woensdag 19 februari 2014

Belastingaangifte 2013

Sinds een aantal jaren is het digitale aangifteformulier voor ingevuld, tenminste als je na 1 maart je aangifte doet. Je inkomen staat er al op, bij woningeigenaren de WOZ waarde van je huis en er is ook sprake van geweest dat je rente van je spaargeld vermeld zou staan. Van dat laatste vind ik op dit moment niets terug, misschien is dat plan van de baan?
Persoonlijk vind ik het heel handig, zo'n voor ingevuld formulier. Ik ben niet goed in cijfertjes. Het komt regelmatig voor dat ik cijfers verwissel, een cijfer oversla of een cijfer te veel noteer. En dan heeft een genoteerd telefoonnummer ineens bijvoorbeeld maar 9 of 11 cijfers in plaats van 10 en dan weet ik natuurlijk niet waar een cijfer mist of waar er een te veel staat. Zo gaat het ook met het invullen van formulieren. Het kan niet de bedoeling zijn dat ik noteer dat mijn bruto inkomen in 2013 270.000 euro was, terwijl het eigenlijk 27.000 euro was en er per ongeluk een nul te veel staat. Misschien moet ik dan wel enorm veel belasting bij gaan betalen!

Ondanks dat het formulier voor ingevuld is, controleer ik het wel. Tot nog toe klopt het precies en ik neem aan dat dit ook op of na 1 maart het geval is. Maar voor de zekerheid doe ik toch een check.
Het valt mij op dat er veel mensen zijn die niet zelf hun aangifte doen, mijn vader liet het altijd doen, ook een collega die onlangs een huis gekocht heeft laat de aangifte doen door een accountant.
Als er verder geen bijzondere dingen zijn, lijkt mij dat je het heel goed zelf kunt doen.
Wat doe jij, wacht je ook tot na 1 maart?
En doe jij zelf aangifte, of huur je er iemand voor in?
En als je er iemand voor inhuurt, wat kost dat dan eigenlijk? Mijn vader betaalde ruim 20 jaar geleden 50 gulden, maar volgens mij was dat een vriendenprijsje.

22 opmerkingen:

  1. Ik vul het zelf in, net als die van mijn moeder. Mijn vader laat het dor de vakbond doen en dat kost hem 5-10 euro als fooi, want de service is in principe gratis. Een onderdeel van je lidmaatschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alle voorwerk is al gedaan en ik wacht tot 1 maart.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wacht ook tot maart en doe zelf aangifte, onze situatie is eenvoudig.Ik heb nog een heel klein bijbaantje, echtgenoot werkt fulltime en we huren.
    Onze dochter en schoonzoon laten het doen door hun eigen financieel adviseur.
    Hun situatie is ingewikkelder. Eigen woning, samenlevingscontract, allebei een baan waarvan er 1 ook nogal wisselend met invalwerk enzo.
    Ik geloof dat ze rond de 80 euro betalen maar dat hebben ze ervoor over (geen uitzoekwerk en gedoe).

    Groet Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'k Heb alles kant en klaar liggen, en 'k denk dat ik er dit weekend eventjes voor ga zitten, Moeilijk is het niet, dus ik doe het zelf!
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben een zaak, VOF, en laten het doen omdat ik merkte dat het dan minder eenvoudig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik kan het gelukkig zelf. Die van mij is niet zo heel ingewikkeld, de gewone huis-tuin en keuken aangifte lukt me ook nog wel.
    In veel steden met een universiteit vind je belastingwinkels. Dit zijn organisaties van studenten die voor hun studie (meestal Fiscaal recht of economie) bij deze belastingwinkel werken. Zij vullen voor minder daadkrachtigen belastingaangiftes in. In Groningen kost dit 5 euro per aangifte.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij ons doet lieve schoonzus de papierwinkel. Grandpa heeft een eigen zaak en (nog) part time baan. Ik werk parttime. Het was twee jaar terug wel erg ingewikkeld. Grandpa had zijn baan en zaak en ik had een parttime baan met daarnaast een inval contrakt bij dezelfde baas en zelf een zaakje, pgb opvang en inval voor kinderdagverblijfverblijven :) Vraag me niet hoe we dat allemaal deden :) Ik wordt er nog moe van als ik eraan denk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij moeten over 2013 op papier aangifte doen, omdat wij dit jaar geëmigreerd zijn. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt. Ik doe de aangifte altijd zelf, met wat tijd en moeite is het meestal goed te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik doe het zelf. zou niet weten hoe ze aan mn inkomen kunnen komen dus ik vul het gewoon zelf in. heb de papieren al de eerste helft van januari binnen van man en mij. man wil het alleen nog controleren en dat vergeten we steeds dus ik heb het nog niet verzonden, maar al wel een maand geleden ingevuld haha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inkomen is het makkelijkst, dat wordt verplicht doorgegeven door je werkgever(s), banktegoeden door je bank(en), en je hypotheekgegevens door de je hypotheeknemer (dat is de bank, jij bent de hypotheekgever) Enige inkomen dat onbekend is, is allimentatie.

      Verwijderen
  10. Ik wacht tot na 1 maart en vul die van mijn man en mij in en van mijn moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik doe het ook zelf, na 1 maart, dat dan weer wel. Heb verder geen bijzonderheden, dus klikkerdeklik en ff checken en hij gaat eruit. Weet altijd al wat ik terug krijg ( of die ene keer wat ik terug moest betalen....)

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik doe het na 1 maart. Ik vind het ook fijn dat het al ingevuld is. En ik check alles, maar tot nog toe ging het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij laten het doen, situatie is nogal ingewikkeld, eigen huis, wisselend inkomen, kinder en partneralimentatie etc. Kost wel wat, maar het heeft ons al heel wat opgeleverd.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik doe het gewoon zelf. Het vrij recht-toe-recht-aan, waardoor het invullen ook niet echt complex is. Meestal doe ik het vóór 1 maart zelf, en kan het dan niet laten om na 1 maart de voor ingevulde aangifte te downloaden, om te kijken of hun gegevens stroken met die van mij :-)
    Voorheen (complexere situatie) heb ik het laten doen door een kennis, die het jaarlijks ook voor bondsleden invult. Was dan zo'n 50 euro kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik wacht inderdaad ook tot na 1 maart, en doe het gewoon zelf. Is best te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. We hebben het laten doen, kost 40 euro.
    We krijgen gelukkig aardig wat terug en zetten dat meteen op de spaarrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. mijn moeder sinds 1974 weduwe met toen 2 kleine kinderen, werd "geholpen" door een kennis met de belasting. Ze moest daarvoor toen al jaarlijks 75 gulden betalen en betaalde zich scheel aan de belasting ( pensioentjes van mijn vader). Als puber keek ik eens mee, eigenlijk moest mijn moeder zelf alles van te voren op papier zetten. Die man nam het alleen maar over. Toen heb ik gezegd dat ik dat ook wel kon, de belastinggids gespeld en aftrekposten voor mijn moeder gevonden. Later heb ik haar geadviseerd om op haar 55ste toch maar een appartementje te kopen om zo terug te krijgen van de belasting ipv te betalen. Mijn moeder is een consuminderaar pur sang en loste enorm af op het huis. ieder dubbeltje werd omgedraaid want schulden dat is maar niks. na 10 jaar kon ze een nieuwbouw huisje kopen zodat ze wat lagere onderhoudskosten had. Ik doe nog steeds haar belasting, die van onszelf en die van mijn nichtje. Die was stomverbaasd vorig jaar dat ik zoveel geld voor haar terugkreeg, vakantiebaantje, stage, zaterdagsbaantje en wezenuitkering van mijn zus die haar (stief)ouders opstrijken.. ik wacht wel tot 1 maart hoor, dat scheelt zoveel tikwerk...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Sinds afgelopen jaar ben ik alleenstaande moeder. Voorheen deed mijn ex altijd de belastingaangifte. Maar heb afgelopen jaar zoveel geleerd, dat ik het zelf ga doen. Wacht wel tot 1 maart, want ik krijg niet alle gegevens van mijn ex. Gelukkig heb ik een lieve broer die van dit soort zaken verstand heeft en er even overheen wil kijken. Ik ga ervoor om dit zelf te doen, geeft me weer meer zelfvertrouwen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Manlief heeft een eigen bedrijf en mijn deel gaat in 1 moeite mee met de aangifte.
    Wel leveren we de bonnen allemaal geordend aan en zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik doe de aangifte altijd zelf voor onszelf, een zoon en een dochter. Telkens wacht ik tot 1 maart, maar tot nog toe werd er niets voor ingevuld. Juist als je spaargeld hebt op verschillende rekeningen, zou een voorinvulling wel hqndig zijn.
    Maaike

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.