Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

dinsdag 10 december 2013

Wajong = bijstand?

Volgens een kennis, met een psychiatrische stoornis, wordt binnenkort de Wajong helemaal afgeschaft en wordt het allemaal bijstand. Dat heet de Participatiewet. Ook voor mensen, zoals zij (59 jaar), die al heel lang in de Wajong zitten, blijft de Wajong volgens haar niet bestaan. Zij heeft recent uit een erfenis een flink vermogen gekregen (nou ja flink, in haar en mijn ogen dan: ca 80.000 euro) en zou hiervan een huisje willen kopen. Maar met de Wajong die bijstand wordt, zit dat er niet meer in, want voor de bijstand mag je nauwelijks vermogen hebben en moet je alles "opeten". Dat opeten betekent dat berekend wordt hoe lang je met dat vermogen kunt doen als je op bijstandsniveau leeft. Je mag er niet van gaan feestvieren en je mag het geld niet over de balk smijten, ik geloof dat je een heel klein beetje meer ruimte hebt vergeleken met bijstand.

De vader van mijn kinderen, die ernstige psychiatrische en lichamelijke problemen heeft, zit in diezelfde Wajong en ook zijn ouders hebben hem een bescheiden vermogen nagelaten. Dus ook voor hem en mijn dochters is het van belang na te zoeken hoe het geregeld is.

Ik heb geprobeerd na te zoeken of het waar is dat iedereen overgaat naar de bijstand en ik kwam op deze site terecht (KLIK) Bij puntje 10 staat een stuk over de participatiewet. Dit staat er o.a.
De vierde nota van wijziging, van december 2013 (inderdaad heel recent), van het wetsvoorstel Invoeringswet Wet werken naar vermogen heeft het ingrijpend gewijzigd, en ook de citeertitel gewijzigd in Invoeringswet Participatiewet. De naam "Wet werk en bijstand" wordt gewijzigd in Participatiewet; ook de inhoud wordt gewijzigd. De Wet sociale werkvoorziening wordt gewijzigd. De naam "Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten" (Wajong) wordt gewijzigd in "Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten". Deze geldt dan alleen nog voor duurzaam volledig arbeidsongeschikte jonggehandicapten. Beoogde inwerkingtreding is op 1 januari 2015.
Het probleem is, dat het mij absoluut niet duidelijk is wat dat betekent voor mijn ex-man. Hij is een duurzaam volledig arbeidsongeschikte jonggehandicapte. Blijf voor hem de Wajong nog bestaan en blijft het voor deze 56 jarige, die sinds het afbreken van zijn studie in de Wajong zit, de vermogenstoets nog steeds achterwege?

Deze tekst vind ik ook nog: Aanhangig is de Invoeringswet Participatiewet volgens welke de naam van de wet wordt gewijzigd in Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten, ook wel Wajong 2015 genoemd. Deze geldt dan alleen nog voor duurzaam volledig arbeidsongeschikte jonggehandicapten. Het zittend bestand Wajong wordt beoordeeld op arbeidsvermogen. Jonggehandicapten met arbeidsvermogen gaan over naar de Participatiewet (dit wordt de nieuwe naam van de WWB) en krijgen dan te maken met de afhankelijkheid van de uitkering van het inkomen van een eventuele partner, en met de vermogenstoets. De beoogde inwerkingtreding is op 1 januari 2015. De overgang vindt gespreid plaats over de periode vanaf 1 juli 2015 tot en met 30 juni 2018. Mensen met een korte uitkeringsduur gaan eerder over dan mensen met een langere uitkeringsduur.
Het blijf voor mij lastig om zo'n tekst goed te interpreteren. Wajongers die kunnen werken, ook al is het maar voor een beetje gaan over naar de  Participatiewet en krijgen te maken met een vermogenstoets (geld en huis opeten) en komen in de bijstand. Mensen die na keuring werkelijk duurzaam volledig 100% arbeidsongeschikt zijn blijven in de "Wajong 2015" en krijgen niet te maken met een vermogenstoets? 

Wat ook een probleem is bij keuringen: mensen kunnen volgens diegene die de keuring uitvoert misschien wel voor 10 of 20% werken, maar welke werkgever wil zo iemand die misschien al 40 jaar niet gewerkt heeft hebben? Wajongers hebben per definitie geen werkervaring, anders waren ze geen Wajonger. En hoe kom je dan aan het werk en uit de bijstand?

45 opmerkingen:

  1. Bijzondere omschrijving: 'duurzaam' arbeidsongeschikt...
    Duurzaamheid moet je altijd belonen zou ik zeggen... ;-)

    Zonder alle gekheid: ik hoopt dat met deze nieuwe regeltjes, niet nieuwe groepen mensen worden uitgeknepen. Het woord 'participatie' krijgt onderhand een hele nare bijsmaak...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. pure bezuinigen over de rug van zieken en gehandicapten.
    En onder het mom van meedoen.
    Ik heb hier geen goed woord voor over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor je uitzoekwerk. Mijn 26e-jarige dochter heet Wajong. Jaloers is ze op oud-klasgenoten die wél opleiding af konden maken, wel een gezin hebben en van het leven genieten. Altijd moet ze knokken om het hoofd (geestelijk) boven water te houden. Steeds weer nieuwe behandelaren, inzichten, medicijnen en geen resultaat. Blij is ze dat het nu lukt om twee middagen naar dagbesteding te gaan. En de rest doet ze met mij, haar mam. Ik moet er niet aan denken dat ze straks nog meer het stempel van mislukker opkrijgt, door in de bijstand te komen. Moeten presteren en niet kunnen, meer stress is achteruitgang. Samen gaan wonen met iemand met werk? Eigen inkomen inleveren? Totaal afhankelijk zijn? Ik denk er wel eens over om mijn geld, wat ik hoop dat ooit voor haar is, in een ouwe sok te stoppen. Daar kan ze dan gewoon haar hand af en toe insteken, en niemand die er naar vraagt..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze vragen erom dat je zo gaat denken en handelen.

      Verwijderen
    2. Ik snap deze gedachtengang en kan mij zeer goed voorstellen dat mensen dit daadwerkelijk doen.

      Verwijderen
  4. Daar wordt weer een groep kwetsbare mensen de armoe in geduwd. Ik dacht meteen aan wajongers,die nog bij de ouders thuis wonen. Dan kunnen de ouders hun kind weer gaan onderhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het vaak zo onduidelijk allemaal! Ik vind het knap zoals je het hebt uitgezocht. Maar het blijft toch erg ingewikkeld. Ze zouden dit soort vragen eigenlijk moeten behandelen op zo'n FAQ pagina vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier ook heel benieuwd hoe alles gaat lopen i.v.m.de sociale werkplaatsen...daar werkt manlief namelijk voor en ook dat gaat straks onder de participatiewet vallen.... Laten we maar hopen dat het allemaal mee zal vallen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas gaat het niet meevallen. Het wordt nog veel gekker. Als de ouder(s) een WWB uitkering hebben worden ze daar ook op gekort als hun kind de bijstand in komt. 30% waarschijnlijk. Deze informatie kreeg ik tijdens de vergadering van de WWB waar ik in de cliëntenraad zit. Wat betreft de bijstand daar worden ook grote veranderingen doorgevoerd. Ik zie als uitkeringsgerechtigde met 3 kids de toekomst best somber in.
      groetjes Joke

      Verwijderen
    2. Ben er ook bang voor hoor dat het niet mee zal vallen Joke, alleen het helpt niet om me daar nu al druk over te maken.Ik maakte me altijd overal druk om en probeer dat een beetje los te laten (is niet zo makkelijk overigens ;-) )

      Verwijderen
  7. Van je eigen huis telt ca. 45.000 euro niet mee bij je eigen vermogen als je bijstand krijgt. Dus misschien kan ze toch een heel klein huisje kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. PS. Het is dit jaar 48.900 euro wat niet meetelt, als het in het eigen huis zit. Misschien is deze optie beter dan het vermogen gewoon op de bank zetten, want dan telt het zeker grotendeels mee als eigen vermogen wat eerst opgesoupeerd moet worden.

      Ik zou er zeker eens over nadenken en misschien met iemand over gaan praten.

      Verwijderen
    2. Ik meen gelezen te hebben dat 55-jaigen en ouder niet meer hun spaargeld en/of huis hoeven op te eten als ze in de bijstand komen. Misschien is dit inmiddels weer teruggedraaid?
      Als het geld in een eigen huis zit hoeft het toch pas terug betaald worden als het huis verkocht wordt? Als er geen erfgenamen zijn maakt het niet uit maar betekent wel dat je nooit meer kunt verhuizen.

      Verwijderen
  8. ik schrik hier van ook ik ben een wajonger die door omstandigheden niet meer aan het weken kon ik zou dol graag willen maar dat gaat niet , ik werk een middag per week op een dagbestedingscentrum , een kwartier fietsen en ik ben er 3 uurtje maar der na ben ik niet meer instaat om eten te koken iets heel simpels ik hoop dat er loyaal word gekeken met namen naar de meer onbekender ziektes of dingen die niet te zien zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik hoop het van harte natanja. Maar alle blogs die ik op dat vlak lees, wijzen op het tegenovergestelde: werken wat je kunt, en verder in de bijstand. En of je dagbesteding blijft, dat zou ik niet zeker weten. Weten ze dat bij het bestedingscentrum?

      Verwijderen
  9. Het is inderdaad vervelend dat er nog zoveel onduidelijk is. Je neemt verder geen standpunt in, in tegenstelling tot een paar reageerders die meteen schande roepen. Tegen deze mensen zou ik willen zeggen dat het levenslang onderhouden van mensen die buiten hun schuld geen inkomen kunnen verwerven een goede zaak is, maar... Dat ik ook vind dat als ze eigen vermogen hebben ze dat best voor hun verpleging/levensonderhoud kunnen inzetten. Waarom zou ik alles moeten betalen zo rijk ben ik nou ook weer niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou toch van de zotte zijn, je hebt ee,n vermogen op de bank en dan je hand ophouden bij de bijstand, dat kan natuurlijk niet! Ik denk datiedereen het daar wel mee eens is. Blijft werken naar vermogen, ook terecht en er moeten natuurlijk dan wel banen geschapen worden, die daaraan voldoen, anders wordt het probleem vande ne naar de andere uitkering verschoven.

      Verwijderen
    2. @anoniem: Realiseer je wel dat mensen in de Wajong tot nog toe niet in de bijstand zitten. Ze hoeven nu het geld dat ze via erfenis of smartengeld gekregen hebben niet op te maken voordat ze een uitkering krijgen. Realiseer je ook dat mensen in de Wajong vaak een blijvende arbeidshandicap hebben. Bijstand wordt dus echt blijvende armoede, want ze komen er waarschijnlijk NOOIT weer uit! Voor een grote groep die in de bijstand zit is bijstand een tijdelijke zaak, die werkloosheid gaat weer "over". Volgens mij voorziet die wet niet in het scheppen van banen voor mensen met een arbeidshandicap en gaat het inderdaad om bezuiniging met een mooie titel: participatie. Je "mag" deelnemen aan de maatschappij, maar hoe je dat oplost?

      Verwijderen
  10. Tja. Ik vind het eigenlijk ook niet meer dan normaal dat mensen eerst hun vermogen moeten opeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik zelf heb een dochter met een zwaar spychiaterse aandoening, ze kan nog naar dag besteding maar ook niet altijd.
    Bovendien woont ze in een beschermde woonvorm , waar ook zwaar bezuinigd wordt, waarbij ze ook met minder aandacht begeleiding moet doen.
    Ze hoort ook deze dingen aan en is helemaal in paniek, ook omdat ze het allemaal niet goed begrijpt.
    En dat geld ook voor de mede bewoners. Ik vind het verschrikelijk voor hun. Het gaat om hele kwetsbare mensen die bang zijn weer op straat te belanden en eindelijk een plekje hebben om in alle rust en fatsoen en respect leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Onze dochter heeft een lichte verstandelijke handicap ,spierziekte i.c.m een vorm van narcolepsie(slaapziekte) waardoor zij moeizaam kan functioneren. 2 dagdelen per week vrijwillgerswerk is voor haar echt het maximum . Denken ze nou echt dat een werkgever op haar zit te wachten ????Er wordt in Den Haag zo makkelijk geredeneerd , maar de praktijk is zo anders. Onze zoon die gewoon functioneert en timemrman is loopt inmiddels ook alweer 4 maanden zonder werk en krijgt geen ww ofzo. Hij solliciteert zich suf maar een baan nee hij krijgt vaak te horen je bent te oud met 21 jaar als vakkenvuller etc.Laten ze in Den Haag eerst eens nadenken voordat ze val alles roepen en zorgen voor banen voor ''gewone'' mensen die wel aan eht arbeidsproces deel kunnen en willen nemen of zoals onze zoon liever gisteren dan vandaag wil werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als deze wet wordt doorgevoerd dan is het niks meer of minder dan een ordinaire bezuiniging over de rug van chronisch zieken en gehandicapten. Deze wet is er nog niet door en er is nog heel veel onduidelijk. Zoals bv de criteria van herkeuring etc.
    Zoals deze wet er nu voorligt zal een hele grote groep chronisch zieken en gehandicapten tussen wal en schip vallen. Want ze willen niet alleen alle wajongers gaan herkeuren als blijkt dat iemand 20% minimumloon arbeidsvermogen heeft dan wordt je naar de bijstand gekieperd. Maar de participatiebanen die men zegt te gaan creeën (?????) worden alleen toegankelijk voor mensen die maximaal 80% minimumloon kunnen verdienen. Dus zodra je daar maar iets boven zit kom je niet in aanmerking voor zo'n baan maar ook niet voor hulp en ondersteuning, dat moet je zelf maar uitzoeken. bv iemand zit in een rolstoel wordt voor 25 procent arbeidsgeschikt geacht dus naar bijstand maar kan zelfstandig hooguit 90% minimumloon verdienen dus geen recht op participatiebaan en ondersteuning dus zoek het zelf maar uit.
    En zodra je nog thuis woont of een partner hebt met inkomen heb je sowieso geen recht op bijstand, dus je kost de gemeente niks dus waarom zou een gemeente geld gaan spenderen om je aan het werk te helpen. De gemeenten hebben zelf ook la gezegd dat ze dat niet van plan zijn. En daarnaast wordt ook nog gesteld dat het loon dat mogelijk verdient kan gaan worden zo dicht mogelijk tegen het minimum loon moet liggen, want anders gaan werkgevers mensen niet aannemen dus als deze groep al aan het werk komt ,wat heel erg twijfelachtig is dan zullen ze maximaal het minimumloon gaan verdienen en nooit meer eerder minder.
    En deze groep is ziek of heeft een beperking, je zit niet voor niets in de wajong, maar men wilt dat voor hen dezelfde eisen gaan gelden als voor gezonde mensen, wat gaat dat met hun gezondheid doen.
    Ik ben zelf een wajonger of beter gezegd een oud aaw er. En mijn besluit staat vast. Als deze wet doorgaat en ik op wonderbaarlijke wijze opeens goedgekeurd wordt heb ik, vanwege partner, geen recht op bijstand. En ik weiger financieel afhankelijk te worden van hem en als slaaf gebruikt te worden door deze maatschappij. Dat is voor mij de spreekwoordelijke druppel om eruit te stappen. En ik weet dat er vele op dezelfde manier denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. even een andere vraag, ik dacht altijd wajong, jonge mensen, maar als je 56 bent, hoe komt het dat die dan ook een wajong heeft?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je krijgt een wajong als je voor je 18e of tijdens je studie, dus voordat je werkt arbeidsongeschikt wordt. Het is ingedeeld in gradaties, afhankelijk van de mate van arbeidsongeschiktheid. En als je 80-100% afgekeurd bent wil dat zeggen dat je volledig arbeidsongeschikt bent.
      De wajong is in 1998 ingevoerd. Daarvoor bestond de aaw en die was voor iedereen die arbeidsongeschikt werd. Dat werd opgedeeld in wao en wajong.Wao voor mensen met arbeidsverleden en wajong voor mensen zonder. Dus als je op jonge leeftijd arbeidsongeschikt raakt zit je in de wajong

      Verwijderen
    2. Ja, inderdaad, Wajongers zijn niet altijd jong. Ze zijn op jonge leeftijd gehandicapt geraakt. Mijn ex-man is 56 en die goede kennis, die met het bericht kwam, is dus 59 jaar.

      Verwijderen
  15. Wat ik vooral een probleem vind: diegenen die door schuld van een ander, bijvoorbeeld een medische fout of een aanrijding, voor een groot deel arbeidsongeschikt raken en een zak geld meekrijgen als smartengeld. Ik zou het zeer onrechtvaardig vinden als dergelijke mensen in de bijstand terecht komen, hun smartengeld op moeten eten en op de zakken van hun ouders of naasten moeten teren. Want zo werkt de bijstand: als jij een ouder of een partner hebt die wel inkomen heeft, dan krijg je helemaal niets!!
    Paulien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. was t maar waar dat ze een zak geld mee kregen.. :( schoonzusje heeft een schijntje gehad van waar ze recht op zou hebben :( en zij heeft levenslang door een *piep* met drank op die door rood reed, en hij leeft vrolijk verder.. :S zij heeft levenslang pijn, psych problemen erbij, paar jaar niet mogen werken (vanaf volgend jaar weer opbouwen eindelijk) maar nooit meer het werk uitvoeren wat haar droom was. studie niet af kunnen maken. weg toekomst. ze was pas 22.. :S maar gelukkig ouders die kunnen bijspringen zodat ze niet 7 dagen per week thuis hoefde te zitten door zo weinig inkomsten..

      Verwijderen
  16. Ik heb een dochter van 37 jaar, die in de wajong zit.Ze heeft een baantje van 16 uur in de week.Ook ik maak me zorgen. Maar volgens mij is alles nog niet in wettelijke kannen en kruiken.Er is bv sprake van om wajongers die een baantje hebben, niet onder de vermogens-en partnertoets te laten vallen. Daarbij blijft de wajong wel bestaan voor degenen die echt niet kunnen werken.
    Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zie nieuwsbrief rijksoverheid

    Participatiewet opent deuren naar arbeidsmarkt voor mensen met beperking

    Nieuwsbericht Rijksoverheid| 02-12-2013


    Gemeenten, werkgevers, werknemers en het Rijk hebben vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Participatiewet afspraken gemaakt over de invulling van 125.000 banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Deze banen zijn bestemd voor wie niet in staat is het wettelijk minimumloon te verdienen. Wajongers en mensen die op de wachtlijst staan voor de sociale werkvoorziening komen als eerste voor deze banen in aanmerking.

    Staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil met de Participatiewet zo veel mogelijk mensen aan de slag helpen. Het liefst in reguliere banen of anders via beschut werk. “Wie kan werken moet daarvoor de kans krijgen, of je nou een beperking hebt of niet”, stelt Klijnsma in een toelichting op het wetsvoorstel dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

    Met de Participatiewet komt er één regeling voor mensen die een opstap naar de arbeidsmarkt nodig hebben. Nu is dat nog verspreid over drie regelingen: de WWB (de Wet werk en bijstand), de Wsw (de Wet sociale werkvoorziening) en mensen met arbeidsvermogen in de Wajong. De uitgaven aan Wajong, WWB en Wsw bedragen nu bijna 11 miljard euro. Zonder maatregelen stijgen de kosten naar 13,5 miljard euro. Met de maatregelen uit de Participatiewet groeien de uitgaven nog steeds, maar op de lange termijn wel met 1,7 miljard euro minder naar 11,8 miljard.

    Op 11 april van dit jaar kwamen werkgevers en werknemers in het Sociaal Akkoord met het kabinet overeen om tot 2026 in totaal 100.000 extra banen in te richten voor mensen uit de doelgroep van de Participatiewet. Daarbovenop stelde de overheid zich garant voor 25.000 extra banen in de komende tien jaar. Staatssecretaris Klijnsma noemt deze afspraken een “stevig fundament” onder de Participatiewet.

    Samenhangende hulp

    De Participatiewet is één van de drie grote decentralisaties die de regering in deze kabinetsperiode tot stand wil brengen. Gemeenten krijgen hiermee de ruimte voor samenhangende hulp aan mensen die ondersteuning nodig hebben, rond begeleiding naar werk en/of andere vormen van maatschappelijke begeleiding. Vanaf 2015 krijgen gemeenten één ongedeeld budget, waaruit ze al deze ondersteunende voorzieningen kunnen bekostigen.

    Gemeenten zijn vanaf 1 januari 2015, als de Participatiewet in werking treedt, verantwoordelijk voor de mensen die kunnen werken, maar die het zonder steuntje in de rug niet redden op de arbeidsmarkt. De Wajongers waarvan duidelijk is dat zij vanwege hun beperking(en) nooit kunnen werken, blijven in de Wajong en houden hun uitkering. De verwachting is dat dit geldt voor ongeveer 100.000 van de bijna 240.000 Wajongers.

    Wajongers waarvan na een beoordeling vast staat dat zij wél mogelijkheden hebben op de arbeidsmarkt gaan stapsgewijs over van het UWV naar gemeenten. Klijnsma: “Het is belangrijk dat deze overgang op een zorgvuldige manier gebeurt. Iedereen moet voldoende tijd krijgen om zich voor te bereiden op de nieuwe situatie”. Daar is in elk geval 100 miljoen euro structureel voor beschikbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. 2e deel:

    Werkbedrijven

    Momenteel werken de VNG, sociale partners en het Rijk de Participatiewet en de afspraken uit het Sociaal Akkoord verder uit in de ‘Werkkamer’. De banen die beschikbaar komen moeten vooral op regionaal niveau worden ingevuld. Gemeenten hebben de regie in de 35 arbeidsmarktregio’s, waar werkbedrijven worden opgezet. In het bestuur van de nieuw op te richten regionale werkbedrijven zijn ook de werkgevers en werknemers vertegenwoordigd.

    Afgesproken is dat het UWV een rol zal spelen bij de vaststelling of iemand al dan niet in staat is het minimumloon te verdienen. Ook wordt bekeken of daarbij zoveel begeleiding nodig is dat alleen beschut werk een optie is.

    Gemeenten krijgen de mogelijkheid om loonkostensubsidie te verstrekken waarmee een baan beter bereikbaar wordt voor mensen met een arbeidsbeperking. Werkgevers betalen dan het loon aan de werknemer volgens de geldende arbeidsvoorwaarden. Voor het verschil tussen iemands arbeidsproductiviteit (de loonwaarde) en het wettelijk minimumloon, ontvangt de werkgever dan een loonkostensubsidie van de gemeente.

    Minimumloon

    De afspraken in het Sociaal Akkoord betekenen ook dat iedereen tenminste het minimumloon verdient, ook wie hier vanwege een beperking eigenlijk niet toe in staat is. Klijnsma: “Het mooie is dat mensen een volwaardige baan krijgen, met één loonstrook aan het einde van de maand.”

    In de begrotingsafspraken die onlangs met D66, SGP en CU zijn gemaakt is een tempoversnelling aangebracht voor de extra banen die in het Sociaal Akkoord zijn afgesproken. Werkgevers stellen in 2014 al 5000 banen beschikbaar, een verdubbeling van de afspraken uit het Sociaal Akkoord.

    Niet vrijblijvend

    De gemaakte afspraken zijn wat staatssecretaris Klijnsma betreft niet vrijblijvend. Van jaar tot jaar wordt bijgehouden hoeveel banen er voor mensen met een arbeidsbeperking zijn bijgekomen. Er treedt een quotum-regeling in werking als deze banen er niet komen. Om dit voor te bereiden komt de staatssecretaris begin volgend jaar met een wetsvoorstel. In 2016 is het eerste beoordelingsmoment op basis van de resultaten in 2015.

    Jetta Klijnsma: “Ik werk samen met veel partijen om van de Participatiewet een succes te maken. Wat ik nu merk is, dat iedereen er eigenlijk al op vooruit loopt. Dat is mooi. Vooral voor alle mensen met een beperking die natuurlijk ook hun steen willen bijdragen aan de samenleving”.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In 2014 al 5000 banen! Dit lijkt heel prachtig, maar hoe zit het dan met die banen? Bijna overal wordt bezuinigd en gaan er mensen uit. Worden via deze wet de vacatures opgevuld die anders door bezuinigingen niet opgevuld zouden worden? Met andere woorden, nemen de gesubsidieerde Wajongers de arbeidsplaatsen in van diegenen die er uit gegooid zijn? Dat is mooi voor de Wajongers die aan het werk kunnen, maar zuur voor diegenen die werkloos zijn geworden.

      Verwijderen
    2. Dit is het "mooie"praatje van de overheid. De realiteit wordt heel anders

      Verwijderen
    3. Ik hoop dat het zeggen en doen van onze overheid deze keer eens congruent met elkaar is.

      Verwijderen
  19. Banen voor mensen met een Wajong-uitkering, voor mensen in de bijstand, voor oudere werkelozen , 65+ moet blijven werken en op alles moet bezuinigd worden!
    Zelfs mijn kind van 9 jaar begrijpt dat dit onmogelijk is en ze is een gemiddeld kind, niet eens hoogbegaafd!! Janne

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het is een pure bezuinigingsmaatregel, want in de wajong heb je meer rechten dan in de bijstand, zo mag je spaargeld hebben en wordt er niet naar bezittingen gekeken. Ook is bijstand lager dan wajong. Zelf heb ik wajong, ben de 45 jaar gepasseerd, heb nooit gewerkt en heb een handicap die de laatste jaren steeds slechter is geworden. Zelf als ik jonger zou zijn zou er geen baas te vinden zijn die mij zou aannemen, laat staan op mijn leeftijd. Als je gezond bent en in de 20 en je bent een paar jaar werkloos, kom je al moeilijk aan de bak, omdat je niet genoeg werkervaring hebt, laat staan iemand van bijna 50 die nooit gewerkt heeft.

    En als bazen je al aannemen als wajonger, dan is dat alleen omdat ze het vanuit de overheid een bepaald percentage gehandicapten in dienst moeten nemen en subsidie krijgen. Stopt de subsidie is het dag gehandicapte/chronisch zieke, voor jou een een ander en kom je weer thuis te zitten.

    Het wordt hoog tijd voor een andere regering, want deze snapt niet hoe het in de praktijk werkt en doet alleen aan korte termijn denken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik het helemaal mee eens, een andere regering want deze regering helpt veel mensen naar de ondergang!

      Verwijderen
  21. Wat een verhaal! Ik dacht altijd dat je, als je 21 werd, vanuit de Wajong werd overgeplaatst naar de WIA (vroeger WAO). Niet dus.
    Ik ken een jongeman die nu wajonger is, dolgraag wil werken maar nergens een serieuze kans krijgt, triest wat hem (en zijn moeder) te wachten staat.
    En ik houd mijn hart vast, want ik ben bang dat na deze Participatiewet er ook nog wel een vervolg wordt gemaakt, voor mensen die een WIA-uitkering ontvangen. Mijn man is 10% duurzaam arbeidsongeschikt en is (nu althans) blijvend afgekeurd. Geen herkeuring meer tot aan zijn pensioen, omdat het wel duidelijk is dat hij nooit meer werk zal kunnen verrichten, en de 2 auto-immuun ziektes die dit veroorzaken, ook nooit zullen verdwijnen of zijn situatie ooit zal verbeteren. Als hij in de Wajong zou zitten zou hij nu dus kennelijk daar ook in mogen blijven, en ik hoop van harte dat, mochten ze ooit de WIA gaan aanpakken, dat ook zou blijft.
    Wij bezitten, dankzij kei- en keihard werken, een eigen huis. Nooit op vakantie gegaan, altijd het vakantiegeld gebruikt om weer iets aan het huis op te knappen. Dat was min of meer ons pensioenpotje. Maar als je nu toch je vermogen moet gaan op eten, dan hebben alles voor niets gedaan. En dat voelt heel oneerlijk, mijn man heeft ruim 40 jaar zwaar lichamelijk werk gedaan, en nu....??!!
    Wat zou het anders zijn als er iemand uit de directe omgeving van de politici in Den Haag Wajong zou ontvangen of chronisch ziek zou zijn, denk ik wel eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het is niet geheel duidelijk hoe alles er straks uit gaat zien..... Ik werk binnen de intramurale zorg met veel Wajongers, afhankelijk van het ZZP pakket wat zij krijgen wordt straks door de gemeentelijke WMO een uitkering gegeven. Er zijn gehandicapten die onder bewind staan en een godsvermogen hebben opgebouwd in de loop van hun leven. Er zijn ook Wajongers die straks geacht worden zelfstandig met hulp te kunnen wonen. m.a.w. de instelling krijgt geen geld meer voor hen. Vergelijkbaar als je tegen je kind van 7 zegt; 'Je bent nu oud genoeg om zelfstandig te kunnen leven, pappa en mamma komen je diepvries wel vullen, kan je eruit pakken wanneer je gaat eten'.
    Kortom deze wet zal er echt nog wel aanpassingen nodig hebben.
    Maar ik vind ook niet dat iemand die volledig afhankelijk is meer dan 100.000 op de bank hoeft te hebben en daar vragen ze in een AWBZ instelling nu een hogere bijdrage van.
    Ik oordeel niet snel maar soms vraag ik me wel af of iemand die arbeidsongeschikt is, toch niet wat kan betekenen voor de maatschappij.
    Ook 55 + ers zijn niet meer welkom op de arbeidsmarkt als ze b.v. wegens een reorganisatie op straat komen te staan. Zij moeten na verloop van tijd terug in de bijstand, ondanks jaren hard werken. Psychisch geeft dit een grote dreun. Waarom zij wel op bijstandsniveau een uitkering en Wajongers niet?
    Gooide even de knuppel in het hoederhok maar denk dat het een lastige kwestie is, ook voor de politiek...
    Groetjes, Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Iemand van 59 jaar oud kan geen Wajong ontvangen, want Wajong is pas in 1998 ingegaan, je kunt uiterlijk op je dertigste in de Wajong komen (indien je studerend was voor je arbeidsongeschikt werd), en dus is iedereen in de Wajong na 1967 geboren.

    Dat moet dus goed nieuws zijn voor de 59-jarige kennis, want die kan geen Wajong ontvangen, en het moet dus om een andere uitkering gaan.

    Neemt niet weg dat die nieuwe wetgeving een gedrocht is, en voornamelijk een spelletje uitkering schuiven met als doel minder uitkeringen, want niet iedereen die uit de Wajong komt heeft straks recht op bijstand, dus het is een ordinaire uitkeringsbesparing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, echt niet! Fout gedacht! Mijn ex-man is van 1957. Hij zit in de Wajong, hij is tijdens zijn studie arbeidsongeschikt geworden. Hij heeft, nadat hij gestopt was met zijn studie, jarenlang in de bijstand gezeten. Hij is rond 1998 met terugwerkende kracht in de Wajong gekomen. De bijstand moest worden terugbetaald en daarvoor in de plaats kreeg hij Wajong vanaf de ingangsdatum van de wet.

      Verwijderen
  24. Ik vind het allemaal zéér onduidelijk. Ik ontvang vanaf mijn 18e een wajong uitkering omdat ik op mijn 17e zeer ernstig astma bronchiale ontwikkelde. (ben nu 21)Zomaar... Alles wat ik toen deed (school, werk, eigen paard) moest ik in 1 klap laten gaan. Inspanningen verergeren mijn astma maar ook als ik niks doe kan ik een gigantische aanval krijgen waarbij ik weleens in een status astmaticus verkeer. (dan is de aanval zo heftig dat het levensbedreigend wordt). Ik ben onder behandeling geweest van hele goede (kinder)longartsen, professoren en ben 3 maanden intern opgenomen geweest in het astma ziekenhuis. Ondanks alles krijgt men mijn astma niet onder controle. Om deze reden 80-100% afgekeurd en aankomende donderdag wil de arbeidsdeskundige mij opeens spreken om de mogelijkheden qua werk te bespreken. Ik maak mij hier ontzettende zorgen over omdat ik wel heel bang ben dat ik opeens moet gaan werken terwijl het gewoon onmogelijk is.
    Het is overigens niet alleen de astma die mij beperkt. Wegens het hoge medicijn gebruik heb ik continu last van tachycardie (hartslag van boven de 100bpm) in rust en bij een geringe activiteit van 185 bpm met als gevolg dat ik soms 'wegraak'.

    80-100% is niet volledig, maar ik ben wel duurzaam arbeidsongeschikt. En ik ben natuurlijk hartstikke bang dat zo'n arbeidsdeskundige denkt dat ik 'gewoon' astma heb een puffertje neem en dan weer aan de slag kan.
    Ik heb gelukkig een vader die veel met het uwv werkt en mensen in de wajong/bijstand aan het werk zet, en hij zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken omdat ik volgens hem echt duurzaam arbeidsongeschikt ben.

    Maar toch, het blijft vreselijk knagen en ik slaap al nachten niet uit angst voor aankomende donderdag. Vorig jaar een huisje gekocht met mijn vriend en als ik wel in de bijstand wordt gegooid krijg ik helemaal niks meer, wat dus ook betekend dat ik geen geld meer heb voor de dure medicijnen die ik nodig heb. Geen geld meer voor het hoge eigen risico die ik elk jaar opmaak. Geen geld meer voor mijn auto die ik heb gekregen zodat ik mij nog kon verplaatsen.

    En nog zoveel meer zorgen....
    Ik vind het schandalig dat de zwakke mensen nu weer gepakt worden. Er zijn uiteraard ook een boel wajongers die hem niet nodig hebben. Zo ken ik iemand die al jaren een wajong heeft alleen omdat hij vroeger in een internaat gezeten heeft en niet vroeg z'n bed uit kan komen. Hij heeft nu een kind, een vriendin en woont lekker op zichzelf en zit de hele dag achter de Xbox.
    Daar kan ik dan weer niet tegen..

    Maarja we gaan zien wat er allemaal gaat gebeuren.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sinds een paar jaar worden mensen die een Wajongh uitkering hebben herkeurd via moderne regels. Mensen die volledig arbeidsongeschikt zijn door chronische ziekte die een medisch protocol bezitten kunnen zomaar ineens ondanks artsenverklaringen , voor 80 tot 100 procent arbeidsgeschikt worden verklaard op papier terwijl dit in de praktijk niet zo is. Als je bijvoorbeeld 12000 euro aan vermogen hebt( dat mag bij een arbeidsongeschiktheidsuitkering) op dat moment raak je je arbeidsongeschiktheidsuitkering binnen een maand kwijt.
      Hoe zit het nu bij de bijstand vertellen ze je dan mooie verhaaltjes ze zullen rekening houden dat je arbeidsongeschikt bent en kijken of ze extra geld voor dieet kunt krijgen.
      In het echt krijg je dan 6 maanden geen bijstandsuitkering je moet zelfs je pensioenvoorzieningen in de derde pijler afkopen.
      als je gaat procederen dan zijn de rechtszaakkosten 200 euro voor het opstellen van een rapport en 120 euro eigen bijdragen voor het griffierecht. zogenaamd krijg je dan byzondere bijstand. ook hier heb je dan weer te veel vermogen voor.
      Ook is de uitkering van de bijzondere bijstand zo laag dat je hier je dieten en medische rekeningen niet van kunt betalen. als een bril je bijvoorbeeld 800 euro kost krijg je maar 130 euro maximaal vergoed. Als je voedselallergieen hebt kun je het vergeten. voor een antiallergisch matras mag je honderd euro lenen , voor een ijskast 220 euro voor een fornuis 280 euro. Er wordt dan iedere maand maximaal 46 euro per maand van je uitkering afgetrokken om deze rekeningen terug te betalen. Kortom al je spaargeld wat je voor deze rekeningen nodig hebt is dan verdwenen en het wordt aan je eigen beleefd heid overgelaten waar je dit geld van moet betalen. en je mag van de bijstand 20 % van eventuele bijverdiensten houden tot maximaal 160 euro per maand gedurende 6 maanden. In zijn totaal mag je 5600 euro maximaal van erfenissen houden in je hele leven. Ben je veertig is je vermogen op het moment dat je in de bijstand komt bijvoorbeeld 4000 euro. dan mag je in zijn totaal nog 1600 euro ontvangen in je hele leven om duizenden euro s aan rekeningen, dieten, tandarts aanvullend levensonderhoud, sociaal leven, te kunnen betalen. De gemeenten houden totaal geen rekening met het feit dat je niet van een bijstandsuitkering kunt leven als je hoge medische rekeningen hebt ook wordt je geacht om van 200 euro te kunnen leven na afloop van het betalen van je woonlasten en ziektekosten premie en telefoonkosten. je kunt als je niet meer overhoud dan 180 euro hiervoor een voedselpakketje ophalen bij de voedselbank. De voedselbanken houden geen rekening met dieten. Het is zo dat wij totaal uitgekleed worden in de bijstand en dat we geen andere keuze hebben. Ook is het enorm onterecht dat ieder jaar onze huren omhoog gaan met 4,5 % en de ziektekostenverzekeringen hun dekking verliezen en dat de bijstandsuitkering zogenaamd omhoog gaat met 12 euro terwijl de zorgtoeslag daalt met 18 euro en de huurtoeslag stijgt met 3 euro als je weer 22 euro huurverhoging krijgt.

      Verwijderen
  25. als je af en toe wegvalt ,kan je beter niet autorijden,en waarheen eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mischien. Heeft iemand een huis of bungelo gekocht en betaald die dat af met zijn maandelijkse wajong. Moet die dan geld wat die al gekregen heeft jaren geleden. en mee iets heeft kunnen op bouwen weer dAn opnieuw gaan gebruiken en zijn eenigste spaar geld uitgeven. tot die echt niks meer heeft. Dat is gewoon iemand iets niet gunnen en treiteren. En Dat is tegen mensen rechten zo ga je niet met gehandicapten. Om

    BeantwoordenVerwijderen