woensdag 8 mei 2024

Waarom zuinig zijn met stroom?

Kort geleden ben ik overgestapt naar een andere energieleverancier, naar het op één na goedkoopste aanbod. Bij een leverancier waar ik eerder klant was en waar het gezin van mijn oudste dochter al weer een tijd naar tevredenheid klant is.  Dat overstappen deed ik omdat mijn 1-jarig contract binnenkort afloopt.
Voor mij nieuw: ik ga terugleveringskosten betalen. Deze kosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid kWh's die ik per jaar na saldering teruglever.
Schaal 0 > 0-5 kWh              - €0 per jaar
Schaal 1 > 5-1000 kWh        - €48,- per jaar
Schaal 2 > 1000-2000 kWh  - €150,- per jaar
Schaal 3 > 2000-3000 kWh -  €252,- per jaar
En zo gaat het door tot schaal 6, meer dan 5000 kWh teruglevering, dan zijn de terugleveringskosten €525,- per jaar.
Nu is alles boven de 2000 kWh teruglevering voor mij echt niet relevant, mijn zonnepanelen leverden in 2 jaar ca 4000 kWh stroom. Ik gebruikte daar zelf stroom van en een deel werd verrekend middels de salderingsregeling.
Mijn teruglevering na saldering is ongeveer 1225 kWh per jaar. Daarmee zit ik nog net in schaal 2. Als ik iets meer stroom ga gebruiken en bijvoorbeeld 1000 kWh teruglever, dan zit ik in schaal 1.

Wat is nu voordeliger. Maximaal terugleveren, dus na saldering rond 1225 kWh, of 225 kWh minder en dan in een lager terugleveringskostentarief komen?
Ik krijg voor die extra teruggeleverde stroom wel een vergoeding. Die bedraagt 13 cent per kWh = 29,25.
Als ik minder teruglever, dan krijg ik minder terugleveringsvergoeding, namelijk - 13 cent voor elke kWh minder.
Daar staat tegenover dat ik minder terugleveringskosten hoef te betalen.
Voor klanten die bijna 2000 kWh terugleveren, bijvoorbeeld 1999 kWh, maakt het weinig uit. Die krijgen uit die extra geproduceerde  kWh  €129,87 terugleververgoeding en moeten in vergelijking met diegenen die tot 1000 kWh terugleveren €102 extra terugleveringskosten betalen.

Ik hoef aan mijn huidige leverancier geen terugleveringskosten te betalen, dat hoef ik pas als mijn nieuwe contract ingaat bij de nieuwe leverancier en toch merk ik nu al dat ik wat minder zuinig ben met stroom. Vooral sluipstroom glipt er gemakkelijker doorheen. Ik laat meer lichten branden en ik doe stekkerblokken niet uit.

Datzelfde zie ik ook bij buren met zonnepanelen.  Die laten hun buitenlucht en het licht in de badkamer de hele nacht branden. Waarschijnlijk zitten er wel ledlampen in, maar tot voor kort werden zulke lampen uitgedaan als ze niet gebruikt werden. Nu niet meer. Het besparen op stroomverbruik lijkt nu minder interessant.

PS 1
Wat ik volkomen gemist heb is het feit dat je bij VandeBron over alle teruggeleverde stroom terugleveringskosten moet betalen. Dus al vóór verrekening met de saldering.  Daar had ik dus overheen gelezen.
Weer wat geleerd!
Want daar wordt de situatie anders van! Dan is het wel degelijk goed om zuinig te zijn met stroom, voor iedere teruggeleverde kWh na saldering tot een maximum van 2000 kWh per jaar ontvang ik 13 cent per kWh. Lever ik na saldering meer dan 2000 kWh terug, dan levert dat wat ik meer dan die 2000 teruglever, 6 cent per kWh op!

PS 2
Mijn conclusie is, dat het belangrijk is zo veel mogelijk stroom te gebruiken vóór de meter en zo zuinig mogelijk omspringen met stroom op momenten dat er geen of heel weinig stroom van mijn panelen komt. Kortom, de teruglevering verlagen.
In mijn geval:
- bij zonnig weer de wasmachine aan. Er zit een timer op de de machine, dus ik kan optimaal van de zonkracht gebruik maken.
 - overdag de accu van mijn driewieler opladen, bij voorkeur bij zonnig weer. Maar, bijna leeg is bijna leeg. Ik wil niet op een fietstochtje met een lege accu ergens staan, de fiets weegt ongeveer 55 kilo, die krijg ik moeilijk alleen op spierkracht weer thuis.
- overdag afwassen met heet water uit de waterkoker.
- 's avonds zuinig met stroom en led-lampen gebruiken, wat ik toch al deed.

Zaken die ik in feite ook mijn plan was na de afbouw van de saldering. Tot nog toe lette ik er niet zo op.

33 opmerkingen:

  1. Mjah, als mensen apparaten of lampen aan laten om meer te verbruiken...ben je vooral met je eigen financiën bezig en niet met minder stroomverbruik of het milieu.
    Je kan zonnepanelen ook uit zetten. Dat kan zelfs automatisch, zodat je er weinig omkijken naar hebt.
    https://doe-duurzaam.nl/dossier/zonnepanelen-uitzetten/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben van plan om op zonnige winterdagen vaker even elektrisch te verwarmen i.p.v. gas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je op winterdagen met veel wind en dus veel windenergie, nog slimmer gebruik kunt maken van wat meer stroom. In de zomer leveren mijn zonnepanelen per week 25x meer stroom (ca 100 kWh per week in een topweek) dan in de wintermaanden (dan tussen 4,5 en 2,5 kWh per week).

      Verwijderen
  3. Is het zo dat je de terugleveringkosten berekent over de teruglevering na of voor saldering? Of dus alleen na eigen gebruik.
    Voorbeeld. De panelen wekken 3000 kwh op per jaar, Je gebruikt zelf vóór de meter al 800 kwh. Je levert dan nog in totaal 2200 kwh . Daarvan gebruik je bijv 2000 kwh; vooral in de winter. Betaal je dan terugleverkosten over 200 kwh (dus na saldering) of over alle 2200 kwh?
    Dat is me namelijk niet duidelijk.
    Gaat u (in dit voorbeeld )uit van teruglevergoeding over 200 kwh? Of zou ik dan toch in de staffel van 2000 tot 3000 komen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je betaalt in jouw voorbeeld een terugleveringsvergoeding over 200 kWh. Dus na saldering.

      Verwijderen
    2. Als ik de gegevens van mijn voorbeeld invoer op gaslicht dan kom ik toch oa bij vd bron in de hoge groep van 2000-2999 . Daarom vroeg ik me af of het een vergissing was.

      Verwijderen
    3. Ik leverde in het afgelopen kalenderjaar 1677 kWh terug en verbruikte 414. Na saldering blijft daar dan nog 1263 kWh van over. Mijn terugleveringsvergoeding voor mijn jaarcontract vanaf juni is gebaseerd op dat verbruik en teruglevering. En daarmee val ik dus in de staffel van 1000-2000 kWh. Mocht ik in de wintermaanden zo'n 300 kWh meer verbruiken, dan zal bij de eindafrekening over ruim een jaar blijken dat mijn betaalde terugleveringskosten te hoog waren ingeschat.

      Verwijderen
    4. Alleen als je die extra stroom verbruikt van je eigen opgewekte stroom hoor. Dus vóór de meter!

      Verwijderen
    5. Ik leg mijn voorbeeld dan wel voor aan gaslicht. Voor de zekerheid

      Verwijderen
    6. @ de eerste anoniem om 9:05 uur: nee, dat klopt niet. De salderingsregeling geldt nog voor de volle 100%. Dus voor of na de meter maakt niets uit.

      Verwijderen
    7. Dit staat op de site van gaslicht over v de bron
      Citaat. Vandebron rekent terugleverkosten over alle teruggeleverde stroom, zowel de stroom die u saldeert als de stroom waar u een terugleververgoeding voor ontvangt.

      Verwijderen
    8. Budget Energie alleen met de saldeerbare teruglevering. Dit houdt in dat ze alleen de teruglevering meenemen die u kunt wegstrepen tegen uw verbruik (oftewel salderen). Op die manier gelden er alleen kosten voor het gedeelte dat onder de salderingsregeling valt.

      Verwijderen
    9. De terugleveringskosten gelden vóór de saldering niet na. Het punt is nl dat de maatschappij het teveel geleverde op moment van opwekken moet verwerken en daar betaal je voor. Wij zitten ook in schaal 2 terwijl wij na salderen niets overhouden maar zelfs stroom inkopen.

      Verwijderen
    10. Ik begreep,dat je terugleverkosten moet betalen over alle stroom,die niet meteen verbruikt wordt

      Verwijderen
  4. Ik was in de veronderstelling dat ze het terugleveren per maand in rekening zouden brengen. Omdat er zomers meer opgewekt word tov de winter. Maar in de winter is er meer vraag en juist omdat op te vangen werd het per maand in kosten gebracht. Wij verbruiken op jaar basis 700kwh meer dan onze panelen opwekken. Bewust op deze manier aangeschaft op de toekomst zodat als de kinderen de deur uit gaan wij niet met een overschot aan energie blijven zitten.

    Nu begrijp ik dus doordat wij meer verbruiken op jaarbasis dan er opgewekt word er geen vergoeding betaald hoeft te worden in onze situatie?

    Dan kan ik iedereen aan raden om te verwarmen met elektriciteit ja dat is niet perse beter voor het milieu maar nu nog meer lonend voor je eigen portemonnee. Heel krom juist op deze manier. Omdat er in de winter veel gas verbruikt word om die kwhs op te wekken bij de maatschappij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hieruit blijkt maar weer dat eigenbelang boven milieu gaat. Wij hebben geen zonnepanelen maar hoorde onze buren die ze wel hebben al klagen en verklaren dat ze hun energie liever opgebruiken dan te gaan betalen, en dat met 15 panelen!

      Verwijderen
    2. Er is al betaald voor de panelen, he? En dan nog een keer betalen? Niet voor het milieu maar vooral voor de energiemaatschappij? Dacht het niet.

      Verwijderen
    3. Eigenbelang gaat zeker voor milieu. De energiemaatschappijen leggen zelf velden vol zonnepanelen. En dan tetugleveringskosten vragen bij de burger die de oh zo gepromote zonnepanelen op zijn dak heeft gelegd.

      De energiemaatschappijen pakken gewoon nog wat extra winst. Is dát milieuvriendelijl dan?

      Verwijderen
  5. Wij hebben 11 zonnepanelen en moeten vanaf 1 juni ook overstappen (of blijven maar dat is ongunstig). Wij huren ze (verplicht via Eteck in combinatie met de warmtepomp). Ik vraag mij af of je zo'n contract open kunt breken nu de energieleveranciers terugleververgoeding gaan rekenen. Misschien zijn er op dit blog nog andere mensen met hetzelfde probleem. Onze appartementen en 30 rijtjeshuizen in de straat zijn destijds verkocht als 0 op de meter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De energiemaatschappijen hebben velden met zonnepanelen. Daar hoor je ze niet over!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad! Maar wel geld halen bij mensen met een paar pannelen op het dak. Het is gewoon een nieuwe manier om te cashen.

      Verwijderen
  7. Je kunt dus het beste, om lage terugleverkosten te betalen, op zonnige dagen, op momenten wanneer je veel opwekt, deze stroom meteen op te gebruiken. Bijvoorbeeld je grote elektrische boiler verhitten ( en daarmee je zwembad vullen bijvoorbeeld).
    Het doel van de energiemaatschappijen is (zeggen ze) ook om dmv die tlv te stimuleren dat mensen zoveel mogelijk energie vóór de meter gebruiken. Zo is de energie die je aan het net levert lager en dus de terugleverkosten ook. Gebruik na de meter kan iets helpen, omdat dan toch soms iets van eigen oplevering gebruikt wordt, maar vaak ook van het net.
    Zo helpt het minder om s winters elektrisch te gaan stoken. Dat wordt wel gesaldeerd (als de jaarproductie hoog genoeg is), maar terugleverkosten worden er wel over betaald. Let op dat je dan net niet toch in een hogere schaal van terugleverkosten terechtkomt.
    Overigens hanteren de energiemaatschappijen verschillende manier van berekenen van terugleverkosten. De meeste vóór saldering en een enkele na saldering. En dan ook nog wisselende bedragen per schaal. En bij sommigen worden de tarieven per kwh hoger of het vastrecht.
    Om te weten wat je nu zonder panelen voor aanbiedingen krijgt zou je je verbruik zonder zonnepanelen eens moeten invoeren op gaslicht.com bijvoorbeeld. Dan schrik je. En dan zie je wat de zonnepanelen je nu echt opleveren

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben altijd zuinig met stroom en dat zal niet veranderen. Wassen, drogen (in de winter), strijken, kleding maken, eten koken doe ik altijd al overdag. Ook het opladen van telefoon en tablet. We verwarmen met een airco dus veel terugleveren zullen we sowieso niet.
    Als de energiemaatschappijen het net op tijd uitgebreid hadden zouden we de extra stroom gemakkelijk terug kunnen leveren en hoefde dat niet met energie opgewekt met fossiele brandstoffen!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn niet de energieleveranciers die het net moeten uitbreiden. Dat zijn de netbeheerders. En die moeten dan wel een hogere vergoeding in rekening brengen om die investering terug te verdienen.

      MS

      Verwijderen
    2. Je hebt gelijk, ik bedoelde de netbeheerders!

      Verwijderen
  9. Gebruik je bijv 2000 kwh stroom per jaar zonder panelen dan betaal je nu bij greenchoice bijvoorbeeld 27 euro per maand. Met zonnepanelen opwek 2000 kwh en ook gebruik van 2000 kwh betaal je 24 euro per maand!!!!
    Hierbij gasgebruik even buiten beschouwing gelaten.. Dus je zonnepanelen leveren je per maand 3 euro korting op. Wie wil er op deze manier nog in investeren?
    En nog bonter. Stel je verbruik is per jaar diezelfde 2000 kwh, maar je opwek is maar 1200 dan betaal je per maand 45 euro bij greenchoice. En ben je dus per saldo duurder uit dan zonder panelen bij hetzelfde gebruik,

    Alles bekeken via de site gaslicht.com.

    Zie ik wat over het hoofd? DIT KAN TOCH NIET?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meer door minder9 mei 2024 om 23:26

      Zonder panelen bij Greenchoice is het 2000 x 0.2494 = 498,80. 498,80 : 12 = 41,57 per maand. Met panelen is 2000 opwek en 2000 gebruik door het salderen 2000 x 0,00 = 0 euro. Nu gaan de terugleverkosten een rol spelen. Bij Greenchoice doen ze dat door a) de stroomprijs te verhogen van 0,2494 naar 0,3090 = 0,0596 meer., maar bij 2000 opwek en 2000 leveren merk je daar door het salderen niets van daar dit ook 0,3090 is. En b) de verhoging van de leveringskosten van 10,26 per maand naar 14,79 per maand is dus 4,53 per maand meer. Totaal betaal je dus zonder panelen 41,57 per maand voor je stroom en door het salderen betaal je met panelen dus eigenlijk maar 4,53 per maand. (Netwerkkosten is met of zonder panelen hetzelfde dus daar behoef je niet naar te kijken). Je ziet dus dat je niet moet afgaan op al het geroep om je heen dat je beter geen panelen meer kan nemen dat is dus gewoon flauwekul. Wel is het zo dat er nog een verschil is of je bij Greenchoice zit of nieuwe klant wordt. In het geval van nieuwe klant moet je de overstapbonus die je zonder panelen krijgt (185 euro) nog meerekenen er vanuit gaande dat je een contract voor stroom plus gas neemt. 185 :12 = 15,42 per maand
      Hiermee verlaag je de 41,57 met 15,42 tot 26,15. (dit is maar voor 1 jaar) Zelfs dan leveren je panelen je nog altijd 26,15 - 4,53 = 21,62 per maand op.

      Verwijderen
    2. 12 maanden x 21,62 is bijna 260 euro. Investering inclusief nodige meterkast aanpassing was 7400 euro. Dat betekent 28 jaar terugverdientijd in genoemd geval. Gelukkig heb je dan nog 2 jaar gratis stroom.

      Verwijderen
    3. Meer door minder10 mei 2024 om 17:11

      We praten over een systeem die 2000 watt levert. dit systeem wordt bijvoorbeeld via gaslicht.com in de markt gezet voor 3365 euro incl arbeid en ombouw meterkast. Daarnaast heb je maar 1 jaar die 21,62 daarna is het dus rekenen met 41,57 . Het plaatje wordt nu( 3365 -185): (12 x 41,57) = 6,37jr

      Verwijderen
    4. Behalve dan als je dak iets minder gunstig ligt dan pal op het zuiden in de kuststreek en dan zonder schaduw van bomen. Als je zoals (wij en zoals zovelen) 65 % opbrengst hebt, dan heb je ongeveer 10 panelen nodig van 360 watt. Bijna twee jaar geleden aangeschaft. Dus ook geen gunstige jaren met salderingstarief gelijk aan levertarief. En net aangeschaft voor de prijs ietsje ging dalen. En de wetenschap dat over 25 jaar de opbrengst geleidelijk tot 80 % zal dalen....
      Een huidige offerte in mijn situatie bij gaslicht kost nu tussen de 5000 en 6500 euro. Aangezien het bij ons op 2 verschillende dakvlakken ligt wordt dat vast en zeker nog meer.
      Je maakt wat denkfouten. Je gaat uit van panelen van totaal 2000 kwh vermogen. Dat gaat dus echt nooit niet lukken om daar 2000 kwh opbrengst van te krijgen. En je gaat uit van die lage prijs van 3365 euro. Wat dus in genoemd geval niet genoeg kwhs oplevert. Dat is vaak de goedkoopste kwaliteit en moeten alle panelen 1 dakvlak zonder optimizers ed. En als de ouderwetse stoppenkast verwijderd dient te worden en daarbij extra groepen erbij moeten komen dan moet alles eruit en opnieuw gedaan.

      Stel dan je geeft maar 5000 euro uit. Dan nog is de terugverdientijd 19 jaar. Helaas heeft de gemiddelde Nederlander geen recht pal zuid dak (waar een goedkope string omvormer wel zou kunnen)aan de kust

      Verwijderen
    5. Bovendien klopt je rekensom niet. Je hebt maar 1 jaar dat je minder betaalt door de instapbonus en mogelijk de rest van de looptijd per maand maar 21,62 euro voordeel.

      Verwijderen
  10. Reagerend op jouw PS, Zuinigaan: Met jouw overschot na saldering verdien je dan 1263 x 13 cent is 164,19 euro. Terwijl je dan wel 150 euro aan terugleverkosten betaalt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat klopt, maar ik ontvang bij de jaarafrekening ook 150 euro overstapbonus. Dat zou je tegen elkaar weg kunnen strepen.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.