dinsdag 7 oktober 2008

Kopen versus huren

07/10/2008
In mijn blog over het blad Genoeg op 4 oktober schreef ik, dat in de rubriek gezegd wordt dat je in veel gevallen beter een huis kunt huren dan een huis kopen.
Daarom wil ik hier eens op een rijtje zetten waarom ik eigenlijk in maart 2007 een huis gekocht heb:
1. Ik wilde weg uit de buurt waar ik woonde, ik was de geluids- en hangjongeren-overlast in deze "Vogelaarwijk" meer dan zat. Mijn kinderen wilden al jaren weg. Voor de kinderen kwam de verhuizing een beetje laat. Inmiddels wonen ze allebei elders.
2. Ik zat al jaren met mijn vermogen aan de bovengrens waarmee ik nog in aanmerking kwam voor huurtoeslag of huursubsidie. Iets meer vermogen en mijn maandelijks subsidie/toeslag bedrag van + 120 euro per maand verviel. Dan zou ik ineens veel meer geld aan huur kwijt zijn. De huur van dit huurhuis is nu 535 euro.
3. Mijn moeder ging in een verzorgingshuis wonen en verkocht in oktober 2006 haar huis. Ze schonk mijn broer en mij twee jaar achter elkaar, eind 2006 en begin 2007, ruim 25.000 euro, alvast als voorschot op de erfenis.
HuisjeIk wilde verhuizen en had dus ineens een flink kapitaaltje. De huizenprijzen zijn hier in dit deel van Nederland niet zo hoog. Dus het kopen van een huis lag voor de hand. Ik heb nu een hypotheek van 85.000 euro, dus de maandlasten vallen op dit moment mee.
Wat me niet meegevallen is, is de snelheid waarmee de onderhoudstoestand van het huis achteruit holt. Ik heb een jaar geleden kunststof kozijnen en geveldelen op de benedenverdieping laten plaatsen, waardoor de woonkamer en keuken beter geïsoleerd zijn en de verrotte kozijnen van de buitendeuren vervangen zijn. Volgende investeringsprojecten: mijn schuur heeft een nieuwe dakbedekking nodig, de buitenkant van het huis heeft op de bovenverdieping een verfbeurt nodig, ik moet binnen een paar jaar een nieuwe CV ketel.
Wat in mijn oude huurhuis goed geregeld was: geen gedoe met onderhoud, alles werd volgens schema geregeld. Ik hoefde mij nergens zorgen over te maken, zelfs de heg werd regelmatig geknipt. Na verloop van tijd (20 jaar of zo) werden de keuken en de CV vervangen. In de portiek zijn onlangs nieuwe tegels op de vloer gelegd en zijn de wanden geverfd.
Ik denk dat ik als beginnende huiseigenaar gewoon nog aan zaken als het zelf regelen van onderhoud moet wennen. Over een aantal jaren weet ik niet meer beter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.