Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

maandag 2 maart 2009

Een dollar per dag

02/03/2009
Ik heb de afgelopen dagen uitvoerig zitten lezen in de weblog Less is Enough van Rebecca Currie (met dank aan Spaarblog). Rebecca eet 30 dagen lang voor gemiddeld 1 dollar per dag. En volgens mij gaat haar dit lukken ook! Ze baseert haar voeding vooral op granen en in mindere mate op peulvruchten. Ik heb nog nergens gelezen dat ze brood en/of kaas eet. Haar benadering van voeding doet me denken aan mijn macrobiotische periode van lang geleden, namelijk van 1973-1978. Als je macrobiotisch eet, eet je
- veel granen, in allerlei variaties. 60 – 80% van je voeding bestaat uit granen
- geen zuivel
- (vrijwel) geen vlees
- relatief weinig groenten en alleen groenten die geteeld zijn in de eigen omgeving
- peulvruchten als eiwitbron
- geen of zeer weinig fruit en dan alleen in de regio geteeld.
Het is belangrijk dat voeding biologisch geteeld is en niet van veraf aangevoerd hoeft te worden.
W. mijn toenmalige vriend, was ervan overtuigd. dat macrobiotisch eten heel gezond was, volgens hem leefde je jaren langer en ook nog in goede gezondheid. Volgens mij eet hij nog steeds (min of meer) macrobiotisch. Ik ben met de macrobiotiek gestopt op het moment dat ik bij hem wegging in 1978.
Lezend op de blog van Rebecca was het grappig te zien hoe langvervlogen tijden voor mij ineens weer herleefden. Zaken als: rijst met een beetje ui als ontbijt, gierst (millet in het Engels) en kikkererwten (chickpea) als hoofdmaaltijd en maaltijden met hele tarwekorrels (wheat berry), spliterwten (split peas) en gebroken haverkorrels (steel-cut oats) komen me heel bekend voor. De meeste ingrediënten kun je hier alleen in de natuurvoedingswinkel kopen. Alleen rijst, ui en spliterwten koop je in de supermarkt.
Volgens mij eet Rebecca Currie wel wat meer groenten dan in de macrobiotiek gebruikelijk is.
Ik krijg door haar weblog ineens weer zin in kikkererwten en gierst! Lekker en goed voor de variatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen