Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zondag 20 april 2014

Op veler verzoek: weekmenu week 16

Er is al vaak gevraagd om weekmenu's, daarom deze keer maar eens een lijstje van wat ik in de afgelopen week gegeten heb. Het is niet zo dat ik van tevoren een weekmenu maak, ik improviseer met voorraad en nieuwe aankopen, vaak uit de aanbieding en beslis per dag wat het moet worden.

Zondag 13/04
Een boterham met appelstroop als ontbijt + mok oploskoffie (half melk/half water)
Tussen de middag een dubbele boterham met plakjes banaan.
- ik kookte 3 kippenbouten (week 9), een beetje zonnebloemolie (week 9), kerrie en 5 spices en 2 kippenbouillonblokjes (week 34) met 300 gr. winterpeen (week 10), 350 gr. witte kool (week 14), 375 gr. prei (week 14), 500 gr. gezeefde tomaten (week 13) en rijst (vriezer, ik kook meer porties in 1 keer). Eén portie was bedoeld voor de volgende dag, één portie ging in de vriezer.
Verder 1,5 liter havermoutpap met rozijnen van half water, half melk, 2 handjes vol rozijnen + wat zoetstof. Verder als drinken/fruit nog het sap van een limoen, verdund met water en gezoet met een beetje vloeibare zoetstof.

Maandag 14/04 Een boterham met appelstroop als ontbijt + mok oploskoffie (half melk/half water)
overdag een gratis werklunch verzorgd door de werkgever, idem koffie met koek om 10 uur. Het was een werklunch met veel groenten: komkommer, tomaatjes, veldsla, tuinkers, kiemen, etc. Alles biologisch en lokaal geproduceerd. Volgens mij heb ik tenminste 100 gram groenten gehad.
Voor een scholing in de tweede helft van de middag nog een banaan mee, want later thuis dan gewoonlijk.
- tijdens de werklunch bleef een ons biologische ham van een scharrelvarken over en een half ongesneden brood en die kreeg ik mee naar huis. Ik had eigenlijk nog een keer kip met rijst en groenten willen eten, maar die bewaarde ik voor een andere keer.
Ik maakte een pakje noedels, eigenlijk een tussendoortje, maar met 2 gebakken grote uien met kerrie en geraspte gember, wat gesnipperde bosui en de ham werd het een volwaardig maaltje. Een schaaltje van de op zondag gekookte havermout na.

Dinsdag 15/04 - ontbijt met havermout, overdag boterhammen (van maandag) met kaas + daarnaast voor tussendoor een appel en een banaan.
-  nogmaals gegeten van de kip, groenten met saus en rijst en havermout na (gekookt op 13/4).

Woensdag 16/04  - een vriendin van dochter kwam eten en slapen. Die had eigenlijk bij dochter willen logeren, maar dochter was een midweek op de Veluwe, dus kwam vriendin bij mij. Ze moest voor haar studie heel vroeg in Delfzijl zijn en dat redt je niet vanuit Wageningen.
Ontbijt met havermout (moest zo langzamerhand echt op!)
Tussen de middag brood (nog weer van maandag) met kaas en tussendoor een sinaasappel en een appel.
's Avonds pasta (voorraad) met gehakt (al maanden in de vriezer), paprika (wk 16), courgette (wk 15), 3 flinke uien, een pak gezeefde tomaten en wat kaas (wk 14). Ik had geen idee hoeveel het meisje at, dus ik had niet te weinig gemaakt: het resultaat was dat ik 2 maaltijden over had. Één ging in de  vriezer en één in de koelkast.

Donderdag 17/4
Een boterham met pindakaas voor ontbijt, met thee.
Boterhammen met zonnebloempasta, gesnipperde bosui en rucola, een banaan en een appel voor naar het werk.
 's Avonds pas om 7 uur thuis, toen pasta van 16/4 opgewarmd.

Vrijdag 18/4
Een boterham met pindakaas en rucola voor ontbijt, met een mok oploskoffie met melk. 's Middags nogmaals twee boterham met rucola en tahin deze keer. (tahin = sesampasta)
's Avonds kwamen oudste dochter en haar vriend eten. Ik maakte runderlap (wk 16), gebakken aardappeltjes (al veel te lang in huis), gekookte sperziebonen uit een pot (wk 16), en een salade van rucola, cherrytomaten (beide week 16) en bieslook (tuin). Toetje: vanillevla met aardbeien uit de vriezer. Ik pureerde lekker veel bevroren aardbeien met de staafmixer door de vla.

Zaterdag 19/4
Ontbijt: knäckebröd met pindakaas, mok oploskoffie.
Lunch: brood met gekookt ei (bijna Pasen)
Broccolisoep met prei, aardappel, ui, beetje sambal voor twee dagen gekookt. In de soepkom nog kleine stukjes geitenkaas, wat bieslook en een koffielepel crème fraîche toegevoegd
De broccoli lag al weer zo'n 4 dagen in de koelkast, tijd voor consumptie!

Tegen mijn gewoonte in, heb ik de afgelopen week bijna iedere dag vlees gegeten: kip, ham, rundvlees en rundergehakt. Meestal heb ik ook verschillende dagen zonder vlees er tussen zitten. Deze keer niet. Ik had vorig weekend heel veel zin in kip en maak dan meestal voor meerdere dagen tegelijk klaar. Dat ik veel vlees at, kwam mede door de vleeseters die ik op bezoek kreeg  Ik had ze natuurlijk ook een vegetarische maaltijd voor kunnen zetten, maar daar heb ik deze keer niet voor gekozen.
Veel vlees is overigens betrekkelijk, in de pasta ging het om 50 gram gehakt per persoon en ik doe met een kippenbout 2x, dus een halve per persoon. Het rundvlees was wel relatief veel, dat komt dat we alle drie zo smullen van suddervlees en toen ging het in één keer op.

Vraagje: vind jij een menuoverzicht voor herhaling vatbaar? Wil je het voor de komende week nog wel een keertje zien?

16 opmerkingen:

  1. Altijd leuk om te lezen wat iemand kookt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk om te zien wat je zoal kookt en eet met een klein budget, ik zou het zeker vaker willen terugzien op je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg bedankt voor het plaatsen van het weekmenu. Ik vind het ook leuk dat alle maaltijden op een dag genoemd worden.

    Ik vind het plaatsen van een weekmenu beslist voor herhaling vatbaar. Ik vind het leuk om te lezen en ik kom op ideeën voor mezelf.

    Pecunia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik moet bekennen dat ik de menu-overzichten op blogs meestal oversla. Bij jou vond ik het nu een keertje wel interessant, omdat ik weet dat je met erg weinig boodschappengeld uitkomt en wel eens benieuwd was, hoe je dan je eten aanpakt. Maar ik denk dat ik ze hierna ook weer ga overslaan. (Is ook niet erg dat er af en toe een blogje staat waar je niet zoveel mee 'hebt').

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi, hi eerlijk gezegd lees ik de weekmenu's van de meeste andere bloggers ook nauwelijks. Alleen bijvoorbeeld die van Weg Naar Zelfvoorziening, omdat ik heel benieuwd was hoe ze het redden, in afwachting van werk, min op meer levend van spaargeld.

      Verwijderen
  5. Erg leuk om te lezen! Ik zou dit zeker vaker willen zien, staan lekkere dingen tussen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hou wel van menuutjes lezen!
    Is dit een voorbeeld van een "dieet" voorgeschreven voor jouw chronische ziekte? Neem me niet kwalijk als ik het verkeerd heb onthouden, maar ik dacht dat je diabetes hebt en dan zijn er opvallend veel koolhydraten in je menu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn diabetesdieet is heel in het kort: gezonde voeding + let op vet + magere vleeswaren. Het is absoluut niet zo dat ik geen brood of rijst of aardappels mag.
      Heb jij een diabetesdieet zonder koolhydraten?

      Verwijderen
    2. Ik heb zelf geen diabetes maar lees veel op verschillende foodblogs mee en opvallend veel mensen voelen zich beter, hoeven minder te spuiten en vallen af als ze veel meer vet en eiwit en minder koolhydraten gebruiken en brood laten staan.
      Je hebt er al eens een logje over geschreven nav boek broodbuik geloof ik en dat je daar niet zo in gelooft, daarom vroeg ik me af of dit door een dieetiste zo was voorgeschreven. Ik zeg helemaal niet dat het ongezond is, je volgt nu schijf van 5 neem ik aan, maar inzichten zijn nogal veranderd de laatste jaren en ik ken zelf 2 mensen die veel baat bij koolhydraat beperking hebben. Ik eet zelf al jaren nauwelijks brood omdat ik me daarmee met chronische fibromyalgie/artrose veel beter voel en eigenlijk meer en gevarieerd kan eten zonder aan te komen dan met brood, dan moet ik me echt tot 1200 kcal beperken en dat vind ik erg weinig.

      Verwijderen
  7. ()_()
    (*+*)
    Misschien kun je ook wel per dag je menu neerzetten,
    in plaats van de hele week?
    dat leest wel wat gemakkelijker, denk ik.
    Verder kom ik veel herkenbaars tegen :-)
    Ik drink ook oploskoffie met half melk / half water.
    Ik heb geluk dat ik op fietsafstand van een hoogvliet woon, daar is deze koffie volgens mij het
    meest voordelig, pot voor 1,44.
    Voor mijn ijzer eet ik ook appelstroop op brood.
    Suddervlees komt hier niet op tafel, wel af en toe een kipfilet
    in stukjes door de pasta.
    Van een bloemkool of een broccoli eten wij hier ook meerdere
    malen; de stronken en het blad ook weer meerdere keren op het menu,
    ( bloemkoolloof was jouw idee! )
    een spitskool gaat hier vele dagen mee in salade of hoofdgerecht,
    evenals winterwortel, en courgette.
    Bij AH 3 broden voor 2,45; in de vriezer en dagelijks nemen wat nodig is.
    Is creme fraiche niet duur? Ik gebruik in plaats daarvan een of twee lepels griekse
    yoghurt; de rest gaat naar een toetje of in de salade..
    Leuk om te lezen hoe een ander dat doet! :-)
    Nijntje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kipfilet is veel duurder dan kippenbout. En kippenbout koop ik als het 35% afgeprijsd is. Het suddervlees koop ik bij hoge uitzondering en alleen als het 35% afgeprijsd is of er een leuke aanbieding is. Het was deze keer om dochter te verwennen. Kosten €1,07 p.p. Crème fraîche kost 45 cent voor 200 ml. Het was een paas-uitspatting, net als de geitenkaas ;-)

      Verwijderen
    2. ()_()
      (*+*)
      Ik vond kipfilet eigenlijk nooit zo erg duur;
      de laatste keer kocht ik het in de aanbieding, een kilo voor
      4,50.
      Daar zitten 5 grote filet-delen in, die ik allevijf halveer en in de diepvries doe;
      10 stukken kipfilet, die elk weer dienen voor een maaltijd voor 2 dagen.
      Dat is ... eh... 4,50:20 is.. eh.. 22 eurocent per maaltijd..?
      Vroeger kocht ik veel half-om-half gehakt of rundergehakt maar ik ben
      toch afgeschrikt door negatieve nieuwsberichten hier over.
      Dat wij geen suddervlees eten is niet om de prijs maar omdat we juist minder vlees
      willen eten.
      En zo heeft ieder zijn voorkeuren in boodschappen doen en maaltijden maken.
      Prima toch?
      Mijn paasuitspatting was ciabatta-brood en stracciatella-cake :-))

      Verwijderen
  8. Ik ben een trouwe lezer van je blog maar het is de eerst keer dat ik reageer.
    Ik heb genoten van je weekmenu, het geeft me inspiratie en dat in combinatie met je boodschappenlijstje vind ik super.
    Zeker blijven doen, zou ik zeggen.
    En nogmaals bedankt voor deze eerlijke doorkijk in je leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk om je blogs te lezen. Heel inspirerend!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het valt me op dat je weinig tussendoortjes noemt, eigenlijk alleen fruit. Hier gaat het heel anders. Ik vind een kopje koffie of thee maar saai als er geen koek of chocola bij is. En ik eet graag chips, al proberen we dat tot het weekend te beperken. Verder eten wij met plezier elke dag vlees, we zouden er niet aan moeten denken vegetariër te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik eet in principe geen andere tussendoortjes dan fruit. Vaak wel om 3 uur 's middags een snee brood dat nog overgebleven is van de lunch. Dat is als het ware een uitgestelde lunch.

      Verwijderen