dinsdag 11 juni 2013

Nooit weer klant bij sommige bedrijven

Recent had ik vervelende ervaringen bij Eneco. Hier kun je op mijn blog over lezen. Uiteindelijk is het goed afgelopen en heb ik het geld waar ik meende recht op te hebben inderdaad terug gekregen, maar het was een heel gedoe en ik vond het vervelend om te moeten knokken voor mijn gelijk. Waarschijnlijk had ik het voordeel dat ik hier op mijn blog een forum had om mijn ervaringen te delen. Als ik op internet zoek naar soortgelijke ervaringen, kom ik bij diverse bedrijven zaken tegen die nog veel vervelender zijn dan mijn geval. Hoe komt dat? Ik denk dat het te maken heeft met de digitalisering van de samenleving. Veel bedrijven hebben hun digitale infrastructuur absoluut niet goed voor elkaar. Er zitten gewoon fouten in, terwijl het bedrijf denkt dat die fouten er niet zijn. Je moet dan als klant van vlees en bloed het opnemen tegen een digitaal systeem met fouten in de software of zo. Ga er maar aan staan! Of ik ooit weer klant bij Eneco word, dat ligt aan het voordeel dat ze bieden.

Waar zou ik nooit meer klant worden?
Ohra heeft een tijdlang van mij geprofiteerd toen ik student was. Ik had een studentenverzekering (ik spreek over begin jaren 80) met ziektenkostenverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en inboedelverzekering. Ik betaalde premie, maar deed nauwelijks een beroep op de verzekering, want dat had ik niet nodig. Toen ik afgestudeerd was, wilde ik graag bij diezelfde verzekeraar een aansprakelijkheids- en een inboedelverzekering. Ze waren goedkoop en ik had geen slechte ervaringen. Ik kreeg van hen bericht dat ik mij niet bij hen kon verzekeren, want mijn postcode stond op de lijst van gebieden met een te hoog risico. Juist ja! Ik woonde inderdaad in een achterstandswijk, ook wel aandachtswijk genoemd, later Vogelaarwijk genoemd en nog weer later prachtwijk. Nou een prachtwijk zal het nooit worden, of je moet alles platgooien en er dure woningen neerzetten, dan is er geen plek meer voor een achterstandsbevolking, maar dit geheel terzijde.
Ik kon me dus niet meer verzekeren bij de goedkope verzekeraar Ohra. Op dat moment dat ze mij daar niet wilden verzekeren, besloot ik om nooit meer zaken te willen doen met Ohra.

Lang geleden, op een herfstdag rond 1976, was ik met mijn (nu ex-)vriend en zijn twee kinderen in het centrum van Haren, je weet wel, dat dorp dat recent bekend werd door de Project X rellen. Het is een rustig, welvarend dorp, het heet ook wel het Wassenaar van het Noorden. Het was half vijf in de middag, we waren in de bossen van Glimmen geweest en we hadden trek in een lekker hapje, dus waren we uit de bus richting Groningen gestapt om te  zien of we in Haren iets konden eten. Het chinese restaurant was zojuist open gegaan. De zaak was nog volkomen leeg, geen klant te zien. We hadden heel veel zin in een lekkere loempia! We betraden de zaak en bestelden fris en elk een loempia. Nadat we onze bestelling gedaan hadden werden we benaderd door de baas (?) van de zaak: we konden niet alleen een loempia eten, we moesten meer bestellen. Om half vijf uitgebreid eten? Uitgebreid eten wilden we thuis doen! We hebben de zaak verlaten en zijn op de bus naar huis gestapt. Wat een kapsones! We zijn nooit weer bij die chinees geweest. Het was niet zo, dat we het halve bos meegenomen hadden bij ons bezoek, het was een mooie droge dag en we hadden gewoon wat gewandeld bij Appèlbergen.

Dan Odorex, dat is een heel ander verhaal. In feite kan de producent van de deo daar niets aan doen, maar ik zal geen deo van Odorex kopen. Wat wil het geval? Lang geleden hadden mijn moeder en haar schoonmoeder, mijn oma dus, een bar slechte relatie. Toen ik een kind was, zei mijn oma bijvoorbeeld regelmatig dat ik nooit een kind van haar zoon kon zijn, gewoon recht in mijn moeders gezicht. (Het absurde is trouwens dat ik sprekend op mijn vader lijk en dat ik dezelfde aan elkaar gegroeide kleine tenen heb als dat hij en mijn grootvader hadden)  Mijn oma moest mijn moeder niet en gaf mijn moeder de schuld van allerlei dingen die volgens mijn oma mis waren in ons gezin. Als mijn oma kwaad was bedreigde ze mijn moeder, maar ook mijn vader met een groot vleesmes of broodmes en op een dag had ze mijn moeders koffie vergiftigd met een flinke scheut Odorex! Mijn moeder nam een slok en heeft weken rondgelopen met lelijke, pijnlijke blaren in haar mond, op haar tong en haar lippen. De halflege deo-fles stond naast de oploskoffie in het keukenkastje in de woonkeuken van mijn grootmoeder. Het was heel gemakkelijk om vlug even een scheut toe te voegen. Vanaf die dag hadden mijn ouders ruzie met de familie. Mijn vaders zussen hebben nooit geloofd dat hun lieve moeke tot dergelijke agressie in staat was.
Dat merk deo had vanaf dat moment zo'n negatieve bijklank voor mij, dat ik het nooit meer gekocht heb. Je smeert je oksels toch niet in met het middel waarmee je oma je moeder probeerde te vergiftigen?

Heb jij ook bedrijven waar je nooit weer zaken mee wilt doen? Om wat voor reden dan ook?

21 opmerkingen:

  1. Dat laatste, wat een verhaal. Hoe haal je (die oma)zoiets in je hoofd? Die negatieve gevoelens over dat merk, sleep je je hele leven mee. Dit moet voor jou als kind zijnde ook een hele impact hebben gehad?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er ook van geleerd. Mijn moeder kon slecht grenzen stellen, zeker naar mijn oma. Mijn moeder had haar schoonmoeder gewoon acuut weg moeten sturen bij dergelijke insinuaties. Door dat niet te doen liet ze het gebeuren en dacht mijn oma dat ze kon zeggen wat ze maar wilde, haar schoondochter ging er toch niet tegen in.

      Verwijderen
  2. Wat een akelig familieverhaal.

    Over bedrijven waar ik geen zaken meer mee wil doen. Dat zijn hier Essent en Scheer en Foppen. De eerste vanwege bureaucratie en arrogantie, de tweede vanwege onmogelijk slechte service en afschuiven van verantwoordelijkheden als je een product koopt dat niet deugt.
    Hans Verkerkkeuken daar hebben we ook heel slechte ervaringen mee qua service. Die zijn al failliet en daar hoeven we ook geen zaken meer mee te doen.

    VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een afschuwelijk verhaal! Niet leuk dat je moeder als schoondochter niet geaccepteerd wordt, maar ook voor jou als kind moet dat heel naar zijn. Mijn eigen schoonmoeder had ook twee gezichten: heel venijnig en stiekem naar mij toe, ze wilde mij gewoon niet accepteren en is heel ver gegaan in verspreiden van leugens in de familie tot beschuldiging van diefstal aan toe. En het werd en wordt nog steeds door mijn schoonfamilie geloofd. Contact met haar kleinkinderen, desnoods ook zonder haar zoon, wilde ze wel, maar zo'n situatie is natuurlijk absurd, zeker kleine kinderen. Ze leeft niet meer en tussen mijn man en haar mocht het helaas nooit meer goedkomen, al heeft hij nooit echt partij gekozen. De kinderen, nu tieners, zijn nu de zwarte schapen van de familie en op speciale gebeurtenissen worden wij als gezin door de meesten van de familie volkomen genegeerd, heel pijnlijk, want ik en mijn man hebben dit echt nooit zo gewild. Ik ben er nog steeds niet achter waarom dit soort zaken in families voorkomen, wilde ze het alleen de allerbeste voor haar zoon of exclusieve aandacht of had ze net als alledrie mijn kinderen een autistisch spectrum stoornis? Ik zal er nooit achter komen, maar van mij had dit echt nooit hoeven zijn.
    Ankie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn bericht van een paar dagen geleden: "gevonden en weer verloren" ging over deze familiegeschiedenis.

      Verwijderen
    2. Het is heel akelig, dit soort gedrag. Ik denk dat mijn oma ook een stoornis had waardoor ze zich zo gedroeg. Ook tussen mijn vader en zijn moeder is het nooit weer helemaal goedgekomen.
      En zoals ik twee dagen geleden al schreef, we werden ook genegeerd tijdens de crematie van mijn oma. We hoorden er "gewoon" niet bij. Vandaar dat mijn ouders, mijn broer en ik al jaren geen contact hebben met de familie van mijn vader. Mijn oma is al bijna 25 jaar dood, maar desondanks is het nooit weer goed gekomen. Mogelijk heeft mij oma aan haar dochters heel nare verhalen en leugens over mijn ouders verteld.

      Verwijderen
  4. Afgezien van de emoties die je familiegeschiedenis bij mij oproepen, wil ik nooit meer klant zijn van ing voorheen postbank die bij fraude door derden (in een opname van de spaarrekening van de postbank was ons bankrekeningnummer veranderd in dat van iemand anders). Ze deden heel moeilijk bij het vergoeden van de 600 euro die daardoor naar die andere rekening was overgeschreven. Blijkbaar controleerden ze niet of er geknoeid was en of de naam en adresgegevens wel klopten. We moesten er zelf achteraan, de postbank deed nagenoeg niets. We hebben alleen een kopie van de verknoeide overschrijving ontvangen (waar we nota bene een bedragje voor moesten betalen!) en hebben ons geld na veel gedoe wel weer ontvangen. Van de girofoon zijn we afgesloten, want wij stonden voortaan als onbetrouwbaar te boek. Niks geen excuus of zelfs maar hun medewerking, bah!
    Ankie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik merk ook dat ik me automatisch schrap zet als ik een probleem heb met een bedrijf. En ik sla echt steil achterover als ze behulpzaam zijn, en me proberen te helpen. Ik verwacht automatisch dat ze de hakken in het zand zetten en zeggen dat ik fout zit...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb ook veel gedoe gehad met E.ssent en N.uon. Volgens mij zijn die grote energiebedrijven allemaal hetzelfde. Ik zit nu al jaren bij G.reenchoice en dat bevalt tot nu tot goed - ondanks dat ik misschien elders goedkoper terecht zou kunnen wil ik absoluut niet meer naar die energiekolossen overstappen. De O.hra staat bij mij helemaal niet goed bekend. Een oom en tante hadden daar hun inboedelverzekering en kregen de grootste heibel met deze maatschappij omdat er 2 keer ingebroken was in een korte tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik doe geen zaken meer met KPN. Ik had een internetabonnement van hetnet, 8 jaar geleden. Ik heb echt alles uit de kast moeten halen om dat abonnement op te zeggen, toen ik ging verhuizen. Ze reageerden gewoon nergens op en ik bleef maar betalen.

    Bij mn volgende huis wilde ik een abonnement voor vaste telefonie. Dat ook afgesloten bij KPN. Na 2 maanden wonen in het nieuwe huis en betalen voor de vaste telefoon kon ik nog steeds niet bellen of gebeld worden. Vele dure telefoontjes later (via mobiel naar Klantenservice van KPN), bleek dat er nog ergens een schakeltje ontbrak in het netwerk. Toen ze dat eindelijk doorhadden en geregeld hadden, had ik eindelijk vaste telefoon. Ik heb na veel klachten 1 maand abonnement terug gekregen.

    Toen ik na 5 jaar weer ging verhuizen (afgelopen zomer), kreeg ik mijn vaste telefoonabonnement weer niet opgezegd. Ik heb meerdere keren doorgegeven dat ik mijn abonnement wilde beeindigen, maar helaas zonder resultaat. Toen ik uiteindelijk bevestiging kreeg, leek alles in orde. Tot ik nog weer meer rekeningen ontving. Toen bleek dat ik nog 3 maanden (nadat ik al verhuisd was en de sleutel aan de nieuwe bewoner gegeven had) betaald had voor het abonnement. Uiteindelijk hebben ze een klein deel verrekend, maar dat was veel te weinig. Ik had nog geluk dat de nieuwe bewoner het niet door had en de vaste telefoonlijn niet gebruikte. Anders had hij 3 maanden op mijn kosten kunnen bellen.

    Pffft, KPN... voor mij nooit meer!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Teveel om op te noemen, maar ik haak af bij multinationals die heel veel reclame maken voor hun producten en irritante deuntjes gebruiken. Ik drink geen cola, loop niet op bepaalde sportschoenen van een zeker merk of ook wel merken. Laat mijn ruiten niet repareren bij je weet wel. Op deze manier heb ik het idee dat ik zelf een keuze heb bij de aanschaf van noodzakelijke spullen. En inderdaad slechte bediening en rare regels in de horeca, gewoon nooit meer een voet zetten in die zaken. Momenteel is er veel te doen over het niet afgedragen van belasting door grote amerikaanse bedrijven, mijn actie is nu niet meer kopen bij deze bedrijven dus geen koffie meer bij de Coffee Company, boeken bij Bol.com, geen software bij Apple stores. Is dit moeilijk, nee hoor dit is voor mij consuminderen, mijn geld gaat alleen naar een bedrijf waar ik zaken mee wil doen, want iedere transactie is een zakendeal.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toen ik ging samenwonen met manlief, ging ik afzeggen bij Eneco. Ik trok in bij manlief en zowel manlief als ik kregen een rekening. Hij 50 euro voor het afsluiten op zijn adres en ik 50 euro voor het aansluiten op zijn adres, Huh?
    Het heeft nogal wat energie gekost om dat weer recht te breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik wilde ooit een Zwitserse roonvlaai kopen bij M.ultivlaai. Terwijl ik stond re wachten ging de telefoon en verkocht de verkoopster telefonisch een paar losse punten vlaai, waaronder een punt van de laatste Zwitserse roomvlaai. De vlaai was meen ik iets van 13 euro. Ik zei tegen de verkoopster dat ik graag het restant wilde. Ze deed 1 punt appart in de koeling en de rest voor mij in een doos. Daarna mocht ik 16 euro afrekenen. Ik vroeg hoe dit kon; de vlaai was immers 13 euro en nu was er een punt uit en moest ik meer betalen....het bleek dat ik nu een halve vlaai kocht en 4 losse punten...
    Ik heb de vlaai laten staan en ben nooit meer terug geweest :(

    BeantwoordenVerwijderen
  11. En ik ga nooit meer in zee met Aegon. Klote sprintplan en nog zo'n andere woekerpolis. Bleh!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zou 't liefst weg willen bij de SNS. Die hebben een "service" waar ik van moet spugen. Altijd snel bij aanschaf van iets, maar afspraken nakomen...ho maar! Maar betaalrekeningen overzetten kan niet zomaar en ook de hypotheek loopt er nog. Ik "moet" nog 4 jaar vanwege de rente-tijd en dan zal ik hoogstwaarschijnlijk over stappen. Ben nu ook weer veel met ze in de weer (meer dan zij met mij!) om onze huidige hypotheek en verzekering e.d. anders te zetten. Ze zijn al anderhalve maand te laat en volgende week heb ik dan eindelijk weer een afspraak om het nu rond te maken... zucht. Verder ben ik toch vaak van het blijven zitten waar ik zit; ik zie altijd zo op tegen opzeggen/afzeggen/veranderen en dan idd de angst dat dingen niet voor elkaar komen of te laat. Dus ik ben een dief van eigen portemonnee, maar slaap daardoor wel iets rustiger. Ik ben niet zo'n held als jij, zuinigaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Eneco en alles wat daaronder valt, UPC, Aegon, Dell en Rabobank omdat het grote, logge, hypocriete misleidende, bureaucratische en arrogante bedijven zijn en aannemer Pullen en Van Leeuwen Schilders uit Dordrecht omdat ze onbetrouwbaar zijn, ze afgrijselijke bouwmannen sturen die in je kelder of naast je plee schijten (!) en nog waardeloos werk leveren ook. Prutsers!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Blokker! Ik heb er het er ooit eens met een zeer onvriendelijke/onbeleefde/arrogante snertverkoopster aan de stok gehad. (Ik was hoogzwanger en met peuter op stap en ik had een omweggetje handig afgesneden, maar dat stond haar niet aan). Ik heb mijn verhaal gedaan aan het hoofdkantoor maar nooit enig verhaal gekregen. Dus sindsdien ben ik er niet meer geweest. Mijn ouders en naaste vrienden gaan er sindsdien ook niet meer, dus foei aan Blokker!
    Grtz, Nina

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een verhaal en wat een nare herinneringen aan de familie.Bah, dat mensen zoiets kunnen doen. Ik heb een reden waarom ik nooit Ariel wasmiddel koop. Mijn moeder had ooit een heel mooi roze jurkje voor me genaaid. Ik was er werkelijk dol op. De had met blauw biaisband srikjes erop gemaakt. Ze had speciaal dure Ariel gekocht zodat het jurkje mooi zou blijven. En wat denk je...het blauw was helemaal doorgelopen. Weg jurkje! Ik durf dus echt geen Ariel te kopen!Jeugdtrauma!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedrijven die in hun reclames kinderen met beestjes laten "knuffelen "en ze ze dan op zo,n manier laten vast houden zoals je een dier nooit mag vast houden.
    Gewoon onder een arm geklemd.
    Als je een beest als knuffel wilt ga je maar naar B.art S.mid.Zo.n slecht voorbeeld.
    Daar koop ik echt nooit meer wat.
    Dier als ding .Groet Maamke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb een schurft aan ziggo gekregen. Wordt ik nooit weer klant. De winkelketen blokker is ook zo iets...dacht dat het alleen hier bij ons zo erg was, maar dat is dus in meerdere filialen zo erg. Dus wat voor aanbieding ze ook hebben, mij zie je dr niet weer!

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zorgverzekering Het Groene land had ineens mijn verzekering beëindigd. Achteraf bleek dat de sociale dienst van plan was de uitkering die ik toen te stoppen. Mij hadden ze dat nog niet verteld. De gemeente had het besluit nog niet genomen. Maar het was alvast doorgegeven aan Het Groene Land. Het was een onrechtmatige beslissing en ik won de bezwaarprocedure uiteindelijk. De uitkering werd alsnog uitbetaald en Het Groene land wilde met terugwerkende kracht alsnog de premie voor de onverzekerde periode innen. Ik ging naar een andere verzekeraar. Vervolgens beweerde de sociale dienst dat ik verplicht was me bij Het Groene Land te verzekeren, want dat bedrijf hadden zij uitgekozen. Het Groene land stuurde een deurwaarder. Foutje, dacht ik en belde Het Groene Land. De man aan de lijn beweerde: "U heeft een uitkering dus u komt toch niet van ons af."
    Ik kreeg dreigtelefoontjes en diende een klacht in bij de verzekeringsraad. Ik won. Iemand van Het Groene Land kwam aan de deur met een bos bloemen. "Waar is dat voor?" vroeg ik. "Dat weet ik niet", zei de man en smeet de bloemen kwaad op de straat.
    Het Groene Land hoeft nooit op mijn klandizie te rekenen. De sociale dienst overigens ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.