.v. of dat wel. Ik snap dus echt niet dat als iemand met een heel constructief idee komt om sluipuitgaven te verkomen diegene dan weer zo aangevallen moet worden. Finnen yn it stek noemen we dat hier in Friesland. Kerkraadsvoogden die roepen hoe het moet

      Verwijderen
    3. Soms, erg vaak, denk ik wel eens dat er hier zo op elkaar in gehakt word komt omdat mensen het niet kunnen hebben dat een ander wel een goede manier gevonden heeft om met het genoemde onderwerp om te gaan. Haar zelf daar vaak in tegen gekomen zijn en dan maar van uit jaloezie gaan trappen.

      Verwijderen
    4. Nee ik ben niet jaloers en zal ook zeker niet trappen.Maar ik begrijp het gewoon niet. Sparen om dingen te kopen, lapjes of bloemenzaden, daar heb je dan geen schuldig gevoel over. Terwijl je dat ook zonder die omweg zou kunnen doen. Waarom, omdat het voor jezelf is ? Omdat je er een fijn braverig gevoel geeft?

      Verwijderen
    5. "een fijn braverig gevoel" klinkt voor mij heel negatief, alsof het fout is om voor jezelf (zak)geld te reserveren en daar zelf de beschikking over te hebben. Zakgeld is voor mij een tijd lang ook een heel prettige manier geweest om mijzelf leuke dingen te gunnen. Maar waarom zou zakgeld braaf zijn?

      Verwijderen
  8. Meer door minder4 april 2023 om 18:58

    Waar nog al wat mensen problemen mee ondervinden zijn de vaste lasten bedragen die niet per maand worden afgeschreven maar per 2 mndn , per kwartaal, per half jaar, per 10 mndn en per jaar. Mensen houden daardoor een wisselend bedrag over en voor ze er erg in hebben geven ze in de maanden waarin alleen de maandbedragen vallen te veel uit. Wat ik mensen leer is een apart (spaar) potje (digitaal) te maken en dat JB (jaarbetaling) te noemen. Vervolgens tel je alle bedragen van deze afwijkende (niet maand) betalingen van een heel jaar bij elkaar op. Het bedrag dat daar uit komt deel je door 12. dit is dan je JB bedrag per maand. (bijvoorbeeld totaal 1200 euro gedeeld 12 is 100 euro per maand ) Deze 100 euro boek je elke maand d.m.v. een periodieke overschrijving naar je JB potje. Krijg je nu bijvoorbeeld je half jaar betaling van bijvoorbeeld 150 euro dan boek je die uit je JB potje terug naar je betaalrekening. Het aller grootste voordeel van deze toe gepaste methodiek is dat je vaste lasten elke maand hetzelfde zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij doen dit al vele jaren. Een buurvrouw noemde het balansen. Dit vond ik zo verstandig dat ik er ook mee begonnen ben. Begin van het jaar alle te verwachten uitgaven optellen en dan door 12 delen. Ziektekosten, eigen risico, verzekeringen, verjaardagen kinderen en kleinkinderen, giften, belasting, onderhoud auto, onderhoud huis, abonnementen, Sinterklaas etc.
      De ziektekosten en verzekeringen betalen we in 1 keer.
      Het is lastig om de budgetrekening te beginnen als je geen buffer hebt, maar zou het toch proberen.
      Als pensioen binnenkomt, eerst gedeelte naar spaarrekening en budgetrekening storten. De rest is voor huur, energie, wegenbelasting, benzine, voeding en alle overige zaken.

      Verwijderen
  9. Vandaag opeens bedacht dat mijn laksheid om bonnetjes niet te bewaren. Of mails van bestellingen niet apart ergens op te slaan ook een nodeloze sluipuitgave zijn. Dure lekke laarzen en nu een klemmetje van een honden tuig snel al kapot. Niet meer terug te brengen en geld terug te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.