vrijdag 17 mei 2024

De salderingsregeling: het kan raar lopen

Foetsie salderingsregeling
In februari van dit jaar werd de afbouw van de salderingsregeling voor zonnepanelen weggestemd in de 1e kamer. De regeling bleef gewoon bestaan, niks afbouw, maar alle stroom van je zonnepanelen kan weggestreept worden met je verbruik.
Nu, amper 3 maanden later, wordt bekend dat het nieuw te vormen kabinet de hele salderingsregeling in één klap weg wil doen.  Per 2027 verdwijnt de regeling volledig. 
Zo maar, pats-boem en dan niets!
Dat komt voor mij nogal onverwachts.
Ik had bij de aanschaf van zonnepanelen verwacht dat er een afbouw zou komen, maar zo pardoes van 100% in één keer naar 0%?
Echt niet!

Belastingopbrengsten

Ik snap de beweegredenen wel. Het belastingvoordeel voor de overheid is aanzienlijk als er geen salderingsregeling meer bestaat, daarom wilde de overheid graag afbouw van de salderingsregeling. Nu betaal ik helemaal geen belasting over de aan mij geleverde stroom, doordat al deze stroom weggestreept kan worden met de teruggeleverde stroom.
Over de verdiensten van de  teruggeleverde stroom na saldering betaal ik wel belasting, maar voor de rest niet. Geen btw en geen energiebelasting.

Onzekerheid troef

Wat vind ik er van? Ik vind het heel verwarrend en onzeker! Zonnepaneelbezitters en diegenen die overwegen zonnepanelen te laten leggen weten niet meer waar ze aan toe zijn.

Niets is nog zeker
En gaat het plan voor de abrupte en volledige afbouw doorgang vinden? Dat plan zal in de vorm van een wet zowel door de 2e kamer als door de 1e kamer moeten. En ik zie dat nog wel stranden.
Net als het hele toekomstige kabinet trouwens.

Terugleveringskosten
Mocht de salderingsregeling in 2027 volledig stoppen, dan zouden de terugleveringskosten ook moeten verdwijnen.

Wat vind jij van het plotseling, zonder overgangsperiode, stoppen van de salderingsregeling?

35 opmerkingen:

  1. Vreemd,eerst terugleverkosten en dan toch weer einde salderingsregeling. Ik moet maar eens uitrekenen of bijverwarmen met elektrisch nog wel voordeliger is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat is dan zeker niet voordeliger. Je hebt 9 a 10 kwh's (die je dan niet meer kunt verrekenen met zomeropwek) nodig om dezelfde warmte te krijgen van 1 kuub gas. Verwarmen met een airco warmtepomp in de huiskamer (lucht-lucht) is dan waarschijnlijk nog steeds wel voordeliger dan stoken op gas. Dan heb je voor de hoeveelheid warmte van 1 kuub gas maar 3 a 4 kwh nodig. En wat je zomers overhebt en bijna niks voor terug krijgt (ik lees in België 2 cent) kun je dan in ieder geval zomers heerlijk koel zitten.
      Zo'n airco heb je voor niet al te veel geld. Lijkt mij meer rendabel dan zonnepanelen.

      Verwijderen
  2. Ik heb gisteren veel plannen gehoord waar ik moeite mee heb, heb er slecht van geslapen.
    Ik zoek een manier om te blijven geloven in wat ik belangrijk vind. Zorg voor elkaar en voor de natuur.
    Er schreef al eerder iemand over, maar ook ik hoop dat het snel mogelijk is om thuis energie op te slaan in bv de zoutbatterij.
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De soep wordt zelden zo heet gegeten als ie opgediend wordt. Van uitstel komt afstel.

    En de schade onder Rutte was ook niet de eerste 3 jaar meteen te zien.. na dik 8 jaar werd het wel steeds beter te zien..
    Wij volgen met interesse de thuisbatterij ontwikkelingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik ben geschrokken van een aantal onderdelen van het akkoord.
    De hoop die ik heb is dat de soep niet zo heet gegeten wordt, als dat hij wordt opgediend. Veel van de plannen zijn niet realistisch ivm afspraken in Europees verband.
    En plannen voor 2027 kunnen nog wel een paar keer veranderen de komende tijd.
    We gaan het zien.
    Groet Mariëtte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Afspraken in Europees verband zijn naar mijn idee geen leidraad in beleid, gezien de grote verschillen in allerlei maatregelen op meerdere onderwerpen. Ans

      Verwijderen
  5. Wij lieten in maart 2023 panelen plaatsen en werden verplicht om een digitale meter te laten plaatsen (België). Bij ons dus geen sprake van saldering. Alle elektriciteit die onze panelen produceren en die we niet direct opgebruiken, gaat rechtstreeks naar het net. Wij krijgen daarvoor momenteel een injectievergoeding van 2 cent per kw die we aan het net leveren. Produceren we te weinig elektriciteit dan nemen we te betalen elektriciteit van het net af tegen hoge prijs.
    Zonnepaneeleigenaars die hun panelen voor 2021 lieten plaatsen en nog beschikken over een terugdraaiende meter kunnen wel genieten van saldering want hun Ferrarismeter draait 'achteruit' bij levering aan het net en 'vooruit' bij afname van het net. 't Komt er in feite op neer dat zij het net als een gigantische batterij kunnen gebruiken. Niet echt eerlijk vinden wij per slot van rekening zouden alle zonnepaneelbezitters in Belgie op dezelfde manier moeten behandeld worden.
    Aanvankelijk wed beslist dat tegen eind 2024 iedereen een digitale meter zou hebben maar er is al sprake van om de uitrol van digitale meters te stoppen. Zonnepaneelbezitters die hun panelen voor 2021 lieten plaatsen mogen zelfs twee keer weigeren als de plaatsing van de digitale meter bij hen voorzien wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jammer, maar helaas... waarom zou de terugleververgoeding ook verdwijnen? De pieken bij terugleveren bijven wel bestaan. Er zijn trouwens veel zaken van dit kabinet waar ik me veel meer zorgen over maak.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Per 2027? Dan heb je een overgangsperiode van ruim 2,5 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was volgens mij nog het plan dat de nog huidige minister Rob Jetten voor ogen had. Ook al een aanpassing omdat BBB in de Eerste Kamer het plan om ermee te stoppen torpedeerde. Diezelfde BBB die er nu volmondig mee instemt om het toch maar 'cold turkey' in 2027 af te schaffen.
      Strikt persoonlijk; ik moet nog zien of dit op stapel staand kabinet dat jaar haalt.

      Verwijderen
    2. Ik hoop dat dit kabinet het wel haalt. Want bot gezegd ik ben het beu dat ik als geboren Nederlander wordt achtergesteld ten opzichte van de statushouders. Ik heb 7 jaar moeten wachten op een woning. En zij krijgen er 1 toegezegd. Om maar een voorbeeld te noemen. Daarnaast merk ik helaas te vaak via mijn vrijwilligerswerk dat de vluchtelingen dingen eisen van ons ipv het te vragen. Werken wil een deel niet want zo zei iemand heel duidelijk: de staat moet maar voor mij zorgen! Die zelfde man verwacht dat hij van de gemeente of de staat een auto krijgt zodra hij het Nederlandse rijbewijs heeft gehaald. Het liefst een Mercedes want dat had hij in Syrië ook! Zo verwacht een groot deel van hen ook dat naar de MBO en hoger gaan voor hún kinderen gratis is. Misschien komt dit alleen in mijn vrijwilligerswerk voor maar de tekenen zijn er hier wel degelijk.

      Verwijderen
    3. Helemaal mee eens. Laat de zon maar doorbreken voor Nederland.

      Verwijderen
  8. Omdat de energiemaatschappijen extra kosten rekenen voor mensen met zonnepanelen, hoop ik dat het uiteindelijk op ongeveer hetzelfde uitkomt. Dus dat de energiemaatschappijen stoppen met extra belasten van zonnepaneelbezitters als de salderingsregeling wordt afgeschaft.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als je op basis van de op dat moment geldende regels een beslissing neemt mag je van een betrouwbare overheid toch verwachten dat je daar de voor en nadelen van hebt.
    Helaas kan je zowel de overheid als veel mensen niet meer vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb gisteren geen aandacht besteed aan de show rond dit nieuwe kabinet. Plannen wel doorgelezen, maar veel zandkastelen en luchtfietserij. Moet nog maar zien dat er ook maar iets van terecht komt. Plannen zijn niet consistent, en in de ploeg zelf is teveel ruzie geweest om dit maar serieus te nemen. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als je zonnepanelen neemt doe je dat toch vooral voor jezelf lijkt mij.
    En dan was en kook je op de zuinige uren dat is de insteek dacht ik.
    Al met al kan je niet blijven verwachten dat je geld toe krijgt.
    En ik vind de plannen nog zo gek niet, maar ja het zijn plannen.
    Nu de uitvoer nog ,haha, denk dat we over een krap jaartje weer nieuwe verkiezingen hebben.
    Uiteindelijk doet niemand het goed zoveel mensen zoveel wensen……

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Natuurlijk is deze maatregel ( als die door zal gaan) niet leuk voor mensen met zonnepanelen, waar ik ook bij hoor.
    De punten in het akkoord waar ik me veel meer zorgen over maak zijn o.a.het asielbeleid, het natuurbeleid, ontwikkelingssamenwerking.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Miljarden uitgeven voor 0,000036 graden minder opwarming. En dat is geen wensdenken en een luchtkasteel? Sucses met al die miljarden ophoesten. Want dat moeten wij als burgers doen. Bezit niks, heb het koud en wees gelukkig. Zoiets?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat idee kreeg ik wel van de plannen van de kabinetten Rutte. Alleen de rijken mogen nog rijker worden en de rest moet maar op een houtje bijten.

      Verwijderen
    2. En zelf blijven de hoge heren en dames natuurlijk wel gewoon in het vliegtuig stappen en dergelijke. De verboden zijn alleen voor de burgers.

      Verwijderen
    3. Is dat zo? Staat er in het hoofdlijnenakkoord dat gewone mensen niet meer mogen vliegen? Ik denk dat dit misinformatie is.

      Verwijderen
    4. Weet je Aaf, zoals met zovrel politiek linkse mensen vlucht je weg, of ga je in de aanval als jouw 'feiten' over bijv die zgn klimaatcrisis worden weerlegd. Je WILT niet eens andere meningen horen. Dat mag maar plasts dan wrl mijn reactie. Want daarin dtsan feiten die zelfs jij niet kan ontkennen. Maar nee, Aaf is zo vol van haar eigen gelijk dat ze zulke reacties weg laat. En maar janken over Wilders en mensen die rechts stemmen. En over 'kwetsende' reacties. Die lok jezelf uit op deze manier.

      Verwijderen
    5. Het gaat erom dat mensen vliegschaamte wordt aangepraat, terwijl dat voor henzelf niet geldt, dan.

      Verwijderen
    6. Nou, plaats mijn eerdere reactie dan ook.

      Verwijderen
    7. @Kristal: als jij in een reactie schrijft dat Nederland half Afrika naar binnen wil halen, dan gooi ik zo'n onzinreactie weg.
      Het CBS: In april 2024 waren de meest voorkomende nationaliteiten van asielzoekers en nareizigers in Nederland Syrisch (44,6 procent), Iraaks (13,2 procent), Jemenitisch (5,0 procent), Onbekend (4,3 procent), Turks (3,4 procent) of Somalisch (3,2 procent). De overige 26,3 procent had een andere nationaliteit.
      Als ik de percentages Syriërs, Irakezen, Jemenieten en Turken bij elkaar optel, dan kom ik op 66,2 % niet uit Afrika en 3,2 % uit Afrika, namelijk Somalië.
      Jouw reactie plaats ik dan dus gewoon niet.
      Duidelijk?

      Verwijderen
    8. Heel goed, Aaf.
      Feiten en geen tendentieus gezwets.
      Jo.

      Verwijderen
  14. En zo krijgen mensen denk ik steeds minder vertrouwen in de politiek, andere 'poppetjes' andere maatregelen, en natuurlijk schaf je die panelen in eerste instantie aan voor het milieu en duurzaamheid, maar nu wordt de salderingsregeling afgeschaft én de leveranciers laten bezitters betalen om terug te leveren omdat het net te vol is. Ik vraag mij dan wel af hoe het zit met die velden vol panelen langs de snelweg van wie zijn die? En hoe zit het met bedrijven gaan zij ook betalen? Hetzelfde met het eigen risico dat voor de helft afgeschaft gaat worden dan gaan gewoon de premies omhoog want ergens moet het toch van betaald worden. Ik hoorde vanmorgen op de radio dat een aantal mensen in Biddinghuizen regelmatig zonder stroom zitten (ook al hebben ze zonnepanelen) omdat het transformatorhuisje het niet aan kan, teveel huishoudens hebben panelen en dan raakt het net overbelast. Waarom niet investeren in opslag per wijk zodat ook mensen zonder panelen ervan kunnen profiteren. Ik heb de indruk dat het klimaat- en milieu erg belangrijk zijn bij de overheid, maar zodra het teveel gaat kosten of de maatregelen minder geld in kas brengen iets afgeschaft wordt. Mijns inziens was een periode salderen (bijvoorbeeld 7 jaar) veel beter, nu zijn de mensen die de panelen net een paar maanden hebben slechter af. Overigens hoop ik niet dat het kabinet binnen een jaar valt want wat schieten we daar nu mee op, maar zoals de Volkskrant vanmorgen is het een zeer fragiel bouwwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Meer door minder17 mei 2024 om 12:08

    Je schrijft:
    Over de verdiensten van de terug geleverde stroom na saldering betaal ik wel belasting, maar voor de rest niet. Geen btw en geen energiebelasting.
    Je wekt meer op dan je gebruikt en krijg hier tot 2000 KWH € 0,13 per KWH voor. Je betaalt hier in tegenstelling tot wat je schrijft geen belasting over.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Staat er ook iets in over de hypotheekrenteaftrek? Gaat die eindelijk ook de prullenbak in?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De salderingsregeling is in 2004 als tijdelijke regeling ingevoerd om het investeren in zonnepanelen aantrekkelijker te maken. Sindsdien is de regeling steeds verlengd. Wat een bofkonten zijn we.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wij hebben onze panelen tegen die tijd gelukkig terugverdient, maar het is wel jammer natuurlijk dat het ophoudt, maar daar hielden we altijd al rekening mee dat het ooit zou gaan gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat mij betreft is het terecht dat de salderingsregeling wordt afgeschaft. Het was bedoeld als aanschafsubsidie maar wordt inmiddels als een recht beschouwd door panelenbezitters. Ten koste van niet-panelenbezitters.
    Maar de manier waarop is natuurlijk hoogst dubieus: eerst het afbouwplan van de milieuminister afschieten omdat 'de gewone man' ook recht heeft op deze regeling. En dan doodleuk de regeling ineens helemaal afschaffen. Maargoed, ik heb Geert nooit zo vertrouwd; veel bla weinig wol

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Kristal; waarom reageer je zo naar en respectloos?
    Wat aardig Aaf dat je alsnog met uitleg en cijfers komt naar aanleiding van de reactie die je, geheel terecht m.i., niet plaatste.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die cijfers die Aaf schrijft kloppen gewoon niet. Blijkbaar is begrijpend lezen moeilijk voor jou Judith!

      Verwijderen
    2. Het CBS is niet een obscuur clubje. De cijfers zijn wel degelijk betrouwbaar. En Aaf noemt die cijfers van het CBS.

      Het verhaal van Kristal dat Nederland half Afrika (= 0.7 miljard mensen) binnen haar grenzen wil halen, dat slaat nergens op!

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheoriën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.