dinsdag 7 mei 2024

Zitten is het nieuwe roken ....

zeggen ze tegenwoordig.
Ik doe heel hard mijn best: minstens 2x in de week naar de sportschool waar ik een uur lang krachttraining doe en 3x in de week een uur zwemmen. Alles om zo fit mogelijk te blijven en zo gezond mogelijk oud te worden. Als ik eens een keertje spijbel in dit weekprogramma, dan voel ik mij schuldig, ook al heb ik een excuus, zoals een verkoudheid. Ik kijk dagelijks op mijn activity tracker of ik wel genoeg bewogen heb. Gemiddeld 22 minuten per dag matig intensief bewegen is de ondergrens wat volgens dit horloge toelaatbaar is.

In de tijd dat ik een kind was, bewogen ouderen zo weinig mogelijk. Waarom zou je, als dat niet nodig was?
Mijn oma's en hun (schoon)zusters kregen leveranties aan huis. De melkboer, de groenteman, de visboer, en de bakker leverden aan huis. Met een bel werd hun komst in de straat aangekondigd. En als je dan wat nodig had. Dan kocht je dat op de stoep voor je huis. Je hoefde er niets voor te doen.  Voor de slager moest je wel een stukje lopen, vanwege koeling, maar er waren bijna overal wel slagers te vinden.
Sporten deden ouderen niet, dat hield op als je ging trouwen en kinderen kreeg. Mijn ouders en de meeste ooms en tantes en natuurlijk ook mijn grootouders deden totaal niet aan sport. De ooms en mijn opa hielden wel van sport, maar dan passief. Langs het voetbalveld staan te kijken naar voetbal.
Mijn oma zei eens: mijn dochters zijn echte sporters! Wat bedoelde ze? Op de bank zitten en op tv kijken naar schaatsen en voetbal. Ook andere volwassen mensen deden helemaal niets aan beweging. Mijn oom en tante van moeders kant vormden een uitzondering. Die deden wekelijks aan volksdansen en bleven daar fit bij. 
Tegenwoordig moet je bewegen, bewegen en nog meer bewegen.
Want dat is goed voor je.

Mijn oma's en oud-tantes werden oud, hoewel ze als oudere nauwelijks bewogen. Wel als kind en volwassene. Ze liepen naar school, ze schaatsten en hielpen thuis in de huishouding. Ze werkten vanaf hun 12e bij rijke(re) mensen als dienstmeisje in huis, waar ze van de vroege ochtend tot de late avond afgebeuld werden. Vaak 7 dagen per week, met zo nu en dan een vrije dag op zondag. En vanaf hun huwelijk, rond hun 25e, werkten ze met een aantal kinderen in hun woning ook hard, want ze hadden geen apparaten zoals wasmachines, centrifuges en stofzuigers die het schoonmaken vergemakkelijkten. Die hadden ze rond hun 60e wel, het leven werd een stuk gemakkelijker en ze bewogen veel minder. Ondanks dat werden ze oud, mijn oma's 87 en 90 jaar, oudtantes werden ook ver in de 80, hoewel ze dus de laatste 30 jaar van hun leven zaten, breiden, haakten en lazen.
Destijds zeker toen deze generatie jong was, waren de mensen over het algemeen broodmager. Er was vaak nauwelijks genoeg te eten, ook als dienstbodes bij rijke mensen kreeg mijn oma's weinig te eten, want dan kregen ze alleen de restjes die overbleven van de maaltijd van de familie waar ze werkten.
Nu is dat heel anders, veel mensen, ook kinderen hebben overgewicht en mens zegt dat dit in combinatie met weinig bewegen ongezond is. Dat kan ik mij goed voorstellen!

Ik denk dat het niet nodig is om je hele leven te bewegen, maar dat bewegen tijdens een groot deel van je leven echt wel belangrijk is! Een mens is niet gemaakt om te zitten, maar om te bewegen. Dat was al zo toen we als homo sapiens nog in Afrika woonden. Natuurlijk kunnen ook mensen die hun hele leven lang veel bewegen pech hebben en hebben misschien in aanleg een lichaam hebben dat mankementen vertoont, maar gemiddeld verleng je er zeker je leven mee! 

Let jij op bewegen voor je gezondheid?


16 opmerkingen:

  1. Sex in alle standjes volgens kamasutra is ook topsport! Ik kan het je aanbevelen Aaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bewegen is belangrijk dat is inmiddels wel duidelijk. Ik/wij wandelden altijd heel veel (als in de bergen met met veel stijgen en dalen). In februari 2020 ben ik in de Ikea in Eindhoven uitgegleden over een stukje augurk en bleek uiteindelijk dat ik een heupluxatie had, dat kwam veel te laat aan het licht. Op de SEH is men ruim een uur bezig geweest om de heup weer in de kom te krijgen hetgeen niet lukte en toen pas is er een trauma arts gebeld die het allemaal nog eens overdeed. Gelukkig lukte het hem wel. Heupluxaties komen in NL bijna niet voor dat gebeurt vaak in landen waar geskied wordt en hebben ze veel meer expertise. Uiteindelijk zijn al mijn spieren/banden/aanhechtingen flink beschadigd en kan ik alleen nog maar lopen op redelijk vlak terrein. Ik ga in ieder geval iedere dag een uur lopen maar verder ontbreekt de tijd door de zorg voor mijn moeder. Ik vind het knap dat je zoveel beweegt Aaf, maar schuldig voelen? Dat wordt ons steeds meer opgelegd over van alles. Geen melk meer, geen kaas, geen vlees, geen suiker etc. etc., de voedselindustrie bedot ons met rare claims over light eten en er zitten zoveel additieven in veel verpakt eten dat je er dik van wordt en het ook verslavend is. En dat veel kinderen al op jonge leeftijd met de auto naar school gebracht worden of voor een ritje van 2 km. al een elektrische fiets nodig hebben helpt ook niet echt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De voedingsindustrie is totaal niet bezig met de gezondheid van de consument. Probeer o.a. maar eens rundergehakt te kopen zonder suikers....bizar gewoon.
      En ook bij de slager kunnen ze er wat van. Gebraden rosbief waar suiker in zit.

      Verwijderen
  3. Veel bewegen lukt niet meer. Maar wat kan,doe ik

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn schoonmama van 102 jaar had ook als motto.: 'Bezig blijven'. Naar gezond eten heeft ze nooit gekeken, maar ook geen 'nieuwigheden' gegeten. Eigenlijk altijd aardappel groente stukje vlees. Er werd altijd flink vergif gespoten in de moestuin. Fruit alleen van eigen appelboom en wat ze kreeg. Verder graag een koekje, chocolaadje, ijsje op zijn tijd. Maar wel altijd als ze soms 1 kilo gegroeid was gewoon een dag vasten. Want ze wilde niet dikker worden (kledingmaat 44). Nu wordt ze zachtjesaan dunner en heeft hulp in de huishouding. Particulier, want niet slecht genoeg om thuiszorg te krijgen!
    Mijns inziens zijn toch de genen het belangrijkst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat genen niet het belangerijkst zijn staat al vast. 20% genen en de rest is lifestyleafhankelijk om geen ziektes etc te krijgen.

      Verwijderen
    2. Ja, dat is ook wat ik er van weet. Genen zijn een stuk minder belangrijk dan lifestyle. Gezonde keuzes in eten en beweging helpt om lang en gezond te leven.

      Verwijderen
  5. Mijn lichaam is nooit zo geschikt geweest voor intensief bewegen. Ik kon niet goed meekomen met gymnastieklessen op school. In het weekend waren we op een eiland met de bot en zeilden en zwommen we veel en deden spelletjes of volleybalden op groot grasveld, maar ik was altijd de slechtste of langzaamste.
    Al heel wat sportscholen van binnen gezien maar echt fijn heb ik dat nooit gevonden, vooral de noodzaak die anderen vinden om herrie te maken en de veel te harde muziek.
    Nu, in de 70, zit ik ook BlijfFit uurtje, we bewegen op en rond de stoel, dan spelletje zoals gisteren met ballen pionnen omgooien en wat rek en strekoefeningen. Wandelen kan ik niet meer dan zo'n km. Fietsen op driewieler probeer ik 3-5x per week te doen maar verder dan 15 red ik ook niet.
    In huis ben ik wel veel in beweging, de afstand van mijn stoel naar aanrecht is al 8 meter en dat doe ik vele malen per dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Naar de sportschool ga ik niet meer en van zwemmen hou ik niet. Wel begin ik iedere dag met 5 minuten rek en strek oefeningen, dan 30 minuten op de hometrainer. Verder wandel en fiets ik veel. Samen met mijn man fiets ik het Pieterpad, gelopen heb ik dat pad al. In huis en tuin doe ik alles zelf.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zitten is lang niet zo slecht als roken maar in beweging blijven is heel belangrijk voor spieren en botten. Daar hoef je niet intensief voor te sporten, geen marathons of HITT trainingen. Wandelen is heel goed. En met je hoofd in beweging blijven, een nieuwe taal leren bijv.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je bent lekker bezig met bewegen, en geeft ook veel aandacht aan je voeding. Soms heb ik het gevoel dat je je wilt/voelt dat je je moet verantwoorden voor je leeftstijlkeuzes en dat is helemaal niet nodig. Komt dat doordat je een blog hebt? Wees maar vriendelijk voor jezelf en volg je gevoel. En als je dan eens een dag minder sport maar iets doet waar je heel erg blij van wordt is dat toch ook prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Iemand van de sportschool vertelde me dat de egym veel deed voor haar mentale gezondheid.
    Het zwembad vind ik heerlijk. Maar ik merk wel dat het versjouwen van zakken potgrond of het scheppen van compost stukken makkelijker gaat.
    Heb jij het gevoel dat de sportschool je mentale gezondheid verbetert?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Elke ochtend 9:15 uur NPO 'Holland in beweging' (duurt n kwartier) is een aanrader

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik moet er niet aan denken de sportschool. Afschuwelijk. Maar zwemmen ja graag. Ik moet alleen nog wachten totdat ik weer mag van de fysiotherapeut. Mijn knie is nl flink naar de knoppen gegaan toen ik tijdens de ijzel in januari viel. Mijn revalidatie duurt tot zeker eind van het jaar. En om bij het zwembad te komen moet ik kunnen autorijden én op een gladde ondergrond kunnen lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bewegen om soepel te blijven is volgens mij heel belangrijk, zeker wanneer je ouder wordt. En natuurlijk gezond eten, ook niet onbelangrijk.
    Ik loop 2 uur per dag met de honden, fiets veel en doe regelmatig gymoefeningen. Volgens mij moet je ook een beetje geluk hebben met je genen, mijn vader is 92 geworden, zijn 2 zussen 97 en 99. Mijn oma 100 en mijn moeder is nu 101.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wie mijn blogs leest weet dat ik veel beweeg. Ik ben eraan verslaafd, bedenk allerhande excuses als ik iets moet doen waardoor ik niet zou kunnen sporten op de sportschool. En als de sportschool dicht is ga ik fietsen, weer of geen weer. Mijn ouders deden niets aan sport, dus ik heb het niet van thuis meegekregen. Ik deed al aan sport vanaf mijn jonge jaren: wedstrijdzemmen, waterpolo, hardlopen (joggen werd dat toen nog genoemd). Ik vind bewegen heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.