maandag 5 augustus 2024

Belevenissen tijdens onze vakantie in Engeland, deel 1

Ik zag nogal op tegen onze eerste dag. Helemaal van de stad Groningen naar de stad Bath aan de westkust van Engeland. Kwam dat goed, kon dat wel in 1 dag? We moesten de trein van 6:19 uur nemen vanaf het hoofdstation en daarvóór nam ik om 5:46 uur de bus naar dat station, dochter vertrok nog iets eerder vanuit haar woonwijk. We stonden op tijd, want we moesten de Eurostar van 12:56 uur uit Brussel halen. Je kunt namelijk niet zomaar met de Eurostar reizen, je moet verplicht zitplaatsen reserveren, anders kom je er niet in.
Alle treinen tot in Brussel hadden vertraging, er ging een trein stuk, waardoor we in Antwerpen nog weer moesten overstappen en eigenlijk waren we net wat te laat om in te checken voor de Eurostar, maar we mochten nog mee. Officieel moet je namelijk tenminste 30 minuten voor vertrek van deze snelle trein aanwezig zijn en wij waren later. Op papier hadden we 1 uur en 40 minuten overstaptijd, maar door alle vertragingen bleef daar net iets minder dan 30 minuten van over.

Val
Er was een vrij steile "rolgang" naar het perron van vertrek in Brussel. Niet een roltrap met traptreden, maar een hellend vlak dat omhoog gaat. Ik had een vrij zware rugzak op mijn rug, verloor mijn evenwicht en tuimelde om en viel op mijn onderrug, benen naar boven en hoofd op het laagste punt. Dochter riep om hulp en de rolgang werd stilgezet. Ik kreeg hulp bij het opstaan, constateerde dat ik zo te voelen niets gebroken had, maar zeker wel gekneusd en we stapten met onze bagage in de trein. Deze val zorgde voor pijn bij het lopen en traplopen, in treinen klimmen, opstaan vanuit een stoel etc. Geen fijne start van onze reis!

De reis in de Eurostar was een belevenis qua catering. Wat een verwennerij! Ik schreef er op 4 augustus al over. De kanaaltunnel is ruim 50 kilometer lang en in 20 minuten ben je door de tunnel. Ook de Eurostar was vertraagd, want vlakbij Londen zat een mens op het spoor. Die werd gelukkig, voor zover wij weten, levend van het spoor gehaald, maar we misten onze aansluiting op de volgende trein.
In Londen heb je geen centraal station, je moet met de metro of met een taxi van het ene station naar het andere reizen. In ons geval van St. Pancras International naar Paddington. Dat neemt nogal wat tijd en wij waren beslist geen geroutineerde reizigers van de Underground. We namen een volgende trein, die ook weer vertraagd was. Daardoor kwamen we, na 5 vertraagde treinen om 17:45 uur Engelse tijd (=18:45 uur in Nederland) aan in onze eerste vakantieplaats: Bath.

Bath
We liepen naar het hotel, wat een wandeling was van een kleine 10 minuten. Onze kamer was op de 2e verdieping, maar er was een lift, wat heel fijn was vanwege de blessure door mijn val.
We verkenden de stad en gingen naar een Indiaas restaurant, waar we óf diezelfde avond (onze voorkeur) óf de volgende avond wilden gaan eten. Het was er vol en er stonden mensen op een vrijkomende tafel te wachten. We besloten in het hotel te gaan eten. Daar hadden ze vegetarische schotels. Ook goed en we maakten online een reservering voor de volgende avond in het Indiase restaurant. Over het eten in een volgend blogje meer.

Bath zelf is een plaatsje waar de Romeinen vrij lang geheerst en geleefd hebben. Een groot deel van Engeland, Britannia, was tussen het jaar 43 en 410 veroverd door de Romeinen, het was een Romeinse provincie. En die Romeinen bouwden een badhuis, waar ze vanuit een warme bron in de stad, de enige warme bron in Engeland, water naar toe leidden. Dat badhuis en het museum over de Romeinen hebben we bezocht. Het was een groot museum, we hebben er uren doorgebracht!

Beelden rondom het Romeinse bad

het grote bad, het water is groen door algen

Romeinse gebruiksvoorwerpen

geul waardoor het warme water geleid werd

nog weer beelden rondom het bad
Ook de abdijkerk hebben we bezocht.



Een poort in de kerk. Let ook op de grafstenen in de vloer.

Een mooie brug over de plaatselijke rivier


16 opmerkingen:

  1. Wat akelig,die val. Lang last gehad?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het ging steeds beter. Ik dacht na een week dat het over was, maar thuis merkte ik dat zitten op het harde stoeltje van mijn driewieler nog wel wat pijnlijk is.

      Verwijderen
  2. Je zal je ook erg ongelukkig voelen als je zo valt en met rugzak is het ook moeilijker opstaan lijkt me.
    Gelukkig zal de goede verzorging in de trein de rust wel hebben teruggebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yek, die val. Hoop dat je desondanks redelijk pijnvrij vakantie hebt kunnen houden?
    Bath lijkt me prachtig, lekker met een Jane Austen erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tjee, wat pijnlijk. Gelukkig dat je niets gebroken hebt! Mooie foto’s, Bath is een leuke stad.
    Sinds mijn 70ste reis ik niet meer met een grote rugzak maar metveen rolkoffertje met rubberen wielen. Reist veel lichter.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vond Bath een heel interessante stad; prachtige huizen, leuk winkelcentrum, interessante musea, veel groen.

    Die 'trap' in het water heet een 'weir' en is een soort lage dam om het waterniveau te regelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, wat een vervelende val. Gelukkig niets gebroken, maar leuk is anders natuurlijk.

    We hebben in Nederland trouwens ook een Bath, een gehucht in Zeeland. Grappig, had er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat Nederlandse plaatsen wellicht naamgenoten hadden in andere landen (op misschien België en Zuid-Afrika na?). Dan kijk je toch anders naar zo'n plaatsnaam.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bath is mooi, leuk verslag. Ben er ook ooit geweest. Aaf, reis met rolkoffertje en kleine rugzak. Veel makkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik reisde met rolkoffer en wat grotere rugzak. In die grotere rugzak zat nogal wat water, voor onderweg, dat door de 1e klas catering achteraf gezien vanaf Brussel totaal onnodig bleek. In de Nederlandse treinen die we tot en met Brussel hadden, echt wel, nooit catering gezien.

      Verwijderen
    2. Alweer ben je met veel te veel bagage op stap Aaf! Dit is echt asociaal in het OV!

      Verwijderen
    3. Ach, wat is veel te veel bagage? Je mag in de Eurostar 2 koffers + handbagage meenemen. Ik had een rolkoffer van bescheiden formaat bij me. We stapten zowel op de heenweg als op de terugweg op NS station Schiphol over. Ik kan je verzekeren dat ik koffers gezien heb die minstens 2x zo groot waren dan die van mij.

      Verwijderen
    4. @Bregje: Ik begrijp je reactie niet. Ga jij op vakantie zonder bagage?
      Ik ging op vakantie naar Engeland.
      Had ik geen schone kleding mogen meenemen, geen warme kleding, geen extra paar schoenen, geen medicijnen, geen zonnebrandcrème, geen zonnebril, reserve bril, geen vouwparaplu, geen e-reader, geen opladers, geen water etc etc mogen meenemen?

      Verwijderen
  8. Lijkt me een leuke reis, alleen al de stress vooraf is niks voor ons. Ik zou een extra overnachting plannen, zodat ik zeker was van het halen van de Eurostar.
    Dan nog iets anders: Ben je op de hoogte van de NS FLEX WEEKEND, te boeken t/m 11 aug. Voor de helft (17 euro). Gedurende 1 maand in het weekend gratis treinen. Ook op de regionale lijnen. En van de Arriva actie 7,50 voor een dagretour, geldig tot december??
    Groet,
    Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De heenreis was door alle vertragingen inderdaad heel stressvol. Niet fijn, we vonden het op een gegeven moment op die eerste dag allebei niet leuk meer en wilden naar huis.

      Verwijderen
    2. Een volgende keer een trein eerder naar Schiphol, zodat er meer tijd is om de Eurostar te halen.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.