maandag 8 april 2024

Aan het werk als oudere?

Op Facebook kwam een uitzendbureau voor 65+ ers voorbij. Niet dat ik wil gaan werken, maar ik werd er wel nieuwsgierig naar en klikte de site aan.
Hun tekst op Facebook: Wilt u van betekenis zijn voor de maatschappij, ook nu u de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt? Overweeg dan werk in het onderwijs. Het tekort aan personeel in de onderwijssector is namelijk nog altijd enorm en wie weet maakt u het verschil met uw kennis en kunde! Bekijk hier alle mogelijkheden in het onderwijs.
Ik heb in het onderwijs gewerkt, weliswaar in een ondersteunende functie, maar ik vroeg mij af: Welke vacatures zijn er in mijn regio en betaalt het redelijk?

Welnu, om met het laatste te beginnen. Er werden in de provincie Groningen banen aangeboden op MBO niveau en het salaris is op of net boven het minimumloon.
Werkelijk?
Geen banen in het onderwijs in mijn regio, die zijn er alleen in Zuid- en Noord-Holland, Zeeland, Gelderland, Overijssel en Noord-Brabant.
In mijn regio zijn er alleen in de beroepsgroepen Facility, Office en Hospitality (grr altijd weer dat Engels!) een paar baantjes. Er was in het aanbod één baan en die baan leek mij wel wat: een medewerker klantenservice. Maar verder lezend bleek dan ook nog dat er ook op zaterdag gewerkt dient te worden, en dat alles tegen een bruto uurloon van €13,27 (exclusief vakantiedagen, vakantiegeld en reiskostenvergoeding à 23 cent per kilometer)
Werkelijk echt alleen maar het minimumloon!

Nu heb ik het te druk met het behouden van mijn lichamelijke conditie, het oppassen op kleinkinderen, museumbezoek en dit blog onderhouden. Vervelen doe ik mij niet. Ik heb helemaal geen tijd voor een baantje en ik heb het inkomen niet nodig.

Maar voor mensen die het geld wel nodig hebben, die bijvoorbeeld relatief duur wonen en enkel AOW hebben, vind ik zo'n baan op MBO niveau eigenlijk in de buurt komen van uitbuiting.

Bron afbeelding: Freepik

Nu sprak ik met mijn dochter over de beloning van de 65+ banen en die zei, zeer terecht, weet je wel wat ze bij de AH aan jongeren betalen?   Dat is pas uitbuiting! En ze appte mij onderstaande foto. Kinderen van 13-15 jaar ontvangen €5,86 per uur inclusief vakantiegeld.


 En inderdaad, ik ben het met haar eens! Waarschijnlijk is het overal zo, maar ik vind het wel heel weinig geld voor die jongeren.                              

14 opmerkingen:


  1. Ja, dat is gewoon minimumloon. dat wordt bijna overal bij winkels betaald. Ik vind het ook erg weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat je van een bijbaan niet rijk wordt, vind ik niet zo heel erg. Ik vind dat het minimumjeugdloon wel mag ophouden op 18 jaar, daarna mag je wat mij betreft volwassen verdienen. Er zijn genoeg jongvolwassenen van 18 die echt al op eigen benen moeten staan en dat is erg moeilijk met minimumjeugdloon.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons in het winkelcentrum zitten AH en C&A tegenover elkaar en beiden hadden zo'n bord buiten staan met de lonen. Bij C&A waren de lonen nog veel lager!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Euhm.. als je allebei een minimumloon hebt en je werkt fulltime kon je iets over de 3000 netto in de maand. Hele volksstammen matten zich levenslang af voor het minimumloon..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van het uurloon van de 13 tot 15 jarige gaat nog belasting af maar dat is slechts een paar cent. Zij houdt €5,50 per uur over. Ze werkt 10 uur per week (verdeeld over 6 dagen) en verdient €55
    Niks mis mee volgens mij. Het volwassen minimumloon zou inderdaad in moeten gaan als een kind 18 wordt.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zal ik jou eens wat vertellen? Ik verdiende tot voor kort in mijn leidinggevende functie (team van ongeveer 70 parttimers plus nog wat externe partijen uitzendkrachten etc) 19,12 bruto per uur, exclusief vakantiegeld. Ik ben 51, zat in het vierde schaaljaar van deze functie (toen ik in 2020 begon was het uurloon 14,51). Bizar laag als je ziet hoeveel verantwoordelijkheden er bij kwamen kijken. Er zaten natuurlijk ook voordelen aan de functie: ik kon voor een groot deel zelf bepalen wanneer ik welke taak uitvoerde en werkte ongeveer de helft van de dag vanuit huis. Dat paste goed bij mijn gezinssituatie. Maar na een burn-out en een reorganisatie heb ik mezelf een baan met minder stress cadeau gedaan, een uitvoerende functie bij dezelfde werkgever. Nu verdien ik 16 euro per uur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben onder de 65 en heb dat uitzendwerk voor ouderen gedaan. Surveilleren bij tentamens. Idd minimumloon en geen reiskostenvergoeding want voor de VU moet ik met de metro reizen. Dus wilde ik alleen het surveillancewerk bij het AMC (geneeskunde, medische opleidingen) aannemen want dat was op fietsafstand. Dat gaf dus problemen. Regelmatig werd ik toch ingeroosterd op de VU. Over het minimumloon moest ik het volle pond aan belastingen betalen want onder de 65, dus wel AOW premie. Ook geen pensioenopbouw, of pas na meerdere jaren uitzendwerk, maar dat werd weer gestuit door steeds tijdelijke contracten aan te bieden met voldoende tijd er tussen zodat je niet continu in dienst was. Deze banen zijn gewoon niet de moeite waard. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat uurloon voor minderjarigen is belachelijk. Gelukkig mag dat in België allemaal niet. Hier moet je 16 zijn voor je mag werken, aan hetzelfde loon als een andere beginner. Heb jarenlang voor AH België gewerkt en de hoge piefen bleven zich maar verbazen. Ja, wij hebben nog rechten. En ja, in België maakt de AH ook gewoon winst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat klinkt zeker als uitbuiting. En ook voor de jongeren. Ik verdien als schoonmaakster 13,42 bruto (per uur), daar houd ik 12,64 netto (per uur) aan over.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De beste tijd van mijn leven is nu! Niet werken voor geld en toch ruim leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vergeet niet dat er al heel veel is veranderd in het voordeel van de jongeren. Ik kreeg tot mijn 23e minimumjeugdloon en ik bouwde geen pensioen op tot mijn 25e! Daarnaast vertelde niemand mij dat ik een groot deel van de betaalde belasting kon terug vragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. MIjn dochter werkt al sinds haar 13e met veel plezier bij AH (die overigens wel iets meer betalen dan het wettelijk minimum loon), ze hoeft natuulrijk ook geen huur/energie/ziektekostenverzekering etc. te betalen van haar salaris. Als bijbaantje is het prima. Wel zou het volledige minimum loon al op je 18e betaald moeten worden. Anne J.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet alle kinderen hebben hun bijbaantje als extraatje. In sommige gezinnen is dat de enige manier om kinderen in de kleren te steken of kado's te organiseren. Dus ik zou het wel een goed idee vinden als er ook bijbanen te vinden waren waar ervaring meetelt. Dus als je dan op de 13e begint met werken, dat je dan als 15 jarige meer kan verdienen dan een net beginner.

      Verwijderen
  13. Het is ook niet bedoeld om van te leven, maar als een zakcentje/bijverdienste. Het gaat om ongeschoold werk en ze mogen ook lang niet alle werkzaamheden doen en minder werken dan volwassenen. Het is ook om te wennen aan het werkend leven. Dit is overigens nooit anders geweest, ik werkte vroeger ook voor het minimum jeugdloon toen ik een tiener was.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.