maandag 30 maart 2009

Bezuinigen of niet bezuinigen?

30/03/2009
Naar aanleiding van de opmerking van Yvon op mijn blog van gisteren ben ik gaan nadenken in hoeverre mijn leven door mijn uitgaven laat leiden. Misschien is dit voor anderen heel moeilijk voor te stellen, als je altijd meer dan voldoende geld hebt gehad hoef je je in beslissingen niet door geld te laten leiden. Je wilt wat hebben, dan koop je het, zonder afweging wat het moet kosten. Je wilt een weekendje doorbrengen in een hotel aan de kust, dan doe je dat, je ziet leuke schoenen, dan koop je die. Dat is een wereld die ik niet ken. Ik denk dat ik mij inderdaad in mijn beslissingen laat leiden door het feit hoeveel zaken kosten. Ik heb in totaal 17 jaren in de bijstand gezeten en in die periode 2 kinderen grootgebracht. Ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven, als ik het uitgeef, moet het nut hebben of moet ik er van kunnen genieten. Ik wil waar voor mijn geld en kan mijn geld moeilijk over de balk smijten, als ik iets koop dat het geld helemaal niet waard is, dan heb ik daar heel veel moeite mee. Mijn conclusie is dan dat ik een onjuiste beslissing heb genomen bij de aankoop. Zo vind ik het bijvoorbeeld heel zuur om te ontdekken dat kleding of schoeisel die ik voor de volle prijs heb gekocht, op een gegeven moment voor 75% afgeprijsd is.
Wat ik heel belangrijk vind, en waarbij het helemaal niet uitmaakt of je veel geld tot je beschikking hebt, is het kunnen genieten van de kleine simpele dingen, zoals het genieten van het zitten in de lentezon, een spinnende poes op mijn schoot, het fietsen langs het meer met alle vogels die daar elke dag zijn, het genieten van een lekker bord warm eten, je kinderen zien opgroeien tot fijne, lieve, sociale mensen (dochters zullen wel denken: nou, nou, het kan niet op), waardering voor wat ik doe op mijn werk. Het heeft niets met geld te maken, maar ik word er wel heel gelukkig van.
Dan nu over naar het onderwerp van mijn blog: Wat kun je nu het beste doen tijdens een economische crisis?
Als het kan, zou ik iedereen willen aanraden om net zoveel geld als anders te blijven uitgeven. Het is goed voor de economie, bedrijven kunnen blijven produceren, de middenstand blijft overeind, prima, niets aan veranderen.
Maar als je schulden hebt, of in de schulden dreigt te komen, of net als ik bijvoorbeeld een onvolledig pensioen hebt, is het goed om te gaan bezuinigen en een financiële buffer op te bouwen. Dan kun je, als je een financiële tegenvaller hebt, die buffer aanspreken.
Behalve bezuinigen om financieel iets meer armslag te krijgen, vind ik het van groot belang om het milieu zo weinig mogelijk te belasten. Dat kan door zuinig te zijn met energie, slim gebruik te maken van zonne-energie, geen etenswaar weg te gooien, groenten en fruit van het seizoen te kopen (die dus niet met het vliegtuig van ver hoeven te komen), de auto weg te doen en het openbaar vervoer te nemen, minder of geen vlees te eten, goederen te repareren ipv weg te gooien, goederen te recyclen.
Een leuke bijkomstigheid is dat je door zo te leven ook flink wat euro’s bespaart. En dat is dan mooi meegenomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.