vrijdag 27 juli 2012

Te veel betaald geld terug - dan moet je stevig in je schoenen staan

Inmiddels heb ik geleerd dat ik goed moet letten op de prijzen zoals die op de schappen staan, in ieder geval als het gaat om groenten en fruit. Gisteren zag ik dat de avocado's bij AH 49 cent per stuk waren. Voor die prijs wilde ik er zeker wel eentje hebben. Dus ik ga met de avocado en de overige boodschappen naar de kassa. Het meisje aan de kassa sloeg de avocado aan voor 99 cent, 50 cent te veel dus. Ik zei er meteen wat van. Volgens het meisje was de avocado in de bonus en kwam "vanzelf" de lagere prijs op de bon. Mijn reactie was dat de avocado's bij mijn weten helemaal niet in de bonus waren. Meisje keek stuurs en boos en sloeg haar ogen ten hemel, zo van: bespaar mij voor assertieve klanten die op hun strepen staan. Erg prettig vond ik het gebeuren niet. Ik kreeg sterk het gevoel dat meisje mij wel even zou afleren ooit weer mijn mond open te trekken. Ze stuurde een vakkenvuller naar het schap om te controleren of de prijs inderdaad 49 cent was. Jongen kwam terug en zei dat het klopte wat ik gezegd had. Ik heb geen excuus gekregen over de foute prijs, maar ik kreeg wel mijn geld terug. Eerlijk gezegd was het niet met triompf dat ik de winkel verliet, ik had het gevoel dat ik ervaren werd als een lastpost. Maar toch stond ik in mijn recht.
Ik snap wel waarom mensen zeggen dat ze de bon niet willen hebben, ze hebben het gevoel dat zo'n kassière denkt dat ze niet vertrouwd wordt als je om de bon vraagt. En je wilt toch zelf ook dat je vertrouwd wordt? Misschien was het gebrek aan vertrouwen in het meisje ook wel wat haar boos maakte.
Wat doe jij, niet controleren en mogelijk te veel betalen en maatjes blijven met de kassière?
Of controleer je de bon en zeg je er wat van?

31 opmerkingen:

  1. Oh zeker zeg 'k er iets van. Maar weet je, 'k heb de indruk dat kassamedewerkers en zij niet alleen, teveul op elektronica vertrouwen, ze hebben ook niet anders geleerd, natuurlijk.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik handel dat meestal niet bij de kasa af maar bij de klantenservice. daar staan meestal mensen met meer ervaring en bevoegdheden. en ik houd de overige klanten niet op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik controleer het altijd en bij een winkel als Aldi of Lidl doe ik dat al aan de kassa, omdat ze daar geen klantenservice hebben en je idd iedereen ophoudt. Heeft voor mij niets met vertrouwen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad kan je dit het beste bij de klantenservice afhandelen.
    Overigs vind ik het vragen om een kassabon niet meer dan normaal en zeker geen gebrek aan vertrouwen. Het is jou betaalde geld en ik vind dat je recht hebt om te controleren of alles voor de juiste prijs is aan geslagen. Mijn ervaring is dat het de moeite loont!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er is niet overal een klantenservice dus dan doe ik dat toch echt bij de kassa, maar bij appie ga ik gewoon naar de klantenservice.
    Vorige week nog sinaasappelsap aangeslagen die ik niet gekocht had, wat bleek; fout in de computer, dat had nl tomatenblokjes moeten zijn die de helft kosten van de prijs die aangeslagen werd. En dan denk ik jammer dan, het is mijn geld, dus wacht ik tot ik het terug krijg. Het heeft niks met vertrouwen te maken wat mij betreft, het komt soms gewoon voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik controleer altijd mijn kassabon, iedereen kan immers een fout maken , en ik verdien niet zoveel dus iedere euro is er een.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik controleer en ga even naar de servicebalie

      Verwijderen
  7. Ik vraag altijd een bon, ook als ik maar 1 artikel heb. Wil m'n uitgaven bijhouden en als ik de bonnen niet bewaar weet ik soms niet meer waar ik m'n geld aan uitgegeven heb. Heb er nog nooit aan gedacht dat de kassiere dat als een teken van wantrouwen kan opvatten. Ik kijk meestal wel mee op de kassa-display naar de prijzen die worden aangeslagen. Als de prijs echt niet klopt of veel hoger blijkt, dan laat ik het artikel soms bij de kassa achter of anders ga ik naar de klantenservice. Bij Aldi en Lidl is er ook altijd wel een medewerker aanspreekbaar mocht de bon na afloop niet kloppen. Ik vind het zelf vervelend als ik in de rij bij de kassa sta en mensen voor me gaan uitgebreide gesprekken aan met een kassiere. Aan fout ingevoerde prijzen kan een kassiere op dat moment vaak weinig doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het was heel rustig in de winkel, geen rijen bij de kassa's. Dus ik dacht dat ik de foute aanslag wel even met de cassière kon afhandelen. De manier waarop was wat onprettig, maar het is verder naar tevredenheid afgehandeld: ik had het teveel betaalde geld terug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kassiere waarschijnlijk in een chagerijnige bui! Als ze erg verveeld doen terwijl ze me helpen en ik ben in een goede stemming vraag ik wel eens of ze hun werk nog wel leuk vinden, soms krijg je een verrassend antwoord of klaart de bui wat op. Als het een chronisch akelige kassiere blijkt zou ik er wat van zeggen tegen de leiding of een briefje in de ideeen- cq klachtenbus doen. Betrek die onvriendelijkheid niet op jezelf!

      Verwijderen
  9. Ik heb vroeger zelf als cassière gewerkt en weet dat er altijd kans is op foute prijzen. Dat hoort bij je werk. Tegenwoordig vind ik de cassières ook niet zo vriendelijk meer, ze zijn meer met zichzelf bezig dan met de klantvriendelijkheid. Ik controleer altijd mijn bon en voel me in het volste recht staan als er iets niet klopt. Alleen het gevoel bij de winkel verlaten is niet altijd prettig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mij valt op hoeveel fouten bij de beprijzing er vergeleken met andere supermarkten bij AH gemaakt worden. Bij de kassa word je dan met een zekere lijdzaamheid naar de infobalie verwezen. Het meisje was misschien nieuw, dat ze het een beetje persoonlijk opvatte en je niet doorstuurde? groet anna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas altijd in hun voordeel. IS IN 2016 NOG STEEDS ZO

      Verwijderen
  11. Ik vind dit ook een onvoldoende voor klantvriendelijkheid van de Albert Heijn. Ik vraag de kassabon en controleer hem, zeker als ik denk dat het wel erg duur is. Afgelopen dinsdag was 1 product twee keer aangeslagen, en betaalde ik dus dubbel. Dat was in Duitsland, en terwijl ik helemaal niet assertief ben, ben ik toch teruggegaan.

    Ik doe dit altijd heel vriendelijk, en dat helpt wel. Dus niet verwijtend, maar vragend. Maar de kassière waarmee jij te maken had, klinkt onprofessioneel. Het klinkt beslist niet alsof jij vervelend deed!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik probeer mee te kijken aan de kassa, maar ga niet met de kassieres in discussie. Zij hebben geen idee wat er in de reclame is, laat staan dat zij weten wat iets kost. Neem wel altijd de bon mee en kijk in de winkel alles na. Onze supers (behalve de Aldi) hebben een klantenservice, daar ga ik direct met de klacht naar toe. Wij hebben het dan getroffen, want ik word altijd vriendelijk behandeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik controleer altijd de kassabon. Let er op,dat ik goed geld terug krijg. Meld het ook,als ik te veel terug krijg. En moeilijke reacties kunnen me niet schelen. Het gaat om mijn opvatting van eerlijk zijn. Die is dan kennelijk anders dan die van de kassière.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vraag altijd om een kassabon en controleer of de bedragen kloppen. En ik controleer ook de hoeveelheid koopzegeltjes en of ze goed afgescheurd zijn, want daar worden cassieres steeds slordiger in. Bij onze albert heijn tellen die halve zegeltjes niet mee en je betaald er toch voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gesprek bij AH-XL deze morgen.
    K.: Deze tomaten staan geprijsd voor 0,69 per 500 gr., maar als ik ze weeg is de prijs 1,78 per kilo.
    M1.: Dan is het een bonusaanbieding, het prijsverschil wordt aan de kassa verrekend.
    K.: Volgens mij staat er geen bonus op het bordje, maar is het een verlaagde prijs.
    M1: U heeft gelijk, dan moet het 1,48 per kilo zijn.
    K: Volgens mij 1.38.
    M1: Dan moet ik er even iemand bij halen.
    M2: (rekent na met rekenmachine en belt iemand) U heeft gelijk, maar de prijs is nog niet in de computer ingevoerd. Betaalt u bij de kassa en gaat u dan naar de klantenservice, daar wordt het verrekend.
    M3: (controleert in de computer, prijs is 1,78 , belt iemand)
    U heeft gelijk, administreert e.e.a. geeft nieuwe bon en
    geeft o,14 terug.
    Conclusie:
    Dit kostte werktijd van 3 medewerkers en twee telefoontjes. Maar ja, als de prijs nog steeds niet in de computer is ingevoerd en klanten kijken de prijzen niet na, dan haal je die kosten als AH er zeker weer uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik zeg er ook iets van hoor, en anders ga ik terug.

    Vervelend dat je dan als lastpost gezien wordt, maar elke euro is er 1 hoor ;-)
    En je hebt er recht op. Jammer dat de medewerkers in de winkel dat soms niet zo zien, maar ik blijf teruggaan hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Tietje Brandsma27 juli 2012 om 15:23

    Hoi Zuinigaan,

    Ik heb maar een erg klein inkomen, dus elke cent is er voor mij 1. Ik controleer oook altijd goed de kassabon. Er sluipen vaak fouten in bij AH. Goed gedaan hoor meid. Geniet nu lekker van je avocado in de zon.

    Groetjes Tietje Brandsma-Kollema

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Maatjes blijven met de kassiere en teveel betalen levert mij én haar helemaal niets op, alleen de AH wordt er dan beter van, dus ik zeg er zeker wat van. Wat een onbeleefde kassiere trouwens. Dat kan toch ook anders?!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Geef mij de Plus maar. Véééél vriendelijker personeel. Kocht vandaag Alpro bakproduct; op het schap stond van 1,99 voor 1,79. Er wordt 1,99 aangeslagen (ik wil áltijd de bon). Bij de servicebalie krijg ik èn mijn 20 cent terug, excuses èn een kadobon van 2,50. Natuurlijk moet de prijs meteen de juiste zijn, want hoeveel mensen hebben er nu teveel betaald, maar de Plus is in dit soort zaken (en service in het algemeen) echt veel beter. Bij voorkeur ga ik niet naar AH.

    Groet,
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind het van de zotte dat je tegenwoordig moet aangeven dat je een bon wilt. Die verwacht ik gewoon te krijgen.

    Bij de vraag of ik een bon wil, zeg ik altijd met een glimlach: 'Heel graag!' Ik controleer in ieder geval of er geen dubbele dingen opstaan en globaal ook wel een aantal prijzen. Weet niet alles uit mijn hoofd, maar een aantal zaken blijven toch hangen.

    Greetz,
    Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Opzich vrij logisch dat er tegenwoordig naar de bon gevraagd wordt, ook papier is duur en ook nog eens slecht voor het milieu. Lang niet iedereen wil de bon mee, dus zo kun je als supermarkt veel besparen.

      En het milieu is ook niet geheel onbelangrijk natuurlijk ;)

      Verwijderen
  21. Ik wil ook altijd de bon en kijk die ook altijd na. Ga elke week 1 keer na Lidl en 2 keer naar AH. Bij Lidl wordt bijna nooit een fout gemaakt, bij AH regelmatig. Wel blijft het personeel altijd vriendelijk maar dat zal ook komen dat hier op het dorp iedereen elkaar kent, Tecla

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ook ik kijk altijd de bon na maar ik ga NIET meer in discussie met de kassiere, ook al zie ik meteen dat het niet klopt.
    Betaal gewoon en ga rechtstreeks met de rest van de nagekeken bon richting de service balie.
    dan vinden ze me maar een lastpak.. maar we moeten allemaal op de €€€ letten!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik gebruik bij AH de zelfscan. Je ziet dan meteen of de goede prijs berekend wordt. In de praktijk blijkt dat niet in alle gevallen de juiste prijs in de computer staat. Van de week nog, ik kocht een oortelefoon voor 1,59. Bij het scannen bleek dat er 1,99 in de computer staat. Ik weet dan meteen dat ik naar de servicebalie moet om mijn te veel betaalde geld terug te krijgen. Daar doen ze er niet moeilijk over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die heb je (nog) niet in iedere AH :-(.
      Dat zou er nog bij moeten komen "daar doen ze (...) niet moeilijk over"; ze zouden zich eerder moeten schamen en net als de Plus een kadobon moeten geven.
      Groet,
      Joke

      Verwijderen
  24. Al die niet uitgedeelde bonnen scheelt op jaarbasis wel heel veel papier en chemicalien.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. We waren gisteren bij een bouwmarkt en kochten een onderdeel voor de gasfles. Prijs op het kaartje 10,50 euro. We hadden een bon voor 15% korting en moesten bij de kassa 12 en nog wat euro betalen!?! Manlief eerst terug de winkel in om de prijs te controleren en navraag bij een medewerker leerde dat de prijs nog niet vernaderd was. Onderdeel kostte inmiddels meer dan 14 euro. Bij de servicebalie wel vlot ons geld terug gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik controleer mijn kassatiket ook altijd vooraleer ik de winkel verlaat want ik heb toch al meermaals ondervonden dat er een foute prijs wordt aangerekend. Vreemd genoeg wordt er altijd teveel aangerekend maar nooit te weinig. Sommige kassiersters behandelen je ineens als een zeer lastige klant als je hen op een 'verkeerde' prijs wijst en voor bepaalde kassiersters is het zelfs teveel gevraagd om een collega op te roepen om de prijs op het rek te gaan controleren. Vroeger zou ik niets gezegd hebben als ik een foutieve prijs werd aangerekend maar met ouder worden ben ik iets 'stouter' geworden en zal een fout altijd melden en eisen dat de correcte prijs, zoals vermeld in reclame of op het rek, wordt aangerekend. Idem voor het teruggeven van geld : ik controleer ook altijd of het wisselgeld klopt. Sommige kassiersters laten nogal makkelijk één eurocent 'vallen' als ze teruggeven maar dan wijs ik hen erop dat ik te weinig terugkreeg. Als ik betaal moet ik ook tot op de cent juist betalen en niet één eurocent minder dus ik wil ook correct terugbetaald worden tot op de cent.....

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.