vrijdag 4 april 2014

Geld besparen bij het boodschappen doen

Wat we allemaal eigenlijk wel weten: je kunt geld besparen als je in plaats van A-merken huismerken koopt. Hier staat het nu eens zwart op wit: het huismerk is gemiddeld een kwart goedkoper dan het A-merk.
Huismerken worden vaak in dezelfde fabriek gemaakt als het A-merk, soms met iets andere grondstoffen, maar soms ook niet.
Hoe komt het dan dat A-merken een stuk duurder zijn?
- Voor A-merken wordt veel reclame gemaakt, reclamecampagnes kosten veel geld.
- Daarnaast ontwikkelen A-merken vaak nieuwe producten, of vernieuwde producten. Niet dat die altijd lekkerder of beter zijn, maar de productontwikkeling kost wel handenvol geld.

Wil/moet je bezuinigen, koop dan geen A-merken, maar huismerken. In de meeste gevallen is de kwaliteit echt niet slechter en betaal je een kwart minder. Reken maar eens uit: stel je koopt per maand voor 200 euro aan voeding. Daar kun je dan door geen A-merken meer te kopen, 50 euro per maand op bezuinigen, dat is 600 euro per jaar! Toch leuk meegenomen!

8 opmerkingen:

  1. Ik koop maar zelden A-merken, tenzij ze écht veel lekkerder zijn of in de aanbiedingen nog goedkoper. Vaak komt het ook nog eens gewoon uit dezelfde fabriek namelijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. helaas gaat dit sommetje alleen op voor "vast voer".Groenten,fruit,vlees ed kent geen A-merken,hooguit kwaliteitsverschil.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dit altijd weer een fijne tip! Zeker met de wetenschap dat de producten vaak in dezelfde fabriek worden gemaakt. Ik leer het de kinderen ook: 'Betaal niet voor het merk en dus voor de marketing. Kies voor het huismerk!'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms scheelt het nog veel meer. Wij kopen Lidl koffiebonen, nog geen 6 euro per kilo. En erg lekkere koffie krijg je ermee. Ze kwamen ook als beste door een consumententest. DE koffie bonen kosten meer dan 20 euro per kilo, bij de Hema dacht ik 9 euro per Kilo (huismerk)

      Verwijderen
  4. Ik koop al jaren vrijwel geen A-merken meer. Dus hierop bezuinigen is voor mij geen optie. En doordat mijn jongste een koemelk allergie heeft ben ik toch vaak duurder uit omdat ik van sommige A-merken afhankelijk ben hierdoor. En helaas zijn die nou zelden tot nooit in de aanbieding.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van voedingsmiddelen koop ik vaak toch wel de A merken omdat in de huismerken vaak toch (hulp) stoffen zitten die ik liever niet wil, zoals b.v. suiker in potten en blikgroenten zoals bonen en maïs, allen in de blikken van b.onduelle zit geen suiker. Meestal kook ik ze zelf maar soms heb je snel iets nodig. Verder heb ik ontdekt dat in veel huismerken b.v. glucosefructose en geharde olie en/of palmolie wordt gebruikt wat ik liever niet heb. Dat wil niet zeggen dat dat niet ook in A merken kan zitten, het blijft opletten. Maar van non-food ga ik wel altijd voor de huismerken. Leontine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. A merk of niet? Ik lees het etiket, het liefst wil ik geen schadelijke E nrs en toevoegingen soms kan het helaas niet anders omdat er geen vervangend product voorhanden is. Daarna kijk ik naar de prijs. Blikje tomaten van 0,39 zonder E-nrs past me beter dan een blikje van 0,45 - 0,55 cent ook zonder e-nummers. Maar als ik een blikje bio koop kost het 0,95 cent. Zucht het blijft lastig kiezen af en toe. Het is gewoon opletten en een kwestie 'waar kies ik voor'. In brood zit helaas ook veel 'verbeteraars en e nrs.' niet alles is schadelijk maar het is dus wel opletten. Ik heb al eens een fles slasaus teug gebracht naar de winkel omdat er 'genetische gemanipuleerde soja' in zat. Uiteraard kreeg ik mijn aankoopbedrag terug maar de verkoopster heeft me aan zitten kijken of ik gek was.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. koop alleen A merk als het flink in de aanbieding is, het is mij wel opgevallen dat alles flink aan stjgen is in de prijs het goedkoopste merk in de winkel wat er is heb altijd watersap met een smaakje koste 82 ct en nu 90 ct dus zomaar 8 ct duurder en ook bij de goedkoopste yoki voor mijn kinderen was 48ct en nu 52 ct vind het absurt alles stijgt maar.ikzelf ga meeste naat de c1000 daar goedkoper dan bv de aldi terwijl vroeger de aldi goedkoopste was.maa ook die heeft in middels A meken in de winkel staan die dan wel weer goedkoper dan andere winkel.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.