woensdag 7 augustus 2024

Belevenissen in Engeland, deel 2, Windermere en York

uitzicht uit onze badkamer

Vanuit Bath reisden we naar het noorden, naar Windermere, in Lake District National Park, vlakbij de grens met Schotland. We verbleven daar in een guesthouse, een soort B&B. Daar hadden ze maximaal 8 gasten tegelijkertijd. Een veel persoonlijker concept dan een hotel. Het gastechtpaar was vriendelijk en zeer gastvrij. Windermere zelf ligt niet aan Lake Windermere, zoals je zou kunnen verwachten, je moet nog een stevige wandeling maken naar Bowness-on-Windermere om bij dit meer, het grootste meer van Engeland, te komen.

We verbleven daar 3 nachten en hadden dus 2 volle dagen om iets te ondernemen.
Op de 1e dag liepen we naar het meer en maakten een boottocht over dit meer, of eigenlijk 2 boottochten. Eerst naar het noorden, toen terug naar Bowness en toen verder naar het zuiden, naar Lakeside. We konden gewoon blijven zitten en waren ongeveer 4 uren op de boot.

kerk in Windermere

vanaf de boot

ook vanaf de boot

Lake Windermere vanaf een uitzichtspunt boven Windermere

Op dag 2 maakten we een 8 uur lange bustocht door het Lake District: Ten Lakes Spectacular.
Een rondreis in een minibus, met gids, waarbij we regelmatig konden uitstappen en de plekken konden verkennen.We vertrokken in de stromende regen, maar gelukkig werd het weer al snel wat beter.

kaartje van de bustour, we volgden de rode route

1 van de tien meren, ik weet echt niet meer welke

Niet helemaal toevallig dat er zo veel vogels zijn, ze verkochten er eten voor die dieren

Graven van dichter William Wordsworth en zijn familie in Grasmere. Nu had ik, cultuurbarbaar als ik ben, nog nooit van Wordsworth gehoord 😅

Castlerigg Stone Circle (een mini Stonehenge, van ongeveer 4500 jaar geleden)

Castlerigg Stone Circle
Na Windermere ging de reis naar York. Een vrij korte reis van 4 uren.
Daar verbleven we in een groot hotel, iets heel anders dan het guesthouse, veel minder persoonlijk.
Op de aanreisdag gingen we naar het centrum om de Minster te bekijken, de stadspoort en kleine oude straatjes.

Stadspoort met de torens van de  Minster er achter

De  Shambles, de Weg-is-weg uit de Harry Potter films

oud vakwerkhuis

Bij de Minster

Nieuw onderdeel voor de restauratie van de Minster

De minster
De volgende dag maakten we een wandeling langs de rivier, dochter ging naar het Viking museum en vervolgens gingen we naar het York Castle museum.

Rivier Ouse in York

Victoriaans straatje in York Castle museum

poppen in York Castle museum

een driewielertandem in York Castle museum

in het Vikingmuseum

Vikingen waren jarenlang (vanaf de 8e tot de 11e eeuw na Chr.) de bewoners van York, toen Jorvik geheten. Ze emigreerden vanuit Noorwegen naar dit deel van Engeland. Ook in het Lakedistrict woonden in die tijd veel Vikingen en veel namen van plaatsen, rivieren en meren komen uit het oud-Noors.

Over ons verblijf in Londen en de reis weer terug naar Nederland ga ik nog een afzonderlijk blog schrijven.

1. Wat hebben jullie veel moois gezien.

2. Leuke foto’s en avonturen. Nu York nog in je geheugen zit is het misschien leuk om de boeken over Kitt Hartley te gaan lezen van de schrijfster Helen Cox. Gaat over een bibliothecaresse in York die spannende avonturen beleeft. Ik las de hele vertaalde serie. Aanrader! Herminez

3. Hoi Aaf, hebben jullie deze reis zelf samengesteld of was dit een individueel te boeken reis? Wellicht heb je het al eens vermeld en heb ik dat gemist.

1. Het was een individuele rondreis via Treinreiswinkel.nl De reis was op basis van een 1e klas interrail kaart, waarop we 5 dagen binnen een maand konden reizen + hotelboekingen + zitplaatsreserveringen in veel treinen.

Verwijderen
  4. Prachtige reis en je hebt mooie foto’s gemaakt! Je kunt er lang van nagenieten!
    Thea

5. Je doet dus alle trajecten naar hotels per trein van Nederland?

1. We hebben alleen met de trein gereisd en de Underground in Londen om van het ene station naar het andere station te komen, want helaas is er in Londen geen centraal station. Deze metro moesten we zelf betalen, alle treinreizen waren bij de prijs inbegrepen.

Verwijderen
    2. wat n goed idee! Dank je wel voor je verhalen :)

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.