dinsdag 10 april 2012

Winstuitkering aan ziekenhuizen

In dit stukje (en ook hier, in de brief van de FNV) kun je lezen hoe de minister door middel van een wetsvoorstel probeert alle patiënten geld uit de zak te kloppen. Misschien is dat niet haar doelstelling, maar wel het effect van haar plannen. Wat staat er in dit stukje? Het is riskant om ziekenhuizen winstuitkeringen te laten doen aan investeerders. Hoe kunnen ziekenhuizen winst maken? Precies, door voor de behandelingen meer geld te vragen, personeel uit te buiten. Wie moeten die "winst" mogelijk maken? De gewone mensen, door hogere zorgpremies, door loonsverlaging van de mensen op de werkvloer. De jongens (en een enkel meisje) van het grote geld steken die "winst" dan weer in hun zakken. Ze krijgen bonussen omdat het ziekenhuis zo veel winst maakt, de investeerders krijgen geld.
En die concurrentiebevordering tussen ziekenhuizen? Je denkt toch niet echt dat ik met het OV voor een consult of voor een behandeling helemaal naar Assen, Leeuwarden of Winschoten ga?

9 opmerkingen:

  1. Ik wil ook een bonus. Sakkerloot. We betalen ons blauw. Schande

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alle mensen zeg, ik word hier zoooo moe van :(. Dat loslaten van die tandartstarieven was ook al zo'n geweldig idee. Ik vraag me wel eens af, zijn die mensen echt zo stom of hebben ze er belang bij? (bv straks een commissariaatje bij een ziekenhuis)Ik weet het niet, ik ben er nog niet uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. NATUURLIJK HEBBEN ZE ER BELANG BIJ.

      Verwijderen
    2. Ja, ik ben er ook bang voor maar ik wil het gewoon niet weten. Ik word er zo cynisch van :(

      Verwijderen
  3. Volgens mij waren veel dingen beter geregeld toen het gewoon nog van de overheid was. Op het moment dat er investeerders om de hoek komen kijken, moet er ineens winst gemaakt worden om een hele laag overbodige managers te betalen. En inderdaad, dat komt dan weer uit de zakken van de gewone man, want anders haal je nooit genoeg bij elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De privatisering van de ziekenhuizen was een slecht plan!
    Rosa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Huh? Winstuitkering voor ziekenhuizen? En zo wordt alles nog commercieler en duurder. Ze zouden zich moeten schamen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je zou bijna bang worden,als je in het ziekenhuis terecht komt. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Te triest voor woorden, ik werk ruim 25 jaar in de nachtdienst van een psychiatrisch ziekenhuis, en kom vrijdagavond om mijn dienst te beginnen, vraag of er nog iets gebeurt is de afgelopen week, en dan komt het. Er is een afdeling met 12 mensen gesloten, ze zijn her en der overgeplaatst, maandag bekend , donderdag een feit! Personeel in een pool, ze mogen tekorten opvullen in Ermelo, Amersfoort, Almere of Lelystad. Erg jammer allemaal . Gezina

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.