Vroeger, knap lang geleden, was er geen vrije energiemarkt. Toen was iedereen bij dezelfde, regionale energieleverancier. Hier in Groningen was dat Essent. Je kon klant zijn bij Essent, of bij Essent of bij Essent, andere keuze was er destijds niet. Toen was ineens de energiemarkt vrij, dat was per 1 juli 2004. Voor het eerst kon je overstappen naar een andere energieleverancier. Ik moet zeggen dat ik mij daar eerst helemaal niet mee bezig hield. Ik dacht: zou het veel geld schelen? En ik was ook een beetje bang dat het niet goed zou gaan. Maar toen, ik geloof ergens in 2005, kon ik via de verhuurder van mijn huis overstappen naar Woonenergie van Cogas. De woningstichting stond er helemaal achter, moest wel goed zijn, dacht ik. Cogas was veel goedkoper, maar ook veel ondoorzichtiger. Ik kreeg heel anderssoortige rekeningen dan bij Essent en snapte er niet zo veel van. Toen verhuisde ik naar mijn eigen (koop) huis en bleek dat ik dan niet bij Cogas kon blijven, want dat was voor huurhuizen. Rond diezelfde tijd was Cogas volgens mij ook van naam veranderd en was het Centrica geworden. Nergens een telefoonnummer of andere contactgegevens te vinden. Ik ben toen zo snel het kon overgestapt naar Greenchoice. Daar ben ik ruim een jaar geweest. Het fijne is dat ze daar geen vaste contracten hebben en je dus kunt overstappen wanneer je wilt, geen boetes of zo. Toen kwam Main energie, die een leuke bonus (ruim 200 euro) bood voor overstappen. Ik ben gezwicht voor de bonus en ben een jaar bij hen klant geweest. Maar ……, het was een contract voor grijze stroom en geen groene stroom. Ik had na een maand al spijt van mijn overstap, ondanks het voordeel. Na dat jaar kwam ik weer terug naar Greenchoice. In totaal ben ik de afgelopen jaren ruim 3 jaar klant geweest van Greenchoice. Het overstap-aanbod dat Essent deed via de site van de consumentenbond vond ik te aantrekkelijk om te laten liggen. Het voordeel is voor mij 160 euro in een jaar, mét groene stroom. En nu ben ik dus weer terug bij het oude, vertrouwde Essent. Ik heb een contract in huis, maar daarop staat geen ingangsdatum vermeld. Ik ben benieuwd hoe het Essent van nu gaat bevallen!
Na dit jaarcontract ga ik weer een overstap maken. Ik heb bij de overstappen tot nog toe geen problemen ondervonden. Rekeningen klopten en het overstappen zelf was via internet in no-time gebeurd.
Maar laat je nooit verleiden door telefonische aanbieders of aanbieders aan de deur. Dan ben jij niet diegene die de bonus krijgt, maar diegene die jou benadert pikt de bonus in. Die verdient er aan en jij niet.
Niet doen dus.
Eigenlijk zijn er percentagegewijs niet zo veel mensen die overstappen. Ze zijn bang voor foute rekeningen of voor gedoe.
Ben jij wel eens overgestapt?
Na dit jaarcontract ga ik weer een overstap maken. Ik heb bij de overstappen tot nog toe geen problemen ondervonden. Rekeningen klopten en het overstappen zelf was via internet in no-time gebeurd.
Maar laat je nooit verleiden door telefonische aanbieders of aanbieders aan de deur. Dan ben jij niet diegene die de bonus krijgt, maar diegene die jou benadert pikt de bonus in. Die verdient er aan en jij niet.
Niet doen dus.
Eigenlijk zijn er percentagegewijs niet zo veel mensen die overstappen. Ze zijn bang voor foute rekeningen of voor gedoe.
Ben jij wel eens overgestapt?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.
Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.