Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zaterdag 31 mei 2014

Grof vuil ophaal

Per 1 januari 2014 wordt het grof vuil niet meer gratis afgehaald. Dit is een bezuiniging van de gemeente. Vroeger kon je tot een bepaalde hoeveelheid grof vuil, vrij beperkt dat wel, 2x per jaar gratis laten afhalen. Nu betaal je minimaal €46,50 per keer, soms meer als je naar de smaak van de gemeente te veel aangeboden hebt. Je mag maximaal 1,5 m3 tegelijk aanbieden voor dat bedrag.
Dat was een tegenvaller, want zowel oudste dochter als ik wilden begin dit jaar eigenlijk iets weg doen bij het grof vuil, maar dat kon nu alleen als je er dik voor betaalde. Ik had een grote schommelstoel, een kapotte dvd-speler, een kapotte hometrainer, een grote doos met verfresten, kapotte radio/cd-speler met boxen.
Het is nog steeds wel mogelijk om op beperkte schaal gratis spullen weg te brengen naar het afvalbrengstation. Dus hebben we dat gedaan, dochter huurde een busje en haalde van alles bij mij en haar zusje op en bracht dat weg. Verder ging ze nog even naar het blauw-gele woonwarenhuis om wat grote dingen te halen, ze haalde mijn nieuwe naaimachine op (daarover later meer) en ze heeft nog heel veel dozen die nog bij mij in huis stonden verhuisd naar haar huis, dat was er tijdens de verhuizing afgelopen zomer nog niet van gekomen. Gevolg: een heleboel vliegen in één klap. Ik heb haar €46,50 betaald, zoveel had ik ook moeten betalen aan de gemeente, die had trouwens de verfresten niet meegenomen. Op het afvalbrengstation is wel een plek waar je dit kunt afgeven.
Ik betaal liever €46,50 aan dochter dan aan de gemeente. Heeft zij voor weinig extra een busje kunnen huren.

22 opmerkingen:

  1. Bij ons is het al een hele tijd dat grof vuil niet meer gratis wordt opgehaald. We moeten een aanvraag indienen, vermelden om welk grof vuil het gaat en dan wordt er een afspraak gemaakt om het grof vuil op te halen. Er zijn maar een paar dagen per maand dat dergelijke ophaalronde voor grof vuil wordt ingelegd. Hoeveel het kost weet ik niet. In elk geval mag er geen afgedankt elektrisch materiaal, ijzer of klein gevaarlijk afval zoals bv restanten verf meegegeven worden. Dat moet je als consument nog steeds naar het containerpark brengen.
    Tot nu toe hebben wij recht op 12 gratis stortbeurten per jaar (wel per keer beperkt in hoeveelheid te storten vuil) maar daar komt binnenkort een einde aan en zal er moeten betaald worden per kg gestort afval. Tarief per kg zal afhankelijk zijn van de aard van het afval.
    Glas en papier wordt hier maandelijks gratis opgehaald en daarop staat geen beperking wat betreft hoeveelheid.
    Bij mijn moeder is er geen glasophaling meer en zij moet 3 bussen nemen om naar een glasbol te gaan om haar glasafval te deponeren. Voor een mens van 80 is dat niet makkelijk en daarom nemen wij altijd haar glas en papier mee om het bij onze ophaling buiten te zetten. liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij kunnen, aan de hand van een pasje, 300 kg per jaar gratis wegbrengen naar het depot. Zo is het mogelijk om van je buurman bijvoorbeeld ook even zijn pasje te lenen als hij nog 'kilo's over' heeft. Elke januari worden de pasje weer op 300 kg opgeladen. Mocht je meer weg willen brengen en je over dat limiet van 300 kg heen bent, betaal je bij.
    Zelf vind ik dit wel een mooie regeling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In ons containerpark maken we ook gebruik van een pasje maar het kaartje doorgeven aan iemand anders is hier bijna niet te doen omdat ze soms controleren. Zit de persoon van het geleende pasje erbij, geen probleem zoniet kun je een sanctie krijgen omdat de pasjes persoonlijk zijn.
      Op het containerpark in de woonplaats van mijn ouders is het nog vervelender want daar moet je je registreren met de identiteitskaart. Enkel inwoners van de stad ..... kunnen op het containerpark terecht. We hebben enkele maanden geleden het magazijn van mijn vader, die vroeger zelfstandige was,leeggemaakt en het gerief naar het containerpark ginder gebracht en mijn moeder moest erbij zijn omdat haar identiteitskaart moest gebruikt worden. Ze heeft moeite met stappen, moeite met in en uit een auto te stappen maar toch moest ze er elke keer bij zijn. Ginder is het storten ook beperkt tot één storbeurt per dag. liesbet

      Verwijderen
  3. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn,die dat geld niet kunnen missen en geen auto hebben. Dan is de berm de enige oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij betalen 5 euro voor een volle aanhangwagen (ongeveer 1 1/2 kuub). Composteerbaar materiaal is gratis (wij brengen jaarlijks 2 à 3 karren eikenblad)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan mijn grof vuil en andere dingen nog inleveren bij het depot van de gemeente. Zij het niet dat het depot bij mij in de buurt vorig is opgeheven. Ik ben dus niet meer in staat om het weg te brengen. Ik zie me al op de fiets 11 km heen en 11 km terug fietsen.

    Dus mijn oude bank heb ik vorig jaar klein gemaakt en in de grijze bak gegooid. Zo doe ik dat met alle spullen. Verf bewaar ik en dan hoop ik dat een van mijn buurtbewoners toevallig een keer gaat en dat deze mijn blikken wil meenemen.

    De gemeente kan het wel ophalen bij mij aan de deur, maar daar zijn kosten aan verbonden net als bij jullie.
    Big Bag van 1 m3 € 40,-
    Big Bag van 1,5 m3 € 60,-
    per voorwerp/sticker € 10,
    Vrij duur vind ik ik. Dus ik maak alles zoveel mogelijk klein en het verdwijnt de grijze bak in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier is de afstand 7 km. Dat vind ik al ver genoeg!

      Verwijderen
  6. Ik ben heel blij dat in onze gemeente nog niet betaald hoeft te worden voor het storten van grof vuil! Vorige week nog 6 fietskarren vol weggebracht. Denk dat we snel een hele grote schoonmaak gaan houden voordat ze in onze gemeente ook zoiets gaan invoeren. Overigens hebben we meegemaakt dat in de men in de gemeente waar mijn ouders wonen, het betalen voor het dumpen van grof vuil heeft teruggedraaid. Misschien dat men er in de gemeente achter kwam dat het opruimen van grofvuil in de berm veel duurder was dan wat men verdiende aan het legaal gestorte vuil?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de berm storten vind ik schandalig!

      Verwijderen
  7. ik breng veel spul naar de plaatselijke kringloopwinkel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik heb zelf geen auto en ook geen rijbewijs ,dus ook een auto huren om spullen weg te brengen is geen optie, veel mag je nog wel gratis laten ophalen,maar veel ook weer niet, zo ging mijn magnetron vorig jaar kapot en die wil het grof vuil ook niet ophalen,er werd mij geadviseerd om die door de winkel waar ik een nieuwe kocht mee te laten nemen, leuk, alleen ik kocht geen nieuwe dus was geen optie, mocht hem ook naar de chemokar op het winkelcentrum brengen, die staat daar alleen op woensdag morgen en dan werk ik dus ook geen optie en bovendien is dat met de fiets ook nog een heel eind en met een zware magnetron ook geen optie, dus heb ik hem maar in een vuilniszak onder in mijn grijze container gestopt met heel veel troep erbovenop en dan maar duimen dat dat niet ontdekt word, ja ik weet het dat mag niet ,maar hoe kom ik anders van mijn troep af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Buren vragen om mee te rijden, desnoods tegen een vergoeding van de brandstof? In mijn regio zijn er veel handelaren actief die via Facebook dingen komen halen, oa oud ijzer. Op Facebook bieden ze zich aan op plaatselijke ruilsites en zo. Ook een manier.
      Ilse

      Verwijderen
  9. In onze gemeente kun je onbeperkt grofvuil (alles behalve puin) aanmelden en dat wordt dan 1x per week opgehaald. Brengen naar het recycleplein (zo heet dat hier) kan ook 6 dagen per week. We staan wel hoog in het lijstje van dure gemeenten.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bij ons kun je niets regelen. Je moet het zelf naar de stort brengen. Wel komt er sinds afgelopen jaar weer een kringloopdienst uit Noord-Limburg spullen ophalen. Wat je schrijft over de kapotte dvd speler en cd speler. Die kun je overal inleveren waar de elektrische apparatuur verkopen. Daarom heb je in het verleden verwijderingsbijdrage betaald.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook als je geen aankoopbewijs meer hebt? Of als je niets nieuws koopt?

      Verwijderen
  11. en dan te bedenken dat je zelf bij de gemeente werkt en dan nog is 46 euro te duur

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik werk niet bij de gemeente en ik vind de huidige regeling een stuk slechter dan de gratis regeling die er voorheen altijd was. Misschien ben ik verwend, maar ik was gewend een aantal keren per jaar gratis grof vuil te kunnen aanbieden. Ik neem trouwens aan dat mensen die bij de gemeente werken het ook duur vinden. Of bedoel je dat ambtenaren sowieso dankbaar moeten zijn omdat de salarissen door de gemeenschap worden opgebracht? Het lijkt mij dat je toch echt ambtenaren nodig hebt in een maatschappij.

      Verwijderen
  12. je werkt en krijgt je geld van de gemeente dus 46 euro lijkt me best eerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mooie baantjes goed betaald voor een paar uurtjes zitwerk maar als er ooit 50 euro moet komen is het land te klein.
    dit noem ik berekenend gedrag , alles gaat hier over halen halen halen hebben gratis gratis en subsidies toeslagen belastingteruggave enz enz maar iets bijdragen ho maar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ja!
      Take it or leave it!
      Zuinigaan geeft zuinige tips voor iedereen die het lezen wil.
      Kees, dan moet je niet zeuren over dat ze het heeft over gratis, toeslagen en subsidies.

      Verwijderen
    2. Het is trouwens absoluut niet zo dat het legen van de kliko's gratis gebeurt. Ik betaal er als alleenstaande €238,32 voor. Een stel betaalt samen €40,32 méér, dus €278,64. Ik bied ongeveer 26 x per jaar een kliko aan, dus dat is bijna 10 euro per keer.

      Verwijderen