zondag 5 mei 2024

Een nieuwe update van mijn vaste lasten

Meestal maak ik in januari een nieuwe lijstje, maar dit jaar was het er nog niet van gekomen. Dat heeft er mee te maken dat in januari lang nog niet alle bedragen bekend zijn. Ik heb in april het jaarabonnement van de krant betaald en ook de jaarpremie van mijn woonhuisverzekering.
Ook de belasting van de gemeente + waterschapslasten en zuiveringsheffing is in januari nog niet bekend. Ik betaal dit in 10 termijnen, te beginnen in maart. Pas dan kan ik de bedragen omrekenen naar lasten per maand.

Mijn vaste lasten in 2024

vaste lasten maandelijks  mei '24
tv/internet/telefoon** 53,74
mobiel (2000 MB + 400 min/SMS)** 9,22
gas + elektra + netwerkkosten* 35,00
abonnement onderhoud CV ketel 15,69
belasting gemeente + waterschap + zuiveringsheffing 105,68
woonhuisverzekering , inclusief aansprakelijkheid 28,80
zorgverzekering eigen risico 31,25
zorgkosten - niet vergoed (bril) 9,00
zorgkosten - div (tandarts, pedicure, supplementen, batterijen hoortoestellen)# 22,00
zorgverzekering inclusief aanvullende verzekering
172,62
bankkosten 2,70
zwemabonnement  25,13
sportschool 30,32
water* 9,34
bibliotheek 5,25
lidmaatschap patiëntenvereniging  4,50
vereniging Eigen Huis 2,85
Anbo  4,00
Volkskrant 30,50
Totaal 597,59

* bedragen zijn een voorschot gebaseerd op een schatting van het verbruik. Het werkelijke verbruik kan hoger of lager uitvallen.
** Afhankelijk van de gesprekskosten, bijvoorbeeld bij bellen buiten de bundel,  kan het bedrag hoger worden.
# De zorgkosten divers is een schatting op basis van de uitgaven in eerdere jaren.

Wil je bovenstaand lijstje vergelijken met eerdere jaren, kijk dan hier, daar staat alles vanaf 2013.

Wat opvalt in vergelijking met vorig jaar, is dat de vaste lasten gestegen zijn van €523,51 per maand naar €597,59 per maand. Dat komt door de gestegen prijzen, maar ook doordat ik nu wel de sportschool vermeld heb. Toen, in januari 2023 was ik ook lid van de sportschool, maar wist ik nog niet zeker of ik er mee door zou gaan. Daarom had ik het nog niet vermeld.

10 opmerkingen:

  1. Bankkosten bij ASN gaan binnenkort weer omhoog. Niet veel, maar alle kleine beetjes tikken wel aan. Telefoon, internet, gemeentelijke- en waterschapslasten, bankkosten, voeding, schoenmaker, dakgotenschoonmaak. Noem maar op. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te vergelijken. Onzegemeentelijke lasten, incl waterschap etc zijn wel stukken hoger, 8x200 euro. Gouda is geen goedkope Gemeente dus.
    Ook qua energie doen we het je niet na, hier toch een maandelijks voorschot van 100 euro.
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In mijn vorige huis had ik ook een CV abonnement maar kan me niet herinneren wat dat per jaar kostte. Jouw maandbedrag klinkt vrij hoog, wat krijg je ervoor? Jaarlijks onderhoud en bij storing snel hulp en reparatie ? zitten daar de arbeidskosten dan in? Onderdelen waren voor eigen rekening kan ik me herinneren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad, jaarlijks onderhoud en snelle pechservice. Alle kosten zijn inbegrepen, behalve de materiaalkosten. Dus arbeidsloon, voorrijdkosten en dergelijke zitten in het abonnement.

      Verwijderen
  4. Geef je niets aan goede doelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij volledige AOW voor een alleenstaande kreeg je in januari 2023 1353 euro per maand en vanaf januari 2024 1459 euro per maand. In jouw geval dekt dat dus gelukkig gemakkelijk de gestegen vaste lasten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bruto bedragen maken je rijk. Netto levert het echter 1166 euro op.
      Opnieuw Beginnen. (Niet thuis nu)

      Verwijderen
    2. Meer door minder5 mei 2024 om 23:08

      1459 is netto met loonheffingskorting 1166 is netto zonder loonheffingskorting.

      Verwijderen
  6. Meer door minder5 mei 2024 om 23:24

    Het is altijd prettig om lage vaste lasten te hebben ten opzichte van je totale netto pensioen en AOW. Daarnaast zijn je min of meer standaard variabele lasten zoals voor voeding en drinken ook lekker laag waardoor je meer dan voldoende overhoud om op een prettige en comfortabele wijze oud mag worden. Heerlijk toch!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.