Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

vrijdag 14 maart 2014

Blij zonder ING!

De ING wil dat we contactloos gaan betalen. Wat houdt dat in? Je hoeft je bankpas alleen even bij het apparaat te houden en je hebt betaald. Geen pincode nodig en het gaat om relatief kleine bedragen tot 25 euro. Pas na een aantal transacties is een pincode nodig.
Daarnaast wil de ING in de toekomst de betaalgegevens van klanten verkopen voor reclame doeleinden. Stel ik koop veel bier. Dan kan een supermarkt of een drankenzaak mij een leuke aanbieding doen, want ze weten al dat ik veel bier koop.

Wat vind ik hier van?

Ik vind het maar zeer matig dat je in sommige gevallen niet eens meer zou hoeven te pinnen. Volgens mij werkt het misbruik in de hand.
En die betaalgegevens die verkocht gaan worden? Dat vind ik een aantasting van mijn privacy.

Ik ben al weer drie jaren geleden vertrokken bij de ING (lees hier en lees ook hier). Als dat niet het geval was, dan zou ik dat nu gaan doen. Destijds deelde de ING ondanks de bankencrisis dikke bonussen uit aan de top van het bedrijf, terwijl de bank staatssteun genoot. Dat was voor mij de druppel. Ik ben overgestapt naar een andere bank en heb gemerkt dat dit niet heel moeilijk is. Toegegeven, overstappen naar een andere energieleverancier is nóg gemakkelijker, maar wisselen van bank heeft mij ook geen problemen opgeleverd. Die bonussen zijn later toch niet uitgekeerd, dat kwam omdat er zo'n storm van protest kwam, maar toen was ik al overgestapt.

Wat vind jij van de plannen van de ING?

43 opmerkingen:

  1. ik zou ook zeker bij de ing weggaan nu

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Privacy zou hoog op de agenda moeten staan, echter verkopen ze klantgegevens liever.. bezoek me eens op mijn blog?

    http://vrekkenvoordetoekomst.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben al een paar jaar weg bij ING.. Ben tevreden klant bij Triodos :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Afas digitale huishoudboekjes. Ik betaal de laatste tijd vooral contant en de Ideal bij ING vind ik geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als die verkoop van betaalgegevens echt doorgaat en andere banken doen niet mee,dan ga ik weg bij de ing.Maar ik vraag me af of andere banken niet de kat uit de boom kijken en later ook op die manier inkomsten gaan verwerven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De Bonuskaart van AH doet hetzelfde...maar van een bank wil ik dit niet. Ik kan nl per keer kiezen of ik wel of niet mijn bonuskaart gebruik. Betalen doe ik sowieso altijd cash. Weekgeld in mijn portemonnee vind ik overzichtelijker dan een pinpasje, en dat zal voor meer mensen gelden. Ik ben bezig met overstappen naar een andere bank. Ik vind het alleen lastig uit te zoeken welke banken private banken en dus geen beleggingsbanken zijn. Die laatsten lopen altijd de kans om te vallen na verkeerde beslissingen. In Engeland is dat onderscheid wat duidelijker.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alle banken beleggen met het geld dat bij ze gestald is. Ze lenen het uit en investeren. Alle banken maken net als alle bedrijven kans om om te vallen. Systeembanken: de grote banken, lopen de minste kans wegens overheidssteun.

      Verwijderen
  7. Wat ik hieraan het ergst vind, is dat ING dan ook nog stellig beweert datt ze dit doet om haar klanten extra voordeel te bieden... Ammehoela, de enige die hierbij gebaat is, is ING zelf... Gelukkig ben ik vorig jaar snel en eenvoudig overgestapt naar ASN en dat bevalt me uitstekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Belachelijk idee van de ING maar ik ben bang dat dit meer is (en zal zijn) dan een ideetje van de ING. De andere banken (op 2 na, schat ik in) zullen hier t.z.t. ook wel induiken.
    Wij hebben 'n klein ambachtelijk bedrijfje en moesten ons 30 jaar geleden in laten schrijven bij de KvK. Elk jaar moeten we daar weer een bepaald bedrag voor betalen; sommige instanties/ bedrijven vragen om een recent bewijs van inschrijving, ook daar moeten we voor betalen. Wat de KvK voor ons bedrijf zou moeten/kunnen doen ik weet het niet. Wat wij voor de KvK betekenen weet ik wel: inkomsten uit verplicht lidmaatschap, inkomsten uit het verstrekken van bewijs van inschrijving en inkomsten uit het verhandelen van onze adresgegevens en gegevens over de aard het ons bedrijf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die betaling voor lidmaatschap is 2 jaar geleden al vervallen.

      Verwijderen
    2. Is dat zo? 2 jaar geleden? Zal het navragen bij de m'n boekhouder. Hebben we toch nog 28 jaar voor niks betaald!

      Verwijderen
    3. Yep, per 1 januari 2013 vervallen. Ipv je boekhouder te bellen, staat gewoon op hun website.

      Verwijderen
  9. Ben nog klant bij ING, maar ik ben 'not amused', al denk ik dat alle andere banken ook al 'big data' verzamelen en gebruiken. Enige oplossing om dit te voorkomen is cash geld pinnen en daarmee betalen. Ha!

    Waar ik me zorgen om maak is het contactloos betalen: het wachten is op een apparaatje die een onverlaat langs je tas haalt terwijl je op de bus wacht of in een winkelstraat loopt en zo in een paar seconden geld van je pas aftapt met 25 euro per keer. Wie zegt dat er geen software is die met millisecondes tegelijk 100 of 1000 afschrijvingen doet van je pas. tegen de tijd dat de bank actie onderneemt ben jij al arm! Ik ga investeren in een metalen hoesje waarmee ze niks kunnen 'swipen' en ik zorg ervoor dat er max 100 euro op mijn rekening staat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar hoef je niet op te wachten, bestaat al. Je kan er oa OV-pas mee leegmaken. Je kan je er wel tegen beschermen met een speciale hoes over je pas. Of, zoals vroeger, niet op OV-pas eizen maar met kaartjes. En wat je bankpas betreft, gewoon cash betalen en geen pas meenemen.

      Verwijderen
    2. Ik ben (nog) bij ING, maar ik vind hun plannen waardeloos.
      Wat betreft contactloos pinnen: je kan je pas zo instellen (als je bij ING inlogt) dat je niet contactloos wilt pinnen. Ik vind dat helemaal niets, dat contactloos pinnen. Te veel risico's.

      Roos

      Verwijderen
    3. Ik betaal altijd contant en heb standaard geen pinpas op zak. Alleen als ik geld wil halen, dan heb ik tijdelijk even een pinpas bij me.

      Verwijderen
    4. Volgens mij stond er in de brief die ik van ING kreeg dat als er onterecht geld van je rekening werd gehaald met het contactloos betalen dat je dan door de bank schadeloos zou worden gesteld. Maar er zal wel een addertje onder het gras zitten want anders kun je natuurlijk voor 20,- euro boodschappen doen en vervolgens bij hoog en laag beweren dat jij dat niet was...
      Ik wist niet dat je contactloos betalen uit kon zetten, maar dat ga ik zeker even uitzoeken want ik heb hier totaal geen behoefte aan.

      Groetjes Lily

      Verwijderen
  10. Ik vind het absoluut niet kunnen. Wat denk ze wel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Volgens mij is het zo dat je een keer per jaar een uittreksel van de KvK kunt krijgen.... Jep zie: Als uw bedrijf of organisatie is ingeschreven in het Handelsregister, kunt u alleen met uw KvK-account één keer per jaar een gratis digitaal gewaarmerkt uittreksel aanvragen. Dat mag ook van een ander bedrijf zijn.

    En ik denk dat als iedereen massaal weggaat bij de ING wanneer zij hun plannen doorvoeren, dat een andere bank wel twee/drie keer nadenkt voor ze zo'n zelfde actie ondernemen. Tenzij ze het allemaal tegelijk doen, dan houdt het gewoon op. Maar ik zit nu al een paar jaar bij de ASN bank en die bevalt me uitstekend. Kan zelfs nog kiezen uit vijf onderwerpen waar ze mijn geld aan mogen "besteden"

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij zijn nog bij de ING maar ik wil er nu toch echt weg!
    Er staat wel op hun site dat ze dit alleen maar doen als jij je uitdrukkelijke toestemming geeft maar ik vraag me sterk af of dat zo zal gaan.
    Alleen ze ik enorm op tegen overstappen, zeker nu ik weer minder lekker in mijn vel zit. Dan raak ik finaal in de stress. Dus ik kijk het maar even aan hoe dit verloopt. En dat contactloos pinnen vind ik ook drie keer niks. Wij betalen gelukkig altijd contant...maar hoe lang zal dat nog kunnen vraag ik me wel af...ze gaan ons vast ooit nog verplichten om met de pin te betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ervaring en kan je er meer over vertellen: je hebt 1 jaar de tijd om over te stappen. Je hebt dus 1 jaar lang 2 rekeningen. Alles van de oude rekening wordt automatisch doorgesluisd naar de nieuwe rekening. Je hebt internettoegang tot beide rekeningen. dus je kunt zien of het klopt. Alles wat je automatisch betaalt, gaat na verloop van tijd automatisch over naar je nieuwe rekening. Voor je inkomen, toeslagen etc moet je zelf doorgeven dat je een andere rekening hebt, maar ook daar heb je 1 heel jaar de tijd voor. Mail me maar als je meer wilt weten.

      Verwijderen
    2. Dankjewel voor de uitleg. Zal het vanmiddag eens met manlief over hebben. En mocht het nodig zijn dan mail ik je.

      Verwijderen
  13. Wat ben ik blij al overgestapt te zijn, ik wilde dat al eerder doen maar de manlief was niet overtuigd, tot idd die beruchte bonusaffaire,
    ING is eng
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De ING doet "de "persoonlijk aanbiedingen" alleen bij klanten die eerst aangeven dat ze mee willen doen. De anderen krijgen niets anders dan nu. Maar misschien is het voor alle bankklanten (niet alleen ING) een eye-opener hoeveel informatie jij/je bank uit getalletjes-van-je-rekening kan halen. Want ook zelf kun je natuurlijk van alles analyseren en slimme opmerkingen over doen. Budgetteren en kiezen noemt spaarcentje dat, Analytics heet dat in bank land. What's in a name...
    Serieus kijken, nadenken, na een blik in de eerlijkheidsspiegel, kiezen en dan doen he. Want we kunnen het ook omdraaien: door die cijfertjes is het consuminderen veel makkelijker. Dat wil geen enkele bank ons vertellen, waarom eigenlijk niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is al uit analyse van boodschappengegevens bekend dat ze aan de hand van de boodschappen eerder kunnen voorspellen dat je zwanger bent dan dat je dat zelf weet.

      Verwijderen
    2. ...geweldig! Goedkoper dan een predic..tor!

      Verwijderen
    3. ja, maar die info geven ze alleen niet aan jou, je krijgt alleen specifieke aabiedingen........
      Van de site van kp.mg:
      Target gebruikt het koopgedrag van haar klanten ook om ‘life changing events’ te voorspellen, zodat consumenten op het juiste moment gerichte informatie ontvangen voor bijvoorbeeld huizen kopen of kinderen krijgen. Target kreeg zo een rechtszaak aangespannen door een vader van een sterk gelovig gezin wiens 16-jarige dochter uit het niets informatie toegestuurd kreeg over luiers en borstvoeding. Enkele maanden later liet hij de zaak vallen, ze bleek inderdaad zwanger.

      Verwijderen
  15. Ik wacht nog even af, ben ook bang dat bij andere banken het ook gaat gebeuren en hou de berichten in de gaten. Vooral over toestemming geven bekijk ik het nog eens goed. Vorig jaar al overgestapt van zowel provider, telefoon en adres (inclusief alle veranderingen in energie-water-etc maatschappijen) en zit niet echt te wachten op weer iets ingrijpends veranderen en goed in de gaten houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wij zijn er een paar jaar geleden weggegaan. Klote bank. Slecht hypotheekadvies gekregen, waardeloze behandeling, niks kon, inflexibel en niet meedenken met de klant. Ik zit er zakelijk nog wel, ik ga eens kijken of ik kan overstappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zag net dat je dat contactloos betalen zelf bij MijnING uit kan zetten, dat scheelt alweer.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ben nog wel klant bij ING ,maar denk er sterk over om over te stappen ,zeker als de nu voorgestelde plannen doorgaan

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik denk dat het zo'n vaart niet loopt. Gister hoorde ik ook ergens op tv dat als het teveel ophef opgeleverd en daardoor het bankvertrouwen schaad de Nederlandse Bank het overweegt te verbieden. Zelf denk ik dat het hele plan nu nog niet zal worden doorgevoerd maar dat over een paar jaar alle banken (vermoedelijk zonder er al te veel over te melden) wel gaan doen.
    Je wordt aan alle kanten in de gaten gehouden en geanalyseerd. Zoals laatst een item op tv over hoe winkels waarvan wifi aan staat als je langsloopt met een smartphone bij je ook blijkbaar al opslaan dat je daar was ten einde je aanbiedingen te doen. Ik vrees dat het bij deze tijd hoort en het zal nog wel even duren voor de regelgeving op dit nieuwe technologische vlak ook up-to-date is.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ze moeten gewoon toestemming vragen voor dit soort praktijken punt!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. maar hoe krijgt een bank die gegevens? ze kunnen toch hooguit de totaalbedragen zien en bij welke winkel ? maar ze zien toch niet WAT je afrekent.. ?? zou t idd een slechte zaak vinden, wel t idee van neits te verbergen, maar extra reclame hoeft voor mij niet idd. en wat privacy zou wel fijn zijn als er nog een paar dingen gewoon prive blijven. maar tlijkt wel of bedrijven tegenwoordig alles willen weten..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klein bedrag pinnen mag! Veel mensen pinnen voor 1 of 2 dingen, en je pint niet alleen bij de supermarket maar ook bij alle andere winkels. Besteed je veel of weinig aan kleding, en bij welke winkels, hoeveel is dat op basis van je inkomen. Dat leuk in combinatie met hoe oud je bent, een bepaald type rekening hebt, bepaalde goede doelen steunt, etc etc, er zijn veel verbanden te leggen waar je als consument niet zo snel aan denkt.

      Verwijderen
  22. Schandalig en het mag ook niet. Ik ga weg zodra mijn spaarkrediet is afgelopen. Dat is in juli en dan snel alles overzetten naar een andere bank. Ik vind de ING een zeer slechte en klantonvriendelijke bank.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. las vandaag een stuk erover in trouw - de zorgplicht van de bank lijkt me eerder bij klanten te liggen - dus een goede aanbieding indien de hypotheek die bij de ING loopt beter kan - een rekening met een hogere spaarrente

    http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie/article/detail/3612937/2014/03/14/Liever-een-betere-rente-dan-korting-op-een-tuinbankje.dhtml

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Onze spaarhypotheek hadden we bij de Postbank afgesloten. Nu helaas dus ING.
    Ik weet niet of je dan je rekening kunt op zeggen, hoop het wel want deze praktijken vind ik verwerpelijk. Zo niet, dan over een paar jaar als de hypotheek is afgelost. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik kan helaas mijn rekening nog niet opzeggen omdat ik er nog een groen spaardeposito heb. Zeg ik de rekening op dan moet ik dat ook opzeggen en dat wil ik niet want de rente is goed vergeleken bij reguliere spaarrekeningen. Als ik wegga ga ik naar de Triodos. Daar kun je tenminste andere producten hebben lopen zonder dat ze je dwingen een vaste rekening en te nemen en het grootste voordeel daar is dat het een duurzame bank is. Daar breng ik mijn geld liever onder. Moet helaas dus nog wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Als beheerder van mijn moeders financiën was ik ook bepaald niet blij met de juich brief van de ING "u kunt binnenkort contactloos betalen" die ik namens haar kreeg. Ik zag al voor me dat ze -ze is op leeftijd- met haar portemonnee in handen tegen het kastje geleund zowel cash als onbedoeld contactloos boodschappen betaald.
    Waar ik me helemaal aan ergerde was dat in de brief totaal geen opmerking werd gemaakt dat je het kon uitzetten, laat staan hoe. Gelukkig kan dat dus.
    Oa via mijn ING rechtsonder: link contactloos betalen.
    NB Zelf heb ik ook nog een ING rekening (wegens hypotheek verplichting kon ik daar lang niet vanaf) maar omdat het een pasloze rekening is betaal ik daar niets voor en dat vind ik stiekem wel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Oh grappig voorproefje: https://decorrespondent.nl/847/het-nieuwe-pinnen-volgens-ing/34913957463-3f365030

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik maak me zelf ook meer zorgen over de cybercriminelen die een nearfield transceiver op broekzakhoogte hebben en op festivals en drukke gelegenheden digitaal zakkerollen. Het argument van privacy vind ik niet zo heel belangerijk, is niet veel anders dan met pinnen in een winkel. Ik denk ook dat de bewijslast van fraude niet bij de klant wordt neergelegd, dan zou het nogal vreemd zijn dat de pas standaard op contactloos betalen "aan" staat. Bij mij gaat het in ieder geval uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat ook leuk is bij ING dat zonder pincode uw meeste recente uittreksels jan afprinten in een bankautomaat. Leuk als je een kaart vindt of hebt van familielid of andere. Weet je ineens wat hij uitgeeft, wat hij verdient en wat zijn banksaldo is. FOEI ING.

    BeantwoordenVerwijderen