zaterdag 5 september 2009

Sporten zonder sportschool

05/09/2009
Ik ben wel eens een tijdje lid geweest van een sportschool. Eerst werd ik gewogen en toen werd aan de hand van lengte, gewicht en leeftijd een programma samengesteld. Vooral fietsen en lopen op de loopband en verder nog wat werken op spierversterkende apparaten. In de sportzaal liepen huisvrouwen rond en verder waren er een aantal spierenjongens die hard werkten aan hun sixpack en biceps. Eigenlijk vond ik het daar vanaf het begin vreselijk. Ik voelde me dik, het lopen en fietsen was uiterst eentonig en het uitzicht daarbij was ronduit saai. Ik keek naar andere sportende, zwetende mensen of naar videoclips. De muziek bestond uit een stevige dreun. Ik had een abonnement waarbij ik maximaal 3 x per week kon komen sporten en verder was er een gratis sauna. Die sauna was wel leuk, maar de rest niet. Ik geloof dat ik minimaal een half jaar lid moest blijven. Toen heb ik maar gauw opgezegd, ik vond het in feite een regelrechte zelfkwelling en het kostte nog flink geld ook.
Gisteren heb ik volop gesport, maar gelukkig niet in een sportschool. Volgens mij minstens zo effectief als in de sportschool, maar voor het grootste deel lekker in de buitenlucht, dat vind ik veel prettiger.
Wat deed ik?
- 2x 2 kilometer fietsen, van en naar het zwembad
- 45 minuten baantjes zwemmen
- 2x 7 kilometer fietsen, naar het station en later weer terug naar huis.
- 70 minuten wandelen in een stevig tempo
Volgens mij heb ik een stuk meer bewogen dan toen ik de sportschool bezocht. Ik ben veel in de buitenlucht geweest en heb genoten van prachtige wolkenluchten en heerlijk geurende bomen, koeien, schapen, paarden, struiken en grasland. Verder heb ik veel soorten vogels en planten gezien. Ik was gisteravond heel moe en loom en heb lang en uitstekend geslapen, dus volgens mij bevordert dit bewegen ook nog eens een keer een gezonde nachtrust.
Het leuke van sporten vanuit huis is dat je niet eerst ver hoeft te reizen. Je begint vanaf je voordeur. Sporten zonder sportschool is verder heel goed voor je portemonnee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.