Voor mijn reis naar Engeland, komende zomer, leek het mij handig om over een creditcard te beschikken. Ooit had ik bij de ING een bankrekening en een creditcard, maar bij de overstap naar de ASN ben ik gestopt met de creditcard.
Een creditcard van de ANWB leek mij voor nu een geschikte optie. Die heb je bij deze organisatie in 3 soorten, van duurst naar goedkoopst: de Gold Card, de Silver Card en de Classic Card. Normaal gesproken is de Gold Card het duurst, namelijk €46,95 per jaar. Nu is er een actiekorting, 50% voordeel, namelijk €23,48 per jaar. En daarmee is de Gold Card in het eerste jaar het goedkoopst.
Er is een online chatbot waar je vragen aan kunt stellen.
Iris is haar naam.
Ik wilde graag weten of ik na een jaar deze actie-creditkaart weer kon stoppen en dan bijvoorbeeld over stappen naar de Classic Card, die nu iets duurder is.
Vragen staat vrij nietwaar?
Maar zo'n chatbot snapt mijn vraag niet.
Antwoord: Wil je stoppen met de Gold Card? Wat jammer nou! Bel onderstaand telefoonnummer en je wordt verder geholpen.
Nog maar eens een poging: hoe lang is de contractduur van de Gold Card?
De chatbot denkt lang na, maar er komt geen antwoord.
Ik stop het gesprek en begin opnieuw.
Ik heb nog niet zo'n kaart, maar wil na een jaar stoppen met de Gold Card.
Antwoord:
Kijk bij de actievoorwaarden! Ik kan het bij de actievoorwaarden helemaal niet vinden.
Grrr
Ik heb eerst maar eens mijn dochter, mijn reisgenote tijdens deze reis naar Engeland, geappt: heb jij eigenlijk nog een creditcard? Dat blijkt inderdaad zo te zijn, dus misschien zie ik wel af van het aanschaffen van een creditcard.
Heb jij eigenlijk een creditcard, vind je het handig en waar gebruik je hem voor?
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
maandag 27 mei 2024
In gesprek met de chatbot
Labels:
Internet
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ik heb echt een hartgrondige hekel aan chatbots, we begrijpen elkaar nooit. Meestal typ ik gewoon in ‘ik wil een echt mens spreken’. Zo intelligent is die kunstmatige intelligentie dus nog niet….
BeantwoordenVerwijderenZo'n Iris kan een ramp zijn,als je vragen iets anders zijn,dan gemiddeld. Daar kom je niet uit.
BeantwoordenVerwijderenWij hebben een pakket met daarin een creditcard. Gratis. (Soort van dan hè)
BeantwoordenVerwijderenWe gebruiken deze zo'n 5 keer per 4 jaar (als iets echt niet op een andere manier kan worden gekocht). We betalen alle gemaakte kosten voor de rente erbovenop komt.
Chatbots zijn de electronische variant van er zijn nog 45 wachtenden voor u aan de telefoon.
Ik zou even online verder kijken en gaan voor een kaart met een gekoppelde verzekering. Ik gebruik hem veel. Vooral als ik grotere of kwetsbare aankopen doe. Die zijn een jaar verzekerd tegen schade en verlies. En ook als je online bestelt krijg je je geld terug als er nooit iets geleverd wordt. En natuurlijk op reis. Zeker in landen waar geen euro is. De wisselkoers is heel gunstig. Ik gebruik hem nooit om geld te lenen of af te betalen. Als ik de rekening heb, maak ik het gelijk over.
BeantwoordenVerwijderenIs Euroclix gestopt met de creditcard? Daar kon je wel voor slechts 1 jaar afsluiten.
BeantwoordenVerwijderenAl heel lang de ANWB goedkoopste kaart. Toen we nog 2-4x per jaar naar Frankrijk gingen was dat op tolwegen heel handig en bij onbemande tankstations.
BeantwoordenVerwijderenMijn dochter ging in Belgie wonen en dan moet ik door de Westerschelde tol tunnel, ook handig de creditcard. Maar sinds een tijd kan je ook met gewone bankpas contactloos betalen.
De keer dat ik naar IJsland ging was het ook heel handig, vrijwel alles ermee betaald.
Bij Book ing of air bb ook handig maar ik ga nu uitzoeken of je daar ook met Ideal kan betalen. Dan heb ik hem eigenlijk niet meer nodig, en die beslissing moet ik over 3 maanden nemen
Bij ING is het eerste wat ik roep tegen de elektronische stem: 'medewerker,'
BeantwoordenVerwijderenJe wordt dan meteen doorverbonden :)
Succes, Marij
Ik vind dat een creditcard niets toevoegt, hoewel in de UK misschien anders. Voorheen kreeg je wel een leuke rente. Nu kost het alleen maar geld. Tenzij je veel riskante online aankopen doet, anders niet aan beginnen.
BeantwoordenVerwijderenMarijke
Ja, ik heb ook een creditkaart, verbonden aan mijn bankrekening. In Australië heb je echt een creditkaart nodig. Met een wereldbankpas kun je wel geld uit de muur halen maar betalen in een restaurant of winkel kan alleen met de creditkaart.
BeantwoordenVerwijderenThea
Je kan in Engeland gewoon pinnen me je bankpas.
BeantwoordenVerwijderenWat ik wel doe met een creditcard als ik die incidenteel nodig heb er een aanvragen en na gebruik weer afzeggen.
Wij hebben ook een credit card. Dit kan in het buitenland handig zijn, maar ook bij sommige producten online, bijvoorbeeld de ferry van Genua naar Sardinië, die alleen met creditcard of paypal kon worden betaald. Paypal is bij mij dan ook gelinkt aan de creditcard.
BeantwoordenVerwijderenMet de creditcard zijn je aankopen ook een tijdje verzekerd, wat zowel bij wereldwijde verzending als aankopen in het buitenland weleens handig is.
Chatbots.... echt er is niks dat je humeur zo kan bederven dan die achterlijke uitvinding. Dat gezegd hebbende: ik heb van de ASN ook de creditcard. Wel zo makkelijk, en voor 35 euro/jaar niet duur. Ik gebruik 'm niet veel, maar voor autohuur en boeken van hotels onmisbaar. En een aantal abonnementen (bv Prime en Apple ) hangt eraan, bij internationale bedrijven werkt een cc vaak het beste als betaalwijze. Dat is vast ook anders op te lossen, maar ik vind het helemaal prima zo.
BeantwoordenVerwijderenWij hebben 2 jaar geleden een rondreis door Schotland gemaakt. Volgens mij konden we vrijwel overal betalen met onze gewone bankpas, ook ASN. Je kan voor de zekerheid direct bij aankomst 100 pond cash ofzo pinnen, dan heb je altijd iets achter de hand als je pas het toch niet dort.
BeantwoordenVerwijderenEen chatbot is waardeloos. Sommige organisaties zijn nauwelijks telefonisch bereikbaar, hun telefoonnummer is nergens te vinden. Wij gebruiken een creditcard voor het huren van een auto in het buitenland en het betalen van hotels via Booking.com. Ook voor het boeken van een vliegreis kan het handig zijn en bij aanschaf van dure apparaten ivm verlies en diefstal.
BeantwoordenVerwijderenNooit gehad en nooit gewild. Kost geld en geeft gedoe. Ook niet persé nodig naar mijn idee.
BeantwoordenVerwijderenWij, vrouw Helena en ik, hebben ruwweg midden jaren '90 tot een jaar of 8 geleden altijd een creditcard gehad. De reden was dat we er sinds de kinderen afgestudeerd waren en de deur uit gingen er meer tijd kwam om er zelf op uit te trekken. De creditcard was gemakkelijk bij autohuur en in gebieden die nog niet zo bekend waren met elektronisch betalen. maar na rond 2005 werd het wereldwijd steeds gemakkelijker om met je eigen bankpas te betalen en nam het belang van de creditcard af, wat uiteindelijk resulteerde in opzeggen van dat ding en ook de frequentie van onze reizen en trektochten nam af na onze 70e verjaardag.
BeantwoordenVerwijderenDe tip van @Nienke op 10:36 pasten wij ook altijd to; altijd zorgen dat je contant geld achter de hand had.
En wat de chatbox aangaat; die dingen heten bij de aanbieders ervan intelligent te zijn. Maar als dat werkelijk het geval is, dan is het begrip aardig aan devaluatie onderhevig. Ik pas er eerder de wijze woorden van de instructeur die ons eind jaren '80 de beginselen van het programmeren bij moest brengen, op toe: "onthoud en ding een computer is een dom ding en wordt nooit intelligenter dan degene die hem programmeert". Alleen maar goed voor domme routineklussen. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij nog steeds gelijk heeft.
BeantwoordenVerwijderenVergeet niet dat er bij de ANWB ook nog de kosten van het ANWB lidmaatschap bij komen als je geen lid bent, dan wordt die card in eens een stuk duurder dan die bij ASN.
BeantwoordenVerwijderenHet is dezelfde visa card met dezelfde voorwaarden.
Ik vind het erg fijn dat mijn online aankopen verzekerd zijn, het werd hier al eens genoemd. Veel hotels eisen een creditcard borg, zelfs als je alles al in je pakketreis betaald hebt.
Ja, dat klopt inderdaad. De kaart is alleen voor leden. Ik ben lid van de ANWB fiets service, een soort fietswegenwacht. Dus ik ben al lid.
VerwijderenWij hebben al jaren de allergoedkoopste ANWB creditcard. We gebruiken hem voor het boeken van vakanties en auto huur.
BeantwoordenVerwijderenPrecies! Zo doen wij het ook.
VerwijderenMaria.
In de voorwaarden van deze actie staat niks vermeld over een opzegtermijn en gelden dus de algemene voorwaarden. Hierin staat dat de overeenkomst geen vaste looptijd heeft, maar eindigt als u uw ANWB lidmaatschap beëindigd. U kunt dit schriftelijk of telefonisch opzeggen. Uw opzegtermijn is 1 maand. Wanneer ANWB het wil opzeggen (om wat voor reden dan ook) hebben ze 2 maanden opzegtermijn.
BeantwoordenVerwijderenIk gebruik de mijne soms voor online bestellingen.
BeantwoordenVerwijderenIk heb een paar weken geleden een poging gedaan om te voorkomen dat een pakje van postNL werd teruggestuurd (overigens tegen alle pogingen en beloftes in hebben ze het toch teruggestuurd) en kwam daarbij ook nog eens in aanraking met een chatbot. Wat een ellende toch zeg ... .
Na pogingen om de eigenaar van het ophaalpunt te bereiken, pogingen om via de chatbot een antwoord te krijgen, pogingen om via de telefoon het opgelost te krijgen en zeer veel pogingen en tijd om al die info te vinden want die staat niet op hun website kreeg ik keer de belofte dat het opzij gelegd zou worden (niet gebeurd) en keer de belofte dat het opnieuw naar mij zou verzonden worden ( ook niet gebeurd ) . Nu is het wachten of de oorspronkelijke verzender het me nog eens wil opsturen.
Vroeger was er gewoon een tel nr en dan belde je en dan kwam dat in orde ...
Hoi, ik heb een gratis card bij n26. Je hebt wel een smartphone nodig. Bevalt prima!
BeantwoordenVerwijderenVoor reserveren van hotelovernachtingen (ook als je gratis kan annuleren moet je toch vaak iets vooraf betalen), aankopen bij de online winkel voor lange dames waar ik al bijna 30 jaar klant ben (in de beginjaren via een papieren catalogus) en voor dure aankopen. Ik betaal altijd direct af ivm hoge rente.
BeantwoordenVerwijderenSinds ik in Frankrijk woon gebruik ik mijn creditcard voor al mijn betalingen, in de supermarkt, de apotheek, de dierenarts, het tuincentrum maar ook om mijn elektriciteitsrekening te betalen, mijn Storytel abonnement en Apple Music. Ook de dingen, bijv. boeken die ik online bestel. Ik vind het heel erg makkelijk en aan het eind van de maand gaat alles van mijn rekening af.
BeantwoordenVerwijderenGroet Adriana
Ja altijd de "goedkope" ANWB card gehad (en nog). Ik heb een abo bij Audible en dat kan alleen met credit card, dat is al jaarlijks 1x gebruik. Bij een grote online aankoop (komt gelukkig zelden voor, bijv.nieuwe laptop) gebruik ik 'm ook.
BeantwoordenVerwijderenDaarnaast heb ik sinds 2 jaar een Revolut pasje, dat is geen credit card maar je stort er zelf saldo op. Het handige is dat je ook geld van tevoren kan omwisselen, vorig jaar in Engeland veel plezier van gehad. Had ruim van tevoren (half jaar) al een paar keer snel omgewisseld naar ponden tegen gunstige wisselkoers. Toen we vorig jaar gingen stond er dus saldo op in ponden en kon met het pasje prima betalen overal (gewone bankpas eigenlijk) zonder bijkomende kosten verder.
Leesgraag.