vrijdag 6 juni 2014

Opbrengst van mijn investeringen.

Vijftien jaar geleden ben ik door de FBTO verlokt om mee te gaan doen in het Oranje Investeringsfonds. Er werden mij gouden bergen beloofd. Als ik iedere maand 50 gulden inlegde, dan zou alles belegd worden in eersteklas Nederlandse aandelen. In voorgaande jaren was het rendement 26,7%. Het rendement na 15 jaar zou omgerekend minstens €16.742,- belastingvrij zijn.
Ik was kersvers aan het werk, na jaren bijstand en naïef als ik was, geloofde ik werkelijk dat ik in juni 2014 zo veel geld zou kunnen innen! Het leek mij een prachtig spaarpotje om mijn leven als pensionado te gaan starten.
Toen kwam de internetzeepbel in 2000 die knapte met o.a. de neergang van World Online en nog veel meer internetbedrijven, daarna kwamen de bankencrisis en de eurocrisis en raakte de economie in het slop.

Welnu, gisteren heb ik het eindbedrag ad. €4.621,13 ontvangen. Ik heb vijftien jaar lang iedere maand €22,68 ingelegd (uiteraard in de gulden tijd 50 gulden). Als ik dat optel, kom ik uit op een bedrag van €4.082,40. Mijn winst is €538,73.
Mijn rendement was over al die 15 jaren 1,6%. Op dit moment zijn de spaarrentes uitzonderlijk laag en komen ze ongeveer overeen met deze rente, maar dat is in de afgelopen 15 jaren ook wel eens héél anders geweest.

Nou ja, ik schiet er in ieder geval niet bij in, maar het zal me niet weer gebeuren, zo'n beleggingspolis. Het geld gaat eerst op de spaarrekening en dan zie ik wel weer.

6 opmerkingen:

  1. Vorig jaar kreeg ik ook een dergelijke afrekening, weet niet meer precies heo dat genaamd was. Ook net inleg terug, maar tot mijn verrassing viel het ook onder woekerpolis en kreeg ik een extra uitkering in mijn geval ruim 2.000 euro op kapitaaal van 20.000. Valt het bij jou er niet onder?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies, even goed nazoeken, googelen etc het kan zomaar een compensatie opleveren als je er achteraangaat

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ... ik vroeg me inderdaad af hoeveel procent je had gemaakt als er niet heel veel kosten vanaf getrokken waren. Misschien kun je een deel van die kosten inderdaad ook nog terugkrijgen?

    En tja, dan in ieder geval fijn dat je er geen verlies op gedraaid hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je bent niet de enige hoor! (Koersplannetje). Groet Annamarie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik stonk er ook in jaren geleden. En heb net als jij net mijn eigen inleg er uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook wij hadden een woekerpolis. Met de extra uitkering maakten wij na 15 jaar (maandelijks 100 euro ingelegd) een winst van €12,45 ! Ik heb het rente-percentage maar niet uitgerekend!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.