Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zondag 25 oktober 2009

Vlees

25/10/2009
Op 24 oktober op de voorpagina van de Volkskrant: "vleeseten leidt tot ramp". Volgens de krant wordt om 15% van de calorieën in de menselijke voeding te produceren, 80% van de landbouwgrond op deze aardbol gebruikt. Het product dat zoveel ruimte nodig heeft en relatief zo weinig opbrengt, heet rundvlees. Als mensen een stuk minder (rund)vlees zouden gaan eten en vaker vegetarisch, zou dat betekenen dat er veel meer landbouwgronden beschikbaar komen voor de productie van andere voeding en ook voor het milieu zou het een grote stap vooruit zijn, want koeien zijn de bron voor heel veel broeikasgassen. De vleessoort die het minst milieubelastend is, is kip.
Ook hier en hier heb ik al eens geschreven over de grote milieubelasting van (rund)vlees en de voordelen van vegetarische voeding. Een van de voordelen is ook dat je met deze voeding heel voordelig uit kunt zijn. Als je geld wilt besparen, dan moet je geen kant en klare producten kopen, maar zelf aan de slag met ei, peulvruchten, noten etc.
Op de site van Mileucentraal kun je meer informatie vinden over milieubewuste voeding, onder anderen ook over de milieuklassen van groentes. Klasse A is daarbij natuurlijk veruit de beste.
Gisteren het ik kipfilet gegeten, met rijst en zelf ingevroren Nederlandse sperzieboontjes, niet 1 kipfilet per persoon, maar 100 gram per persoon. Dat is voldoende om in je eiwitbehoefte te voorzien. Vanavond zelfgekookte kikkererwten, met gierst of couscous en verse winterwortelen uit Nederland. De kikkererwten heb ik gisteravond in de week gezet. Het is leuk om te zien hoe deze peulvruchten opzwellen tijdens het weken. Ik had 300 gram afgewogen en de kikkerwten wegen nu 550 gram!
In gedroogde kikkererwten zit 20 gram eiwit per 100 gram. In runder riblappen zit 20,8 gram eiwit per 100 gram.

Recept met kikkererwten: kikkererwten met wortelen voor 4 personen

200 gr gedroogde kikkerwten
1/2 kg wortelen
100 gram gehakte peterselie
1 ui
peper en zout
zoute sojasaus, bijvoorbeeld van kikkoman
olijfolie
Kook de avond tevoren te week gezette kikkererwten in ongeveer 2,5 uur gaar. Fruit in de olijfolie de in blokjes gesneden wortelen en de gesnipperde ui. Doe er een beetje water bij. Als het groentenmengsel gaar is, voeg de gekookte uitgelekte kikkererwten toe en breng op smaak met sojasaus, peper en zout en bestrooi met heel fijn gehakte peterselie.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen