zondag 26 mei 2024

Het boek "Zwijgende Vaders" van Tim Overdiek en het dwangarbeidersverleden van mijn vader.

Mijn vader was in de tweede Wereldoorlog in Duitsland dwangarbeider. Ik schreef er hier al eerder over, toen schreef ik over de online archieven over Nederlandse dwangarbeiders die recent beschikbaar zijn gemaakt.
In de afgelopen weken las ik het boek Zwijgende Vaders, het onbekende verhaal van de dwangarbeid, geschreven door Tim Overdiek, uitgegeven in april 2024.

Het is een verslag van de speurtocht van de auteur naar de lotgevallen van zijn vader en andere Nederlandse mannen die tijdens de Tweede Wereldoorlog als dwangarbeiders in Duitsland moesten werken.
Tekst op de site van Bol.com over het boek:
Honderdduizenden Nederlandse mannen werden tijdens de Tweede Wereldoorlog gedwongen om in Duitsland te werken. Deze Arbeitseinsatz was een cruciale en nietsontziende manier om de oorlog gaande te houden. De meesten zwegen later over wat ze er hadden meegemaakt. Het is nog altijd een onderbelicht hoofdstuk in de Nederlandse oorlogsgeschiedenis. Ook de vader van Tim Overdiek was zo’n dwangarbeider. Ook hij weigerde tot zijn dood over zijn tijd in Duitsland te praten. Het was traumatisch geweest, zoveel was duidelijk. Maar over wat er precies was gebeurd, sprak hij nooit. In dit boek reconstrueert Overdiek na een lange speurtocht op onvergetelijke wijze de lotgevallen van zijn vader en de mensen om hem heen, die in 1943 uit Tilburg naar een fabriek in Krefeld vertrokken. Het is een ultieme poging om hun verhalen alsnog te vertellen, als eerbetoon aan die heel gewone Nederlandse jongens die terechtkwamen in de Duitse oorlogsmachine.
Einde citaat.

De NOS:
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden naar schatting een half miljoen Nederlanders gedwongen tewerkgesteld in Duitsland in het kader van de Arbeitseinsatz. Zo'n 27.000 Nederlandse dwangarbeiders kwamen om het leven.

Lezend in het boek van Overdiek, concludeer ik, dat mijn vader veel geluk heeft gehad. Hij verbleef met een aantal andere Friezen, voornamelijk Leeuwarders, in een stadje in noord-Beieren en is goed behandeld. Hij zat niet opgesloten in een dwangarbeiderskamp, maar had een kosthuis bij particulieren. Hij is, voor zover ik weet, niet wreed gestraft. Hij kreeg medische zorg, ik weet dat hij door een longarts gezien is. Ik schreef in december vorig jaar: Het blijkt uit de archiefstukken dat mijn vader tot 1 van de 3 Nederlandse dwangarbeiders behoorde die in 1944 in het ziekenhuis gezien is door een longarts. Misschien had hij toen al TBC? Waarschijnlijk had hij een consult bij de longarts in verband met de tuberculose waar hij ook weer mee naar Nederland kwam.
Het boek beschrijft vaders die niets wilden weten van Duitsers en bij grenscontroles panisch werden. Daar had mijn vader absoluut geen last van. We gingen heel ontspannen kamperen in diverse streken in Duitsland en mijn vader was in mijn jeugd bevriend met Duitsers die hij in de oorlog had leren kennen.
Over wat hij daar in Duitsland in de oorlog deed, wat voor werk hij moest doen, daar weet ik helemaal niets van. Daar heeft hij nooit iets over losgelaten. Alleen dat hij bij Siemens -Schuckert werkte, op de afdeling Installations Gerätewerk. Dat laatste werd mijn pas afgelopen jaar duidelijk, toen ik de online archieven over de dwangarbeiders raadpleegde, ik kende alleen de naam van het bedrijf, nu weet ik op welke afdeling hij werkte, alleen ik heb geen idee wat Installations Gerätewerk inhoudt.
Wel is het zo, dat hij niet over zijn werk in die fabriek sprak. Nooit, en misschien had dat er mee te maken dat hij zich daar echt niet fijn bij voelde. Ik voelde ook nooit de ruimte om daar vragen over te stellen.
Over zijn werk voordat hij in 1942 naar Duitsland ging en zijn werk nadat hij weer terug kwam, weet ik veel meer. Ook over zijn werkzaamheden van 7 mei tot eind juni 1945 als tolk voor de Amerikanen, weet ik veel meer.  Hij was er echt trots op om als tolk te werken. Hij vond het heel fijn dat zijn kennis van het Duits en het Engels goed genoeg was om deze taak te kunnen vervullen.

Had mijn vader recht op een schadevergoeding wegens onderbetaling tijdens dwangarbeid en achterstallige pensioengelden? Er is niets op papier bewaard gebleven van zijn jaren in Duitsland, anders dan uit de online archieven waaruit blijkt dat hij als inwoner ingeschreven stond en dat hij werkte bij dat bedrijf, is er geen enkel bewijs bewaard gebleven. Mij lijkt het niet de moeite waard om daar achter aan te gaan, ruim 30 jaar na zijn overlijden.

Ik vond het boek van Tim Overdiek een interessant boek. Het boek is heel verhelderend voor iedereen die een vader of een opa heeft (gehad) die dwangarbeider was in Duitsland.
Mocht je ook in de archieven willen zoeken naar je (groot)vader of oom die dwangarbeider was?
Je vindt het hier, van belang is dat je bij veel voorkomende namen een geboortedatum en geboorteplaats kent.

8 opmerkingen:

  1. Mijn oom kreeg na zijn 50-ste last van zijn dwangarbeid verleden. Hij is toen met zijn vrouw op vakantie gegaan langs alle plekken,om er over te vertellen. Het hielp hem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel, heb net de tweelingbroer van mijn opa daar in gevonden. En misschien nog een broer van mijn opa, maar dan zou er een spelfout in de voornaam zitten. En er is een fors leeftijdsverschil met die tweeling, wel 16 jaar, maar ik herinner me dat die jongste oom inderdaad niet zo heel veel scheelde met mijn eigen moeder. Dank en groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn ook archiefstukken van mijn vader waarbij de voornaam fout geschreven is. Johannt in plaats van Johannes. Geboorte datum en geboorteplaats klopten wel.

      Verwijderen
  3. Mijn opa die in 1958 is overleden heeft ook in Duitsland gewerkt ik heb nog niets over hem kunnen vinden maar zoek nog een keer.
    Hij ging als een gezonde man daarna toe en kwam als een zieke man terug.
    Ik heb hem nooit kunnen ontmoeten want ik werd pas 2 jaar later geboren.
    Jammer!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 2 broers van mijn schoonvader waren ook te werk gesteld in Duitsland. 1 van hen is nooit meer de oude geworden na wat hij meegemaakt had. Mijn schoonvader heeft ondergedoken gezeten om niet te hoeven gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn vader is gelukkig dwangarbeid gespaard gebleven evenals krijgsgevangenschap. Hij ging na de overgave van het leger meteen naar de boer waar hij voor de mobilisatie ook werkte en werd ‘onmisbaar’ verklaard ivm de voedselvoorziening.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn ouders zijn een week voordat de oorlog uitbrak getrouwd. Mijn vader kreeg speciaal verlof om te trouwen, maar moest na een paar dagen alweer terug naar de troep. Hem is wel dwangarbeid en krijgsgevangenschap bespaard gebleven omdat hij boer was en dus essentieel voor de voedselvoorziening.
    Over zijn ervaringen/belevingen tijdens de gevechten vertelde hij zelden iets en als er iets gezegd werd, dan was het summier, net als over zijn werk voor de illegaliteit; 'ik bracht soms een paar krantjes rond', hoorde je dan. Gelukkig voor ons had hij geen hekel gekregen aan Duitsers in het algemeen, maar had geen goed woord over voor de 'speciale troepen' als SS en SA en landwachten stonden ook bij hem in een kwade reuk. Wij kinderen konden als tiener gerust op (fiets)vakantie naar Duitsland.
    En toch begon de oorlog weer bij hem op te spelen, het laatste half jaar voor zijn dood in 2004. Hij was toen 88 en was niet meer in staat om de ervaringen/belevenissen in het laatje te houden waarin hij het opgeborgen had. Ik kijk heel dubbel terug op die periode.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dankjewel Aaf, dat je hierover een blog geschreven hebt. Mijn schoonvader heeft als dwangarbeider in een werkkamp van een vliegtuigfabriek gewerkt. Ook hij was een zwijgende vader die erg naar binnen was gekeerd. Een beetje heeft hij wel over die tijd verteld. Dat het in het begin nog mee viel, maar later in de oorlog toen er mannen uit het oosten van Europa bij kwamen dat het heel moeilijk werd.
    Op de link die jij gepost hebt, heb ik mijn schoonvader kunnen vinden, plus zijn papieren en waar hij te werk was gesteld. Dat wisten mijn man en ik niet. Heel gek is dat we twee keer op vakantie zijn geweest in Saksen Anhalt en vlak bij in de buurt zijn geweest waar mijn schoonvader in dat werkkamp heeft gezeten. We denken erover om daar dit jaar naar toe te gaan. Mijn schoonvader is bijna twintig jaar geleden overleden.
    Hij kon destijds een schade vergoeding aanvragen, maar heeft dat niet gedaan omdat hij het niet wilde. Mijn schoonmoeder wilde het liever ook niet. Zij heeft ook veel meegemaakt in die oorlog.

    VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.