woensdag 2 juli 2014

Trouw wordt niet beloond

Tien jaar geleden werd de energiemarkt open gegooid en kon de consument voortaan wisselen van energieleverancier. Ik heb dat consequent ieder jaar gedaan en ik heb er veel geld mee bespaard. Elke keer weer profiteerde ik van actietarieven en/of een overstapbonus.
Volgens dit artikel op NOS.nl levert overstappen een gemiddeld huishouden veel geld op. Voor diegenen die trouw bleven aan hun leverancier is de energieleverantie ongeveer 350 euro per jaar duurder geworden (bij een gemiddeld gebruik). Voor diegenen die overstapten zijn de prijzen gelijk gebleven. 56 % van de Nederlandse huishoudens is nog nooit overgestapt!

Hallo 56%, waar wacht je nog op? Waarom pak je die 350 per jaar niet?
Overstappen is een administratief karweitje. Je wordt niet afgesloten, je hoeft alleen via de computer een andere leverancier te regelen. Heel simpel!

Is het luiheid? Koudwatervrees? Bang dat je in de kou of in het donker komt te zitten?

Anders als bij een andere telefoonprovider of internet provider verandert er verder helemaal niets. Nog steeds stroomt er gas uit de gaskraan (een beetje voorzichtig hoor!) en nog steeds wordt er stroom geleverd. Er is geen onderbreking.

Het schijnt dat de energiebedrijven meer willen gaan doen aan klantenbinding, zodat het voordeel oplevert om te blijven. Tot nog toe is dat niet het geval. Voorlopig stap ik ieder jaar over!

16 opmerkingen:

  1. Ik ben bij Delta. Tot vorig jaar kreeg een trouwe klant elk jaar korting,afhankelijk van het aantal produkten,dat hij afnam. Dat is veranderd is suffe kortingsbonnen op artikelen,die ik niet wil.Nu wordt overstappen een optie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dit verhaal echt al 100 keer aan mijn ouders vertelt, maar ze willen er niet aan.... Ze hebben stadsverwarming via eneco en vinden het dan teveel gedoe dat ze een tweede rekening krijgen van een andere energieleverancier :/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is inderdaad best raar dat je als trouwe klant meer betaalt dan wanneer je van de ene naar de andere hopt. Goed dat ze meer aan klantenbinding gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kunt ook contact opnemen met je huidige leverancier, en een trouwe klantenkorting vragen. Ik heb zonder enig morren een "welkomstaanbieding" gekregen die op dat moment aan nieuwe klanten werd aangeboden. Het zal wellicht niet op het tientje af even voordelig zijn als helemaal overstappen, maar tegen de moeite van 1 telefoontje vond ik de besparing toch netjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmm nou dat overstappen.. Ik betaal meer dan het dubbele omdat 'ze' niet geloven dat ik zo weinig gebruik. Ik ben al 6! Manden bezig om het maandbedrag te wijzigen. En nog steeds is dat niet gelukt. En het begint moeilijk te worden im de maandlasten elke maand te voldoen. Die 130 euro daar kocht ik kleding, kluszooi, cadeautjes en dergelijke van. Nu moet ik ook zulke dingen kopen, maar dat gaat ten koste van mijn spaarbedrag.
    Inmiddels verbinden ze me intern door met de receptie van de fabriek. En als die dan zegt ik verbind u met de klantenservice wordt er opgehangen..
    In juli ga ik storneren. En in augustus ook. Misschien willen ze dan naar me luisteren. En ja ik kan het maandbedrag wijzigen op de site, maar dat kan ik elke dag opnieuw doen...
    Overstappen is ellende, niet omdat je geen gas of stroom meer hebt, maar het gezeik dat we ervan hebben. Die 20 euro per jaar besparen is al deze energie en ergernis niet waard

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Overstappen is ook erg lastig als je geen computer hebt! Een behoorlijk aantal ouderen hebben die helemaal niet. En er zijn nog behoorlijk wat digibeten die gewoon te weinig kennis hebben. Ik ken genoeg mensen die niet eens e-mail hebben of weten hoe het werkt. Laag en hoog opgeleid, jong en oud.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Overstappen scheelt je heel veel geld. Wij doen het ook ieder jaar.
    Waarschijnlijk worden nieuwe klanten beter beloond dan trouwe klanten omdat een groot deel van de huishoudens nog nooit overgestapt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik betaal elf euro per maand aan elektra. De moeite van het overstappen niet waard. Ik betaal niet eens 350 euro per jaar, dus laat staan dat ik dat bedrag er op zou besparen. En het is gelukkig ook niet verplicht. Dus ik blijf lekker zitten waar ik zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij zijn inmiddels 3 keer overgestapt, na heel lang twijfelen want bang voor "gedoe". En onze ervaring is dat er toch heel veel fout gaat.
    Zo zijn wij in februari 2013 via gaslichtpuntcom overgestapt van Greenchoice naar Eneco. Omdat het contract met Greenchoice in januari al afgelopen was, dachten we dat eea heel snel zou (kunnen) gaan. Niet dus: pas in mei ging het contract bij Eneco in, maar pas na heel veel "gedoe". Geen meterstandenkaart ontvangen, onze zelf doorgebelde meterstanden niet gebruikt maar geschatte standen, geen contract ontvangen waardoor ik lange tijd geen klantnummer had, enz...
    Enfin, het leed is al lange tijd geleden en we konden ons verheugen op de welkomstpremie van 210 euro die na afloop van het contractjaar uitgekeerd zou worden. Inmiddels zijn we 2 maanden en pas 2 mailtjes verder maar ik ben benieuwd hoe lang ik op mijn geld moet wachten.......
    Groet, Greetje54

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ()_()
      (*+*)
      Kijk, hier ben ik dus ook bang voor, gedoe, misverstanden, hoge telefoonkosten, stress...;
      verder kan het ook zo zijn, dat je bijvoorbeeld voor 3 jaar vast zit,
      en bij overstap een ' boete ' krijgt, en moet betalen voor de
      resterende tijd. Daar heb ik geen zin in.
      Ik denk dat je gewoon mazzel hebt, als je kunt overstappen zonder
      problemen.

      Verwijderen
    2. Ik ben zeker 10 keer overgestapt en 1 x problemen gehad. Bij deze problemen heb ik gemaild (= gratis en je hebt het antwoord op schrift) en het is uiteindelijk goed gekomen. Als je nog nooit bent overgestapt heb je geen langjarig contract en kan er geen sprake zijn van een boete. Het is tegenwoordig altijd zo dat de bonus aan het einde van het contract uitbetaald/verrekend wordt.

      Verwijderen
  10. http://nos.nl/artikel/668867-trouwe-energieklant-duurder-uit.html

    een "l" erachter

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb het eens helemaal doorgerekend en het scheelde me €2 per maand als ik t zou doen. Die welkomskorting etc lijkt allemaal zo leuk, maar alles verrekend scheelde het me praktisch niks.

    Ik zit hier prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij zijn nog nooit overgestapt, maar ik heb wel verschillende aanbieders bekeken en over het algemeen bleek dat onze aanbieder beslist niet de duurste is. Bij elke 'aanbieding' zou ik juist meer gaan betalen dan we nu doen. Bovendien kan ik ons verbruik eigenlijk helemaal niet inschatten, elk jaar hebben we een totaal ander verbruik..... Ik verbaas me over het soort nieuwsberichten waarin gesteld wordt dat energie zoveel goedkoper kan... Dat wil ik ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De tip van een anoniem reageerder ga ik maandag opvolgen! Ik ga Eneco bellen en om korting vragen :-) kennen jullie trouwens besparen kan? Ik werd donderdag opgebeld op mijn mobiel uit het niets. Brutaal dat die man aan de andere kant van de lijn was, wat een agressieve verkooptecnoek heeft dat 'besparen kan' zeg! Zelfs mijn vraag of hij aangesteld was om klanten te winnen of weg te jagen werd onbeschoft beantwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik weet niet of iemand hier nog leest, maar ik heb intussen mijn geld ontvangen. Keurig netjes, maar toch jammer van de stress omdat eea niet ging zoals het was afgesproken.
    Groet, Greetje54

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.