Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

maandag 12 mei 2014

Nog een weekmenu

Na drie weekmenu's dacht ik: het is nu wel klaar, maar toch heb ik nog maar weer een week genoteerd welke maaltijden ik maakte/at.

Zondag 4 mei:
Ontbijt: 1 volkoren boterham met pindakaas. Mok oploskoffie met half melk/half water.
Tussendoor: stuk verse ananas
Lunch: 2 volkoren boterhammen met pesto en kaas
Tussendoor: 1 citroen (sap van een verse citroen vermengd met water en wat vloeibare zoetstof)
Avondeten: tempeh met gebakken ui, knoflook, gember en noedels + een salade van witte kool, rode ui, wortel en een appel (in de keukenmachine, recept geleend van Jamie Oliver- het 2e deel van het filmpje, Jamie gebruikt een peer, maar die had ik niet in huis) Ik maakte voor 2x, op maandag nogmaals hetzelfde gegeten.
's avonds: wat pinda's.

Maandag 5 mei:Ontbijt: boterham met zonnebloempasta + mok oploskoffie
Tussendoor: banaan + water
Lunch: volkoren pistoletje met gerookte makreel en pesto.
Avondeten met tempeh met gebakken ui, knoflook, gember en noedels + een verse salade van witte kool, rode ui, wortel, zonnebloempitten, pompoenpitten en een appel.
Toetje: verse ananas 
Later in de avond: de rest van de gerookte makreel.

Dinsdag 6 mei:
Yoghurt met vruchten muesli en een mok oploskoffie.
Tussendoor: banaan
Lunch: 2 volkoren boterhammen met kaas en pesto en 2 plakjes paasstol met halvarine.
Avondeten: nog een keer tempeh met gebakken ui, knoflook, gember en noedels, met geroerbakt blad van koolrabi en in kwarten gesneden kerstomaatjes.
Na yoghurt met muesli en een fijngesneden sinaasappel.
Tussendoor later op de avond: een stukje kaas.

Woensdag 7 mei
Yoghurt met vruchten muesli en een mok oploskoffie.
Tussendoor: appel
Lunch: 2 volkoren pistoletjes met kaas.
Avondeten: een maaltijd uit de vriezer, met kip gestoofd in groenten: witte kool, wortel, ui, tomaat, gember, knoflook en jong paardenbloemblad.
Yoghurt met vruchten muesli.
Tussendoor later op de avond: stukje chocolade met hele hazelnoten.

Donderdag 8 mei
Yoghurt met vruchten muesli en een mok oploskoffie.
Tussendoor: appel
Lunch: brood met kip en pesto. De helft van de kip van 7 mei, fijngesneden op brood.
Middag: 1 banaan
Pastamaaltijd, zelfgemaakt, uit vriezer.
Yoghurt met vruchten muesli

Vrijdag 9 mei
Brood met pindakaas en een mok oploskoffie.
Sinaasappel
Brood met gebakken ei
Avondeten: salade met botersla, gerookte makreel, radijsjes, komkommer,  tomaat, pompoenpitten en zonnebloempitten en wat honing-mosterd slasaus.
Yoghurt met vruchten muesli

Zaterdag 10 mei
Yoghurt met vruchten muesli en een mok oploskoffie.
Sinaasappel
Brood met gebakken ei
Radijsjes
Avondeten: salade met fijngesneden witte kool, gerookte makreel, komkommer,  pompoenpitten en zonnebloempitten en wat honing-mosterd slasaus.
Toe: chocolade met hele hazelnoten

7 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Het is maar wat je lekker vindt.

      Verwijderen
    2. @ Anoniem: ??????
      Ik snap je opmerking niet!

      Verwijderen
  2. Ik vind het knap van je zuinigaan dat je met een beperkt budget zo gevarieerd en lekker eet. Maak je ook veel zelf (bijv brood of pesto)?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een lekker en gevarieerd weekmenu. Ook heel gezond om fruit of een groentesnack zoals radijsjes als tussendoortje te nemen.

    Pecunia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wel weinig Zuinigaan. Héél gezond,ziet de variatie er uit...
    maar ik zou daar op niet een dag kunnen teren als ik voor de klas sta.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi om je menu's te lezen. Het komt op mij over als een hele gezonde levenstijl!! Compliment. Daarnaast fiets je ook nog veel.
    Je schreef een keer dat je overgewicht hebt. Dat kan ik niet rijmen met deze weekmenu's. Zal dan wel andere oorzaken hebben, vermoed ik. Val je niet af met zulke menu's? Als ik zulke weekmenu's zou aanhouden, zou er bij mij wel kilo's afvliegen... Knap dat je altijd gezonde tussendoortjes eet. Ik laat me altijd weer verleiden door chocoloade en zoute versnaperingen...

    BeantwoordenVerwijderen