vrijdag 12 juli 2024

Al weer een recept gemaakt: flammkuchen met zuurkool!

In de euroweken kocht ik bij de Plus een pakje flammkuchendeeg voor 1 euro. Een soort dun pizzadeeg uit de Elzas. En zuurkool had ik nog op voorraad, een beetje over datum, de THT datum was 10 mei 2024. Dus nog prima bruikbaar. Aangezien zuurkool in de Elzas ook veel gegeten wordt en ze in het gezin van mijn oudste dochter vaak pasta met zuurkool eten, dacht ik: "die zuurkool kan ik misschien wel op deze flammkuchen doen!"
Dus ging ik online op zoek naar een recept, en jawel hoor! Flammkuchen met rode ui en zuurkool
Ik heb op een zeef het vocht uit de zuurkool laten lekken en vervolgens de zuurkool nog stevig aangedrukt, zodat er nog meer vocht uit zou lekken. De uien heb ik even voorgebakken, zodat die iets gaarder is. De gedroogde dille van het recept had ik niet in huis, dus die heb ik weggelaten.
Het werd een lekkere maaltijd!

Wat kost het?

voor 2 personen
2 lepels crème fraïche ca 40 cent
deeg €1,- (normaal 2 euro)
zuurkool 79 cent
2 rode uien 30 cent
gemalen zwarte peper 10 cent
lepel olijfolie 25 cent
Totaal €2,84 voor 2 porties

de door mij gebakken zuurkool-flammkuchen

12 opmerkingen:

  1. Mjam! Het ziet er lekker uit zeg. Dit wil ik ook weleens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik de magnetron om uien voor te garen. Ook voor pizza, of een traybake met verder zachtere groente. Gewoon in een schaal een paar minuten op de hoogste stand. Dan zijn ze zacht en half gaar. Geen vet of vocht nodig en het komt de smaak van het recept ten goede.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto geworden. Smaken trekken me niet aan want ik hou niet van warme zuurkool.
    Maak er wel graag salade van met bv mandarijntjes, ananas en rozijnen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er lekker uit. Wat zijn die gele blokjes, is dat kaas? Ik ken van flamkuchen alleen de kant en klaar versie van de Lidl met ham en kaas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kaas inderdaad en ik ben het vergeten te vermelden bij de ingrediënten.

      Verwijderen
    2. Dus je bent gewoon dement. Nu nog een pamper voor je Aaf

      Verwijderen
    3. @anoniem van 13:16 uur: mijn nichtje noemt dat Alzheimer light. Ze is vrijwel even oud en heeft er zelf ook last van!
      En of ik al dan niet een pamper of een inlegkruisje nodig heb? Dat is mij te intiem voor dit blog!

      Verwijderen
    4. @Anoniem van 13.16 uur: Je herkent het natuurlijk omdat je er zelf ook last van hebt.

      Verwijderen
    5. Vooral heeel raar die reactie van 13.16. Te dom en flauw om je er iets van aan te trekken, Aaf.

      Verwijderen
  5. Met ananasstukjes had ook lekker geweest. Groeten E

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke combi! Ik maak zelf wel eens flammkuchendeeg, maar voor de makkelijke versie maak ik het ook wel eens op een wrap. Dat is natuurlijk niet hetzelfde, maar wordt wel lekker knapperig. Ik vind courgette en vegaspekjes ook een lekkere combinatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een zeer onbeschofte reactie bij je blog op 12/07 13.16 over nota bene een lekker recept. Zou 'm weghalen, maar snap ook dat jij wil duidelijk maken dat er zeker hufters online zitten en hoe die reageren.
    Ga je recept ook eens uitproberen. Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen