Per 1 januari 2014 wordt het grof vuil niet meer gratis afgehaald. Dit is een bezuiniging van de gemeente. Vroeger kon je tot een bepaalde hoeveelheid grof vuil, vrij beperkt dat wel, 2x per jaar gratis laten afhalen. Nu betaal je minimaal €46,50 per keer, soms meer als je naar de smaak van de gemeente te veel aangeboden hebt. Je mag maximaal 1,5 m3 tegelijk aanbieden voor dat bedrag.
Dat was een tegenvaller, want zowel oudste dochter als ik wilden begin dit jaar eigenlijk iets weg doen bij het grof vuil, maar dat kon nu alleen als je er dik voor betaalde. Ik had een grote schommelstoel, een kapotte dvd-speler, een kapotte hometrainer, een grote doos met verfresten, kapotte radio/cd-speler met boxen.
Het is nog steeds wel mogelijk om op beperkte schaal gratis spullen weg te brengen naar het afvalbrengstation. Dus hebben we dat gedaan, dochter huurde een busje en haalde van alles bij mij en haar zusje op en bracht dat weg. Verder ging ze nog even naar het blauw-gele woonwarenhuis om wat grote dingen te halen, ze haalde mijn nieuwe naaimachine op (daarover later meer) en ze heeft nog heel veel dozen die nog bij mij in huis stonden verhuisd naar haar huis, dat was er tijdens de verhuizing afgelopen zomer nog niet van gekomen. Gevolg: een heleboel vliegen in één klap. Ik heb haar €46,50 betaald, zoveel had ik ook moeten betalen aan de gemeente, die had trouwens de verfresten niet meegenomen. Op het afvalbrengstation is wel een plek waar je dit kunt afgeven.
Ik betaal liever €46,50 aan dochter dan aan de gemeente. Heeft zij voor weinig extra een busje kunnen huren.
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
zaterdag 31 mei 2014
Grof vuil ophaal
Labels:
Besparen
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Bij ons is het al een hele tijd dat grof vuil niet meer gratis wordt opgehaald. We moeten een aanvraag indienen, vermelden om welk grof vuil het gaat en dan wordt er een afspraak gemaakt om het grof vuil op te halen. Er zijn maar een paar dagen per maand dat dergelijke ophaalronde voor grof vuil wordt ingelegd. Hoeveel het kost weet ik niet. In elk geval mag er geen afgedankt elektrisch materiaal, ijzer of klein gevaarlijk afval zoals bv restanten verf meegegeven worden. Dat moet je als consument nog steeds naar het containerpark brengen.
BeantwoordenVerwijderenTot nu toe hebben wij recht op 12 gratis stortbeurten per jaar (wel per keer beperkt in hoeveelheid te storten vuil) maar daar komt binnenkort een einde aan en zal er moeten betaald worden per kg gestort afval. Tarief per kg zal afhankelijk zijn van de aard van het afval.
Glas en papier wordt hier maandelijks gratis opgehaald en daarop staat geen beperking wat betreft hoeveelheid.
Bij mijn moeder is er geen glasophaling meer en zij moet 3 bussen nemen om naar een glasbol te gaan om haar glasafval te deponeren. Voor een mens van 80 is dat niet makkelijk en daarom nemen wij altijd haar glas en papier mee om het bij onze ophaling buiten te zetten. liesbet
Wij kunnen, aan de hand van een pasje, 300 kg per jaar gratis wegbrengen naar het depot. Zo is het mogelijk om van je buurman bijvoorbeeld ook even zijn pasje te lenen als hij nog 'kilo's over' heeft. Elke januari worden de pasje weer op 300 kg opgeladen. Mocht je meer weg willen brengen en je over dat limiet van 300 kg heen bent, betaal je bij.
BeantwoordenVerwijderenZelf vind ik dit wel een mooie regeling.
In ons containerpark maken we ook gebruik van een pasje maar het kaartje doorgeven aan iemand anders is hier bijna niet te doen omdat ze soms controleren. Zit de persoon van het geleende pasje erbij, geen probleem zoniet kun je een sanctie krijgen omdat de pasjes persoonlijk zijn.
VerwijderenOp het containerpark in de woonplaats van mijn ouders is het nog vervelender want daar moet je je registreren met de identiteitskaart. Enkel inwoners van de stad ..... kunnen op het containerpark terecht. We hebben enkele maanden geleden het magazijn van mijn vader, die vroeger zelfstandige was,leeggemaakt en het gerief naar het containerpark ginder gebracht en mijn moeder moest erbij zijn omdat haar identiteitskaart moest gebruikt worden. Ze heeft moeite met stappen, moeite met in en uit een auto te stappen maar toch moest ze er elke keer bij zijn. Ginder is het storten ook beperkt tot één storbeurt per dag. liesbet
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn,die dat geld niet kunnen missen en geen auto hebben. Dan is de berm de enige oplossing.
BeantwoordenVerwijderenWij betalen 5 euro voor een volle aanhangwagen (ongeveer 1 1/2 kuub). Composteerbaar materiaal is gratis (wij brengen jaarlijks 2 à 3 karren eikenblad)
BeantwoordenVerwijderenIk kan mijn grof vuil en andere dingen nog inleveren bij het depot van de gemeente. Zij het niet dat het depot bij mij in de buurt vorig is opgeheven. Ik ben dus niet meer in staat om het weg te brengen. Ik zie me al op de fiets 11 km heen en 11 km terug fietsen.
BeantwoordenVerwijderenDus mijn oude bank heb ik vorig jaar klein gemaakt en in de grijze bak gegooid. Zo doe ik dat met alle spullen. Verf bewaar ik en dan hoop ik dat een van mijn buurtbewoners toevallig een keer gaat en dat deze mijn blikken wil meenemen.
De gemeente kan het wel ophalen bij mij aan de deur, maar daar zijn kosten aan verbonden net als bij jullie.
Big Bag van 1 m3 € 40,-
Big Bag van 1,5 m3 € 60,-
per voorwerp/sticker € 10,
Vrij duur vind ik ik. Dus ik maak alles zoveel mogelijk klein en het verdwijnt de grijze bak in.
Hier is de afstand 7 km. Dat vind ik al ver genoeg!
VerwijderenIk ben heel blij dat in onze gemeente nog niet betaald hoeft te worden voor het storten van grof vuil! Vorige week nog 6 fietskarren vol weggebracht. Denk dat we snel een hele grote schoonmaak gaan houden voordat ze in onze gemeente ook zoiets gaan invoeren. Overigens hebben we meegemaakt dat in de men in de gemeente waar mijn ouders wonen, het betalen voor het dumpen van grof vuil heeft teruggedraaid. Misschien dat men er in de gemeente achter kwam dat het opruimen van grofvuil in de berm veel duurder was dan wat men verdiende aan het legaal gestorte vuil?
BeantwoordenVerwijderenIn de berm storten vind ik schandalig!
Verwijderenik breng veel spul naar de plaatselijke kringloopwinkel
BeantwoordenVerwijderenik heb zelf geen auto en ook geen rijbewijs ,dus ook een auto huren om spullen weg te brengen is geen optie, veel mag je nog wel gratis laten ophalen,maar veel ook weer niet, zo ging mijn magnetron vorig jaar kapot en die wil het grof vuil ook niet ophalen,er werd mij geadviseerd om die door de winkel waar ik een nieuwe kocht mee te laten nemen, leuk, alleen ik kocht geen nieuwe dus was geen optie, mocht hem ook naar de chemokar op het winkelcentrum brengen, die staat daar alleen op woensdag morgen en dan werk ik dus ook geen optie en bovendien is dat met de fiets ook nog een heel eind en met een zware magnetron ook geen optie, dus heb ik hem maar in een vuilniszak onder in mijn grijze container gestopt met heel veel troep erbovenop en dan maar duimen dat dat niet ontdekt word, ja ik weet het dat mag niet ,maar hoe kom ik anders van mijn troep af.
BeantwoordenVerwijderenBuren vragen om mee te rijden, desnoods tegen een vergoeding van de brandstof? In mijn regio zijn er veel handelaren actief die via Facebook dingen komen halen, oa oud ijzer. Op Facebook bieden ze zich aan op plaatselijke ruilsites en zo. Ook een manier.
VerwijderenIlse
In onze gemeente kun je onbeperkt grofvuil (alles behalve puin) aanmelden en dat wordt dan 1x per week opgehaald. Brengen naar het recycleplein (zo heet dat hier) kan ook 6 dagen per week. We staan wel hoog in het lijstje van dure gemeenten.
BeantwoordenVerwijderenIlse
Bij ons kun je niets regelen. Je moet het zelf naar de stort brengen. Wel komt er sinds afgelopen jaar weer een kringloopdienst uit Noord-Limburg spullen ophalen. Wat je schrijft over de kapotte dvd speler en cd speler. Die kun je overal inleveren waar de elektrische apparatuur verkopen. Daarom heb je in het verleden verwijderingsbijdrage betaald.
BeantwoordenVerwijderenOok als je geen aankoopbewijs meer hebt? Of als je niets nieuws koopt?
Verwijderenen dan te bedenken dat je zelf bij de gemeente werkt en dan nog is 46 euro te duur
BeantwoordenVerwijderenIk werk niet bij de gemeente en ik vind de huidige regeling een stuk slechter dan de gratis regeling die er voorheen altijd was. Misschien ben ik verwend, maar ik was gewend een aantal keren per jaar gratis grof vuil te kunnen aanbieden. Ik neem trouwens aan dat mensen die bij de gemeente werken het ook duur vinden. Of bedoel je dat ambtenaren sowieso dankbaar moeten zijn omdat de salarissen door de gemeenschap worden opgebracht? Het lijkt mij dat je toch echt ambtenaren nodig hebt in een maatschappij.
Verwijderenje werkt en krijgt je geld van de gemeente dus 46 euro lijkt me best eerlijk
BeantwoordenVerwijderenmooie baantjes goed betaald voor een paar uurtjes zitwerk maar als er ooit 50 euro moet komen is het land te klein.
BeantwoordenVerwijderendit noem ik berekenend gedrag , alles gaat hier over halen halen halen hebben gratis gratis en subsidies toeslagen belastingteruggave enz enz maar iets bijdragen ho maar.
Nou ja!
VerwijderenTake it or leave it!
Zuinigaan geeft zuinige tips voor iedereen die het lezen wil.
Kees, dan moet je niet zeuren over dat ze het heeft over gratis, toeslagen en subsidies.
Het is trouwens absoluut niet zo dat het legen van de kliko's gratis gebeurt. Ik betaal er als alleenstaande €238,32 voor. Een stel betaalt samen €40,32 méér, dus €278,64. Ik bied ongeveer 26 x per jaar een kliko aan, dus dat is bijna 10 euro per keer.
Verwijderen238,32 per jaar bedoel ik.
Verwijderen