donderdag 11 april 2024

Tip: achter glas

De zon heeft al weer veel kracht. Hoewel het gisteren niet heel warm was, 's middags was het hier buiten 13 graden, werd het door de zon in mijn woonkamer toch al 21 graden! Ik deed mijn warme vest uit, want het was ineens veel te warm.

Wat heel erg scheelt: de hoge bomen in de tuinen van de buren hebben nog geen blad. Ze zijn nog kaal en dat maakt dat de zon volop op mijn ramen kan schijnen! Later in het jaar en in de zomer, schijnt op een zonnige dag de zon maar eventjes op mijn ramen, want dan ligt de westkant van mijn huis voornamelijk in de schaduw van de bomen. Op hete dagen is dat heerlijk! Een natuurlijke zonwering.
Nu is het fijn dat de zon nog ongehinderd op mijn ramen kan schijnen, waardoor een soort tuinkas effect ontstaat, ook als er de hele dag een beetje geventileerd wordt!

Het was een waar genoegen, die warmte en zo hoefde er helemaal niet gestookt te worden gisteren, want gisteravond toen ik naar bed ging, was het nog 17,9 graden. Warm genoeg!

Dat brengt mij op de volgende tip: sluit je huis niet af voor de zon, maar laat hem volop op de ramen schijnen, dat maakt je huis lekker warm en dat scheelt stookkosten. 

6 opmerkingen:

  1. Beneden laat ik de zon in huis. Maar op de slaapkamer gaan de gordijnen dicht. Daar mag het koel blijven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. JAAA! NU genieten van de zon en de warmte (en als het deze zomer écht te warm wordt, DAN alles dichtgooien tegen teveel warmte!) (Daar moet ik nu nog niet aan denken...)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dat vind ik ook altijd heel fijn als die warmte die binnen komt, echter over 2 maanden allemaal nieuwe kozijnen met Hr++ glas dat zal dat waarschijnlijk minder worden wel jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier ook HR++ glas, maar wordt gewoon bloedheet van de zomer in huis, helaas.

      Verwijderen
  4. Heerlijk, de zon op de ramen.
    Ik zie dan ook zo goed dat ze weer gezeemd mogen worden..
    Groet,G

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk de zon! Vroeger in het verpleeghuis zeiden ze: "Laat de zon binnen dat doodt bacteriën " Nu hebben ze automatische zonneschermen, die gaan bij een beetje zon al naar beneden. Zo jammer..

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.