vrijdag 18 juli 2014

Even een poetsochtend

Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik een zeer slechte poetser ben. Ik heb er meestal geen zin in en het kan mij weinig schelen of het een beetje vies (in mijn ogen dan, ik vermoed dat sommige mensen het wel wat viezer vinden dan een beetje)  is of niet. Ook doordat ik bijna fulltime werk kom ik er niet echt aan toe om de zaken goed bij te houden.
De meeste van mijn (beter betaalde of tweeverdien-) collega's hebben een werkster in dienst die 1 à 2 maal per week hun huis schoonmaakt. Ze poetsen ook niet of nauwelijks zelf in feite. Ik vond een werkster nooit zo nodig, ik vond dat ik het zelf moest kunnen, maar eigenlijk deed ik veel te weinig. 
Dochters constateerden dat hier wel wat heel vies was en maakten het plan om ca 1x per maand een paar uurtjes te helpen.  Zo met zijn drieën bezig is een uitstekende oplossing. Het stimuleert mij om er nog even mee verder te gaan en niet de boel de boel te laten.
Sinds kort houden we dus zo nu en dan een poets- en klussenochtend. Dan komen mijn beide dochters helpen met poetsen, grasmaaien en tuinonderhoud.
Vandaag tussen 9.00 en 11.30 uur was het weer zo ver. Natuurlijk doe ik zelf ook mee en had ik nadat ze vertrokken waren ook nogal wat nawerk: het opruimen van de grasmaaier, en de bijbehorende verlengsnoeren haspels, het terugleggen van de deurmatjes, het dweilen van de WC die al wel gezogen was, maar nog niet gedweild en ga zo maar door. Jongste dochter had een deel van de keukenkastjes ontruimd en gepoetst en alles moest natuurlijk ook weer terug gezet. Ik ben nog niet klaar voor vandaag, maar ga, ook vanwege de warmte in een aangepast tempo door.
Ik ben er heel blij mee dat dochters helpen en mij stimuleren meer te poetsen.

Hoera voor mijn beide dochters!!!

14 opmerkingen:

  1. Fijn, zulke dochters! Want het is toch uitkijken dat je niet vervuild, ook als je het zelf allemaal niet zo belangrijk vind (of juist dan) Mooi ook dat je er voor open staat om de hulp te aanvaarden en zo een mooie middenweg kan bewandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, samen , met de meiden.. Geniet er lekker samen van Kan je er voorlopig weer tegen.. gr. Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen ik volop bij het gezin en HH een baan had heb ik direct een hulp ingeschakeld. Dan maar een deel van je zuurverdiende centjes kwijt. Maar als het niet redelijk in huis is slaap ik niet meer. Ramen buitenom vind ik niet belangrijk maar het aanrecht en de vaatdoek, de keuken, je eten, lichamen en kleding, toilet en badkamer, bedden, dat moet schoon, anders raak ik in paniek. Bij de hartoperatie van eega heb ik extra hulp ingeschakeld. Maar ieder doet op zijn/haar manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik krijg het met een baan ook niet voor elkaar het bij te houden. Ik ben lichamelijk op na een dag (toch zttend) werken en alleen in het weekend kan ik maar wat doen. Daarvoor zijn mijn vakanties (helaas). Mijn dochter heeft dezelfde opmerkingen... helpt me ook af en toe. Ook mijn collega's hebben werksters! Als er ooit iets te doen is, ga ik altijd naar hen. Hier kan dat gewoonweg niet! Pas na mijn pensioen over een paar jaar hoop ik alles in te halen!
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het doet me goed te lezen dat jij er ook moeite mee hebt om alles op orde te houden. Ik ben niet de enige die er problemen mee heeft!

      Verwijderen
  5. A Flybaby in the Netherlands18 juli 2014 om 21:52

    Beste Zuinigaan, Kijk eens op flylady.net... Als je niet van poetsen houd, maar wel van een schoon en opgeruimd huis!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ze geeft me al jarenlang inspiratie om vervelende huishoudelijke klussen gewoon maar te doen. Maar nooit uuuuuuuurenlang, gewoon 15 minuten. Maar wel regelmatig, dus elke dag een beetje. Ik ben er blij mee.

      Verwijderen
  6. ik werk zelf in de schoonmaak en geef eerlijk toe dat ik er niet zoveel zin heb om dan thuis ook weer aan de slag te moeten, nu is mijn dochter sinds kort het huis uit en heeft ook haar kat meegenomen en moet zeggen dat scheelt enorm ,want alleen thuis en geen huisdier meer scheelt enorm in . het word nu veel minder vuil en na een grote schoonmaak de laatste weken is het gewoon een kwestie van bijhouden en dan is het ineens niet zon opgave meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo herkenbaar!

    Er wordt weleens gedacht dat je het maar makkelijk hebt als je alleen woont. In principe hoeft het huis ook niet zo vuil te worden als wanneer je kinderen en huisdieren hebt. Waar men nogal eens aan voorbijgaat is dat je ook altijd maar weer jezelf moet zien te motiveren en dat dat niet altijd meevalt. Het kan soms zo fijn zijn om even een steuntje in de rug te krijgen van een partner, familie of vrienden.

    Fijn dat jouw dochters je helpen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben nog steeds verbijsterd over hoe mijn moeder dat voor elkaar bokste, weduwe op haar 34ste met twee kleine kinderen 3 en 5 een fulltime baan en het huishouden zelf doen en ook nog altijd voor iedereen klaar staan altijd eten voor iedereen. Die aardappel extra is zo geschild en ik heb nog groete in een pot cq vriezer.. En een kraakhelder huis, haren altijd netjes in de krul.. Toen ik het haar laatst vroeg vertelde ze dat de wekker om half zes ging en ze vaak pas om 12 uur in bed lag. Rn met ons ook nog de leukste dingen doen he, wandelingen in het bos, naar het strand, musea.. Niet iedereen is gezegend met zoveel energie, ik in ieder geval niet.. We werken beide fulltime, hebben een hond, helaas geen kinderen en iemand die ons huis poetst.. Daarnaast blijft er genoeg werk pp hishoudeljk gebied voor onszelf iver hoor. Vroeger maakte men natuurlijk iedere dag iets schoon, dat ritme is er met fulltime werken natuurlijk helemaal uit.. En dat maakt dat je gewoon uren in de weer bent als je iets aanpakt. Ik hou van een schoon huis, maar ben ook graag buiten of wil een boek lezen. Dus nou ja de luxe van iemand die ons helpt met de schoonmaak die gunnen we onszelf dan maar..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb zelf ook moeite met schoonmaken [alleenstaand met kind en kat] daarom heb ik sinds een tijdje een schema gemaakt. Iedere dag een paar klusjes op dezelfde dag zodat het routine wordt en je geen weerstand creeërt omdat je te moe bent of geen zin hebt. De klusjes duren niet zolang zoals wc schoonmaken 2 keer per week, wastafel schoonmaken enz. enz. Dit werkt voor mij het beste. Als er iets tussen komt dan doe ik de volgende dag niet het dubbele maar neem iets extra's mee. Stofzuigen en stoffen vind ik echt de stomste klusjes die er bestaan maar doe het toch 2 keer per week ivm. de kat. Fijn voor je dat je dochters helpen 1 keer in de maand, deze steun is heel belangrijk voor iemand die alleen woont. Ik zit zelf te overwegen om een robotstofzuiger te kopen maar de reviews die ik tot nu toe heb gelezen zijn niet zo positief.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat fijn dat je dochters zo fijn helpen! Ook ik hoor van veel collega's dat ze betaalde hulp hebben. Ik gebruik mijn weekends en vakanties om achterstanden weer in te lopen. Die achterstanden zijn ontstaan omdat ik jarenlang bij mijn ouders heb schoongemaakt terwijl ik door chronische rsi eigenlijk niet veel meer kon. Dan was het kiezen: of hun badkamer of die van ons. Tja, dan help je toch je ouders. Ze hebben nu een hulp dus ik kan me nu meer concentreren op mijn eigen huishouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind niet dat je je daarvoor zou moeten schamen eerlijk gezegd. Zo is het toch mooi opgelost en we hebben nou eenmaal niet allemaal dezelfde standaard van schoonmaken. Zo lang je niet vervuild of het je gezondheid in gevaar brengt moet je het gewoon lekker doen zoals je zelf wilt. Ik zit vaak met verbazing te kijken naar mensen die dingen schoon lopen te maken die helemaal niet vuil zijn. Ik poets ook pas als ik zie dat het wel een beurt kan gebruiken ( en zelfs dan wacht ik nog wel eens even;)) Ik hou ook niet van schoonmaken maar hou het wel bij omdat ik toch wel van een redelijk net huis hou en zeker geen geld aan een schoonmaakster uit ga geven. Ik vind het prima zo en als het een ander niet bevalt kijkt hij maar de andere kant op. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. vaak is het ook niet zozeer alleen het poetsen, alsook het opruimen van spullen achter je kont. Ik merk in de vakantietijden dat ik veel opgeruimder ben dan als ik fulltime werk. Het huis glanst en alles heeft zijn vaste plek gewoon omdat ik zelf ook rust heb.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.