Op 21 april schreef ik een blogje over mijn spaarbank, die mij vroeg mijn identiteit te bevestigen.
Ik werd wantrouwig.
Zou het een poging zijn om mij mijn spaarcenten te ontfutselen?
Klopte het wel? Op vrijdag 3 mei was er nog iemand die in het consumentenprogramma vertelde dat hij door oplichting bijna 40 duizend euro kwijt was geraakt. Een nep-bankmedewerker hielp hem van dit geld af. Deze nepmedewerker vertelde dat zijn geld veilig gesteld moest worden, er waren onregelmatigheden in de afschrijvingen ontdekt. In het consumentenprogramma werd gezegd dat het iedereen kan overkomen. Oud en jong en óók medewerkers van een bank. Dat laatste verbaasde mij nogal. Als medewerker van een bank ben je toch extra alert op deze vorm van oplichting? Blijkbaar trappen sommige mensen er toch met open ogen in! Dat geeft wel aan hoe doortrapt deze vorm van oplichting in zijn werk gaat.
Afgelopen vrijdag kreeg ik opnieuw een mailtje, van dezelfde bank. Ik moest mijn identiteit bevestigen, werkelijk waar, dat waren ze wettelijk verplicht!
Nu moet er wel wat gebeuren voordat een crimineel er met jouw spaargeld vandoor kan gaan, je moet namelijk zelf wel wat stappen zetten, dus ik durfde de identificatie wel aan. Ik ging op mijn gebruikelijke manier naar de site van de bank, niet via de link in de e-mail, want als er iets niet in de haak zou zijn, dan kwam ik misschien op een nep-pagina van mijn bank terecht en ik weet dat die soms bedrieglijk echt kunnen zijn!
Dus ik logde in op de echte site van mijn spaarbank en klikte daar op een link over die identificatie. Normaal log ik via mijn desktop in, nu moest dat met mijn smartphone, anders werkte het systeem niet.
Het kwam er op neer, dat ik met mijn smartphone foto's moest maken van mijn ID kaart en een foto van mijzelf. Tevens moest ik mijn voornamen en mijn geboorteplaats invoeren en mijn burgerservicenummer checken.
Ik was het al weer vergeten, maar ik herinnerde mij ineens dat ik dat eerder gedaan had. Volgens mij toen ik als executeur testamentair bijna 2 jaar geleden de lopende bankrekening van mijn overleden ex-partner overnam om diverse betalingen te kunnen doen en tenslotte de erfenis aan mijn (en zijn) dochters uit te betalen. Ik maakte toen de fout dat ik mij zelf op de foto zette mét bril en de foto op mijn ID kaart zonder bril was. En ik mij destijds steeds afvragen waarom het steeds maar niet lukte! Ik heb er toen nog over gebeld met de bank, want ik kwam er niet uit. De medewerkster en ik hebben het in haar kantoortje in de bank toen samen gedaan.
Nu heb ik de identificatie afgerond, nu dus weer zonder bril, en mijn conclusie was dat er geen sprake was van internetfraude, ik was te wantrouwig.
Haha en mijn spaargeld is er nog!
Niet weggesluisd of zo.
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
maandag 6 mei 2024
Mijn spaarbank wil dat ik mijn identiteit bevestig - deel 2
Labels:
Internetfraude,
Sparen
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Als je al jaren bij een bank bent,waarom vraagt men deze handeling dan nog. Het geeft juist oplichters een kans
BeantwoordenVerwijderenPrecies. Voor mij zou het vreemd overkomen en ik zou het zelf niet doen.
VerwijderenMisschien om juist in geval van verdachte zaken zeker te weten dat de bank met de echte spaarder te maken heeft?
VerwijderenIk kan niet echt een andere reden verzinnen.
Groet, G
vond het ook maar niks ,maar werd de berichtjes van de bank die via de app kwamen ook vervelend worden dus toch maar gedaan. Wel via de bank app op mijn telefoon.
Verwijderen@ Izerina: ik ben al 14 jaar klant bij deze bank. Indertijd spaarde ik daar voor mijn hypotheekaflossingen. Er is mij, nadat ik begon daar te sparen, nooit weer iets gevraagd.
VerwijderenOnder anderen zijn de regels veranderd door een wet tegen witwassen en het financieren van terrorisme. Bij bepaalde banken hebben mensen jaren lang (spaar)rekeningen kunnen openen met betrekkelijk weinig en makkelijk te falcificeren gegevens. Nu moeten die banken ook echt weten wie hun klanten zijn en dus moet je je identificeren. Is al een poosje zo maar het kost blijkbaar erg veel tijd om iedereen met terugwerkende kracht om identificatie te vragen.
VerwijderenAls de bank iets van mij wil, mag men een brief sturen en kom ik met de nodife documenten en gegevens naar kantoor.
Verwijderen@anoniem van 10:13 uur: het kantoor van deze spaarbank zit in Den Haag. Vanuit Groningen echt te veel gedoe! Ik ga daar niet langs!
VerwijderenVan de bank nog niks gehoord, wel eens moeten doen voor mijn Visa creditcard.
BeantwoordenVerwijderenSoms zijn de instructies niet duidelijk waar je wat moet doen op laptop of telefoon en waar een code per sms moet invoeren kan ik me herinneren.
Leaseplanbank vroeg dit ook aan mij. Meerdere keren. Ik besloot het pas te doen als er problemen waren, die kwamen er. Inloggen lukte niet. Toen met de IPad.
BeantwoordenVerwijderenResultaat. Het geld bij Leaseplanbank was er nog, maar mijn spaaraccount bij Bunq werd opeens een bankrekening. Omdat ik met mijn neus nog op de IPad zat heb ik het recht kunnen zetten. Maar ben er wel direct vertrokken. Hoe de combinatie Leaseplanbank Bunq bank kwam is een raadsel . SNS bank belde me die middag. Daar zit kennelijk de fraude afdeling.
Wij hebben een buitenlandse betaalrekening en moesten dmv salarisstrook of pensioenafschrift aantonen waar ons geld vandaan komt. Dit voelt heel beklemmend. Ik hoop dan ook dat contact geld blijft bestaan en nooit wordt afgeschaft, ook al betaal ik vaak met pinpas.
BeantwoordenVerwijderenIk krijg dit soort berichten alleen als ik inlog via de bankapp. Alle andere berichten zijn vals. Ik krijg wel een mailtje als er een belangrijk bericht voor mij klaarstaat in de app.
BeantwoordenVerwijderenIk ben niet gelijk heel wantrouwig, maar zou ook de stappen volgen die jij volgde. Inloggen op reguliere wijze en zien wat er gebeurt.
BeantwoordenVerwijderenHet is grappig dat men hierboven suggereert dat het per post moet. Per post is ook genoeg fraude gepleegd. En de tijd dat er medewerkers ergens op een kantoor zaten die hier tijd voor maakten is ook lang geleden geloof ik. Daar kun je alles van vinden, maar het is wel de realiteit.
Klein tipje: we hebben het niet meer over een 'executeur testamentair' (al sinds het nieuwe erfrecht van 2003) maar over 'executeur'. Iedereen die de afwikkeling van een boedel doet (maakt niet uit of de reden een overlijden of een faillissement is) heet een executeur.
BeantwoordenVerwijderenDit soort 'gedoe' ben ik ook altijd heel voorzichtig mee. Zo tegenstrijdig, aan de ene kant roepen ze dat ze wettelijk verplicht zijn en aan de andere kant roepen ze evengoed dat je uit moeten kijken voor fraudeurs...zie het verschil maar eens te maken!
Groetjes Lily