vrijdag 19 december 2008

Kerstvakantie begonnen

19/12/2008
Gisteren was mijn laatste werkdag, vandaag is de kerstvakantie begonnen.
Vanochtend ben ik eerst nog met mijn moeder bij de oogarts geweest. Ze zag ineens maar weinig meer, vooral aan haar linker oog is ze bijna blind. Ik wist dat haar diabetes veel meer risico geeft op oogproblemen:
  • Mensen met diabetes lopen vier keer zoveel kans om blind te worden als mensen zonder diabetes.
  • Van alle gediagnosticeerde gevallen van blindheid elk jaar wordt 12% veroorzaakt door diabetes.
  • Bij acht procent van de blinden is de aandoening te wijten aan diabetes.
  • Ik was bang dat ook mijn moeder door haar diabetes problemen aan haar ogen had gekregen, maar dat bleek niet zo te zijn. Ze heeft op beide ogen staar, vooral op het linkeroog. Omdat mijn moeder door artritis weinig meer met haar handen kan doen en rolstoelafhankelijk is, bestaat haar vrijetijdsbesteding alleen uit televisiekijken en lezen van tijdschriften en kranten, boeken zijn te zwaar. Een staaroperatie lukt bijna altijd, dus over een tijdje kan ze weer beter zien. Ik ben helemaal blij.
    Nu is de vakantie toch echt begonnen. Ik heb twee hele weken vrij! Heerlijk! Ik ga heerlijk rustig aan doen, lezen, film kijken. Verder niet te veel drukte.
    Op dit moment heb ik een aantal activiteiten op mijn programma staan:
    - Een dag naar Delfzijl, wandelen langs de zee. Ik heb een gratis dagretour voor de Arrivatreinen gekregen, het kaartje is alleen geldig in het weekend. Dochter gaat ook mee, die kan in het weekend gratis met haar OV-kaart. We gaan een kopje chocolademelk drinken in het Eemshotel, met uitzicht over de zee.
    - Naar het Groninger museum – ook daar kunnen dochter en ik in 2008 één keer bijna gratis naar toe. Een kaartje kost ons in plaats van 10 euro p.p, maar 2 euro p.p.
    - Eten bij vrienden.
    - Met jongste dochter op bezoek bij mijn moeder.
    - Met beide dochters op bezoek bij de andere oma.
    - Samen eten en spelletjes doen op 2e kerstdag met dochters en vriend van oudste dochter.

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten

    Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

    Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.