zaterdag 19 april 2014

Hoe vul je een geld-loze zaterdag in?

Nijntje heeft een bijdrage geschreven over de invulling van haar geld-loze zaterdag. Ze leeft van een klein budget per week.
-------------------------------------------------------------------------------------

Hoe vul ik mijn zaterdag in,  als ik mijn weekgeld op vrijdagmorgen helemaal opgemaakt heb?
Ik heb een vast bedrag wat ik uitgeef per week aan het huishouden,  eten en drinken, schoonmaakartikelen, drogisterij, etc.
Op vrijdagmorgen doe ik meestal de boodschappen voor het weekend,  omdat ik het niet fijn vind om die op zaterdag nog te doen.  Dat doe ik alleen bij hoge uitzondering.
Maar boodschappen doen hoort voor mij bij  'werk',  en op zaterdag ben ik vrij :-)

Dus ben ik vrijdagavond aan het mijmeren over mijn hand-op-de-knip-vrije-zaterdag-invulling.
Lukt het mij om geen geld uit te geven op zaterdag?  Ook als ik na de vrijdag toch nog ietsje heb overgehouden?
Soms wel, soms niet.
De ene keer, als ik iets over heb,  gun ik het mijzelf om dat laatste beetje lekker uit te geven op zaterdag als beloninkje voor mijn zuinigheid. Glunder!
Soms, als ik iets over heb, bewaar ik het voor de week erop,  zodat ik wat ruimer kan besteden, ook leuk!
Maar vaak is er niets over.

Dan bedenk ik klusjes. Die ik leuk vind.  Een naaiwerk afmaken, of een patroontje tekenen voor een nieuwe rok;of ik weet al dat ik een kastje ga opruimen,  en dat is dan leuk om dat ik weet dat daar bijzondere spulletjes uit gaan komen waarvan ik het bestaan vergeten ben.
Of ik ga eindelijk die lange mail eens schrijven die ik al veel eerder in de week beloofd heb.
Ook schrijf ik doordeweeks allerlei onderwerpen snel op een papiertje,  waarover ik informatie wil opzoeken op het internet; zo heb ik op zaterdag een lang lijstje en uren zoek-en leeswerk.

Heerlijk plannen maken voor een wandeling, als de weersvoorspellingen goed zijn. Ik ben dol op wandelen.
Soms bij iemand gaan koffiedrinken die al een tijdje wacht op mijn bezoekje.
Niet te ver weg,  want ik geef geen geld uit aan bus of trein.  Alles op mijn fietsje!

Of de was lekker buiten drogen aan de droogmolen,  want doordeweeks als ik werk, dan doe ik dat liever niet.
Ik ben zo iemand die daar echt van kan genieten.

Lekker koken of bakken op de zaterdag, ook heerlijk!  Uiteraard heb ik dan rekening gehouden daarmee met mijn boodschappen doen.  Ik zorg wel dat ik daarvoor dan wat in huis heb,  al is het niet veel of heel uitgebreid.
En zo kom ik mijn zaterdagen wel door.  Tot nu toe met een goed humeur.  Want ook zonder geld is een dag mooi door te brengen als je creatief denkt.  Aan het einde van de dag voel ik mij altijd zo gelukkig dat het weer gelukt is.

Ook de zondag breng ik meestal door zonder iets te kopen.  Dan belandt er alleen geld in het collecte-zakje aan het einde van de kerkdienst.
Maar ook dat bedrag(je) is van het weekgeld,  afgezonderd aan het begin van de week.  Lukt ook iedere week weer goed.
Ik heb het nog nooit hoeven aan te spreken als noodgeld op vrijdag of zaterdag.

17 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen! Ook hoe je dan wel invulling geeft aan die zaterdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te lezen!! Ik probeer ook niet meer geld op de zaterdag uit te geven, maar puur omdat ik dus thuis meer leuke dingen wil gaan doen en niet steeds het centrum door om rond te hangen en dingen te bekijken om vervolgens toch weer iets onzinnigs te kopen...
    Zo ga ik nu lekker bezig in de tuin, was ophangen en genieten van mn kids thuis ipv ze mee te sleuren naar de drukte... Leuk stukje!!

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een normaal bestedingspatroon, maar het kost mij ook echt geen moeite om een paar dagen geen geld uit te geven en me gewoon in en om het huis te vermaken. Ik vind het dan ook niet echt een spectaculaire prestatie. Alsof iedereen 'met geld' altijd op pad is met de portemonnee in de hand. Beetje misvatting denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja dat is ook een beetje mijn gevoel bij dit verhaal. Ik geef soms een hele week geen geld uit omdat er nog groenten in de vriezer/koelkast zijn en van alles verder ook nog voldoende. Is geen bijzondere prestatie vind ik zelf en heerlijk thuis dingen doen is wat ik heel vaak doe. De keren dat ik de deur uitga en voor mijn vermaak geld uitgeef zijn veruit in de minderheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het feit dat je een hele week geen geld uitgeeft, betekent dat je ruim voldoende geld hebt voor je dagelijkse levensbehoeften. Je kunt je permitteren om veel voorraad in huis te hebben. Als je van een smalle beurs leeft, en maar een heel beperkt budget hebt, heb je vaak deze ruimte niet en moet je dus noodgedwongen elke week boodschappen doen, anders is er niets meer in huis. Ik heb wel eens opgepast bij mensen in de bijstand met schulden. Er was gewoon helemaal niets in huis! De koelkast was leeg en de vriezer ook! Juist met erg weinig geld omhanden heb je de bestedingsruimte niet om voorraden aan te leggen. Met die voorraden in huis kun je inderdaad dagenlang geen boodschappen doen.

      Verwijderen
    2. Dus je neemt aan dat ik ruim voldoende geld heb? Wat een rare aanname zeg. Het feit dat ik wat voorraden hebt zegt daar niks over. Nee ik zit niet op bijstandsniveau inderdaad. Maar verder zegt dat helemaal niks.

      Verwijderen
  5. Ik ben overigens wel benieuwd Nijntje, hoe groot (of hoe klein?) je wekelijkse budget voor voeding is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ()_()
    (*+*)
    @ zuinigaan:
    Het bedrag is 50 euro per week, voor vier personen. Is te doen.
    Inclusief collecte-zakje ;-)

    Verder heb ik het niet over een ' prestatie '.
    Ik schets een geld-loze zaterdag, of je nu wel of niet een volle
    koelkast hebt.

    Waar het om gaat is: dit besteed ik, en op = op!
    En heb ik toch nog een boodschap, hou ik me daar dan aan
    of ga ik toch over mijn grens? pak ik alvast iets van het
    budget voor volgende week..?

    De verleiding is er soms wel hoor, en dan heb ik het niet
    over shoppen en dingen kopen in een opwelling.
    Of over de markt slenteren en ' zien waarmee ik thuis kom'.

    Maar dan wil ik in het weekend mijn breiwerk oppakken,
    maar kom ik wol te kort... balen!
    of ik wil een brief posten, maar helaas, geen zegels meer..

    Ik ben gelukkig nu, want ook deze week is het gelukt;
    ik hoef op stille zaterdag niets uit te geven, en de twee paasdagen
    ook niet.
    We hebben afbakbroodjes voor in de oven, eieren genoeg in huis;

    ik heb ingredienten genoeg voor eigengemaakte pizza, en een
    uitgebreide macaroni-schotel;
    ik kan lekkere toetjes maken... de zon schijnt!
    Hier is een zeer tevreden mens.
    Nijntje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als jij een budget voor boodschappen hebt van 50 euro per week, en je komt daar mee uit, dan vind ik dat wel degelijk een prestatie! Ik heb voor mezelf (+ regelmatig enige eters) een budget van ca 30 euro per week en daar ga ik regelmatig over heen, ook deze week. Super dat je het redt met 12,50 per persoon per week! Dat is nog geen €1,80 per dag. Heb je een volkstuin of zo?

      Verwijderen
    2. ()_()
      (*+*)
      Eh, nee hoor, geen volkstuin.
      Zou wel willen, maar geen tijd.
      Doe wel boodschappen in verschillende winkels, en let heel goed op
      de aanbiedingen als het gaat om fruit en groente.
      Heb wel altijd het goedkoopste, en biologisch eten is er niet bij.
      Verder vaak voor meerdere dagen koken, maar dat zijn allemaal
      bekende tips. Geen kant en klaar, maar zelf maken.
      En het maakt ook uit of je gauw tevreden bent of niet.
      En ik denk dat 30 euro voor 1 persoon net zo moeilijk is als 50 euro
      voor meerdere personen,
      vaak is grootverpakking voordeliger, we eten niet veel vlees, dat scheelt ook,
      mwah, ik denk dat meerdere mensen dit kunnen hoor :-)
      Nijntje

      Verwijderen
    3. Nou voor 4 personen zo'n bedrag vind ik inderdaad ook knap. Ik geef €30 per week uit voor mij alleen. Daar zit dan wel af en toe een wijntje bij, koekje en chippie, dus zou nog wel minder kunnen denk ik, maar toch. Ik maak vaak iets voor meerdere dagen dus dat maakt het ook weer wat voordeliger.

      Verwijderen
  7. Ik heb wel bewondering!! Zo'n bedrag voor 4 en dan ook nog elke week iets in het collecte zakje van de kerk.
    Ik probeer dit bedrag ook aan te houden maar ha er toch regelmatig overheen helaas.
    En dan zelfs met 3; 1vw 2 kin.

    Heb je zelf een blog? Allicht kan ik maar misschien ook anderen nog wat opsteken van je tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sorry ik had een berichtje vol spelfouten. ;) maar ik vind het knap hoor. Zal mij niet lukken , misschien in de zomermaanden als we groenten uit de tuin halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het leuk om zaterdags te winkelen, is ook praktischer omdat ik dan even alleen weg kan zonder kinderen. Bij mij is zaterdag dus juist een dag waarop ik vaak geld uitgeef. Maar verder doe ik 's weekends juist veel dingen die niets kosten; lezen, naar de kerk, op visite, klusjes in huis en tuin. Ik ben niet zo van uitgaan, musea of pretparken ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow! 50 euro per week voor 4 personen, dat is zeer zuinig! Wij doen er met ons 4 toch gemiddeld 75 euro door per week. En dan zijn we nog met 2 kleine kids die niet zoveel eten (kleinste heeft wel nog pampers snachts).
    Ik zou graag minder uitgeven, maar ik moet de familie ook meekrijgen natuurlijk :-)
    Een goed begin is zelf minderen met chocolade eten :-))
    Groetjes, en bedankt voor je bericht!
    Luna

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.